Rozdział taboru - tramwaje

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
impuls
Ekspert
Posty: 1327
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 23 gru 2022, 22:33

Powinni przenieść część GT8N do Huty. Teraz jest kraniec Wańkowicza, później będzie Darwina, kolejno Jarzębiny. Być może też pętlę w Mistrzejowicach będą przebudowywać i też będzie krańcówka. Te wagony byłyby super na "16" czy "21" a nawet do linii "2" którą Huta obsługuje.

suchy
Ekspert
Posty: 774
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: suchy » 23 gru 2022, 23:27

impuls pisze: 23 gru 2022, 22:33 Powinni przenieść część GT8N do Huty. Teraz jest kraniec Wańkowicza, później będzie Darwina, kolejno Jarzębiny. Być może też pętlę w Mistrzejowicach będą przebudowywać i też będzie krańcówka. Te wagony byłyby super na "16" czy "21" a nawet do linii "2" którą Huta obsługuje.
Zwłaszcza, że obecnie jest kilka podgórskich brygad 1, które mają wyjazd z PT na Wańkowicza przez całe miasto ;)

Adrian14
Ekspert
Posty: 813
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Adrian14 » 24 gru 2022, 0:56

A któreś 17 wyjeżdżają i zjeżdżają z Maków. Full ekonomia.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: kot_feliks » 24 gru 2022, 23:59

Jest ktoś w stanie wytłumaczyć czemu w sobotę, do tego w wigilię, kiedy na mieście jest pocięta większość rozkładów itd., na '21' i '22' MPK radośnie wysyła E1, trzymając w zajezdniach stertę nowego taboru...?

Przecież tego nie da się nazwać inaczej, niż zwykłym sk... w stosunku do pasażerów :/

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1404
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: pasazer_mobilisu » 25 gru 2022, 0:02

kot_feliks pisze: 24 gru 2022, 23:59 Przecież tego nie da się nazwać inaczej, niż zwykłym sk... w stosunku do pasażerów :/
Zawsze tak było. Kolega nowy na forum? No przecież nie :)

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1817
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Scania_9640 » 25 gru 2022, 2:48

kot_feliks pisze: 24 gru 2022, 23:59 Jest ktoś w stanie wytłumaczyć czemu w sobotę, do tego w wigilię, kiedy na mieście jest pocięta większość rozkładów itd., na '21' i '22' MPK radośnie wysyła E1, trzymając w zajezdniach stertę nowego taboru...?

Przecież tego nie da się nazwać inaczej, niż zwykłym sk... w stosunku do pasażerów :/
Jak to MPK kiedyś tłumaczyło - stare wagony muszą być ciągle w ruchu, tylko coś w wakacje mogły "magicznie zniknąć". Dodam, że wczoraj też 2 brygady wysokie były na 6.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: kot_feliks » 25 gru 2022, 10:03

pasazer_mobilisu pisze: 25 gru 2022, 0:02 Zawsze tak było. Kolega nowy na forum? No przecież nie :)
NIby tak, ale (1) nigdy nie było takiej ilości niskopodłogowych wagonów, (2) nie następuje to po sytuacjach, gdy przy większej ilości brygad w ruchu udawało się już zapewniać obsadę 100% LF.. ;)

impuls
Ekspert
Posty: 1327
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 25 gru 2022, 11:19

Może trzeba zrobić petycję. Zebrać podpisy, później zainteresować prasę i wysłać do Zarządu MPK oraz Prezydenta Miasta Krakowa.
Wysyłam poniższy tekst, który może być przez Administratorów przeredagowany. I może wspólnie zawalczmy o poprawę dla ludzi. Administrację proszę o zorganizowanie petycji.

"My mieszkańcy Krakowa żądamy od Zarządu MPK w Krakowie, aby w dni wolne od pracy do ruchu kierowany był wyłącznie tabor niskopodłogowy.
Tabor wysokopodłogowy typu 105Na i E1+c3 utrudnia pasażerom podróżowanie. Bardzo trudno jest wejść z wózkiem dziecięcym czy inwalidzkim do takich pojazdów. Bez pomocy drugiej osoby jest to niewykonalne z racji też wąskich drzwi np. w E1. Ponadto tabor 105Na ma najgorszy system nawiewu i w zimie w tych tramwajach jest bardzo zimno. Kolejnym argumentem jest to, że tramwaje są mniej bezpieczne, mają gorsze parametry hamowania wpadają w poślizg (brak piasecznic w 105Na) i częściej ulegają kolizjom. Są też mniej dynamiczne w rozruchu i bardzo wolne, mają gorszy system nawiewu i wentylacji. Z tego powodu wymienione tramwaje wysokopodłogowe są bardziej stresogenne, mające gorsze warunki pracy dla prowadzących je motorniczych.
Obecnie MPK posiada już 251 pociągów z udziałem niskiej podłogi i do obsługi 125 brygad może technicznie skierować wyłącznie taki tabor. Tym bardziej, że w wakacje w dni wolne do obsługi linii tramwajowych kierowano niemal wyłącznie tabor niskopodłogowy. Tymczasem po wakacjach z niezrozumiałych względów powrócono do obsługi w dni wolne aż 10 brygad wysokopodłogowych na czterech liniach "6", "21", "22", "52" ".
organizacja petycji, miłośnicy komunikacji.

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 673
Rejestracja: 30 sty 2020, 22:20
Lokalizacja: Rondo Matecznego

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Łukasz » 26 gru 2022, 21:20

Czy nastąpi unifikacja starego taboru w zajezdniach?
https://www.psmkms.krakow.pl/16-aktualn ... ajezdniach
Obecnie, jeśli nic nie ulegnie zmianie, po 10 latach eksploatacji wagonów wiedeńskich w obu krakowskich zajezdniach, ponownie zostaną one zgrupowane w Nowej Hucie. Ich rola w pierwszych miesiącach 2023 roku powinna zostać bardzo mocno ograniczona. Jeśli w ogóle w ruchu utrzymają się składy E1+c3, będą one obsługiwać linie szczytowe tylko w dni powszednie. Wozy E1 solo zapewne nieco dłużej będą kursować na linii 16.

Jednocześnie z zajezdni Nowa Huta do Podgórza przeniesione zostaną wszystkie składy 2x105Na. W obu krakowskich zajezdniach pozostaną natomiast w liniowej eksploatacji pociągi 3x105Na. Są spore szanse, że stopiątki właśnie w trójwagonowej postaci będą kursować po Krakowie najdłużej.

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1817
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Scania_9640 » 27 gru 2022, 7:05

Pomimo okrojonych rozkładów jazdy na dziś tj. 27.12.2022r mamy sporo wysokopodlogoych brygad na mieście. M.in. po 1 brygadzie całodziennej 20, 13 (co jest sporym szokiem) wszystkie brygady 22 są wysokie, a przecież mogliby spokojnie wysłać Stadlery, 52 6 brygad no i 16 oraz 21.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1398
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 27 gru 2022, 11:58

Łukasz pisze: 26 gru 2022, 21:20 Czy nastąpi unifikacja starego taboru w zajezdniach?
https://www.psmkms.krakow.pl/16-aktualn ... ajezdniach
Czyli wszystkie E1 oraz c3 do Nowej Huty, a Konstale do Podgórza, ale tylko 2x105Na. Niepełna unifikacja, która na pewno nie przyniesie nic dobrego. Obecnie podgórska zajezdnia posiada 153 pociągi tramwajowe (licząc RZ204 oraz RZ220 jako jeden skład oraz nie licząc tramwajów odstawionych do kasacji). W Nowej Hucie pociągów jest łącznie 161. Zamiana podgórskich E1+c3 z nowohuckimi 2x105Na przyniesie niewielkie zmiany - w Podgórzu pociągów będzie 154, w Nowej Hucie 160 (w czym 36 E1 oraz 27 c3). Kasacje E1 oraz c3 postępują dość szybko, a nawet uszkodzone 105Na nie są kasowane, w związku z czym raczej właśnie tramwaje wiedeńskie mają po dostawach STL2 zostać wycofane, a Konstale pozostać w eksploatacji. Zakładając, że do Podgórza dostarczonych zostanie jeszcze 21 nowych Stadlerów, a do Nowej Huty 27 (wskazywałaby na to numeracja), przy kasacjach wszystkich E1 oznaczałoby to, że w Podgórzu po dostawach będzie aż 175 tramwajów, a w Nowej Hucie 151. Dodając jeszcze do Podgórza 3 kolejne GT8N oraz do Nowej Huty prototypowy tramwaj Stadler Tina, który ma zostać po testach przystosowany do ruchu pasażerskiego, docelowo w Podgórzu pociągów tramwajowych będzie 178, a w Nowej Hucie 152. Oczywiście nie miałbym nic przeciwko takiemu podziałowi (uważam, że liczba brygad nowohuckich chociażby na linii "50" jest zbyt duża), jednak podgórska zajezdnia nie jest z gumy i nie przyjmie dodatkowych 24 pociągów tramwajowych. W związku z tym wszystkie Konstale docelowo i tak będą musiały wrócić do Nowej Huty, pozostawiając w Podgórzu ilostan 159, a w Nowej Hucie zwiększając go do 171. W związku z tym nasuwa się pytanie dlaczego unifikacja nie jest odwrotna, co pozwoliłoby uniknąć wielokrotnych przenosin Konstali, które wprowadzą w MPK tylko dodatkowe zamieszanie.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

impuls
Ekspert
Posty: 1327
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 27 gru 2022, 13:10

Cały czas PH choć ma do dyspozycji więcej pociągów niż PT a obsługuje o kilka brygad mniej. PH ma więcej starego taboru i ma dalej na linie. W efekcie procent wykorzystania taboru w Hucie jest dużo niższy niż w Podgórzu. Zwłaszcza przy ograniczeniach PH ma je większe. W planach jest zwiększenie ilości pociągów do 338. I tutaj mam wątpliwości czy taka ilość zmieści się na terenie obu zajezdni w nocy. Podgórze nadal zostawia wagony w nocy na pętli w Łagiewnikach i o zwiększeniu ilości pociągów powyżej dwóch trzech nie ma mowy. Wobec powyższego są dwa rozwiązania. Zwiększenie o prawie 30 pociągów w Hucie lub pozostawiania na noc kilku - kilkunastu tramwajów na jakiejś pętli tramwajowej pod monitoringiem i ochroną z obsługą tych tramwajów przez Podgórze. Tak jak to ma miejsce w przypadku Łagiewnik. W Warszawie przerzuty taboru pomiędzy zajezdniami dokonywane są co kilka, kilkanaście dni. W Krakowie też dochodziło do przerzutów związanych z potrzebami i unifikacją taboru. Poza 105Na i E1+c3 może dojdzie też do innych przeniesień taboru z Podgórza do Huty. Czas pokaże.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1398
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 27 gru 2022, 13:32

impuls pisze: 27 gru 2022, 13:10 W planach jest zwiększenie ilości pociągów do 338.
Priorytetem dla MPK powinno być wycofanie wszystkich E1, zresztą tyle tramwajów w zajezdniach raczej się nie zmieści. Wątpię też, że taki ilostan jest potrzebny - brygad tramwajowych ciągle jest mniej niż w październiku 2020 roku, kiedy pociągów tramwajowych było mniej niż 300.
impuls pisze: 27 gru 2022, 13:10 W Warszawie przerzuty taboru pomiędzy zajezdniami dokonywane są co kilka, kilkanaście dni. W Krakowie też dochodziło do przerzutów związanych z potrzebami i unifikacją taboru. Poza 105Na i E1+c3 może dojdzie też do innych przeniesień taboru z Podgórza do Huty. Czas pokaże.
W GOP z tego co wiem też jest to codziennością, jednak co innego przenieść pojedynczy skład, a co innego kilka jednocześnie. Nie wiem czy inne przenosiny są realne, raczej przy założeniu unifikacji np. tramwaje GT8N nie będą rozdzielane na dwie zajezdnie. Jedyną realną opcją jest docelowe umieszczenie wszystkich Konstali w Nowej Hucie, chociaż oczywiście w międzyczasie mogą mieć one krótki epizod w Podgórzu.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

impuls
Ekspert
Posty: 1327
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 27 gru 2022, 13:51

Mogą być tarcia i Huta może nie chcieć wszystkich staroci. Po dostawach Stadlerów II serii czyli koniec czerwca 2023 będą 302 pociągi niskopodłogowe. Mają stanowić 90% taboru. Odejmując od 338 - 302 wychodzi że pozostanie 36 pociągów wysokich. Najprawdopodobniej pozostanie 10 ufoków, 10 E1 solo, reszta to składy. Ale składów Konstali jest 14 a w zasadzie 12 bo z dwoma dalej jest niepewna sprawa. Zatem brakuje 2- 4 pociągów. Zatem po dostawie może zostaną jeszcze ze 4 sztuki E1+c3 aż zrobią kolejne GT8N.

PKPfan
Miłośnik
Posty: 86
Rejestracja: 12 maja 2021, 0:11

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: PKPfan » 27 gru 2022, 14:40

impuls pisze: 27 gru 2022, 13:10 Cały czas PH choć ma do dyspozycji więcej pociągów niż PT a obsługuje o kilka brygad mniej. PH ma więcej starego taboru i ma dalej na linie. W efekcie procent wykorzystania taboru w Hucie jest dużo niższy niż w Podgórzu. Zwłaszcza przy ograniczeniach PH ma je większe. W planach jest zwiększenie ilości pociągów do 338. I tutaj mam wątpliwości czy taka ilość zmieści się na terenie obu zajezdni w nocy. Podgórze nadal zostawia wagony w nocy na pętli w Łagiewnikach i o zwiększeniu ilości pociągów powyżej dwóch trzech nie ma mowy. Wobec powyższego są dwa rozwiązania. Zwiększenie o prawie 30 pociągów w Hucie lub pozostawiania na noc kilku - kilkunastu tramwajów na jakiejś pętli tramwajowej pod monitoringiem i ochroną z obsługą tych tramwajów przez Podgórze. Tak jak to ma miejsce w przypadku Łagiewnik. W Warszawie przerzuty taboru pomiędzy zajezdniami dokonywane są co kilka, kilkanaście dni. W Krakowie też dochodziło do przerzutów związanych z potrzebami i unifikacją taboru. Poza 105Na i E1+c3 może dojdzie też do innych przeniesień taboru z Podgórza do Huty. Czas pokaże.
Jeśli nie chcemy się bawić w parkowanie tramwajów po pętlach, to budowa trzeciej zajezdni tramwajowej w Krakowie to powoli mus, bo oprócz braku miejsca w dotychczasowych, to za chwilę zatkamy się jeszcze przy wyjazdach i zjazdach do nich... Zakładając, że otwarcie GN nie odbędzie się kosztem cięć w innych częściach miasta, to tylko w tym przypadku potrzebne będzie co najmniej 10 nowych brygad (i to tylko i wyłącznie przy założeniu, że wydłużone na GN zostaną jedynie 18 i 50 - było to dyskutowane w innym wątku). A w kolejnych latach wraz z budową następnych linii tramwajowych liczba brygad będzie się tylko zwiększać (Azory i Cichy Kącik to pewnie kolejne 10 jak nie kilkanaście nowych brygad)... Ponadto oprócz dodatkowych brygad stopniowo będzie się także zwiększała długość taboru - MPK ma przecież w planie zakup 20szt. tramwajów ca. 43m. Ok, one mają zastąpić ufoki, ale z tego co kojarzę, to obecnie aż 20 ufoków nie mamy, więc tutaj też trzeba będzie wygospodarować dodatkowe miejsce. No i przynajmniej część taboru 26m w przyszłości również zastąpi tabor 32-33m - czyli potrzebne kolejne miejsce...

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 17 gości