Śledzenie pojazdów na żywo (TTSS)

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1402
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Śledzenie pojazdów na żywo (TTSS)

Post autor: pasazer_mobilisu » 04 paź 2022, 16:09

stefan pisze: 04 paź 2022, 15:36 Nie do końca, MetroStajle dostały np automaty na karty, jak w U18IV gen.
A miały je od początku czy zmieniono później? Właśnie nie byłem pewien co montowało MPK w 2014 gdy Mobilis już miał na kartę.

Co do samego czynaczas.pl to widziałem, że kilka razy wyświetlało głupoty, ale to niestety kwestia danych od ZTP :/
marcio15 pisze: 28 wrz 2022, 10:57 Więc szczerze mówiąc wciąż nie widzę powodu, aby wyświetlać pojazdy na odzoomowanym widoku, nie licząc przyzwyczajenia ludzi z użytkowania innych aplikacji.
A nie dałoby się zostawić użytkownikowi wyboru czy chce widzieć pojazdy nawet na odzoomowanej mapie? Albo przynajmniej dodać komunikat "Przybliż aby wyświetlić pojazdy", bo teraz to faktycznie wygląda jakby nagle zniknęły.
marcio15 pisze: 27 wrz 2022, 18:26 Hej, na tę chwilę czekam na informację od ZTP Kraków czy zmiana systemów planowania rozkładów wpłynie też na liczbę udostępnionych pojazdów z sygnałem GPS w zbiorze, z którego korzystam. Jeżeli dojdzie ich więcej - nie będę nic zmieniał tylko poczekam, aż pojawi się więcej pojazdów. Jeżeli zmiana systemów nie spowoduje zwiększenia liczby pojazdów GPS w zbiorze, z którego korzystam, będę próbował łączyć dane ze zbiorów GTFS oraz TTSS. Wtedy powinno być więcej pojazdów na mapie.
Nie byłbym dobrej myśli odnośnie tego co ZTP zrobi, dodanie do systemu autobusów Mobilisu obiecywali już 3 lata temu i to pisząc w formie "już to robimy".

Jeszcze jedna drobnostka. W zakładce "Utrudnienia" pojawia się obecnie "Wzmocnienie oferty komunikacji miejskiej w związku z rozpoczęciem roku akademickiego", które (przynajmniej dla pasażera) utrudnieniem nie jest, może warto byłoby zmienić nazwę np. na "Komunikaty" czy "Informacje"?

marcio15
Pasażer
Posty: 15
Rejestracja: 26 wrz 2022, 9:15

Re: Śledzenie pojazdów na żywo (TTSS)

Post autor: marcio15 » 04 paź 2022, 16:26

Hej,
Co do samego czynaczas.pl to widziałem, że kilka razy wyświetlało głupoty, ale to niestety kwestia danych od ZTP :/
Tak, też to widzę, nic nie poradzę :( . Chyba czas myśleć nad połączeniem z TTSS...
A nie dałoby się zostawić użytkownikowi wyboru czy chce widzieć pojazdy nawet na odzoomowanej mapie? Albo przynajmniej dodać komunikat "Przybliż aby wyświetlić pojazdy", bo teraz to faktycznie wygląda jakby nagle zniknęły.
Tak, tak jest, o czym pisałem wcześniej :) :
Na start pojazdy i przystanki się wyświetlają, bo przy włączeniu aplikacji zoom jest tak ustawiony, aby pojazdy były widoczne. Użytkownik musi odzoomować widok mapy, aby znaczniki na mapie zniknęły. Odzoomowanie z kolei spowoduje ukrycie znaczników ale też wyświetlenie komunikatu "Przybliż mapę, aby zobaczyć szczegóły [NIE POKAZUJ PONOWNIE]".
Być może kliknąłeś już przycisk NIE POKAZUJ PONOWNIE i Ci się nie pojawia. Informacja o nie pokazywaniu ponownie tego komunikatu jest zapisywana w pamięci przeglądarki. Oznacza to, że możesz wejść w appkę z karty incognito to wszystkie ustawienia będą wyzerowane, m.in. nie będzie zapamiętane, że nie chcesz widzieć tego komunikatu i się on pokaże.
czynaczas.pl_krakow(iPhone SE).png
czynaczas.pl_krakow(iPhone SE).png (69.63 KiB) Przejrzano 2032 razy
Nie byłbym dobrej myśli odnośnie tego co ZTP zrobi, dodanie do systemu autobusów Mobilisu obiecywali już 3 lata temu i to pisząc w formie "już to robimy".
Nie wiem, pewnie jest tak jak mówisz, czyli mniej więcej tak samo jak w innych miastach. Aczkolwiek dotychczas, jestem zaskoczony, bo kształty tras autobusów zostały bardzo szybko dodane do GTFS, być może lada dzień dodane zostaną też kształty tras tramwajów.
Jeszcze jedna drobnostka. W zakładce "Utrudnienia" pojawia się obecnie "Wzmocnienie oferty komunikacji miejskiej w związku z rozpoczęciem roku akademickiego", które (przynajmniej dla pasażera) utrudnieniem nie jest, może warto byłoby zmienić nazwę np. na "Komunikaty" czy "Informacje"?
Heh, racja. Ogółem to są komunikaty pobierane z https://ztp.krakow.pl/transport-publicz ... komunikaty i akurat taki się trafił. W innych miastach często trafiają tam krótkotrwałe komunikaty typu "wypadek na drodze xx, tramwaje linii a,b,c jeżdżą objazdami przez 2h", stąd nagłówek "Utrudnienia". Niedługo chciałbym też te krótkotrwałe informacje o utrudnieniach w Krakowie pobierać, wtedy będzie miało to więcej sensu też dla Krakowa :) .

Marcel001
Pasażer
Posty: 13
Rejestracja: 18 lut 2020, 22:14

Re: Śledzenie pojazdów na żywo (TTSS)

Post autor: Marcel001 » 04 paź 2022, 17:21

stefan pisze: 04 paź 2022, 15:36 Nie do końca, MetroStajle dostały np automaty na karty, jak w U18IV gen.
Tylko niektóre Metro mają automaty na karty. Natomiast w sporej części U12IV automaty na kartę zostały wymienione na... tylko na gotówkę

brovar
Specjalista
Posty: 462
Rejestracja: 05 sie 2020, 10:05

Re: Śledzenie pojazdów na żywo (TTSS)

Post autor: brovar » 04 paź 2022, 18:45

pasazer_mobilisu pisze: 04 paź 2022, 10:56 Wszędzie tam gdzie była informacja że są monety + karta wystarczy zmienić na tylko karta, a tam gdzie były tylko monety wystarczy zostawić tylko monety. Ewentualnie po roku produkcji pojazdu, tramwaje od 2015 mają automaty na kartę, a autobusy od (chyba) 2016.
Nie jest to prawdą, są też Krakowiaki tylko z automatami na bilon.
20.11.2023 awarii doznały #RZ213, #RZ237, #RZ255 i #RZ264. Sprawność techniczna stozłomek spadła poniżej 50% :!:

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1402
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Śledzenie pojazdów na żywo (TTSS)

Post autor: pasazer_mobilisu » 04 paź 2022, 18:51

brovar pisze: 04 paź 2022, 18:45 Nie jest to prawdą, są też Krakowiaki tylko z automatami na bilon.
Wymienili część automatów na nieobsługujące płatności kartą? Jaki to miało sens?

Tancin
Miłośnik
Posty: 82
Rejestracja: 26 lut 2020, 20:11

Re: Śledzenie pojazdów na żywo (TTSS)

Post autor: Tancin » 04 paź 2022, 20:28

marcio15 pisze: 04 paź 2022, 10:43Dodatkowo, ZTP Kraków dodało plik z kształtami tras autobusowych do paczki GTFS. Oznacza to, że klikając autobus na mapie, trasa, która się wyświetli, będzie szła wzdłuż dróg, a nie w linii prostej od przystanku do przystanku :) .
Na szybko sprawdziłem kilkanaście linii i trasa przynajmniej w części jest nadal w liniach prostych w przypadku m.in. 123, 125, 143, 144, 155, 163, 254, 301.

marcio15
Pasażer
Posty: 15
Rejestracja: 26 wrz 2022, 9:15

Re: Śledzenie pojazdów na żywo (TTSS)

Post autor: marcio15 » 04 paź 2022, 20:46

Sprawdziłem wszystkie linie, które podałeś i wszystkie w tym momencie mają rysowaną trasę wzdłuż ulic. Bodajże przy 254 była jedna luka pomiędzy dwoma przystankami, gdzie była linia prosta, która nie szła wzdłuż ulicy. Masz screen?

W każdym razie, luki mogą się zdarzyć, ale widać, że coś robią.

Tancin
Miłośnik
Posty: 82
Rejestracja: 26 lut 2020, 20:11

Re: Śledzenie pojazdów na żywo (TTSS)

Post autor: Tancin » 05 paź 2022, 21:44

marcio15 pisze: 04 paź 2022, 20:46 Masz screen?
Zrobiłem coś takiego. Na pomarańczowo zaznaczone jak powinno być ;)
https://zapodaj.net/47304cd95a7b6.jpg.html

marcio15
Pasażer
Posty: 15
Rejestracja: 26 wrz 2022, 9:15

Re: Śledzenie pojazdów na żywo (TTSS)

Post autor: marcio15 » 05 paź 2022, 23:28

Dzięki, aż tak zaznaczać nie trzeba było! :) Ano faktycznie, są luki, ale luki są tylko na częściach tras. Reszta tras, nawet na Twoich screenach, jest wzdłuż ulic. Myślę, że ważne, że coś się dzieje i coś dodają, może to usprawnią :) .

judash
Ekspert
Posty: 574
Rejestracja: 23 cze 2020, 9:34

Re: Śledzenie pojazdów na żywo (TTSS)

Post autor: judash » 06 paź 2022, 7:50

Dziwne rzeczy dzieją się z RP629.

tomekzaw
Pasażer
Posty: 10
Rejestracja: 26 paź 2022, 11:15

Re: Śledzenie pojazdów na żywo (TTSS)

Post autor: tomekzaw » 26 paź 2022, 22:48

Witam serdecznie wszystkich forumowiczów!

Dziś wieczorem opublikowałem nową wersję strony https://tomekzaw.pl/ttss/.

Wśród nowych funkcjonalności warto wymienić następujące:
  • Lista brygad - po wybraniu linii widzimy listę brygad wraz z numerami taborowymi zalogowanych pojazdów
  • Lista łączeń - lista brygad, które kursują na więcej niż jednej linii (np. 224+255+265 w weekendy)
  • Rozkład brygady - po wybraniu brygady widzimy listę realizowanych przez nią kursów (numer linii, przystanek początkowy i kierunek) - wraz z kursami wyjazdowymi/zjazdowymi tramwajów
  • Odjazdy z przystanków - połączone dane z systemów TTSS dla tramwajów i autobusów wzbogacone o numery taborowe z GTFS Realtime (złączenie według numeru linii, kierunku i planowanego czasu odjazdu z przystanku)
  • Ulubione przystanki - będą wyświetlać się na samej górze listy
  • Ulubione pojazdy - będą wyróżnione gwiazdką w widoku odjazdów z przystanku oraz można je filtrować w liście/tabeli aktywnych pojazdów - można wybrać konkretne numerki lub zakresy (np. RZ, HW101, DE601-606) - ustawienie jest zapamiętywane w pamięci lokalnej przeglądarki
  • Status - czy dane GTFS Static, GTFS Realtime są aktualne i prawidłowe oraz czy TTSS odpowiada
Plany na przyszłość:
  • Dane historyczne - na jakich liniach kursował pojazd, jakie były opóźnienia na kolejnych przystankach (coś jak bocznica.eu) w celu lepszej estymacji opóźnień
  • Niewykluczone, że pojawi się mapka z pozycjami pojazdów
  • Dokładne opisanie oraz zgłoszenie do MPK/ZTP błędów w danych GTFS Static oraz GTFS Realtime - mogę też pomóc je naprawić
  • Integracja z Mobilisem - oferta "pro publico bono" ciągle aktualna, chętnie pomogę
  • Udostępnienie kodu źródłowego w publicznym repozytorium na GitHubie (open-source)
  • Aplikacja mobilna
Zapraszam do korzystania ze strony i zgłaszania pomysłów na ulepszenia.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Śledzenie pojazdów na żywo (TTSS)

Post autor: Bayer2003 » 26 paź 2022, 23:14

tomekzaw pisze: 26 paź 2022, 22:48 Dziś wieczorem opublikowałem nową wersję strony https://tomekzaw.pl/ttss/.
Naprawdę kawał dobrej roboty - teraz dostęp do danych dotyczących łączeń czy brygad będzie dużo łatwiejszy. Dodatkowo cieszą takie dodatki jak np. "historia pojazdu" - myślę, że cała społeczność PKK będzie Ci za to bardzo wdzięczna ;).
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1402
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Śledzenie pojazdów na żywo (TTSS)

Post autor: pasazer_mobilisu » 26 paź 2022, 23:17

Wow, rewelacja.

1. Co oznacza wykrzyknik zamiast numeru pojazdu przy brygadach, które już zjechały? Że wcześniej też nie było na tych brygadach żadnego pojazdu?
Przykładowo są takie w https://tomekzaw.pl/ttss/routes/182

2. Dane historyczne nawet w tej formie, w której są teraz to świetna sprawa bo można sprawdzić czy coś w ogóle jeździ i na jakich liniach.

3. Z Mobilisem to kiedyś nie chcieli pomocy, chyba że od tego czasu spokornieli. Może przez administrację forum udałoby się dostać kontakt do kogoś ZTP w tej sprawie?

4. Można liczyć na jakieś ciekawostki jak działa to pod spodem? Technologie, języki, jakaś baza i najważniejsze: ile czasu Ci to zajęło?

tomekzaw
Pasażer
Posty: 10
Rejestracja: 26 paź 2022, 11:15

Re: Śledzenie pojazdów na żywo (TTSS)

Post autor: tomekzaw » 27 paź 2022, 9:36

Dzięki za miłe słowa! :D

Ad. 1. Ikonka ⚠️ oznacza, że brygada planowo wykonuje jakiś kurs (tj. aktualny czas jest pomiędzy godziną rozpoczęcia pierwszego kursu a godziną zakończenia ostatniego), lecz aktualnie nie jest na nią zalogowany żaden pojazd. Zwykle oznacza to więc, że kursuje na niej pojazd bez nadajnika GPS. Muszę jeszcze dopracować to rozwiązanie w przypadku brygad dwurazowych - docelowo ikonka nie powinna się wyświetlać w przerwie pomiędzy kursami. Jakiś czas temu dane GTFS Static dla autobusów zawierały również wyjazdy na linię oraz zjazdy do zajezdni (jako kurs z dwoma przystankami na trasie: PB/PW/PP i właściwą pętlą), lecz z jakiegoś powodu zostały usunięte (podejrzewam, że były brane pod uwagę przy wyszukiwaniu połączeń w Google Maps - choć akurat da się to wyłączyć w inny sposób). Pamiątką po tych kursach jest to, że teraz pierwszy kurs na linii ma trip_num=2, a wszelkie zjazdy do zajezdni brygad dwurazowych lub przerwy na ładowanie elektryków to dwa brakujące kursy (np. Rżąka → Nowy Bieżanów Południe i z powrotem).

Ad. 4. Pewnie! Jak tylko uporządkuję kod źródłowy, udostępnię link do repozytorium - priorytetem dla mnie było uruchomienie strony przed Wszystkich Świętych. Wszystko zaczęło się od skryptów do parsowania danych GTFS Static/Realtime, które napisałem w Pythonie z użyciem biblioteki pandas (żeby trzymać dane w formie dataframe'ów) oraz gtfs-realtime-bindings - wykorzystałem także doświadczenie zdobyte podczas prac nad swoim projektem inżynierskim (aplikacja mobilna do wyszukiwania połączeń - https://github.com/wietlabs/krk_meetings). Następnie dodałem warstwę automatycznego pobierania oraz cache'owania przetworzonych danych - przykładowo zanim plik zostanie pobrany z serwera (GTFS_KRK_A.zip waży ~10 MB), najpierw sprawdzam czy się nie zmienił, porównując nagłówki Last-Modified oraz ETag uzyskane za pomocą żądania HEAD. Początkowo strona miała służyć tylko do wyświetlania tabelki pojazdów na poszczególnych liniach, więc dopisałem backend z jednym endpointem (Flask) oraz frontend (React). Kolejną dodaną funkcjonalnością były odjazdy z przystanków - zależało mi, aby wykorzystać dane z TTSS, ponieważ są znacznie częściej odświeżane (co około 10 s w porównaniu do 2 min dla GTFS Realtime + 1-2 minuty opóźnienia). Spędziłem trochę czasu na próbie dopasowania danych z obu systemów na podstawie tripId, ale z uwagi na niespójności w danych nie zawsze jest to możliwe - w końcu zdecydowałem się na inne rozwiązanie, czyli złączenie przez numer linii, kierunek oraz planowy czas odjazdu dla konkretnego przystanku - wyniki są całkiem satysfakcjonujące. Do komunikacji z TTSS używam autorskiej biblioteki https://github.com/tomekzaw/ttss, która oferuje przyjazne API w Pythonie oraz mapuje odpowiedzi HTTP w formacie JSON na obiekty. Następnie dodałem podstrony umożliwiające przeglądanie rozkładów jazdy w formacie GTFS Static (linie, brygady, kursy, łączenia) oraz pokryłem te funkcjonalności testami jednostkowymi i integracyjnymi w pytest (do mockowania użyłem pytest-freezegun i requests-mock), które są uruchamiane również na CI na GitHub Actions - używam także flake8 i mypy do statycznej analizy kodu (backend) oraz narzędzi Prettier, ESLint i Jest (frontend). Najwięcej problemów miałem chyba z deploymentem - mój aktualny hosting nie wspiera Pythona, więc na swój serwer mogłem wrzucić tylko produkcyjną wersję frontendu - aktualnie backend stoi na Heroku (na razie na darmowym planie, więc po dłuższym czasie nieaktywności strona zasypia, a pobudka trwa kilkanaście sekund, dodatkowo pobranie i przetworzenie wszystkich danych GTFS zajmuje kolejne kilka sekund - mam miesiąc na znalezienie alternatywy, bo nie chcą przyjąć mojej karty wirtualnej). Próbowałem też z Vercel, ale ich darmowy plan ma limit 50 MB na rozmiar strony, a wraz z zależnościami Pythonowymi backend waży ~150 MB + limit czasu wykonania 10 s, a pobieranie GTFS czasami zajmuje dłużej. Jeśli chodzi o harmonogram prac, to skrypty do przetwarzania GTFS Static/Realtime napisałem jeszcze w kwietniu. Do projektu wróciłem w połowie września, dopisałem frontend i backend oraz wymienione wyżej funkcjonalności (od 17 września prawie codziennie wrzucałem po kilka commitów, jeśli miałbym szacować to zajęło to 50-100 godzin).

tomekzaw
Pasażer
Posty: 10
Rejestracja: 26 paź 2022, 11:15

Re: Śledzenie pojazdów na żywo (TTSS)

Post autor: tomekzaw » 29 paź 2022, 8:50

Dzisiejsze dane GTFS Static dla autobusów nie mają zdefiniowanej ani jednej linii cmentarnej, pomimo że planowo kursuje ich 11. Jeśli chodzi o tramwaje - powinno być 8 linii cmentarnych, a mamy dwie i to z rozkładami na poprzedni tydzień.

Pasażerowie korzystający z aplikacji Google Maps nie znajdą zatem sporej części połączeń (dzisiaj i pewnie jutro). Jest to również bezpośrednią przyczyną ich niewyświetlania się w spisie linii na mojej stronce.

Ponadto powtarza się sytuacja z wcześniejszych weekendów - identyfikatory kursów w danych GTFS Realtime pochodzą prawdopodobnie ze starych rozkładów, są więc całkowicie rozsynchronizowane z aktualnym rozkładem GTFS Static i ich połączenie daje totalne głupoty (np. BA134 na 130).

W najbliższym czasie dodam stosowną walidację danych wejściowych i będę wyświetlał informację o błędach na każdej podstronie. Powtarzam apel - jeśli ktoś ma kontakt do osób zajmujących się GTFS w ZTP/MPK, proszę o kontakt przez wiadomość na forum lub maila (tomekzawadzki98+gtfs@gmail.com) - chciałbym pomóc naprawić te błędy.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości