Rozkłady powakacyjne 2022

- Linie, trasy, rozkłady
naruszewicz
Pasażer
Posty: 27
Rejestracja: 09 wrz 2022, 18:04

Re: Rozkłady powakacyjne 2022

Post autor: naruszewicz » 23 wrz 2022, 18:17

Wojciech pisze: 16 wrz 2022, 22:45 Naszła mnie taka refleksja, częściowo związana z rozkładami powakacyjnymi - ile to zniknęło linii z ul. Dobrego Pasterza od Ronda Barei w kierunku wschodnim w ostatniej dekadzie (jeżeli coś pokopałem, proszę o poprawę): "125" - w tym roku, "128" - w 2015, "132" - w 2020, "142" - w dni robocze w 2012, w dni wolne w tym roku, "429" - w 2020. Z nowych linii pojawiła się tylko "189", przez pewien czas jako "192". To dość znaczący ubytek, biorąc pod uwagę gęstość zaludnienia tamże, która ma tendencję wzrostową.
To może ja powiem coś od siebie, w kontekście tej wypowiedzi Franka, że nie będą cofać zmian, które wprowadzili, oraz wypowiedzi z postu wyżej, że KM robi co jakiś czas krok wstecz, mimo kroków wprzód.

Próbowałem niedawno wydostać się z ulicy Pilotów i porównałem to, gdzie można dojechac dostępnymi autobusami teraz i jak to było dawniej.

Dawniej/obecnie z przystanku Pilotów 02
124 Ruczaj/Os. Podwawelskie
125 Złocień/ brak
128 Ruczaj/ przekierowana przez Meissnera na Płaszów
152 Cm. olszanica/Chełm
182 bez zmian od 2008 roku
184 Os. Kurdwanów/Starowiślna
502 Nowy Bieżanów/Cracovia Stadion
428/188 też wyleciało

Czyli z dalekosiężnych linii jedna (125) wyleciała, a trzy (124,184,502) zostały skrócone do centrum miasta, a 128 zmieniło kierunek.

Więc tylko 152 można jeszcze dojechać gdzieś dalej, a z pozostałych trzeba się przesiadać, a były połączenia na Ruczaj, Kurdwanów, Bieżanów, Płaszów. Ktoś powie, że na Mogilskim można przesiąść się na punktualne tramwaje w tych kierunkach, ale widać cięcia linii są stabilną tendencją od lat.

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Rozkłady powakacyjne 2022

Post autor: fysztof » 23 wrz 2022, 18:53

No w ostatnich latach jest dziwna i mocna tendencja cięcia linii - nawet zakusy na 139 się pojawiają. Czasem może ma to sens, ale subiektywnie: częściej jest to uciążliwe i zniechęca do korzystania z linii. Nie wiem dokąd to zmierza... Według mnie powinno być tak, jak w trakcji tramwajowej. W tramwajach z oczywistych względów linie kursują na zasadzie 'cięciw', przeważnie łącząc dwie przeciwległe części miasta. W autobusach powinno być podobnie wszędzie tam, gdzie tramwajów nie ma. Widać to doskonale chociażby po 503. W ciągu kilku lat właściwie z walki o jakikolwiek jej byt stała się jedną z głównych linii w mieście. To doskonale pokazuje, że tego potrzebują pasażerowie.
Poprawa punktualności powinna iść w kierunku eliminacji źródła problemu - czyli tworzenia buspasów, preferencji dla KM, a nie eliminacji objawów problemu poprzez wycinanie linii... Świeża paranoja z linią 125 jest też tego przykładem.
A co do przesiadek - większość urzędników i niestety też nawet część tutejszych forumowiczów często zapomina, że przesiadać trzeba się nie tylko w piękny ciepły dzień, w porze szczytu i na tym samym przystanku. Niestety jakakolwiek próba przesiadki w weekendy (między magistralnymi liniami f=30, hahaha), na takich przyjaznych punktach przesiadkowych jak Saska-Lipska, Bieżanowska, Rondo Grzegórzeckie, Rondo Mogilskie, Rondo Czyżyńskie tudzież w listopadowym deszczu lub styczniowym chłodzie - nic dziwnego, że dalekosiężne linie są preferowane. Kraków kompletnie nie jest przygotowany na przesiadkowy system! Infrastrukturalnie, taryfowo, systemowo co do częstotliwości czy nawet taborowo (przy próbach dopchania się w szczycie do już pełnego autobusu lub za krótkiego tramwaju). No i to, co dla pasażera przede wszystkim wymowne - przesiadki zwykle oznaczają dłuższą podróż, właśnie przez to, że taka przesiadka zajmuje kilka minut. Więc co z tego, że średnio na pojazd poczeka się na starcie chwilę krócej - jak później przesiadka cały ten zysk przeje z nawiązką...

lukasmaj
Specjalista
Posty: 242
Rejestracja: 19 lut 2020, 13:44

Re: Rozkłady powakacyjne 2022

Post autor: lukasmaj » 23 wrz 2022, 19:09

fysztof pisze: 23 wrz 2022, 18:53 No w ostatnich latach jest dziwna i mocna tendencja cięcia linii - nawet zakusy na 139 się pojawiają. Czasem może ma to sens, ale subiektywnie: częściej jest to uciążliwe i zniechęca do korzystania z linii. Nie wiem dokąd to zmierza... Według mnie powinno być tak, jak w trakcji tramwajowej. W tramwajach z oczywistych względów linie kursują na zasadzie 'cięciw', przeważnie łącząc dwie przeciwległe części miasta. W autobusach powinno być podobnie wszędzie tam, gdzie tramwajów nie ma. Widać to doskonale chociażby po 503. W ciągu kilku lat właściwie z walki o jakikolwiek jej byt stała się jedną z głównych linii w mieście. To doskonale pokazuje, że tego potrzebują pasażerowie.
Poprawa punktualności powinna iść w kierunku eliminacji źródła problemu - czyli tworzenia buspasów, preferencji dla KM, a nie eliminacji objawów problemu poprzez wycinanie linii... Świeża paranoja z linią 125 jest też tego przykładem.
A co do przesiadek - większość urzędników i niestety też nawet część tutejszych forumowiczów często zapomina, że przesiadać trzeba się nie tylko w piękny ciepły dzień, w porze szczytu i na tym samym przystanku. Niestety jakakolwiek próba przesiadki w weekendy (między magistralnymi liniami f=30, hahaha), na takich przyjaznych punktach przesiadkowych jak Saska-Lipska, Bieżanowska, Rondo Grzegórzeckie, Rondo Mogilskie, Rondo Czyżyńskie tudzież w listopadowym deszczu lub styczniowym chłodzie - nic dziwnego, że dalekosiężne linie są preferowane. Kraków kompletnie nie jest przygotowany na przesiadkowy system! Infrastrukturalnie, taryfowo, systemowo co do częstotliwości czy nawet taborowo (przy próbach dopchania się w szczycie do już pełnego autobusu lub za krótkiego tramwaju). No i to, co dla pasażera przede wszystkim wymowne - przesiadki zwykle oznaczają dłuższą podróż, właśnie przez to, że taka przesiadka zajmuje kilka minut. Więc co z tego, że średnio na pojazd poczeka się na starcie chwilę krócej - jak później przesiadka cały ten zysk przeje z nawiązką...
Świetnie napisane! Popieram w pełni.

Kierman
Specjalista
Posty: 350
Rejestracja: 20 lut 2022, 9:44

Re: Rozkłady powakacyjne 2022

Post autor: Kierman » 24 wrz 2022, 10:44

Również popieram i jestem zdecydowanym przeciwnikiem cięcia linii na pół właśnie z powodu wygody pasażerów i uciążliwości przesiadek, która tylko odstrasza.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozkłady powakacyjne 2022

Post autor: Kaszmir » 28 wrz 2022, 12:23

To bardzo zależy od linii i od potoków.

Na każdej trasie są pasażerowie którzy jadą tak "dalekosiężnie", jak i w krótszych relacjach, np. tylko do centrum. Ważne jakie są proporcje jednej grupy do drugiej. "502" kiedyś jeździło z Huty przez centrum na Bieżanów jednak okazało się, że z obu stron większość potoków kończyła się w centrum. I dziś raczej prawie nikt nie wyobraża sobie przedłużania tej linii spod Cracovii znowu na południe miasta. "503" na Bieżanowie też się przyjęło.

Inna jednak jest sytuacja np. na "139" czy "501" gdzie jest spory potok z Huty co najmniej do Miasteczka Studenckiego i biurowców na Armii Krajowej. Tu rozdzielenie w centrum (np. na Alejach) by nie przeszło.

A ZTP z tego co wiem naprawdę rozdziela linie by poprawić ich punktualność. I z pomiarów wynika, że to działa. Np. na "178" po rozdzieleniu opóźnienia zmniejszyły się o połowę. Łatwo się mówi "nie rozdzielać" póki się nie jest tym pasażerem czekającym na przystanku 30 minut na opóźniony kurs.

Niemniej z rozdzielaniem jest jeszcze jeden problem: brygado- i funduszożerność. Gdyby np. Miasto dostało dodatkowe brygady i środki, można podyskutować. A tak to zawsze jest to kosztem osłabienia f w którymś miejscu. "184" skrócono a Kurdwanów dostał ledwie słabe "165", które teraz i tak zostało zlikwidowane. "133" rozdzielono, a środkowy odcinek i tranzyt międzydzielnicowy zostały z autobusem co 30 zamiast 15 minut. "178" skrócono, jednak w zamian za "578" do Cz. Maków, wycofano z Ruczaju "114". Nawet przecięcie "192" oznaczało, że teraz brakuje jednej brygady by wydłużyć linię z Olszanicy do lotniska. Itd.

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1805
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Rozkłady powakacyjne 2022

Post autor: Scania_9640 » 28 wrz 2022, 13:39

Kaszmir pisze: 28 wrz 2022, 12:23 To bardzo zależy od linii i od potoków.

Na każdej trasie są pasażerowie którzy jadą tak "dalekosiężnie", jak i w krótszych relacjach, np. tylko do centrum. Ważne jakie są proporcje jednej grupy do drugiej. "502" kiedyś jeździło z Huty przez centrum na Bieżanów jednak okazało się, że z obu stron większość potoków kończyła się w centrum. I dziś raczej prawie nikt nie wyobraża sobie przedłużania tej linii spod Cracovii znowu na południe miasta. "503" na Bieżanowie też się przyjęło.

Inna jednak jest sytuacja np. na "139" czy "501" gdzie jest spory potok z Huty co najmniej do Miasteczka Studenckiego i biurowców na Armii Krajowej. Tu rozdzielenie w centrum (np. na Alejach) by nie przeszło.

A ZTP z tego co wiem naprawdę rozdziela linie by poprawić ich punktualność. I z pomiarów wynika, że to działa. Np. na "178" po rozdzieleniu opóźnienia zmniejszyły się o połowę. Łatwo się mówi "nie rozdzielać" póki się nie jest tym pasażerem czekającym na przystanku 30 minut na opóźniony kurs.

Niemniej z rozdzielaniem jest jeszcze jeden problem: brygado- i funduszożerność. Gdyby np. Miasto dostało dodatkowe brygady i środki, można podyskutować. A tak to zawsze jest to kosztem osłabienia f w którymś miejscu. "184" skrócono a Kurdwanów dostał ledwie słabe "165", które teraz i tak zostało zlikwidowane. "133" rozdzielono, a środkowy odcinek i tranzyt międzydzielnicowy zostały z autobusem co 30 zamiast 15 minut. "178" skrócono, jednak w zamian za "578" do Cz. Maków, wycofano z Ruczaju "114". Nawet przecięcie "192" oznaczało, że teraz brakuje jednej brygady by wydłużyć linię z Olszanicy do lotniska. Itd.
Sprawdziłem teraz i 192 na końcówce Olszanica Bory ma postój od 12 minut do 22 minut, co wystarczy aby dojechał na lotnisko, tam postój i powrót na Dworzec Główny. Przejazd w obie strony zajmuje 6-7min, a więc spokojnie na lotnisku kierowca miałby przerwę, w lepszych warunkach niż obecnie na Olszanicy Bora.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozkłady powakacyjne 2022

Post autor: Kaszmir » 28 wrz 2022, 14:23

5 minut przerwy to za mało jak na tak długą trasę.

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1805
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Rozkłady powakacyjne 2022

Post autor: Scania_9640 » 28 wrz 2022, 14:31

Kaszmir pisze: 28 wrz 2022, 14:23 5 minut przerwy to za mało jak na tak długą trasę.
Nie każda przerwa tyle by wynosiła. Byłyby przerwy po około 15min na lotnisku, a trasa też nie jest nie wiadomo jak długa. Są linie dłuższe z takimi postojami. Przykład? 163 na Rydygiera ma 5-7min postoju. W teorii, bo w praktyce nic nie ma praktycznie każdym kółkiem. Kolejny przykład to 189, raptem parę minut na Placu Centralnym, a przecież musi się tam obrócić, i zostaje może z 2 minuty dla kierowcy. 192 spokojnie na lotnisko mogłoby jeździć.

Kierman
Specjalista
Posty: 350
Rejestracja: 20 lut 2022, 9:44

Re: Rozkłady powakacyjne 2022

Post autor: Kierman » 29 wrz 2022, 10:33

Można robić przerwy po 5 min jak to ma miejsce wielokrotnie na aglomeracyjnych liniach, lecz z drugiej strony musi by tak ze 25-30, aby po tych 2 godzinach jazdy jednak kierowca miał tą chwilę dla siebie, nawet jak przyjedzie opóźniony.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozkłady powakacyjne 2022

Post autor: Kaszmir » 29 wrz 2022, 10:44

Dla archiwów, wrzucam tu komunikat ZTP. Swoją drogą znów (czemu?) pomija on międzyszczyty i nie wiadomo co się wtedy wydarzy. Czy "124/424" wrócą choć wtedy do f30? Czy "182" dostanie f15 (inaczej wyszłoby, że "182+482" będą mieć f7,5 w szczycie i tylko f20 poza)?

Tak czy owak, wychodzi że na "124/424" w weekendy zostaje f40 :evil:
Wzmocnienie oferty komunikacji miejskiej w związku z rozpoczęciem roku akademickiego
od 3.10.2022
6, 105, 106, 124, 129, 136, 137, 139, 144, 152, 159, 164, 169, 172, 173, 179, 182, 189, 192, 194, 405, 424, 469, 501, 502, 503, 511

Szanowni Pasażerowie,

Uprzejmie informujemy, że w związku z rozpoczęciem roku akademickiego i zwiększonym zapotrzebowaniem na przewozy, od dnia 3.10.2022 r. (poniedziałek) zostaną wprowadzone następujące zmiany w funkcjonowaniu Komunikacji Miejskiej w Krakowie:

* linia 6 – będzie kursować w soboty w godz. ok. 5:00 – 22:00 z dotychczasową częstotliwością co 20 minut;

* linia 105/405 – zostanie przywrócone kursowanie w dni powszednie w godzinach szczytu z częstotliwością co 10 minut oraz w dni wolne z częstotliwością co 20 minut;

* linie 106 i 136 – zostanie przywrócone kursowanie w dni wolne z częstotliwością co 40 minut (łącznie na wspólnym odcinku co 20 minut);

* linia 124/424 – częstotliwość kursowania w dni powszednie w godzinach szczytu zostanie zwiększona do 15 minut;

* linie 129, 137, 144, 152, 159, 164, 169/469, 172, 173, 179, 189, 192, 194, 501, 502, 503 – zostanie przywrócone kursowanie w dni wolne z częstotliwością co 20 minut;

* linia 139 – częstotliwość kursowania w dni powszednie w godzinach szczytu zostanie zwiększona do 10 minut, w dni wolne zostanie przywrócone kursowanie z częstotliwością co 20 minut;

* linia 182 – częstotliwość kursowania w dni powszednie w godzinach szczytu zostanie zwiększona do 15 minut, w dni wolne zostanie przywrócone kursowanie z częstotliwością co 20 minut;

* linia 482 – będzie kursować w dotychczasowych godzinach z częstotliwością zwiększoną do 15 minut;

* linia 511 – zostanie przywrócone kursowanie w soboty z częstotliwością co 20 minut.
https://ztp.krakow.pl/transport-publicz ... y/374-2022

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Rozkłady powakacyjne 2022

Post autor: kucyk » 29 wrz 2022, 13:12

Ale nawalili tych kursów w weekendy na tych najważniejszych liniach. :lol:

Porażka - nic dodać. :evil:

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozkłady powakacyjne 2022

Post autor: Kaszmir » 29 wrz 2022, 13:37

Są rozkłady: https://rozklady.mpk.krakow.pl/?lang=PL ... d=20221003

1) Nie ma linii wzdłuż TŁ. Czyli są jakieś problemy.

2) Na "182/482" naprawdę zrobili f7,5 w szczycie przy zostawieniu f20 poza. Blisko trzykrotna różnica. No ludzie :D

3) "124/424" poza szczytem i w weekendy f40 :evil: Ja rozumiem, że na Meissnera jest wzmocnione "128", jednak na Ułanów wariant "124" to jedyna linia i zostawia się mieszkańców z autobusem co 40 minut. A kursy przez Ułanów były naprawdę zatłoczone...

4) "6" w soboty do ok. 22, niestety krócej niż inne linie. W tygodniu zrobiono roszady (bez zmiany liczby kursów) dzięki czemu ostatnie kursy z centrum są wreszcie po godz. 22. Jednak dalej kończy bieg wcześniej niż inne tramwaje.

5) Na "176" dochodzi jeden kurs rano.

6) W weekendy wraca f20 na liniach. Pamiętajmy jednak, że od czasu pandemii f20 na wielu autobusach zostało skrócone i od 17-18, akurat gdy imprezowicze jadą na miasto, wchodzi f30 :(

zubrzyk111
Znawca
Posty: 106
Rejestracja: 17 lut 2020, 20:16
Lokalizacja: Kraków/Kalwaria Z.

Re: Rozkłady powakacyjne 2022

Post autor: zubrzyk111 » 29 wrz 2022, 17:33

Na Ułanów komunikacja niemal zwinięta. A tam są generatory potoków nie tylko ze strony mieszkańców, bo także w postaci uczniów szkół i pacjentów bardzo popularnej w mieście przychodni specjalistycznej. I to są obiekty na wschód od ulicy, więc dostęp do drugiej linii jest trudny. W czasach mojej nauki w XXlll LO na przełomie XX i XXl w. autobus na Ułanów był co 12 minut, a teraz ponad trzykrotnie rzadziej. Istny cyrk!

Parówczak
Specjalista
Posty: 225
Rejestracja: 20 sie 2022, 22:52

Re: Rozkłady powakacyjne 2022

Post autor: Parówczak » 29 wrz 2022, 18:40

Zrobić ze 124 i 424 jedną linię. Jeżdżącą tak jak obecnie 124 objazdem. Będzie po obu stronach osiedla dwa razy częściej niż obecnie. Nie potrzeba dwóch linii okrężnych.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozkłady powakacyjne 2022

Post autor: Kaszmir » 29 wrz 2022, 20:39

Parówczak pisze: 29 wrz 2022, 18:40Zrobić ze 124 i 424 jedną linię. Jeżdżącą tak jak obecnie 124 objazdem. Będzie po obu stronach osiedla dwa razy częściej niż obecnie. Nie potrzeba dwóch linii okrężnych.
Nie. Nikt nie jeździ obecnie okrężnie bo to się nie opłaca - raz że to naokoło i dwa że linia po drodze ma postój.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 14 gości