Infrastruktura rowerowa

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1803
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: Scania_9640 » 14 kwie 2022, 14:17

Kaszmir pisze: 14 kwie 2022, 13:18 Na ul. Wrocławskiej rowerzyści pojadą wydzielonymi pasami
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/na-ul ... 45641.html
Jak dla mnie bez sensu wydzielać pasy ruchu dla rowerów na tak krótkim odcinku

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5735
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: Kaszmir » 16 maja 2022, 9:16

Zapowiada się dobrze :)

Skawina: malownicza ścieżka rowerowa wzdłuż Kanału Łączańskiego już gotowa
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/skawi ... 46062.html
Ścieżka wiedzie od centrum Skawiny, a kończy się w Jaśkowicach. Po drodze rowerzyści będą mogli przedostać się na drugą stronę Kanału Łączańskiego, przejeżdżając jednym z kilku mostów, zaporą wodną znajdującą się na końcu trasy lub przeprawiając się promem. Nowa ścieżka stanie się idealnym miejscem do rodzinnych spacerów, wycieczek oraz sportów na świeżym powietrzu. 11-kilometrowy szlak łączy się z innymi trasami w ramach Skarbów Blisko Krakowa oraz stanie się kontynuacją sieci Velo Małopolska.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5735
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: Kaszmir » 30 maja 2022, 12:10

Wzdłuż ul. Bunscha powstanie droga dla rowerów. Jest przetarg
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/wzdlu ... 46244.html
zostaną wybudowane dwa odcinki: od ul. Babińskiego do skrzyżowania z drogą prowadzącą do centrum handlowego (gdzie już wcześniej wybudowano fragmenty dróg dla rowerów) oraz od tego skrzyżowania w stronę ulicy Czerwone Maki, ale nie na całym odcinku. Część bliżej pętli miałaby powstać w ramach większej inwestycji, jaką będzie przebudowa drugiej części ulicy Mochnaniec, w tym rozbudowa skrzyżowania tej ulicy z ul. Bunscha.
ZDMK czeka na oferty w sprawie ul. Bunscha do 8 czerwca. Po podpisaniu umowy wykonawca będzie miał pięć miesięcy na przeprowadzenie prac.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5735
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: Kaszmir » 27 cze 2022, 8:25

Kładka dla rowerzystów pod łącznicą kolejową w konflikcie z parkiem
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/kladk ... 46583.html
Projektanci przygotowują na zlecenie miasta koncepcję kładki rowerowej nad skrzyżowaniem ulic Wielickiej, Limanowskiego, Powstańców Śląskich i Powstańców Wielkopolskich. Jedni czekają na ułatwienie przejazdu, inni obawiają się o ingerencję kładki w planowany park pod estakadami kolejowymi.

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 673
Rejestracja: 30 sty 2020, 22:20
Lokalizacja: Rondo Matecznego

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: Łukasz » 17 lip 2022, 12:37

Tunel pod torami obwodnicy ma ułatwić życie pieszym i rowerzystom
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/tunel ... 46885.html
O budowie przejścia i przejazdu pomiędzy ulicami Lotniczą i Raciborskiego mówi się od lat, ale mieszkańcy wciąż na nie czekają. Urzędnicy chcą w tym roku mieć gotowe dokumenty, lecz na drodze do budowy stoi jeszcze własność gruntów i brak pieniędzy.

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 673
Rejestracja: 30 sty 2020, 22:20
Lokalizacja: Rondo Matecznego

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: Łukasz » 06 wrz 2022, 16:27

Ważna zmiana przepisów dla rowerzystów. "Cofnięcie się do stanu sprzed kilku lat"
https://tvn24.pl/biznes/moto/rowerzysci ... ym-6099980

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5735
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: Kaszmir » 06 wrz 2022, 16:38

Kraków Miastem Rowerów już wyjaśnił sytuację:
Kraków Miastem Rowerów pisze:UWAGA - przestrzegamy przed dezinformacją.

Wiele mediów pisze (błędnie!), że rowerzyści stracili pierwszeństwo przed przejazdem dla rowerów. Informacja jest błędna - z rozporządzenia o znakach i sygnałach zniknął zapis, że kierujący pojazdem ma "nie narazić na niebezpieczeństwo" rowerzysty wjeżdżającego na przejazd. Czyli przepis, który nie dotyczył ustalenia pierwszeństwa.

Jak jest (i było)?

Art. 27, pkt 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym mówi:
"Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego oraz osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, ZNAJDUJĄCYM SIĘ NA PRZEJEŹDZIE."

I tu się nic nie zmienia. A co z rowerzystą wjeżdżającym na przejazd (lub zbliżającym się do przejazdu)?

Nadal obowiązują te same przepisy ustalające PIERWSZEŃSTWO. Na przykładzie ul Jagielskiej (zdjęcie w portalu w linku) kierujący autem:

*) albo wyjeżdża z ulicy podporządkowanej (znak A-7), zatem ustępuje pierwszeństwa WSZYSTKIM pojazdom jadącym wzdłuż drogi z pierwszeństwem (w tym rowerom zbliżającym się do przejazdu)

*) albo skręca z drogi głównej i wtedy obowiązuje Art 27.1a Ustawy: "Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego oraz osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, jadącym na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić." Czyli niezależnie, po czym jedzie rower wzdłuż "głównej" (po jezdni, drodze dla rowerów, a nawet chodniku) - rower ma pierwszeństwo.

A co na innych przejazdach? Albo są one oznakowane (i np. może tak być, że rowerzysta ma znak A-7 i musi ustąpić przed wjazdem na przejazd), albo nie są - wtedy formalnie obowiązuje "zasada prawej ręki" (ale trzeba uważać, bo dla wielu to jest niejasne).

Ministerstwo nie informowało o zmianach, bo... nic się w praktyce nie zmieniło. Uporządkowano pewne zapisy po nowelizacji "pieszej". Dokładnie taki sam zapis (o "nienarażaniu na niebezpieczeństwo") dotyczył pieszych, ale... nie dawał im pierwszeństwa - to zostało dopiero zmienione ustawą. No więc analogicznie - rowery nigdy tego pierwszeństwa automatycznie nie miały (w takiej wersji, jak podają fejknjusy).
https://www.facebook.com/KrakowMiastemR ... DcyLbYkkrl

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: Tramwajolog14 » 07 wrz 2022, 22:20

Czyli na zwykłym przejeździe dla rowerów, których w mieście jest mnóstwo, rowerzysta domyślnie nie ma pierwszeństwa???

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5735
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: Kaszmir » 08 wrz 2022, 0:04

Tramwajolog14 pisze: 07 wrz 2022, 22:20Czyli na zwykłym przejeździe dla rowerów, których w mieście jest mnóstwo, rowerzysta domyślnie nie ma pierwszeństwa???
Sprawę rozjaśnia ten artykuł:
Ale dla rowerzystów nikt takiego zapisu nie wprowadził. Nigdy nie mieli pierwszeństwa PRZED wjazdem na przejazd rowerowy. Mają je tylko wówczas, kiedy są już na przejeździe. Są więc w takiej sytuacji jak piesi przed kluczową zeszłoroczną reformą.
https://www.onet.pl/informacje/onetwiad ... y,79cfc278

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: fysztof » 08 wrz 2022, 10:12

Ale jest istotny ten zapis z ministerialnego rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych:
„§ 47. 4. Kierujący pojazdem zbliżający się do miejsca oznaczonego znakiem D-6, D-6a albo D-6b jest obowiązany zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych lub rowerzystów znajdujących się w tych miejscach lub na nie wchodzących lub wjeżdżających.” [podkreślenie ode mnie]
BTW, przed doprecyzowaniem przepisów odnośnie przejść dla pieszych, na to rozporządzenie często powoływał się p. Dworak, a także do niego odnosiła się nieraz policja - tym właśnie argumentując, że pieszemu należy umożliwić wejście.
Analogicznie zatem, z powyższego wniosek, że kierujący pojazdem musi zmniejszyć prędkość przed przejazdem rowerowym - a jeśli rowerzysta na ten przejazd wjeżdża, no to przepuścić (by "nie narazić na niebezpieczeństwo"). Dla mnie zdrowy rozsądek nakazuje, że obie strony muszą zachować ostrożność. Rowerzysta wjechać rozsądnie (nie na pełnej rurze), a kierowca zawsze zakładać, że może nadjechać rowerzysta - więc powinien tak jechać, aby móc się zatrzymać.
W większości przypadków nie ma w Krakowie problemów, bo albo przejazdy rowerowe są w centrum, gdzie ruch jest uspokojony, albo prowadzą wzdłuż dróg z pierwszeństwem przejazdu (więc mają pierwszeństwo) albo są osygnalizowane. Aczkolwiek są takie miejsca, gdzie jest trudno - dla mnie szczególnym przykładem są przejazdy w poprzek bieda-autostrady na Surzyckiego czy Botewa, gdzie są przejścia i przejazdy na trzypasmowej jezdni, którą większość pędzi setką albo lepiej i w ogóle nie bierze pod uwagę, że od czasu do czasu ktoś z pieszych czy rowerzystów mógłby mieć ochotę tam przejść/przejechać... Taka nasza wewnątrz-krakowska wersja zakopianki, czyli absolutny dziki zachód na drodze.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5735
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: Kaszmir » 10 paź 2022, 15:36

Ścieżki rowerowe na wałach zostaną pociągnięte do Nowej Huty:

Kraków dostał 8 mln zł na nowe ścieżki wzdłuż Wisły [ZDJĘCIA]
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/krako ... 48093.html
Na przebudowanych wałach przeciwpowodziowych we wschodniej części Krakowa powstaną asfaltowe drogi dla rowerów. Miasto otrzymało na ten cel prawie 8 mln zł z budżetu państwa.

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: kucyk » 13 gru 2022, 16:28

Kolejna ścieżka rowerowa na Kurdwanowie:

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/rower ... 49010.html

Kierman
Specjalista
Posty: 350
Rejestracja: 20 lut 2022, 9:44

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: Kierman » 13 gru 2022, 21:23

kucyk pisze: 13 gru 2022, 16:28 Kolejna ścieżka rowerowa na Kurdwanowie:

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/rower ... 49010.html
Widzę aktywiści miejscy dalej robią sobie prywatny folwark z Krakowa i kontynuują utrudnianie życia kierowcom (w tym także nam autobusów) zwężając ulice do jednego pasa gdzie się da.

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: Tramwajolog14 » 13 gru 2022, 21:30

Kierman pisze: 13 gru 2022, 21:23 Widzę aktywiści miejscy dalej robią sobie prywatny folwark z Krakowa i kontynuują utrudnianie życia kierowcom (w tym także nam autobusów) zwężając ulice do jednego pasa gdzie się da.
Na pewno jest to bezpieczniejsze rozwiązanie dla pieszych, a kierowcy autobusów raczej poradzą sobie bez problemu. Więcej zieleni też nikomu nie zaszkodzi. A kierowcy mają łatwiej, tylko pod względem zostawienia samochodu na parkingu ;) . A ci co jeżdżą będą odseparowani od ruchu rowerowego i odwrotnie, co też jest zdecydowanie na plus.

Jaky
Moderator globalny
Posty: 275
Rejestracja: 29 kwie 2021, 23:49

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: Jaky » 13 gru 2022, 22:05

Kierman pisze: 13 gru 2022, 21:23 Widzę aktywiści miejscy dalej robią sobie prywatny folwark z Krakowa i kontynuują utrudnianie życia kierowcom (w tym także nam autobusów) zwężając ulice do jednego pasa gdzie się da.
Ulica Stojałowskiego, zwłaszcza teraz po oddaniu 3. obwodnicy, nie ma żadnego uzasadnienia do bycia ulicą w przekroju 2x2. Dalszy jej fragment - ul. Cechowa, i tak jest 1x1.
Według mnie miasta powinny być przede wszystkim dla ludzi. Ale żeby tak się działo, trzeba odważnie kreować na nowo przestrzeń publiczną w oparciu o nowe standardy.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości