Bilety, kontrole, integracja taryfowa

- Bilety, działalność Miejskich Jednostek, pozostałe tematy związane z krakowską komunikacją miejską
Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: kbieniu7 » 29 lis 2022, 21:57

O ile jestem za ~drobną~ podwyżką cen biletów, tak moim zdaniem jeszcze nie moment na integrację z SKA, jeśli to miałoby podnieść cenę biletu jeszcze wyżej. Marzę o niej, ale żeby przy "przymusowej" wersji to miało sens, to musimy:
- mieć pełny takt SKA1,
- objąć biletem lotnisko,
- zszyć SKA2 i SKA3 tak, aby nie kończyły na dworcu głównym, tylko jechały przez całe miasto,
- osiągnąć ~w miarę~ równy takt na SKA2 i SKA3,
- otworzyć stację Grzegórzki,
- poprawić wygodę przesiadek na istniejących przystankach.

Docelowo jeszcze rozpocząć budowę przystanku os. Piastów wraz z podciągnięciem tam linii tramwajowej, ale to już konkretne działania infrastrukturalne są. A także SKA4, która by łączyła Skawinę z os. Piastów i Nową Hutą (choć tu się obawiam o przepustowość wylotu na Warszawę...).

Awatar użytkownika
Paulow
Pasażer
Posty: 34
Rejestracja: 13 lip 2022, 15:45

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Paulow » 07 gru 2022, 8:11

Odnośnie integracji również jestem za rozdzieleniem biletu na sieciowego KMK (np. za 90-100zł) od biletu sieciowego KMK+KMŁ (za np. 110-130zł). Chyba nawet dla organizatora transportu byłoby to ułatwieniem w oszacowaniu liczby pasażerów, którzy będą korzystać często z kolei, co może być pomocne przy rozliczeniach między miastem a KMŁ.

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: mkm3 » 07 gru 2022, 8:19

Dzisiaj od godz. 10:00 Sesja, a jako 20. punkt zmiana cen biletów KMK.
https://www.bip.krakow.pl/?dok_id=10330 ... adek_obrad

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: kucyk » 07 gru 2022, 9:26

mkm3 pisze: 07 gru 2022, 8:19 Dzisiaj od godz. 10:00 Sesja, a jako 20. punkt zmiana cen biletów KMK.
https://www.bip.krakow.pl/?dok_id=10330 ... adek_obrad
Dzisiaj rano w RMF-ie słyszłem informację, że bilety mają zdrożeć na 119 złotych dla mieszkańców mających KKM a dla tych co takowej karty nie posiadają cena biletu to ok. 150 złotych. Rekompensatą dla wszystkich ma być bilet półroczny płacąc za 5 miesięcy nie 6. Ale to chyba już obowiązuje? :o

Najlepszą informacją jaką rano usłyszałem w radiu o godzinie 7 to taka, że wycofują się z propozycji poszerzania ze stref parkowania na inne rejony miasta i z pobierania opłat w niedzielę. :lol:

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: mkm3 » 07 gru 2022, 12:25

No i Radni odroczyli dyskusję. Widać, że nie potrafią zaproponować swojego rozwiązania uwzględniającego takie pozytywne rzeczy jak integracja z koleją. Tylko z tego powodu szkoda.

Krakowianin
Pomiarowiec
Posty: 286
Rejestracja: 17 lut 2020, 20:08

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Krakowianin » 07 gru 2022, 16:26

Jeden z radnych KO złożył poprawkę do budżetu, aby 100% środków z SPP szło na transport zbiorowy.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: kot_feliks » 07 gru 2022, 23:55

Generalnie to już nawet tego nie czytam - i tak założyliśmy, że od nowego roku pozbywamy się sieciówek i jeździmy ew. na biletach 20 min. Mogą sobie zrobić ten bilet i za 200 pln, SPP za free, do TŁ dosypać nie 83 mln, a 200 mln - sumarycznie zachęcą zapewne jeszcze więcej osób do KMK :)

Potem sugeruję ponownie pociąć wieczory, wyciąć jakąś linię autobusową, na innej zrobić f48 zamiast f30, a po wszystkim wyjść i powiedzieć, że mieszkańcy nie powinni jeździć autem, bo poprawiamy KMK :mrgreen:

I tak jeszcze odnośnie wysypywania $ w błoto, dzisiejsza tradycyjna próba powrotu spod Poczty do domu:

- 52 - 20:28
- 10 - 20:29
- 52 - 20:43
- 10 - 20:44

Freenow kosztował niecałe 11 pln... Przez większość roku pojechalibyśmy rowerem.

Bilet za 150 płn - tak trzymać! :mrgreen: :lol:

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Kaszmir » 21 gru 2022, 11:30

Miesięczny za 119 zł, a docelowo nawet 131.
Urzędnicy chcieliby, aby od 1 lutego przyszłego roku bilet miesięczny dla osoby płacącej podatki w Krakowie zamiast 80 kosztowałby 119 złotych. Natomiast od 1 czerwca 2024 roku za taki sam bilet należałoby zapłacić już 131 złotych. W taryfikatorze znalazł się bilet lotniskowy za 10 złotych. Zmianie nie uległyby ceny pozostałych biletów jednorazowych.
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/radni ... 49163.html

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: mkm3 » 21 gru 2022, 12:57

Irytująca jest spychologia tematu przez Radnych... przecież można podjąć jakąś kompromisową cenę, bo tu również ważna jest integracja z koleją. Nie ma tam ani jednego mądrego, który by zaproponował przykładowo 99zł na sieć KMK, 129zł na KMK+KMŁ?

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: kot_feliks » 21 gru 2022, 13:05

Kaszmir pisze: 21 gru 2022, 11:30 Miesięczny za 119 zł, a docelowo nawet 131.

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/radni ... 49163.html
Te propozycje są na serio? Bo 1.04 już był kilka m-cy temu...

Osobny bilet na '300', czyli jedną jedyną linię w skali całego miasta, do tego obsługiwaną 12m w takcie raz na pół godziny, to już w ogóle hicior :mrgreen:

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Kaszmir » 09 sty 2023, 16:55

Paulina Poniewska dostała od ZTP dane dotyczące sprzedaży poszczególnych biletów w latach 2014-2022. Udostępniła je w formie interaktywnej, tak że każdy może sobie wybrać co chce analizować. Kawał statystyki.

Tu wspomniane opracowanie - tabele i wykresy są dostępne z lewej strony:
https://datastudio.google.com/reporting ... wdhp1wp61c

A tu artykuł Pauliny w sprawie planowanych podwyżek cen:
https://krabok.wordpress.com/2023/01/09 ... zytelnika/

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: fysztof » 09 sty 2023, 18:40

Tu jeszcze z dzisiaj trochę miejskiej propagandy, dlaczego musi być drożej, żeby było gorzej: https://www.youtube.com/watch?v=ogFXOu6i5io . Słabo to przekonujące, dyrektor wygląda jakby sam nie wierzył w to, co mówi i na siłę powtarzał to, co od miesięcy jako jedyny argument podać potrafi. Aczkolwiek też wprost przyznał, że podwyżka ma "zasypać budżetową dziurę transportową". Szkoda, że jedynym sposobem jaki widzą urzędy i radni są kieszenie teoretycznie najlepszej grupy, która z tego KM korzysta - czyli stałych klientów, którzy już ten system finansują. Ani zachęty dla niekorzystających, ani poszukania sposobów, by to obecni kierowcy i indywidualni zaczęli. Nie. Po najmniejszej linii oporu:-/

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: mkm3 » 09 sty 2023, 18:45

A ja bym chciał, żeby Radni wzięli ten projekt i przerobili. Bilet metropolitarny jest ok, ale niech uchwalą go obok obecnych biletów miesięcznych, aby pasażer miał wybór: sieć KMK lub sieć KMK+kolej.

Jaky
Moderator globalny
Posty: 275
Rejestracja: 29 kwie 2021, 23:49

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Jaky » 09 sty 2023, 19:13

Kaszmir pisze: 09 sty 2023, 16:55 A tu artykuł Pauliny w sprawie planowanych podwyżek cen:
https://krabok.wordpress.com/2023/01/09 ... zytelnika/
A ja np. nie do końca rozumiem, dlaczego do artykułu, który mógłby być w napisany 100% uczciwie, dorzuca się takie smaczki jak niepotrzebne wydatki 100 mln na IE, 1 mln na koncepcję tramwaju w Alejach. Przecież wprawne oko to wychwyci od razu, że większość tych pieniądzy idzie na inwestycje transportowe, m.in. rozwoju komunikacji miejskiej.
Nie rozumiem też założenia w artykule wzrost cen -> drastyczny odpływ pasażerów. Znaczy po części jest to uzasadnione wartościami sprzedanych biletów. Natomiast ja tego nie kupuję w całości.

Dlaczego? Uważam, że w głównej mierze to nie ceny kreują zachowania transportowe, lecz czas i komfort podróży. W ostatnich latach od połowy 2015 do połowy 2022 nie oddano do użytku żadnego nowego torowiska tramwajowego -> czyli czegoś, co dla społeczeństwa jest wyznacznikiem szybkości podróży. Nie poczyniono też żadnych kroków, aby przyspieszyć tramwaje na rozjazdach (dopiero ostatnio i to nie jako zwykłą inwestycję tylko z BO). I tak można tutaj wymieniać i wymieniać, niestety negatywnie.

Dlatego moim zdaniem nie powinniśmy walczyć o zniesienie podwyżek. Tylko wysuńmy konkretne propozycje, które mają wejść w życie z dniem wprowadzenia podwyżek. Typu:
- powrót linii "5"
- budowa konkretnego buspasa w danym miejscu (choćby Nowohucka)
- tutaj zostawiam to do przemyślenia...
I oczywiście można uznać, że co to da skoro i tak budżet wyjdzie na 0? Da przede wszystkim to, że wreszcie KM będzie w jakiś sposób promowana. Będzie wokół niej szum. A jak będzie głośno o wprowadzaniu konkretnych wzmocnień, to może to dać wymierne efekty. Jeśli o czymś "na mieście jest głośno", i to pozytywnie, to każdy będzie chciał dać temu szansę.

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: fysztof » 09 sty 2023, 19:58

Jaky pisze: 09 sty 2023, 19:13 Dlaczego? Uważam, że w głównej mierze to nie ceny kreują zachowania transportowe, lecz czas i komfort podróży. W ostatnich latach od połowy 2015 do połowy 2022 nie oddano do użytku żadnego nowego torowiska tramwajowego -> czyli czegoś, co dla społeczeństwa jest wyznacznikiem szybkości podróży. Nie poczyniono też żadnych kroków, aby przyspieszyć tramwaje na rozjazdach (dopiero ostatnio i to nie jako zwykłą inwestycję tylko z BO). I tak można tutaj wymieniać i wymieniać, niestety negatywnie.
Nie zgodzę się. To znaczy masz rację, że czas i komfort podróży kreują zachowania - ale według mnie cena ma tu również podobne znaczenie. Bo to jest system połączony. Przykładowo, jestem w stanie opłacić wysoką cenę - ale mając świadomość, że usługa którą otrzymam też jest na wysokim poziomie. No i cena może kreować zachowania - wręcz wprost wymienię kilka przypadków:
a. Sam kiedyś korzystałem z biletu łączonego 11+221 -> kosztował wtedy 78 złotych (bilet mieszkańca) i przy średnio dwóch przejazdach na trasie w tygodniu mi się opłacał. A przy okazji, ponieważ go już miałem, to i kilka kolejnych razy w miesiącu wsiadłem w tramwaj zamiast podjeżdżać autem. Potem ceny biletów okresowych zostały podniesione i przestało mi się to opłacać, więc przez kolejne dwa-trzy lata nie kupowałem okresówki i częściej jeździłem autem. Od pewnego czasu w ogóle nie ma biletu na dwie linie (nie ma nawet biletu na jedną linię aglo i sieć miejską, co miałoby sporo sensu). Teraz miasto planuje pójść kolejny krok dalej i nawet nie będzie biletu mieszkańca na sieć. Przy okazji świetna zachęta do płacenia podatków w Krakowie. Kolokwialnie mówiąc: przenieś się z podatkiem z wioski do Krakowa i dalej miej z tego figę:-P Podsumowując, w takiej opcji jak wcześniej (mieszkając w Krakowie i pracując w strefie poza Krakowem - np. w Niepołomicach) przyszłoby mi w nowej taryfie płacić... 169 złotych! Jaka to zachęta do KMK??? Żadna. Prościej się skrzyknąć nawet w dwie-trzy osoby i jeździć starym rzęchem (co też było już wtedy praktykowane).
b. Jeśli osoby spoza Krakowa miałyby opcję atrakcyjnego cenowo dojazdu do miasta, to nawet przy przeciętnej ofercie argument ekonomiczny mógłby przeważyć. Przy obecnej propozycji, znowu, nawet w II strefie najtańszą opcją będzie 169 złotych! Nawet jeśli w Twojej wiosce jest jedna linia raz na dwie godziny... Żart. Kto z tego skorzysta inny, niż 70+ lub dzieci mające przejazd za darmo???
c. Nadal nie będzie żadnej - słownie ŻADNEJ - propozycji dla osób korzystających rzadziej ale regularnie: raz-dwa razy w tygodniu. W artykule na krabok'u pojawił się przykład portmonetki z Kielc. Ja wspominałem kilka razy o bilecie 10-przejazdowym z Barcelony, na którym tam się poruszałem. Kupujesz raz i masz na zaś. Opłaca się a jednocześnie coraz bardziej przyzwyczaja do KMK. W Krakowie "niedasie".
Naprawdę trudno nie odnieść wrażenia, że 95% celu w nowej ofercie to "wydojenie" co się jeszcze da z tych, co są zmuszeni skorzystać lub i tak pozostać przy KMK, a 5% celu to przypudrowanie tego integracją z koleją, z której i tak skorzysta marna część mieszkańców, bo taki jest do niej dostęp i taka jej częstotliwość... nie wspominając już o pseudo-przesiadkowych węzłach SKA<->KMK:-/

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości