IMHO ten przystanek powinien być bardzo jasno opisany - STREFA I dotyczy linii 120, 220, 240, STREFA II dotyczy linii 290. Inaczej będą problemy i awantury w razie kontroli biletów. No a najmądrzejszym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie innego przedziału numerycznego dla linii tak kursujących raz w aglomeracji a raz w strefie miejskiej. No ale już takiego przedziału po prostu niestety nie ma. No chyba że np S90 oznaczymy taką linię.
Tonie, Giebułtów, Pękowice, Os. Łokietka
-
- Specjalista
- Posty: 216
- Rejestracja: 19 maja 2020, 9:03
Re: Tonie, Giebułtów, Pękowice, Os. Łokietka
-
- Specjalista
- Posty: 216
- Rejestracja: 19 maja 2020, 9:03
Re: Tonie, Giebułtów, Pękowice, Os. Łokietka
https://rozklady.mpk.krakow.pl/?lang=PL&linia=720
Zaraz, zaraz... czy w takim razie przystanki "Tonie Kąty", "Tonie Skrzyżowanie", "Na Budzyniu" i "Tonie" w/g tego co chcą zrobić z linią 290 nie powinny też być w strefie II dla osób chcących stamtąd dojechać do Krowodrzy Górki?? wszak linia wjeżdża w aglomerację żeby następnie z powrotem dostać się do strefy miejskiej
Zaraz, zaraz... czy w takim razie przystanki "Tonie Kąty", "Tonie Skrzyżowanie", "Na Budzyniu" i "Tonie" w/g tego co chcą zrobić z linią 290 nie powinny też być w strefie II dla osób chcących stamtąd dojechać do Krowodrzy Górki?? wszak linia wjeżdża w aglomerację żeby następnie z powrotem dostać się do strefy miejskiej
Re: Tonie, Giebułtów, Pękowice, Os. Łokietka
Teoretycznie przystanki w Zielonkach są w II strefie (jest to uwzględnione w rozkładach) ale z racji że objazd dotyczy tras miejskich jest zachowana I strefa na trasie objazdowej. Było o tym w komunikatach.
Re: Tonie, Giebułtów, Pękowice, Os. Łokietka
Parę lat temu, dla ówczesnego "205" wyjeżdżającego w środku trasy poza Kraków (Borek Fałęcki - Libertów - Sidzina) utworzono specjalną regułę, że pasażer zaczynający i kończący podróż w strefie miejskiej może jechać na bilecie miejskim, nawet jeśli autobus po drodze wyjeżdża do aglo. Wg mnie było to uczciwe rozwiązanie.
Nie jestem pewny czy ta reguła przetrwała, wydaje mi się że sprawdzaliśmy i zniknęła przy okazji którejś podwyżki.
Nie jestem pewny czy ta reguła przetrwała, wydaje mi się że sprawdzaliśmy i zniknęła przy okazji którejś podwyżki.
Re: Tonie, Giebułtów, Pękowice, Os. Łokietka
To było uregulowane w uchwale Rady Miasta, a nie w wewnętrznych przepisach ZIKiT-u/ZTP, od dłuższego czasu już tego nie ma.
Re: Tonie, Giebułtów, Pękowice, Os. Łokietka
No ale w sumie, od paru lat większość biletów jednorazowych to jednak bilety na wszystkie strefy, więc problemy będą głównie z mieszkańcami okolic przystanka Tonie Kąty, którzy będą kupowali bilety okresowe i będą musieli kupić bilet na strefy 1+2, zamiast biletu na strefę 1.
Re: Tonie, Giebułtów, Pękowice, Os. Łokietka
Tak. W ramach zmian aglo na przełomie 2007/2008 ówczesne "175", robiące wtedy kółko Borek Fałęcki - ... - Opatkowice - Smoleńskiego - Libertów - ... - Sidzina, zamieniono w aglomeracyjne "205". Trasa była ta sama, jednak wtedy wszystkie linie wyjeżdżające poza strefę miejską stały się aglo.
Wcześniej to zależało od linii - np. "204" (do Wieliczki), "240" (do Pękowic) czy "292" (do lotniska) były miejskimi "104", "150" i "192". Po wspomnianych zmianach każda linia, mająca przystanki w strefie aglo, stała się aglo. Wtedy też wszedł termin "linia aglomeracyjna" bo wcześniej "2xx" formalnie nazywały się "strefowymi" - i tylko "2xx" bo przyspieszonych "3xx" jeszcze nie było ("304" ruszyło w maju 2008), a pierwsza nocna "9xx" powstała właśnie przy tych zmianach: lotniskowe "692" zamieniono w "902".
W efekcie jednak "175" zamieniło się w "205" bo miało kawałek strefy aglo pośrodku trasy, w Libertowie. Dla pasażerów z Sidziny było to bardzo nie na rękę bo nie dość, że w drodze do Borku Fałęckiego jeździli naokoło, to teraz jeszcze musieli przez to kupować droższe bilety. W efekcie w 2008 Rada Miasta wprowadziła zasadę, że linie startujące i kończące w Krakowie są w pełni miejskie, nawet jeśli pośrodku wyjeżdżają poza Kraków. "205" stało się znów "175".
Potem zresztą tej Uchwały nie za bardzo przestrzegano bo przetrasowane w 2012 "203" (Czerwone Maki - Skawina - Borek Fałęcki) było aglo mimo, że wg wspomnianego zapisu powinno być miejskie - zastanawiam się, czy zdarzały się o to spiny przy kontrolach z pasażerami, którzy znali tę regułę. Ona wtedy jeszcze obowiązywała, zniknęła dopiero parę lat temu, bodajże przy którejś podwyżce.
Inna sprawa, że na "290" jednak i tak by nie obowiązywała bo mimo wszystko linia potem znów wyjeżdża do aglo, więc nie kończy trasy na terenie Krakowa.
Dla zainteresowanych:
-> Krakowski Infoexpress 2007: opis zmian aglo, wprowadzonych dwuetapowo (29.12.2007 i 01.01.2008).
-> Krakowski Infoexpress 2008: uruchomienie "304" (01.05) oraz powrotna zamiana "205" -> "175" (03.07).
-> A tu znalazłem treść wspomnianego zapisu - w wersji z 2011: "§ 3. 2. Linie, których przystanki początkowy i końcowy zlokalizowane są na terytorium Gminy Miejskiej Kraków, a część trasy biegnie po terenie gminy sąsiadującej uważane są za linie miejskie - pasażerowie obsługiwani tymi liniami na całej ich trasie mogą posługiwać się biletami przeznaczonymi do przejazdów w strefie biletowej I".
Re: Tonie, Giebułtów, Pękowice, Os. Łokietka
Przede wszystkim to bardzo dobrze, że na tej trasie pozostawiono autobus. Bo równie dobrze ZTP mógł zwinąć wszystkie linie z powrotem na Łokietka.
Re: Tonie, Giebułtów, Pękowice, Os. Łokietka
Ta linia była zaplanowana i ustalona z gminą Zielonki już w 2020, po prostu czekano na koniec remontu:
https://krabok.wordpress.com/2020/11/30/nowa-linia-290/
Re: Tonie, Giebułtów, Pękowice, Os. Łokietka
Hm, ten wpis sugeruje że za likwidacją "920" stało jednak ZTP, "przy akceptacji gminy Wielka Wieś".
https://www.facebook.com/ZTPkrakow/post ... rsyszGFSUlZTP pisze:Zlikwidowana zostanie zastępcza linia autobusowa numer 720, która obsługiwała mieszkańców podczas prowadzonych prac, a także przy akceptacji gminy ościennej, nocna linia 920, która nie spełniała swojego zadania.
Re: Tonie, Giebułtów, Pękowice, Os. Łokietka
Ale chyba to rzeczywiście był niewypał, ja co prawda widziałem ją przez cały okres funkcjonowania raptem parę razy, ale nigdy nie było więcej jak 2-3 osoby.
-
- Ekspert
- Posty: 781
- Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
- Lokalizacja: Zielonki
Re: Tonie, Giebułtów, Pękowice, Os. Łokietka
Częstotliwość "290" to jednak nie f~60, tylko f~72/72/80/80. Słabo.
Życzę też powodzenia w zaakceptowaniu zmian pasażerom z Os. Łokietka, gdzie właśnie czterokrotnie osłabia się ofertę, a co kurs wysiadało tam i po 30-40 osób w szczycie (przynajmniej tak wynika z moich obserwacji). Gmino Zielonki, nie tędy droga!
Życzę też powodzenia w zaakceptowaniu zmian pasażerom z Os. Łokietka, gdzie właśnie czterokrotnie osłabia się ofertę, a co kurs wysiadało tam i po 30-40 osób w szczycie (przynajmniej tak wynika z moich obserwacji). Gmino Zielonki, nie tędy droga!
Re: Tonie, Giebułtów, Pękowice, Os. Łokietka
F zbliżone do f 240 niby razem będą mieć obie końcówki ale koordynacja jest ale nie najlepsza.
Re: Tonie, Giebułtów, Pękowice, Os. Łokietka
Ja oceniam pozytywnie - dostało taką samą ~f jak "240" dzięki czemu obie będą w miarę skoordynowane. Myślę, że to lepsze niż żeby jedna miała f72 a druga f60, przez co w Pękowicach lub na KG część kursów odjeżdżałaby razem.Zieleńczanin pisze: ↑14 gru 2022, 15:39Częstotliwość "290" to jednak nie f~60, tylko f~72/72/80/80. Słabo.
Osobna kwestia, czy nie dałoby się zrobić f60 na obu. Kółko zajmuje ok. 40 minut więc i tak byłoby łącznie 20 przerwy na kółko. Pytanie czy w szczycie nie będzie to mało wobec korków, acz spróbować powalczyć zawsze można.
Będzie gorzej, jednak od początku była to tymczasowa organizacja km. A nie za bardzo wg mnie jest rozwiązanie na tę chwilę - trudno żeby pogarszać km innym, w szczególności trudno by Kraków przetrasowywał tam "120" lub "220" lub "240" bo byłoby to pogarszanie km krakusom (z ul. Łokietka) by zrobić lepiej mieszkańcom Zielonek. Nie tędy droga. Wg mnie warto naciskać Zielonki by poprosiły ZTP o "zarezerwowanie" dodatkowych brygad na tę linię, gdy będą dostępne, i wtedy poprawienie ~f "290", a najlepiej razem z "240" by dalej był jednolity takt.Zieleńczanin pisze: ↑14 gru 2022, 15:39Życzę też powodzenia w zaakceptowaniu zmian pasażerom z Os. Łokietka, gdzie właśnie czterokrotnie osłabia się ofertę, a co kurs wysiadało tam i po 30-40 osób w szczycie (przynajmniej tak wynika z moich obserwacji). Gmino Zielonki, nie tędy droga!
Dlaczego tak uważasz? "290" mniej więcej wchodzi w dziury między "240", z dokładnością do 5-10 minut (przy f70-80). Wg mnie nie jest źle, zwłaszcza że i czasy przejazdu różnią się o parę minut między "240" a "290", do tego dochodzi kwestia wymaganych dłuższych przerw dla kierowców.
-
- Ekspert
- Posty: 781
- Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
- Lokalizacja: Zielonki
Re: Tonie, Giebułtów, Pękowice, Os. Łokietka
Nie zmienia to faktu, że w początkowym komunikacie była mowa o f~60.
Ja zdaję sobie sprawę z tego, że to była tymczasowa zmiana. Aczkolwiek Os. Łokietka wygenerowało na tyle duże potoki, że pogorszenie tam czterokrotnie oferty spowoduje albo znaczący odpływ pasażerów, albo przepełnienia. O to mi chodzi.Kaszmir pisze: ↑14 gru 2022, 16:21 Będzie gorzej, jednak od początku była to tymczasowa organizacja km. A nie za bardzo wg mnie jest rozwiązanie na tę chwilę - trudno żeby pogarszać km innym, w szczególności trudno by Kraków przetrasowywał tam "120" lub "220" lub "240" bo byłoby to pogarszanie km krakusom (z ul. Łokietka) by zrobić lepiej mieszkańcom Zielonek.
Według mnie można by było chociażby przekierować "297" przez Os. Łokietka. Trochę to kosztuje, ale ta linia w komunikacji z Zielonek do Krakowa pełni marginalną rolę, bo odjeżdża z innych przystanków. Problemem byłyby jedynie korki na ul. Zięby w Zielonkach (które w pewnych godzinach sięgają 15-20 minut), za to dojazd do Krakowa byłby znacznie szybszy niż przez Pachońskiego.
Zresztą korki w Zielonkach można wyeliminować poprzez zamknięcie w godzinach szczytu ul. Michalika, która prowadzi do szkoły - bo to właśnie szkoła powoduje ogromne korki. Rodzice by pewnie marudzili, ale prędkość jazdy samochodem tamże jest dość podobna do prędkości stulatka niosącego na plecach 20 kilo, czytaj piechotą jest jakoś dwukrotnie szybciej. Można również skierować wtedy "297" pod samą szkołę - zarówno jest jak nawrócić, jak i wjechać się da, bo osobiście jechałem tam piętrową Setrą. I nawrócić się udało.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 11 gości