KONSTAL 105N/Na

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
Awatar użytkownika
LLoan
Specjalista
Posty: 278
Rejestracja: 26 maja 2022, 15:55
Lokalizacja: Kraków-Czyżyny

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: LLoan » 01 gru 2022, 21:18

impuls pisze: 01 gru 2022, 21:03 Te składy, to są przecieraki, zwykle brygady pracujące na pierwszym kursie. Od wielu lat stosowany zabieg zwłaszcza tam gdzie jest jakaś górka do pokonania. Wydaje mi się, że jeden wagon techniczny do przecierania to jest mało. Sieć tramwajowa się rozrasta a 105-ek będzie ubywać. W przypadku obladzania się sieci potrzeba na każdej odnodze taboru technicznego lub tramwaju na dwóch patykach np. Pesy, ufoka lub składuz z podniesionymi pantografami.
Być może tak jest - brygada, na której dziś widziałem wspomniany skład rozpoczyna pracę o 4:43.

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: suchy » 01 gru 2022, 22:16

impuls pisze: 01 gru 2022, 21:03 Te składy, to są przecieraki, zwykle brygady pracujące na pierwszym kursie. Od wielu lat stosowany zabieg zwłaszcza tam gdzie jest jakaś górka do pokonania. Wydaje mi się, że jeden wagon techniczny do przecierania to jest mało. Sieć tramwajowa się rozrasta a 105-ek będzie ubywać. W przypadku obladzania się sieci potrzeba na każdej odnodze taboru technicznego lub tramwaju na dwóch patykach np. Pesy, ufoka lub składuz z podniesionymi pantografami.
Przecież Pesa nie jest w stanie podnieść obu patyków naraz - można podnieść albo 1 (wtedy 2 jest opuszczony) albo 2 (wtedy trzeba opuścić 1).

impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: impuls » 01 gru 2022, 23:06

Tutaj masz rację, ale gdy nie ma nic innego to zawsze lepiej wysłać Pesę pierwszą niż np. Bombardiera czy Stadlera. Gdy zatrze się pierwszy pantograf, ruszyć może z drugiego.

tomek_m
Specjalista
Posty: 349
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: tomek_m » 02 gru 2022, 0:56

suchy pisze: 01 gru 2022, 22:16 Przecież Pesa nie jest w stanie podnieść obu patyków naraz - można podnieść albo 1 (wtedy 2 jest opuszczony) albo 2 (wtedy trzeba opuścić 1).
To jest takie zabezpieczenie aby nie powstało zwarcie pomiędzy dwiema sekcjami sieci? Co w takim razie zrobią jak 105tek już nie będzie? Potrzeba taboru technicznego do odladzania albo przerobić 2-3 Pesy do możliwości jazdy na dwóch odbierakach. No jest jeszcze Protram, ale ten więcej stoi niż jeździ.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: Bayer2003 » 08 gru 2022, 21:07

https://psmkms.krakow.pl/16-aktualnosci ... w-krakowie
psmkms pisze:Na razie nie ma doniesień o wycofywaniu wagonów 105Na, chociaż... w zajezdni Nowa Huta szykuje się niespodzianka. Połączono tam bowiem nowy trójskład 105Na - HZ264+HZ265+HZ260, który będzie pierwszym trójwagonowym pociągiem tramwajowym w Krakowie, wyposażonym w zewnętrzne wyświetlacze, prezentujące numer linii i nazwę końcówki.
Czyli zamiast HZ252+HZ253+HZ260 i HZ264+HZ265 prawdopodobnie będą teraz HZ252+HZ253 i HZ264+HZ265+HZ260. Ciekawa decyzja, jednak trochę jej nie rozumiem - HZ264 i HZ265 to wagony z 1985 roku, a HZ252 i HZ253 z 1989 roku - chyba lepiej, gdyby wagony na najważniejszej linii w mieście były nowsze, a na liniach szczytowych starsze?
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1803
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: Scania_9640 » 08 gru 2022, 21:14

Bayer2003 pisze: 08 gru 2022, 21:07 https://psmkms.krakow.pl/16-aktualnosci ... w-krakowie

Czyli zamiast HZ252+HZ253+HZ260 i HZ264+HZ265 prawdopodobnie będą teraz HZ252+HZ253 i HZ264+HZ265+HZ260. Ciekawa decyzja, jednak trochę jej nie rozumiem - HZ264 i HZ265 to wagony z 1985 roku, a HZ252 i HZ253 z 1989 roku - chyba lepiej, gdyby wagony na najważniejszej linii w mieście były nowsze, a na liniach szczytowych starsze?
HZ252+253+260 to chyba był jeden z najczęściej psujących się "Ufokow"

Adrian14
Ekspert
Posty: 802
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: Adrian14 » 08 gru 2022, 22:01

Ale HZ260 nie ma wyświetlaczy???

HZ252 był wozem wymagającym specjalnej troski. Zwłaszcza jak jeździł jeszcze w parze z HZ254.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: Bayer2003 » 08 gru 2022, 22:04

Scania_9640 pisze: 08 gru 2022, 21:14 HZ252+253+260 to chyba był jeden z najczęściej psujących się "Ufokow"
Bezawaryjny nie był, jednak raczej wszystkie częściej lub rzadziej się psują i raczej HZ252 nie był liderem pod tym względem.
Adrian14 pisze: 08 gru 2022, 22:01 Ale HZ260 nie ma wyświetlaczy???
Skasowano trochę E1 oraz c3, zapewne zostały one dołożone.
Adrian14 pisze: 08 gru 2022, 22:01 HZ252 był wozem wymagającym specjalnej troski. Zwłaszcza jak jeździł jeszcze w parze z HZ254.
Stare dzieje, ale raczej ta zmiana nie powinna zaszkodzić.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Adrian14
Ekspert
Posty: 802
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: Adrian14 » 08 gru 2022, 22:10

Zmiana raczej nie zaszkodzi. Pytanie czy głównym winowajcą nie jest awaryjność HZ252.

impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: impuls » 08 gru 2022, 23:08

Dzisiaj HZ252+ pewnie HZ253 stał na ślepym torze głęboko tam gdzie stoją teraz już skasowane doczepy c3. To nie znaczy, że został skasowany, ale los jest niepewny. W 2020 roku skasowano HZ254 z tego samego rocznika i dostawy. Być może coś jest na rzeczy z tymi wagonami, że muszą je kasować.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: Bayer2003 » 08 gru 2022, 23:17

impuls pisze: 08 gru 2022, 23:08 Dzisiaj HZ252+ pewnie HZ253 stał na ślepym torze głęboko tam gdzie stoją teraz już skasowane doczepy c3. To nie znaczy, że został skasowany, ale los jest niepewny. W 2020 roku skasowano HZ254 z tego samego rocznika i dostawy. Być może coś jest na rzeczy z tymi wagonami, że muszą je kasować.
Jeżeli skasują te wagony to stracę wiarę w jakiekolwiek resztki rozumu w MPK. To wagony zaledwie 33-letnie, nawet jak są z nimi problemy to na pewno na linie szczytowe ("44"/"49") jeszcze by się nadawały dużo lepiej od E1, które wszystkie są w gorszym stanie i powinny być kasowane w pierwszej kolejności.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Adrian14
Ekspert
Posty: 802
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: Adrian14 » 09 gru 2022, 0:24

To już nawet nie chodzi żeby robić z nich składy 2x105. Ale jak jest ich na tyle to zrobić z wszystkich UFA.

impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: impuls » 10 gru 2022, 19:55

Popatrzyłem sobie dzisiaj na RZ204 po wczorajszej kolizji. Ma wgniecenia blachy powyżej fartuchów dolnych. To da się zrobić, ale naprawa jest poważna. Trzeba zdejmować całą blachę z przodu i trochę z boku. Musiały przednie kątowniki puścić. Dodatkowo pantograf do wymiany, reflektor i inne drobiazgi. Daję 20% szans, że ten wagon wróci. Raczej będą musieli poszukać do podmiany innej 105 - i ze składu do tego ufoka.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: Bayer2003 » 10 gru 2022, 20:40

impuls pisze: 10 gru 2022, 19:55 Popatrzyłem sobie dzisiaj na RZ204 po wczorajszej kolizji. Ma wgniecenia blachy powyżej fartuchów dolnych. To da się zrobić, ale naprawa jest poważna. Trzeba zdejmować całą blachę z przodu i trochę z boku. Musiały przednie kątowniki puścić. Dodatkowo pantograf do wymiany, reflektor i inne drobiazgi. Daję 20% szans, że ten wagon wróci.
Wróci jeżeli w MPK jest wola, żeby wrócił. Jeżeli pojedyncze wagony Konstali i tak mieli w planie skasować, RZ204 nie zostanie naprawiony, zwłaszcza że jest to wagon z 1985 roku.
impuls pisze: 10 gru 2022, 19:55 Raczej będą musieli poszukać do podmiany innej 105 - i ze składu do tego ufoka.
Przy wzięciu jakiegoś wagonu ze składu, drugi wagon prawdopodobnie zostanie skasowany, co jednak byłoby sporą stratą (priorytetem jest wycofanie wszystkich E1, a nie sprawnych Konstali). Mogą powstać dwa ufoki, może nie powstać żaden, a może MPK wybrać jednak jakiś wagon do kasacji (miejmy nadzieję, że nie).

Wracając jeszcze do tematu sprzed dwóch dni - na innym forum pojawiło się zdjęcie z wczorajszego dnia, na którym wyraźnie widać skład HZ252+HZ253 podłączony do sieci trakcyjnej. Odstawione składy raczej mają opuszczony pantograf, więc chyba ten powinien powrócić?

Aktualizacja: pojawiło się nowe zestawienie taborowe na stronie psmkms. Skład RZ204+RZ237+RZ238 czeka na naprawę :D.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

tomek_m
Specjalista
Posty: 349
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: tomek_m » 11 gru 2022, 0:05

Bayer2003 pisze: 02 sty 1970, 23:24 ... (wycofanie wszystkich E1, a nie sprawnych Konstali)...
Śledząc poczynania MPK w zakresie taboru tramwajowego na przestrzeni ostatnich dwudziestu lat, można zauważyć pewną niekonsekwencję. W pierwszej dekadzie XXI wieku masowo kasowano Konstale, sprowadzając na to miejsce duże ilości złomu z Wiednia znanych jako E1 z doczepami c3. Aż w pewnym momencie się tym zainteresowały lokalne media. Zadano wówczas ówczesnemu rzecznikowi MPK dosadne pytanie: Po co sprowadzać szrot z Wiednia jak mamy nasz polski szrot z Chorzowa? :lol: Rzecznik, wówczas odpowiedział, że lepiej sprowadzać energooszczędny szrot z Wiednia zamiast remontować polski szrot z Chorzowa. Dodatkowo przytoczył atut że E1 posiadają piasecznice i są technologicznie nowsze od Konstali, pomimo ze starsze. :twisted:

Skąd teraz taka zmiana planów i to E1 jako pierwsze znikną z ulic Krakowa?

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości