Propozycje zmian po otwarciu przystanku Kraków-Grzegórzki SKA

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Propozycje zmian po otwarciu przystanku Kraków-Grzegórzki SKA

Post autor: kbieniu7 » 31 paź 2022, 11:57

Ahoj,

Ja o linii "22" i możliwości jej wzmocnienia.

Powoli zbliża się otwarcie przystanku kolejowego Kraków-Grzegórzki. Od miejskich urzędników (w tym ZTP), mogliśmy wielokrotnie słyszeć, jak to będzie to bardzo ważny punkt na kolejowej mapie Krakowa i że może nawet stać się najważniejszych pod względem ruchu regionalnego, wyprzedzając albo chociaż dorównując Głównemu. Przy projektach na przekształcenie tego miejsca na Plac Grzegórzecki i uprzyjaźnienie go dla pieszych, dodanie zieleni, wyrzucenie ruchu samochodowego w kierunku Ronda Grzegórzeckiego itp. pojawiało się uzasadnienie, że to m.in. przygotowanie na duże potoki przesiadających się z SKA na tramwaje.

I ja się z tym zgadzam - uważam, że ta nowa stacja będzie bardzo ważnym punktem, leżąc wprost na tramwajowym ciągu przecinającym centrum wschód-zachód. Poprawi dojazd m.in. do:
- Kazimierza i Starego Miasta (pieszo lub z krótkim podjazdem tramwajem);
- Ronda Grzegórzeckiego (chociaż obecnie z Głównego też jest łatwo);
- Al. Pokoju i nowych biurowców m.in. przy Fabrycznej;
- Dębnik, Kapelanki, ICE, Ronda Grunwaldzkiego, os. Podwawelskiego oraz biurowców wokół nich.

I zwłaszcza o te dwa ostatnie punkty mi chodzi. Do niedawna pracowałem w jednym z biurowców przy ICE, było sporo ludzi z Bochni, czy nawet Tarnowa, którzy dojeżdżali codziennie do pracy. Większość samochodem lub busami. Rekordzista jeździł Voyagerem z Tarnowa, bo autobus przejeżdżał po Marii Konopnickiej i zatrzymywał się na Rondzie. Pociąg był niewygodny, gdyż albo trzeba było jechać do Głównego i łapać "179", albo kombinować z "11" z Płaszowa. Odkąd pojawiła się praca zdalna i hybrydowa, tym więcej ludzi jeździ tu autem, gdyż łatwiej o miejsce postojowe w garażu podziemnym.

Jak otwarty zostanie przystanek pod Halą Targową, to dojazd z aglomeracji w te rejony bardzo się polepszy. Niestety "22" jeździ co 15 minut, co moim zdaniem jest za rzadko. Niby da się podejść na "52" na Starowiślną, ale nie o to powinno chodzić w potencjalnie najważniejszym węźle SKA-KMK w Krakowie, dlatego uważam, że powinna zostać wzmocniona, np. linią "12"/"42" na trasie Dąbie - Łagiewniki.

Jednocześnie usprawnimy przejazd w relacji Rondo Grzegórzeckie - Rondo Grunwaldzkie, gdzie mamy niemal tramwajową autostradę przez historyczne centrum, a "na przełaj" jeździ tylko jedna linia z f=15. Pracując w tamtym miejscu często jeździłem w okolice Ronda Grzegórzeckiego i "22" jeżdżącą co 15 minut (a wcześniej co 20 minut) trochę była uciążliwa. Paradoksalnie, najlepszym okresem był... remont i zamknięcie tramwajów na Dietla, bo jeździł 700-coś co 5 minut.

Obrazek

Oczywiście jeszcze minie czas, zanim nasza SKA osiągnie pełny zakres, do tego konieczne oddanie jest całej średnicy, ale warto już o tym myśleć teraz. Możemy łatwo zwiększyć zasięg SKA dla mieszkańców aglomeracji odpowiednio wygodnie spinając ją z tramwajami i autobusami. Nawet, jeśli nie będziemy mieli jeszcze wspólnego biletu.

Co sądzicie?

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Propozycje zmian po otwarciu przystanku Kraków-Grzegórzki SKA

Post autor: Kaszmir » 31 paź 2022, 12:45

kbieniu7 pisze: 31 paź 2022, 11:57Jak otwarty zostanie przystanek pod Halą Targową, to dojazd z aglomeracji w te rejony bardzo się polepszy. Niestety "22" jeździ co 15 minut, co moim zdaniem jest za rzadko. Niby da się podejść na "52" na Starowiślną, ale nie o to powinno chodzić w potencjalnie najważniejszym węźle SKA-KMK w Krakowie, dlatego uważam, że powinna zostać wzmocniona, np. linią "12"/"42" na trasie Dąbie - Łagiewniki.
Też uważam, że tę relację przydałoby się wzmocnić bo dziś brakuje mocnego połączenia właśnie od r. Grzegórzeckiego do r. Grunwaldzkiego. Taka "12/42" mnie nie do końca przekonuje bo historycznie wszystkie podobne linie jeździły puste. Najbardziej podobała mi się koncepcja "12" z 2016, czyli od Łagiewnik do Nowej Huty. Ona wtedy jeździła po trasie "22" do Placu Centralnego, następnie przez Ptaszyckiego do Kopca Wandy. Czyli wzmacniała "22" na większości trasy, a przy okazji zawsze zapewniała dodatkowe połączenie do os. Na Skarpie i okolic :)

Inna sprawa, że wg mnie brakuje też trochę mocnego połączenia w linii r. Mogilskie - r. Grzegórzeckie - r. Grunwaldzkie. Dawniej były "184/484", wcześniej jeszcze "128/428", a dziś nic. Niby jest "52" jednak to nie to samo bo ci pasażerowie niepotrzebnie "dotłaczają" Lubicz i I obwodnicę, mimo że mogliby jechać szybciej, z pominięciem tych ulic. Tu może wystarczyłoby wydłużenie "184" do os. Podwawelskiego. Ew. skierowanie "12" po dawnej trasie "42" (Łagiewniki - Nowa Huta, przez Mogilską).

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Propozycje zmian po otwarciu przystanku Kraków-Grzegórzki SKA

Post autor: kbieniu7 » 31 paź 2022, 13:31

Kaszmir pisze: 31 paź 2022, 12:45 Też uważam, że tę relację przydałoby się wzmocnić bo dziś brakuje mocnego połączenia właśnie od r. Grzegórzeckiego do r. Grunwaldzkiego. Taka "12/42" mnie nie do końca przekonuje bo historycznie wszystkie podobne linie jeździły puste. Najbardziej podobała mi się koncepcja "12" z 2016, czyli od Łagiewnik do Nowej Huty. Ona wtedy jeździła po trasie "22" do Placu Centralnego, następnie przez Ptaszyckiego do Kopca Wandy. Czyli wzmacniała "22" na większości trasy, a przy okazji zawsze zapewniała dodatkowe połączenie do os. Na Skarpie i okolic :)
No właśnie, te wsparcia "22" trochę miały pecha, ale od tego czasu zmieniło i zmieni się sporo: stacja SKA Grzegórzki, nowe biurowce i akademiki wzdłuż Al. Pokoju, nowe biurowce w okolicach ICE, Dębnik i Kapelanki. Całym sercem bym był za tym, by to było po prostu wzmocnienie "22" na (prawie) całej trasie i taka wersja, jaką Ty opisujesz, byłaby lepsza. Tylko czy są pieniądze i brygady na takie coś teraz :(

Również wydłużenie z Łagiewnik do Borku miałoby jakieś uzasadnienie pod względem SKA, poprawiając dojazd na Kapelankę z SKA Łagiewniki. Ale nie jest to aż tak istotne, jak z SKA Grzegórzki, plus chyba nie ma już miejsca na Borku?

Patrząc na mapę widać też, jakby przydał się autobus po całej TŁ, tak aby połączyć sprawnie SKA Łagiewniki z Kampusem UJ. Byłoby to bardzo duże ułatwienie dla studentów ze Skawiny, Zatora, Wadowic (w przyszłości i Oświęcimia), a po zszyciu całej SKA2 także ze Słomnik i Miechowa. Ba, nawet i Prądnika oraz os. Piastów, jak te przystanki powstaną ;) Być może planowana "196" pomoże, o ile faktycznie by jeździła co 15 minut, to dla części studentów (młodzi ludzie) może być akceptowalne dojście do Kobierzyńskiej. Przydałoby się przejście przez autostradę skawińską na wysokości ul. Łojasiewicza. Dla innych będzie "11", ew. łapanie "17/19"+"22" jak tamta ucieknie.
Obrazek
Kaszmir pisze: 31 paź 2022, 12:45 Inna sprawa, że wg mnie brakuje też trochę mocnego połączenia w linii r. Mogilskie - r. Grzegórzeckie - r. Grunwaldzkie. Dawniej były "184/484", wcześniej jeszcze "128/428", a dziś nic. Niby jest "52" jednak to nie to samo bo ci pasażerowie niepotrzebnie "dotłaczają" Lubicz i I obwodnicę, mimo że mogliby jechać szybciej, z pominięciem tych ulic. Tu może wystarczyłoby wydłużenie "184" do os. Podwawelskiego. Ew. skierowanie "12" po dawnej trasie "42" (Łagiewniki - Nowa Huta, przez Mogilską).
Niby tak, ale jak zauważyłeś, taka relacja już jest zapewniana przez "52", które zapewne tam zostanie (linia przez Meissnera)? Z Hali Targowej mamy "17/19". "42" po Mogilskiej to nadal dwie słabe linie rozbite na dwa ciągi.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Propozycje zmian po otwarciu przystanku Kraków-Grzegórzki SKA

Post autor: kot_feliks » 31 paź 2022, 17:54

No tylko idziesz trochę pod prąd polityce MPK, które długofalowo raczej żadnych wzmocnień nie przewiduje, zamawiając krótki tabor :mrgreen:

Natomiast wracając do układu linii, to ja podobnie jak Kaszmir widzę średni potencjał dla czegoś (12?) jadącego z Dąbia do Łagiewnik. Jak już coś, to bardziej widziałbym dokończenie PATa na Dietla i skierowanie 184 do Podwawelskiego, obsługując przy okazji SKA przy Hali.

Czemu średnio widzę taką '12'? Bo '22' nie za bardzo ma potencjał na f7,5 na dalszym odcinku w kierunku NH.

Choć na pewno przydałoby się jakieś wzmocnienie połączenia Hali Targowej zarówno w kierunku Podwawelskiego, jak i w kierunku Mogilskiego i dalej Mogilskiej - o czym wspominał Kaszmir. Na al. Pokoju natomiast zdecydowanie bardziej przydałoby się więcej kursów w relacji '14', a nie w kierunku Hali Targowej (gdzie jest już '1' i '22').

Bardziej widziałbym to raczej całościowo (choć wymaga to jednak pewnych nakładów na infrę, tylko znowuż pytanie, czemu nikt o tym nie myślał wcześniej...):
- '1' - wzmocnienie w weekendy do f10, wraz z likwidacją '5';
- '14bis' - nowa linia z Dąbia, dalej po trasie '14' do Bronowic (jako wzmocnienie '14', wzmocnienie al. Pokoju w relacji do Mogilskiego, Lubicz itd. oraz "rekompensata" za '125');
- '17/19' - obie cały dzień jako f7,5, a w weekendy jako f10 (połączenie Hali Targowej z Mogilskim /i dalej przesiadki na Mogilską/ oraz wzmocnienie tunelu);
- '184' - przedłużenie przez Dietla co najmniej do Podwawelskiego, a docelowo np. do P+R na przedłużonej linii z Salwatora (obsługując przy okazji Zielińskiego i 2xx od strony Przegorzał);

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Propozycje zmian po otwarciu przystanku Kraków-Grzegórzki SKA

Post autor: Kaszmir » 31 paź 2022, 21:46

"5" proszę zostawić w spokoju. Z perspektywy Wzgórz to była najlepsza linia do centrum bo "1" czy "4" się wlekły ;) I piszę to jako były mieszkaniec tego rejonu.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Propozycje zmian po otwarciu przystanku Kraków-Grzegórzki SKA

Post autor: kot_feliks » 31 paź 2022, 22:09

Ja również piszę jako były mieszkaniec, mieszkałem tam > 25 lat ;)

I powiem tak:
- '5' to była najlepsza linia do centrum, dopóki jeździła... do I obwodnicy. Potem skierowano ją do tunelu (co jak najbardziej było sensownym posunięciem), niemniej przy dojeździe do I obwodnicy i tak musiałeś się przesiąść :)
- oczywiście większość (przynajmniej na Kocmyrzowskiej) wybierała '5' i jechała nią na Mogilskie, ale tam i tak była przesiadka. Podobnie zapewne wygląda to na WK, skąd '4' jedzie "dookoła";

Tylko pytanie, czy przy przesiadce na jednym przystanku i mocnej '52', sensowniejsza nią byłaby jednak po prostu mocna '1' cały tydzień?

To, co pod koniec wkurzało mnie najbardziej, to nie było ilość kursów, tabor itd., tylko kwestia braku taktu między '1' i '5' i przesiadki przy powrocie. Bo jadąc z centrum i tak musiałeś się przesiąść. Więc w praktyce wyglądało to tak, że jechałeś np. '52' na Bieńczycką, skąd czekałeś na '1'/'5' w takcie np.. 5/15.

Zdecydowanie wolałbym w weekendy po prostu przesiadkę na Bieńczyckiej 52 <-> 1, każda z f10, a w ciągu tygodnia z f7,5, niż "bezpośrednią" '5' z Mogilskiego (która i tak nie dojeżdża do I obwodnicy) i jeździ rzadko, w zamian za brak taktu an Kocmyrzowskiej :)

Imho na Kocmyrzowskiej spokojnie wystarczy jedna linia, tylko niech to będzie mocna linia cały tydzień (a nie f20 w weekendy).

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Propozycje zmian po otwarciu przystanku Kraków-Grzegórzki SKA

Post autor: Kaszmir » 01 lis 2022, 7:49

kot_feliks pisze: 31 paź 2022, 22:09I powiem tak:
- '5' to była najlepsza linia do centrum, dopóki jeździła... do I obwodnicy. Potem skierowano ją do tunelu (co jak najbardziej było sensownym posunięciem), niemniej przy dojeździe do I obwodnicy i tak musiałeś się przesiąść :)
- oczywiście większość (przynajmniej na Kocmyrzowskiej) wybierała '5' i jechała nią na Mogilskie, ale tam i tak była przesiadka. Podobnie zapewne wygląda to na WK, skąd '4' jedzie "dookoła";

Tylko pytanie, czy przy przesiadce na jednym przystanku i mocnej '52', sensowniejsza nią byłaby jednak po prostu mocna '1' cały tydzień?
Nie. Ja jeździłem ze Wzgórz do T. Bagatela, kolega tak samo. Myślisz, że wybieraliśmy "4"? Nie, zgodnie wsiadaliśmy w "5" i przesiadaliśmy się bo i tak wychodziło lepiej.

A przecież wspomniane "52" nie dojeżdża do Basztowej czy T. Bagatela, czyli ludzie musieliby jechać z dwoma przesiadkami (albo wybierać mocno jadącą naokoło "14" - co wychodzi jeszcze gorzej).

Propozycja likwidacji "5" to w praktyce wyrzucenie z rejonu Wzgórz prawdopodobnie najbardziej atrakcyjnej linii.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Propozycje zmian po otwarciu przystanku Kraków-Grzegórzki SKA

Post autor: kbieniu7 » 01 lis 2022, 17:30

kot_feliks pisze: 31 paź 2022, 17:54 No tylko idziesz trochę pod prąd polityce MPK, które długofalowo raczej żadnych wzmocnień nie przewiduje, zamawiając krótki tabor :mrgreen:
Taki ze mnie buntownik :mrgreen:
kot_feliks pisze: 31 paź 2022, 17:54 Natomiast wracając do układu linii, to ja podobnie jak Kaszmir widzę średni potencjał dla czegoś (12?) jadącego z Dąbia do Łagiewnik. Jak już coś, to bardziej widziałbym dokończenie PATa na Dietla i skierowanie 184 do Podwawelskiego, obsługując przy okazji SKA przy Hali.
No tak, przy pełnym PAT to by miało sens. A wizja przedłużenia aż przez Zielińskiego na przyszłą pętlę - też mi się podoba :)
kot_feliks pisze: 31 paź 2022, 17:54 Bardziej widziałbym to raczej całościowo (choć wymaga to jednak pewnych nakładów na infrę, tylko znowuż pytanie, czemu nikt o tym nie myślał wcześniej...):
- '1' - wzmocnienie w weekendy do f10, wraz z likwidacją '5';
- '14bis' - nowa linia z Dąbia, dalej po trasie '14' do Bronowic (jako wzmocnienie '14', wzmocnienie al. Pokoju w relacji do Mogilskiego, Lubicz itd. oraz "rekompensata" za '125');
- '17/19' - obie cały dzień jako f7,5, a w weekendy jako f10 (połączenie Hali Targowej z Mogilskim /i dalej przesiadki na Mogilską/ oraz wzmocnienie tunelu);
- '184' - przedłużenie przez Dietla co najmniej do Podwawelskiego, a docelowo np. do P+R na przedłużonej linii z Salwatora (obsługując przy okazji Zielińskiego i 2xx od strony Przegorzał);
Kaszmir pisze: 31 paź 2022, 12:45 Inna sprawa, że wg mnie brakuje też trochę mocnego połączenia w linii r. Mogilskie - r. Grzegórzeckie - r. Grunwaldzkie.
Czyli co, prędzej "42" do Wieczystej? Czy może do... Cmentarza Rakowickiego? 🤪 Numerki by się nawet zgadzały 😆

Ile brygad ma "22"? Ona jeździła kiedykolwiek z dużą częstotliwością (f=7,5 lub f=10)? Jak wyglądają jej obecne napełnienia? Ok, jej wspomagacze nie mają szczęścia zbyt dużego, ale moim zdaniem sporo się zmienia względem poprzednich lat, nawet tego, co było 5 lat temu.

1. Przy Centralnej i na EXPO wyrosło kilka nowych osiedli i dalej będzie ten obszar rosnąć. Tramwajowo wiszą na Alei Pokoju, gdyż Nowohucka nie jest połączeniem, na którym można zbytnio polegać. Tutaj pewnie przywitaliby częstszą "22".
Obrazek

2. Wyrosły nowe bloki i biurowce przy Fabrycznej. Do tego nowe bloki to tu, to tam: przy pętli Dąbie, przy Grzegórzeckiej. Za Błękitkiem kończy powstawać prywatny akademik.
Obrazek

3. Nowe biurowce przy ICE i przy Kapelance. Obszar po starym Tesco jest w MPZP przeznaczony na zabudowę usługowo-biurową. Z tego co kojarzę, jakiś deweloper tam miał w niedługim czasie zaczynać przygotowania do inwestycji? (Z czego część to chyba "lokale użytkowe", czyli pseudomieszkania jako obejście MPZP, ale to inna historia...)
Obrazek

4. Galeria Plaza też kończy swój żywot jako centrum handlowe, Strabag ma ją wkrótce wyburzać, a na miejscu ma powstać coś nowego - póki co są zapowiedzi o kompleksie biurowo-usługowym.

5. No i tytułowa stacja SKA Grzegórzki, która niedługo zostaną otwarta.

Oczywiście też wciąż powracająca liczba przystanków na Alei Pokoju... ale to może o tym później
Ostatnio zmieniony 01 lis 2022, 17:45 przez kbieniu7, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
LLoan
Specjalista
Posty: 278
Rejestracja: 26 maja 2022, 15:55
Lokalizacja: Kraków-Czyżyny

Re: Propozycje zmian po otwarciu przystanku Kraków-Grzegórzki SKA

Post autor: LLoan » 01 lis 2022, 17:39

kbieniu7 pisze: 01 lis 2022, 17:30

Ile brygad ma "22"? (...) Jak wyglądają jej obecne napełnienia?
W szczycie potrafi mieć pełne krzesełka plus ok. 20-35 osób stojących (przynajmniej w ciągu Alei Pokoju kier. Starowiślna)
1. Przy Centralnej i na EXPO wyrosło kilka nowych osiedli i dalej będzie ten obszar rosnąć. Tramwajowo wiszą na Alei Pokoju, gdyż Nowohucka nie jest połączeniem, na którym można zbytnio polegać. Tutaj pewnie przywitaliby częstszą "22".
Obrazek
Do tego jeszcze nie zaznaczone kilka bloków w ciągu ulicy Sołtysowskiej - jest to ok. 6 budynków - zawsze kolejni ludzie.
...
W okolicy Al. Pokoju robi się ciasno, w szczycie w tramwajach to widać :D

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Propozycje zmian po otwarciu przystanku Kraków-Grzegórzki SKA

Post autor: Kaszmir » 01 lis 2022, 19:08

kbieniu7 pisze: 01 lis 2022, 17:30Czyli co, prędzej "42" do Wieczystej? Czy może do... Cmentarza Rakowickiego? 🤪 Numerki by się nawet zgadzały 😆
Wieczysta mnie nie przekonuje, to ten sam problem co z Dąbiem czyli kończenie w połowie trasy. "12" z Łagiewnik do Wieczystej jeździła pusta. Uważam, że taka linia powinna dotrzeć do Huty.
kbieniu7 pisze: 01 lis 2022, 17:30Ona jeździła kiedykolwiek z dużą częstotliwością (f=7,5 lub f=10)?
Jeździła z f10 w szczycie od 1999 do 2014. Potem w latach 2014-2015 ją rozmontowano, zamieniając szczytówki w "72/12" do Dąbia. W 2016 wydłużono te kursy z powrotem do Huty, jako "12" do Kopca Wandy. A w 2018 "12" i "22" się połączyły w jedną linię z f15.

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Propozycje zmian po otwarciu przystanku Kraków-Grzegórzki SKA

Post autor: Tramwajolog14 » 01 lis 2022, 19:52

LLoan pisze: ...
W okolicy Al. Pokoju robi się ciasno, w szczycie w tramwajach to widać :D
Potwierdzam jako obywatel zachodniej Al. Pokoju :) . Jednak najbardziej to przede wszystkim w liniach "1" i "14" (na "1" przydałby się większy tabor i tutaj dobrze się składa, że będą zamawiane nowe tramwaje... a nie, przecież to również będą krótkie 26m Obrazek). Najmniej napełniona jeździ "22", jednak SKA i nowe budynki mogą tę sytuację zmienić.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Propozycje zmian po otwarciu przystanku Kraków-Grzegórzki SKA

Post autor: kot_feliks » 01 lis 2022, 21:43

kbieniu7 pisze: 01 lis 2022, 17:30 1. Przy Centralnej i na EXPO wyrosło kilka nowych osiedli i dalej będzie ten obszar rosnąć. Tramwajowo wiszą na Alei Pokoju, gdyż Nowohucka nie jest połączeniem, na którym można zbytnio polegać. Tutaj pewnie przywitaliby częstszą "22".
[...]

2. Wyrosły nowe bloki i biurowce przy Fabrycznej. Do tego nowe bloki to tu, to tam: przy pętli Dąbie, przy Grzegórzeckiej. Za Błękitkiem kończy powstawać prywatny akademik.
[...]
No tutaj pełna zgoda, tylko właśnie dlatego wzmacniałbym '14', a nie '22' ;) Mieszkałem kiedyś też przy al. Pokoju i moim (subiektywnym) zdaniem, tam najbardziej uciążliwa była słaba obsługa w kierunku Mogilskiego.

Tzn. jeśli miałbym wybierać jako mieszkaniec tamtych rejonów co z dwóch słabszych linii ('14' lub '22') wzmocnić, to zdecydowanie wybrałbym '14', a nie '22'.

Natomiast odnośnie połączenia Hali z Mogilskim, to imho tutaj najlepszą opcją jest po prostu mocna 17/19 cały tydzień, a nie 4x ;)

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Propozycje zmian po otwarciu przystanku Kraków-Grzegórzki SKA

Post autor: fysztof » 03 lis 2022, 8:43

Szczerze mówiąc patrząc na 'oporność materii' w ZTP w kontekście wykorzystania Trasy Łagiewnickiej do poprawy obsługi komunikacyjnej południa miasta - analogicznie nie widzę wielkich szans, by na otwarcie przystanku "Grzegórzki" Zarząd coś przygotował... Przypuszczam, że pojawienie się tego przystanku na mapie komunikacyjnej Krakowa tak samo ZTP zaskoczy. Może z czasem przybędzie kilka kursów poza szczytem i to wszystko.

Natomiast jeśli miałbym odciąć się od rzeczywistości i liczyć na więcej, to przede wszystkim wskazałbym na zapewnienie mocnej linii wschód <-> płd-zachód. Na autobusy nie ma co stawiać bez PAT'a - a i szczerze mówiąc sam nie jestem jego zwolennikiem, bo kompletnie już zrujnowałby resztki alejowego założenia jakim były planty dietlowskie. Z obecnego układu "1" daje sensowne opcje - jako dojazd do ścisłego centrum. "17/19" w kontekście przesiadki z SKA ma sens jako podjazd do biur, urzędów i sądów wzdłuż Powstania Warszawskiego. Bo do dworca samo SKA dowiezie, a na południe można wysiąść wcześniej.

Teoretycznie według mnie powinno to wyglądać tak, że kierunek Alei Pokoju z SKA jest obsługiwany na nowym przystanku Grzegórzki, natomiast kierunek Mogilskiej i Alei JP2 przez przystanek Dworzec Główny. W tym pierwszym przypadku idealnie byłoby wzmocnić "22", na przykład linią w relacji [Borek -] Łagiewniki - jak "22" - Rondo Czyżyńskie - Rondo Kocmyrzowskie - Rondo Hipokratesa [- Mistrzejowice]. Wtedy cały ciąg ma dwie linie z f=7,5, które można zgrać ze sobą. No i koniecznie linia "1" powinna dostać f=10 w weekendy, jeśli ma działać jakikolwiek system przesiadkowy.

W drugiej relacji, czyli Dworzec - Mogilska, naturalnie prosi się o wzmocnienie linii "5". Dzięki temu zyskałaby też Huta, która ciągle jest 'cięta' - a najwygodniejsza linia ze Wzgórz będzie silniejsza. Z tą relacją jest problem o tyle, że przesiadka na Dworcu nie jest najszybsza - ale może jest tu szansa na jakiś cud i dogadanie się z kolejarzami, aby SKA lądowało na pierwszym peronie, z którego są bezpośrednie schody na przystanek tramwajowy pod dworcem? Perspektywicznie patrząc, z jednej strony po otwarciu Górki i w szczególności pociągnięciu do Azorów, a z drugiej po oddaniu Meissnera - taka linia "5" z f=7,5 na pewno będzie mieć rację bytu (bo z Bieńczyckiej wyleci zapewne "9" czy "52").

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości