Sygnalizacje świetlne, Obszarowy System Sterowania Ruchem

- Bilety, działalność Miejskich Jednostek, pozostałe tematy związane z krakowską komunikacją miejską
es.em
Znawca
Posty: 124
Rejestracja: 02 cze 2021, 9:43

Re: Sygnalizacje świetlne, Obszarowy System Sterowania Ruchem

Post autor: es.em » 05 sty 2022, 4:08

Jeśli będziemy się skupiać na nadawaniu priorytetów i tranzytowości ulicom w centrum, to możemy zapomnieć o komunikacji miejskiej i rowerowej.

Ja tamtędy często chodzę i ostatnio nawet mówiłem swojej połowicy jak bardzo ta okolica zyskała na wyłączeniu sygnalizacji (Hala, skrzyżowanie Dietla i Starowiślnej). To jest okolica o ogromnym ruchu pieszych, więc według mnie to jedyna słuszna opcja.

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Sygnalizacje świetlne, Obszarowy System Sterowania Ruchem

Post autor: tomta1 » 05 sty 2022, 6:35

GoMeZz391 pisze: 04 sty 2022, 22:17 Jak na razie Grzegórzecka jest jedną z ważniejszych ulic tranzytowych, a zarazem najszybszych, aby z rejonów NCN dostać się do Huty w szczycie.

[...]

Może i masz rację, ale to jest tylko chwilowe, ale nie zapominajmy, że obecnie jest to jedna z najważniejszych dróg tranzytowych w mieście i dlatego powinien być priorytet dla niej cały czas zachowany, ale jednocześnie z zachowaniem rozsądnego czasu oczekiwania dla wyjeżdżających ze dróg dolotowych do niej.
No właśnie, Grzegórzecką jeździ tranzyt, a jest to ulica przecinająca śródmieście funkcjonalne w osi wschód — zachód wewnątrz drugiej obwodnicy. Czy na takich ulicach chcemy wspierać ruch tranzytowy? Sorry, nie po to miasto budowało II obwodnicę, by ruch tranzytowy funkcjonował wewnątrz niej.
GoMeZz391 pisze: 04 sty 2022, 22:17 A co do sygnalizacji, istnieje coś takiego jak inteligenta sygnalizacja z relacjami kolizyjnymi (sygnalizacja ogólna + strzałki warunkowe do prawoskrętu). Przy objęciu sygnalizacją, wystarczy aby przy prawym krawężniku, jak mamy pole wyłączone, zrobić pas do prawoskrętu.
Czas oczekiwania nie będzie ogromnie długi dzięki zastosowaniu sygnalizatora ogólnego i strzałki warunkowej.
Przy takim ukształtowaniu ruchu rowerowego, montaż strzałki warunkowej do prawoskrętu jest niemożliwy. Poza tym, tamta sygnalizacja nie nadaje priorytetu dla tramwaju. Z tego powodu, jak i biorąc pod uwagę, że organizacja ruchu się sporo zmieniła, gdybyśmy chcieli przywracać tam sygnalizację, to trzeba by ją tak naprawdę wybudować i zaprogramować od nowa – koszt liczony w setkach tysięcy złotych, jeśli nie w milionach (projekt organizacji ruchu, projekt elektryczny, demontaż sygnalizatorów, montaż nowych, w tym w nowych miejscach, montaż detekcji itd.; pamiętajmy, że sygnalizacja obejmuje też skrzyżowanie Daszyńskiego/Metalowców). Wówczas najbardziej oberwie wlot ul. Grzegórzeckiej od strony Hali Targowej i to z dwóch powodów. Po pierwsze: w jednej chwili sygnał zezwalający może mieć albo tramwaj, albo ruch samochodowy, ale nigdy jedno i drugie. Po drugie: patrząc się na dostępne miejsce, sygnalizator dla tych dwóch grup musiałby być umieszczony jakieś 35 metrów(!) przed dotychczasową linią zatrzymania. A to nam masakrycznie wydłuża czasy międzyzielone. Nagle się okaże, że w 120-sekundowym cyklu, tramwaj od Hali Targowej mógłby mieć maksymalnie 15 sekund, podobnie ogólny ruch samochodowy. Krótszy cykl mógłby nie wchodzić w grę z uwagi na przepustowość. Nadmienię tylko, że 120-sekundowy to najdłuższy stosowany cykl, a używany jest na mocno obciążonych skrzyżowaniach, jak np. na ciągu ul. Zakopiańskiej. A chyba natężenia ruchu na Zakopiańskiej są ciut wyższe niż na Grzegórzeckiej, nie? ;)

Tak więc możemy wydać sobie jakieś 800 tysięcy złotych, a może 1,5 miliona złotych na projekt, który mocno spowolni nam tramwaje, zwiększy straty czasu także pieszym i rowerzystom, po to, by… ułatwić wyjazd z Daszyńskiego. No naprawdę, interes na miano Sasina :D

Kowalik
Specjalista
Posty: 303
Rejestracja: 08 lut 2022, 14:38

Re: Sygnalizacje świetlne, Obszarowy System Sterowania Ruchem

Post autor: Kowalik » 30 kwie 2022, 22:50

Jako iż jestem laikiem w temacie programowania sygnalizacji świetlnych, chciałbym zaczerpnąć wiedzy od osób bardziej kompetentnych. Nasuwa mi się takie pytanie. Dlaczego w godzinach nocnych np. 23-5 sygnalizacja nie przełącza się na "pulsujące żółte". W innych miastach często napotykam taka sytuacje. Tymczasem na wielu ciągach w takich porach jest znikomy ruch, a sygnalizacja śmiga niczym w godzinach szczytu i na "zielone" trzeba czekać nawet kilka minut. Podobnie sprawa się tyczy przejść dla pieszych. Wydaje mi się, że przy obecnej technice, zaprogramowanie "uśpienia" sygnalizacji, prócz dużych węzłów i skrzyżowań zdecydowanie by usprawniło ruch.

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Sygnalizacje świetlne, Obszarowy System Sterowania Ruchem

Post autor: tomta1 » 01 maja 2022, 12:42

Kowalik pisze: 30 kwie 2022, 22:50 Jako iż jestem laikiem w temacie programowania sygnalizacji świetlnych, chciałbym zaczerpnąć wiedzy od osób bardziej kompetentnych. Nasuwa mi się takie pytanie. Dlaczego w godzinach nocnych np. 23-5 sygnalizacja nie przełącza się na "pulsujące żółte". W innych miastach często napotykam taka sytuacje. Tymczasem na wielu ciągach w takich porach jest znikomy ruch(…). Wydaje mi się, że przy obecnej technice, zaprogramowanie "uśpienia" sygnalizacji, prócz dużych węzłów i skrzyżowań zdecydowanie by usprawniło ruch.
Głównie z przyczyn bezpieczeństwa. Był taki okres, kiedy na niektórych skrzyżowaniach w nocy sygnalizacja przechodziła w tryb żółty migający. Zaobserwowano wtedy istotny wzrost prędkości pojazdów (puste, szerokie ulice zdecydowanie sprzyjają tzw. „szybkiej, ale bezpiecznej” jeździe). Nawet z tego powodu miał miejsce wypadek ze stukiem śmiertelnym. Sam pamiętam, jak to było na ul. Pilotów pod Almą – mistrzów prostej nie brakowało. Poza tym, część skrzyżowań ma tak udziwnione ukształtowanie, że bez sygnalizacji po prostu nie byłoby czytelnie i bezpiecznie. A na jeszcze innych w nocy wcale nie ma takiego małego ruchu, jakby się mogło wydawać. Więc jeśli mamy wybór pomiędzy bezpieczeństwem a przepustowością, to chyba nie trzeba mówić, co ma priorytet.
Kowalik pisze: 30 kwie 2022, 22:50 a sygnalizacja śmiga niczym w godzinach szczytu i na "zielone" trzeba czekać nawet kilka minut.
Zdecydowanie nie. Na wszystkich (albo prawie wszystkich) skrzyżowaniach w mieście w nocy sygnalizacja przechodzi w specjalny, dedykowany program, który mocno skraca długości sygnałów. Więc nawet jeśli nie działa akomodacja i jest odpalony program stałoczasowy, to najczęściej długość cyklu wynosi 60 s (przy standardowych długościach na większości skrzyżowań w zakresie 100–120 s). W najgorszym wypadku dostaniesz sygnał zielony za jakieś 50 s (jeśli akurat włączył Ci się sygnał czerwony, a jesteś na wlocie podporządkowanym). A jeśli akomodacja działa – to jeśli sygnalizacja wykryje Ciebie zbliżającego się do skrzyżowania lub właśnie zatrzymującego się przed linią zatrzymania, a na innych wlotach nie wykryje nikogo, to z marszu powinieneś dostać sygnał zielony (no, najpierw prostopadły wlot dostaje czerwone, więc to może potrwać do kilku sekund).

Oczywiście, z tym się może wiązać parę spraw.
  • Akomodacja Cię nie wykryje. Tylko że w takim wypadku nie będzie ona działała ani w dzień, ani w nocy i pora doby nie ma tutaj najmniejszego znaczenia. Takie przypadki się niestety zdarzają. Powody mogą być różne. Od zepsutej detekcji po… nieprawidłowe zatrzymanie pojazdu przed linią zatrzymania. Tak, żeby detektor wykrył pojazd przed linią zatrzymania, kierujący musi zatrzymać pojazd zgodnie z przepisami. Niektóre zgłoszenia o tym, że sygnalizacja nie nadawała przez wiele minut sygnału zielonego (najczęściej ma to miejsce na wydzielonych pasach ruchu dla pojazdów skręcających w lewo z kierunku głównego) wynikały stąd, że kierujący zatrzymał pojazd za linią zatrzymania albo ładnych kilka metrów przed nią. Idealny przykład można znaleźć tutaj. Na wydzielonym pasie ruchu dla pojazdów skręcających z ul. Wiślickiej w kierunku ówczesnego Polomarketu znajduje się detektor (widać miejsce jego usytuowania – ma kształt równolegloboku). Sygnał zielony w lewo wyświetli się wyłącznie wtedy, kiedy detektor wykryje pojazd (jeśli nie wykryje – wtedy będzie nadawać dłużej sygnał zielony dla innych grup – na przykład dla tych jadących na wprost od ul. Wiślickiej do ul. Srebrnych Orłów). Zakładając, że samochód marki „dla ludu” dozoru technicznego zatrzymałby się tak, jak jest widoczne na tej klatce, tj. niezgodnie z przepisami (jakieś 10–15 [m] przed linią zatrzymania), to detektor go nie wykryje. Także na sygnał zielony do skrętu w lewo mógłby sobie czekać i czekać. Dopóki nie stanie zgodnie z przepisami, bezpośrednio przed linią zatrzymania, może sobie podziwiać złowrogą czerwoną strzałkę. Cóż, żeby móc jeździć, trzeba się najpierw nauczyć jeździć. A, tak wyprzedzająco – jeśli detektor jest zepsuty (brak łączności pomiędzy detektorem a sterownikiem sygnalizacji), to powinno być stałe wzbudzanie (tj. sygnalizacja otrzymuje informację, że non stop ktoś czeka na sygnał zielony).
  • Sygnalizacja w nocy z jakichkolwiek powodów może w nocy pracować na którymś z programów dziennych (porannym, międzyszczytowym, popołudniowym, weekendowym czy jakimkolwiek innym). Wówczas faktycznie możemy mieć do czynienia z sytuacją, gdzie z powodu zepsutej akomodacji oraz nieprzełączeniu się na program nocny, sygnalizacja w nocy działa np. na 120-sekundowym stałoczasowym programie, gdzie może się zdarzyć, że ktoś będzie musiał czekać 110 sekund na sygnał zielony. Ale szansa na to, że wystąpią oba te czynniki naraz, jest minimalna.
Kowalik pisze: 30 kwie 2022, 22:50 Podobnie sprawa się tyczy przejść dla pieszych.
To znaczy? Jeśli masz osygnalizowane przejścia poza skrzyżowaniami, jak np. na ul. Lublańskiej pod Statoilem czy na ul. Mackiewicza przy Clepardii (nota bene, ta ma był wyłączana), to dopóki pieszy nie naciśnie guzika, sygnał zielony mają cały czas samochody. Pieszy po naciśnięciu przycisku w takim wypadku powinien otrzymać zielone z marszu.

Bez względu na wszystko, jeśli widzisz, że w nocy musisz czekać na sygnał zielony bardzo długo, to sprawdź najpierw, czy dobrze się zatrzymałeś przed linią zatrzymania (lub ew. czy pierwszy samochód z kolejki zrobił to poprawnie). Potem czy trwa to dłużej niż 120 sekund. Jeśli tak, to zgłoś to na dyspozytornię ZDMK (12 616 75 55), względnie napisz im maila. Tylko zapamiętaj dokładną godzinę i położenie (np. który pas, czasem jest więcej niż jeden pas do skrętu). Im więcej szczegółów podasz, tym szybsza będzie reakcja.

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Sygnalizacje świetlne, Obszarowy System Sterowania Ruchem

Post autor: fysztof » 01 maja 2022, 19:54

Co do sygnalizacji i wykrywania, w piątek dwa razy jechałem Nowosądecką do Wielickiej i sygnalizacja dziwnie obsługiwała tramwaje. To znaczy w obu przypadkach na przystanku stało "50" (w drugim dodatkowo na Wielickiej czekało "24" na skręt w stronę Kurdwanowa). Mimo tego, po skończeniu zielonego na wprost wzdłuż Wielickiej, od Nowosądeckiej zapalał się lewoskręt dla samochodów wraz z prawoskrętem. Czyli tak, jak wtedy gdy tramwaju nie ma. Dopiero po całym prawoskręcie (połączonym z późniejszym lewoskrętem Wielicka - Nowosądecka) zapalała się pionowa dla tramwajów (czyli ta dodatkowa). Czy coś się pozmieniało w programie czy z detekcją nie tak? Bo tak dziwnie to tu wcześniej nie było...

Kowalik
Specjalista
Posty: 303
Rejestracja: 08 lut 2022, 14:38

Re: Sygnalizacje świetlne, Obszarowy System Sterowania Ruchem

Post autor: Kowalik » 04 maja 2022, 11:41

Dziękuję za rozjaśnienie tematu. Właśnie moje zapytanie dotyczyło sygnalizacji na Nowosądeckiej. Wydaje mi się, że ktoś powinien się przyjrzeć ich konfiguracji, bo już wielokrotnie przy przystanku Piaski Nowe zaobserwowałem sytuację, że piesi nie zdążyli na dwa tramwaje, ponieważ na zielone mimo użycia przycisku trzeba było bardzo długo czekać. Niestety przy mizernym natężeniu ruchu na Nowosądeckiej, konczy się to przechodzeniem pieszych na czerwonym. Pomijam fakt, że trzeba naprawdę się sprężać by na jednym cyklu pokonać dwie jezdnie i torowisko. Dla osób starszych jest to nie wykonalne. Jak będę miał kiedyś więcej wolnego czasu to wybiorę się tam i pomierzę czas. Ponadto jadąc samochodem Nowosądecką od strony Wielickiej praktycznie zawsze mam do czynienia z "czerwoną falą". Na Kozłówce, przy przystanku Dauna i przy Spółdzielców.

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Sygnalizacje świetlne, Obszarowy System Sterowania Ruchem

Post autor: fysztof » 04 maja 2022, 13:06

Kowalik pisze: 04 maja 2022, 11:41 (...) już wielokrotnie przy przystanku Piaski Nowe zaobserwowałem sytuację, że piesi nie zdążyli na dwa tramwaje, ponieważ na zielone mimo użycia przycisku trzeba było bardzo długo czekać. Niestety przy mizernym natężeniu ruchu na Nowosądeckiej, konczy się to przechodzeniem pieszych na czerwonym.
Przez lata pod względem pieszych było na tym ciągu ok, niestety to co teraz jest efektem super zmian sprzed ok. półtora roku, opisanych między innymi tutaj. Kiedyś np. światła dla pieszych przy Dauna zapalały się bezpośrednio po przyjechaniu tramwaju na przystanek, teraz trzeba i minutę czekać. Efekt jest taki, jak piszesz - większość osób przechodzi na czerwonym, bo póki co ruch samochodowy jest umiarkowany. Niestety, zadziałano jak wszędzie poza ścisłym centrum - czyli poprawiono sygnalizację z perspektywy kierowców kosztem pasażerów i pieszych.
Kowalik pisze: 04 maja 2022, 11:41Ponadto jadąc samochodem Nowosądecką od strony Wielickiej praktycznie zawsze mam do czynienia z "czerwoną falą". Na Kozłówce, przy przystanku Dauna i przy Spółdzielców.
A to akurat ciekawe. W moim odczuciu na odcinku od Dauna do Kurdwanowa znacznie polepszono przejazd samochodem. Przed zmianami stało się tam na niemal każdych światłach, bo priorytety były: tramwaj - piesi - samochody. Teraz jest zdecydowanie płynniej, ale powyższym efektem ubocznym...

Kowalik
Specjalista
Posty: 303
Rejestracja: 08 lut 2022, 14:38

Re: Sygnalizacje świetlne, Obszarowy System Sterowania Ruchem

Post autor: Kowalik » 05 maja 2022, 20:16

Tą czerwoną falę łapałem skręcając z Wielickiej od strony Wieliczki. Może akurat wtedy nie wstrzeliwałem się w zieloną falę. Dodatkowo przydałoby się trochę poprawić sygnalizację na skrzyżowaniu z Łużycką. W godzinach szczytu spore korki się na niej tworzą.

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1014
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Sygnalizacje świetlne, Obszarowy System Sterowania Ruchem

Post autor: yosujiro » 29 wrz 2022, 12:15

Wyłączono światła na PdP na Warszawskiej przy głównym budynku Politechniki. I bardzo dobrze, bo one tam kompletnie nie miały sensu. Nie wiem tylko czemu sygnalizatory zawinęli folią, a nie zostawili wyłączonych/ z mrugającym żółtym. Na razie ludzi to nie zachęciło do korzystania z tego przejścia i dziś stojący tam radiowóz ma sporo chętnych do mandatu za przechodzenie w niedozwolonym miejscu

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Sygnalizacje świetlne, Obszarowy System Sterowania Ruchem

Post autor: kbieniu7 » 29 wrz 2022, 12:40

yosujiro pisze: 29 wrz 2022, 12:15 Wyłączono światła na PdP na Warszawskiej przy głównym budynku Politechniki. I bardzo dobrze, bo one tam kompletnie nie miały sensu. Nie wiem tylko czemu sygnalizatory zawinęli folią, a nie zostawili wyłączonych/ z mrugającym żółtym. Na razie ludzi to nie zachęciło do korzystania z tego przejścia i dziś stojący tam radiowóz ma sporo chętnych do mandatu za przechodzenie w niedozwolonym miejscu Obrazek
:o :o :o
Ło Cie pierun, piekło zamarzło. Nie myślałem, że doczekam.

Generalnie to przejście było zawsze niewygodne. I trzeba było wciskać przycisk i czekać na zielone, żeby przekroczyć tylko jeden pas ruchu, jak również wymagało nadłożenia drogi. "Spawn pointy" to przystanki, z których najwięcej studentów kieruje się do głównego wejścia WIL (środkowy budynek) oraz do przejścia obok WIŚ (budynek po prawej). Na pomarańczowo zaznaczyłem główne ścieżki dojścia do różnych budynków, które obserwowałem w trakcie moich studiów tamże. Z punktu widzenia pieszego, przydałoby się to przejście przesunąć tak z 15 metrów w stronę ul. Szlak (na bordowo).
Obrazek

Sporo poprawiło przeniesienie przystanku linii jadących w ul. Warszawską z Pawiej pod główne wejście. Studenci przyjeżdżający np. 129 czy 179 nie muszą przekraczać jezdni.

Adrian14
Ekspert
Posty: 802
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: Sygnalizacje świetlne, Obszarowy System Sterowania Ruchem

Post autor: Adrian14 » 29 wrz 2022, 13:11

Chyba nie mogą wyłączyć częściowo świateł na jednym skrzyżowaniu.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Sygnalizacje świetlne, Obszarowy System Sterowania Ruchem

Post autor: kbieniu7 » 29 wrz 2022, 13:13

Adrian14 pisze: 29 wrz 2022, 13:11 Chyba nie mogą wyłączyć częściowo świateł na jednym skrzyżowaniu.
Ale to przejście było zupełnie niezależne od sąsiedniego skrzyżowania. Żadnych kolizji z innymi kierunkami, żadnej synchronizacji.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Sygnalizacje świetlne, Obszarowy System Sterowania Ruchem

Post autor: Kaszmir » 29 wrz 2022, 13:16

Adrian14 pisze: 29 wrz 2022, 13:11Chyba nie mogą wyłączyć częściowo świateł na jednym skrzyżowaniu.
Dlaczego? Np. na Dietla/Wielopole obecnie działa tylko sygnalizacja na przejściu przez torowisko :)

Adrian14
Ekspert
Posty: 802
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: Sygnalizacje świetlne, Obszarowy System Sterowania Ruchem

Post autor: Adrian14 » 30 wrz 2022, 2:08

kbieniu7 pisze: 29 wrz 2022, 13:13 Ale to przejście było zupełnie niezależne od sąsiedniego skrzyżowania. Żadnych kolizji z innymi kierunkami, żadnej synchronizacji.
Może jest na jednym sterowniku.... 🤔🤔🤔
Kaszmir pisze: 29 wrz 2022, 13:16
Dlaczego? Np. na Dietla/Wielopole obecnie działa tylko sygnalizacja na przejściu przez torowisko :)
Nie wiem. Tylko to mi przyszło do głowy. Na Dietla może jest jakoś inaczej zbudowany program. Chyba, że wprowadzili ten układ testowo, jak się sprawdzi to dopiero wtedy zmienią. A na szybko po prostu zakryli. Z tego co wiem przeprogramowanie sterownika to wcale nie takie małe pieniądze. Fachowcem w tym temacie nie jestem. Po prostu głośno myślę :-)

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Sygnalizacje świetlne, Obszarowy System Sterowania Ruchem

Post autor: tomta1 » 30 wrz 2022, 6:21

Adrian14 pisze: 30 wrz 2022, 2:08 Może jest na jednym sterowniku.... 🤔🤔🤔
Jest na odrębnym sterowniku.
Kaszmir pisze: 29 wrz 2022, 13:16
Dlaczego? Np. na Dietla/Wielopole obecnie działa tylko sygnalizacja na przejściu przez torowisko :)
Na Dietla/Wielopolu stara sygnalizacja została usunięta, a nowa została zrobiona od podstaw: napisano i zatwierdzono program, zaimplementowano go do sterownika itd., nawet nie wiem, czy przypadkiem nowej infrastruktury nie postawiono, choćby częściowo.

Nie da się wyłączyć sygnalizacji na jednym „częściowym” skrzyżowaniu, jeśli na jego drugiej „części” pozostaje ona włączona, a „pełne” skrzyżowanie jest sterowane z jednego sterownika. To tak jakbyś na rondzie Kocmyrzowskim chciał wyłączyć przejazd tramwajowy przez ul. Kocmyrzowską, który cały czas działa, pomimo trwającego remontu ;) (nota bene, w tamtym miejscu sygnalizatory przez przejście dla pieszych na torowisku są zasłonięte folią, bo po prostu bez wyłączania całego ronda lub napisania nowego programu sterowania i jego implementacji nie byłoby możliwości wyłączenia tego przejścia przez torowisko).

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości