Tonie, Giebułtów, Pękowice, Os. Łokietka

- Linie, trasy, rozkłady
tomaszep42
Specjalista
Posty: 216
Rejestracja: 19 maja 2020, 9:03

Re: Tonie, Giebułtów, Pękowice, Os. Łokietka

Post autor: tomaszep42 » 12 gru 2022, 19:22

Kolec pisze: 12 gru 2022, 18:57 Czyli od piątku pasażerowie korzystający z przystanku Tonie Kąty w kierunku Krowodrzy Górki będą musieli spacerować na przystanek Tonie Skrzyżowanie albo płacić za bilet aglomeracyjny korzystając z linii 290, mądrość ZTP nie zna granic.
IMHO ten przystanek powinien być bardzo jasno opisany - STREFA I dotyczy linii 120, 220, 240, STREFA II dotyczy linii 290. Inaczej będą problemy i awantury w razie kontroli biletów. No a najmądrzejszym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie innego przedziału numerycznego dla linii tak kursujących raz w aglomeracji a raz w strefie miejskiej. No ale już takiego przedziału po prostu niestety nie ma. No chyba że np S90 oznaczymy taką linię.

tomaszep42
Specjalista
Posty: 216
Rejestracja: 19 maja 2020, 9:03

Re: Tonie, Giebułtów, Pękowice, Os. Łokietka

Post autor: tomaszep42 » 12 gru 2022, 20:20

https://rozklady.mpk.krakow.pl/?lang=PL&linia=720
Zaraz, zaraz... czy w takim razie przystanki "Tonie Kąty", "Tonie Skrzyżowanie", "Na Budzyniu" i "Tonie" w/g tego co chcą zrobić z linią 290 nie powinny też być w strefie II dla osób chcących stamtąd dojechać do Krowodrzy Górki?? :?: :roll: wszak linia wjeżdża w aglomerację żeby następnie z powrotem dostać się do strefy miejskiej :roll:

Kolec
Znawca
Posty: 190
Rejestracja: 22 wrz 2020, 20:54

Re: Tonie, Giebułtów, Pękowice, Os. Łokietka

Post autor: Kolec » 12 gru 2022, 20:31

Teoretycznie przystanki w Zielonkach są w II strefie (jest to uwzględnione w rozkładach) ale z racji że objazd dotyczy tras miejskich jest zachowana I strefa na trasie objazdowej. Było o tym w komunikatach.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Tonie, Giebułtów, Pękowice, Os. Łokietka

Post autor: Kaszmir » 13 gru 2022, 0:32

Parę lat temu, dla ówczesnego "205" wyjeżdżającego w środku trasy poza Kraków (Borek Fałęcki - Libertów - Sidzina) utworzono specjalną regułę, że pasażer zaczynający i kończący podróż w strefie miejskiej może jechać na bilecie miejskim, nawet jeśli autobus po drodze wyjeżdża do aglo. Wg mnie było to uczciwe rozwiązanie.

Nie jestem pewny czy ta reguła przetrwała, wydaje mi się że sprawdzaliśmy i zniknęła przy okazji którejś podwyżki.

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Tonie, Giebułtów, Pękowice, Os. Łokietka

Post autor: tomta1 » 13 gru 2022, 5:51

To było uregulowane w uchwale Rady Miasta, a nie w wewnętrznych przepisach ZIKiT-u/ZTP, od dłuższego czasu już tego nie ma.

poirot
Pasażer
Posty: 22
Rejestracja: 06 cze 2021, 22:24

Re: Tonie, Giebułtów, Pękowice, Os. Łokietka

Post autor: poirot » 13 gru 2022, 8:18

No ale w sumie, od paru lat większość biletów jednorazowych to jednak bilety na wszystkie strefy, więc problemy będą głównie z mieszkańcami okolic przystanka Tonie Kąty, którzy będą kupowali bilety okresowe i będą musieli kupić bilet na strefy 1+2, zamiast biletu na strefę 1.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Tonie, Giebułtów, Pękowice, Os. Łokietka

Post autor: Kaszmir » 13 gru 2022, 8:27

tomta1 pisze: 13 gru 2022, 5:51To było uregulowane w uchwale Rady Miasta, a nie w wewnętrznych przepisach ZIKiT-u/ZTP, od dłuższego czasu już tego nie ma.
Tak. W ramach zmian aglo na przełomie 2007/2008 ówczesne "175", robiące wtedy kółko Borek Fałęcki - ... - Opatkowice - Smoleńskiego - Libertów - ... - Sidzina, zamieniono w aglomeracyjne "205". Trasa była ta sama, jednak wtedy wszystkie linie wyjeżdżające poza strefę miejską stały się aglo.

Wcześniej to zależało od linii - np. "204" (do Wieliczki), "240" (do Pękowic) czy "292" (do lotniska) były miejskimi "104", "150" i "192". Po wspomnianych zmianach każda linia, mająca przystanki w strefie aglo, stała się aglo. Wtedy też wszedł termin "linia aglomeracyjna" bo wcześniej "2xx" formalnie nazywały się "strefowymi" - i tylko "2xx" bo przyspieszonych "3xx" jeszcze nie było ("304" ruszyło w maju 2008), a pierwsza nocna "9xx" powstała właśnie przy tych zmianach: lotniskowe "692" zamieniono w "902".

W efekcie jednak "175" zamieniło się w "205" bo miało kawałek strefy aglo pośrodku trasy, w Libertowie. Dla pasażerów z Sidziny było to bardzo nie na rękę bo nie dość, że w drodze do Borku Fałęckiego jeździli naokoło, to teraz jeszcze musieli przez to kupować droższe bilety. W efekcie w 2008 Rada Miasta wprowadziła zasadę, że linie startujące i kończące w Krakowie są w pełni miejskie, nawet jeśli pośrodku wyjeżdżają poza Kraków. "205" stało się znów "175".

Potem zresztą tej Uchwały nie za bardzo przestrzegano bo przetrasowane w 2012 "203" (Czerwone Maki - Skawina - Borek Fałęcki) było aglo mimo, że wg wspomnianego zapisu powinno być miejskie - zastanawiam się, czy zdarzały się o to spiny przy kontrolach z pasażerami, którzy znali tę regułę. Ona wtedy jeszcze obowiązywała, zniknęła dopiero parę lat temu, bodajże przy którejś podwyżce.

Inna sprawa, że na "290" jednak i tak by nie obowiązywała bo mimo wszystko linia potem znów wyjeżdża do aglo, więc nie kończy trasy na terenie Krakowa.

Dla zainteresowanych:
-> Krakowski Infoexpress 2007: opis zmian aglo, wprowadzonych dwuetapowo (29.12.2007 i 01.01.2008).
-> Krakowski Infoexpress 2008: uruchomienie "304" (01.05) oraz powrotna zamiana "205" -> "175" (03.07).
-> A tu znalazłem treść wspomnianego zapisu - w wersji z 2011: "§ 3. 2. Linie, których przystanki początkowy i końcowy zlokalizowane są na terytorium Gminy Miejskiej Kraków, a część trasy biegnie po terenie gminy sąsiadującej uważane są za linie miejskie - pasażerowie obsługiwani tymi liniami na całej ich trasie mogą posługiwać się biletami przeznaczonymi do przejazdów w strefie biletowej I".

Parówczak
Specjalista
Posty: 225
Rejestracja: 20 sie 2022, 22:52

Re: Tonie, Giebułtów, Pękowice, Os. Łokietka

Post autor: Parówczak » 13 gru 2022, 11:52

Przede wszystkim to bardzo dobrze, że na tej trasie pozostawiono autobus. Bo równie dobrze ZTP mógł zwinąć wszystkie linie z powrotem na Łokietka.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Tonie, Giebułtów, Pękowice, Os. Łokietka

Post autor: Kaszmir » 13 gru 2022, 13:46

Parówczak pisze: 13 gru 2022, 11:52Przede wszystkim to bardzo dobrze, że na tej trasie pozostawiono autobus. Bo równie dobrze ZTP mógł zwinąć wszystkie linie z powrotem na Łokietka.
Ta linia była zaplanowana i ustalona z gminą Zielonki już w 2020, po prostu czekano na koniec remontu:
https://krabok.wordpress.com/2020/11/30/nowa-linia-290/

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Tonie, Giebułtów, Pękowice, Os. Łokietka

Post autor: Kaszmir » 13 gru 2022, 14:20

Hm, ten wpis sugeruje że za likwidacją "920" stało jednak ZTP, "przy akceptacji gminy Wielka Wieś".
ZTP pisze:Zlikwidowana zostanie zastępcza linia autobusowa numer 720, która obsługiwała mieszkańców podczas prowadzonych prac, a także przy akceptacji gminy ościennej, nocna linia 920, która nie spełniała swojego zadania.
https://www.facebook.com/ZTPkrakow/post ... rsyszGFSUl

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1015
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Tonie, Giebułtów, Pękowice, Os. Łokietka

Post autor: yosujiro » 13 gru 2022, 14:28

Ale chyba to rzeczywiście był niewypał, ja co prawda widziałem ją przez cały okres funkcjonowania raptem parę razy, ale nigdy nie było więcej jak 2-3 osoby.

Zieleńczanin
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: Tonie, Giebułtów, Pękowice, Os. Łokietka

Post autor: Zieleńczanin » 14 gru 2022, 15:39

Częstotliwość "290" to jednak nie f~60, tylko f~72/72/80/80. Słabo.
Życzę też powodzenia w zaakceptowaniu zmian pasażerom z Os. Łokietka, gdzie właśnie czterokrotnie osłabia się ofertę, a co kurs wysiadało tam i po 30-40 osób w szczycie (przynajmniej tak wynika z moich obserwacji). Gmino Zielonki, nie tędy droga!

Kolec
Znawca
Posty: 190
Rejestracja: 22 wrz 2020, 20:54

Re: Tonie, Giebułtów, Pękowice, Os. Łokietka

Post autor: Kolec » 14 gru 2022, 16:04

F zbliżone do f 240 niby razem będą mieć obie końcówki ale koordynacja jest ale nie najlepsza.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Tonie, Giebułtów, Pękowice, Os. Łokietka

Post autor: Kaszmir » 14 gru 2022, 16:21

Zieleńczanin pisze: 14 gru 2022, 15:39Częstotliwość "290" to jednak nie f~60, tylko f~72/72/80/80. Słabo.
Ja oceniam pozytywnie - dostało taką samą ~f jak "240" dzięki czemu obie będą w miarę skoordynowane. Myślę, że to lepsze niż żeby jedna miała f72 a druga f60, przez co w Pękowicach lub na KG część kursów odjeżdżałaby razem.

Osobna kwestia, czy nie dałoby się zrobić f60 na obu. Kółko zajmuje ok. 40 minut więc i tak byłoby łącznie 20 przerwy na kółko. Pytanie czy w szczycie nie będzie to mało wobec korków, acz spróbować powalczyć zawsze można.
Zieleńczanin pisze: 14 gru 2022, 15:39Życzę też powodzenia w zaakceptowaniu zmian pasażerom z Os. Łokietka, gdzie właśnie czterokrotnie osłabia się ofertę, a co kurs wysiadało tam i po 30-40 osób w szczycie (przynajmniej tak wynika z moich obserwacji). Gmino Zielonki, nie tędy droga!
Będzie gorzej, jednak od początku była to tymczasowa organizacja km. A nie za bardzo wg mnie jest rozwiązanie na tę chwilę - trudno żeby pogarszać km innym, w szczególności trudno by Kraków przetrasowywał tam "120" lub "220" lub "240" bo byłoby to pogarszanie km krakusom (z ul. Łokietka) by zrobić lepiej mieszkańcom Zielonek. Nie tędy droga. Wg mnie warto naciskać Zielonki by poprosiły ZTP o "zarezerwowanie" dodatkowych brygad na tę linię, gdy będą dostępne, i wtedy poprawienie ~f "290", a najlepiej razem z "240" by dalej był jednolity takt.
Kolec pisze: 14 gru 2022, 16:04F zbliżone do f 240 niby razem będą mieć obie końcówki ale koordynacja jest ale nie najlepsza.
Dlaczego tak uważasz? "290" mniej więcej wchodzi w dziury między "240", z dokładnością do 5-10 minut (przy f70-80). Wg mnie nie jest źle, zwłaszcza że i czasy przejazdu różnią się o parę minut między "240" a "290", do tego dochodzi kwestia wymaganych dłuższych przerw dla kierowców.

Zieleńczanin
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: Tonie, Giebułtów, Pękowice, Os. Łokietka

Post autor: Zieleńczanin » 14 gru 2022, 17:55

Kaszmir pisze: 14 gru 2022, 16:21 Ja oceniam pozytywnie - dostało taką samą ~f jak "240" dzięki czemu obie będą w miarę skoordynowane. Myślę, że to lepsze niż żeby jedna miała f72 a druga f60, przez co w Pękowicach lub na KG część kursów odjeżdżałaby razem.
Nie zmienia to faktu, że w początkowym komunikacie była mowa o f~60.
Kaszmir pisze: 14 gru 2022, 16:21 Będzie gorzej, jednak od początku była to tymczasowa organizacja km. A nie za bardzo wg mnie jest rozwiązanie na tę chwilę - trudno żeby pogarszać km innym, w szczególności trudno by Kraków przetrasowywał tam "120" lub "220" lub "240" bo byłoby to pogarszanie km krakusom (z ul. Łokietka) by zrobić lepiej mieszkańcom Zielonek.
Ja zdaję sobie sprawę z tego, że to była tymczasowa zmiana. Aczkolwiek Os. Łokietka wygenerowało na tyle duże potoki, że pogorszenie tam czterokrotnie oferty spowoduje albo znaczący odpływ pasażerów, albo przepełnienia. O to mi chodzi.
Kaszmir pisze: 14 gru 2022, 16:21 Wg mnie warto naciskać Zielonki by poprosiły ZTP o "zarezerwowanie" dodatkowych brygad na tę linię, gdy będą dostępne, i wtedy poprawienie ~f "290", a najlepiej razem z "240" by dalej był jednolity takt.
Według mnie można by było chociażby przekierować "297" przez Os. Łokietka. Trochę to kosztuje, ale ta linia w komunikacji z Zielonek do Krakowa pełni marginalną rolę, bo odjeżdża z innych przystanków. Problemem byłyby jedynie korki na ul. Zięby w Zielonkach (które w pewnych godzinach sięgają 15-20 minut), za to dojazd do Krakowa byłby znacznie szybszy niż przez Pachońskiego.
Zresztą korki w Zielonkach można wyeliminować poprzez zamknięcie w godzinach szczytu ul. Michalika, która prowadzi do szkoły - bo to właśnie szkoła powoduje ogromne korki. Rodzice by pewnie marudzili, ale prędkość jazdy samochodem tamże jest dość podobna do prędkości stulatka niosącego na plecach 20 kilo, czytaj piechotą jest jakoś dwukrotnie szybciej. Można również skierować wtedy "297" pod samą szkołę - zarówno jest jak nawrócić, jak i wjechać się da, bo osobiście jechałem tam piętrową Setrą. I nawrócić się udało.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 11 gości