Zieleńczanin pisze: ↑20 gru 2022, 0:26A ja bym poszedł nawet bardziej radykalnie. Od 16 do 18-19 tylko nocne z f~60, dalej f~30. Do tego pozostawienie i zsynchronizowanie z nimi linii lokalnych, coby nie za dużo rejonów straciło dojazd zbiorkomem. Można też pomyśleć nad jakimiś kursami wariantowymi w tym czasie, coby nie mnożyć linii ("168" na powrocie przez Radzikowskiego i Wybickiego? "112" przez Podgórki Tynieckie? Aglo przez Golkowice?).
Rozwiązanie z nocnymi zamiast dziennych stosuje się w Pradze - do godz. 18 jak w soboty, od 18 nocne (
link). O ile jednak w Pradze wydaje mi się to dobre, tak w Krakowie byłbym ostrożny z jego wprowadzeniem.
Praga jest większa i ma dużo lepszą komunikację nocną. Masa linii: 10 nocnych tramwajów + 27 nocnych autobusów (
link). Tramwaje kursują co pół godziny całą noc nawet w tygodniu. Wśród autobusów, oprócz linii jeżdżących na zloty, są też takie które omijają centrum i łączą sąsiednie dzielnice. Tego wszystkiego w Krakowie nie ma. Dla porównania mapy:
- Kraków:
https://ztp.krakow.pl/wp-content/upload ... 221217.png
- Praga:
https://www.dpp.cz/cs/data/Dopravn%C3%A ... .09.01.png
Krakowska km nocna to specyficzna siatka, ułożona pod powroty z okolic Rynku. Nie zapewnia relacji międzydzielnicowych. O ile w środku nocy rzeczywiście taki ruch jest niewielki, tak w wigilię ktoś może potrzebować wrócić z pracy, albo pojechać do rodziny na kolację. Trudno by osoba wracająca np. z Czerwonych Maków na Kliny miała jechać przez rondo Grunwaldzkie, a tak się obecnie prezentuje siatka nocna.
Uruchamianie dodatkowych linii czy wariantów też jest problematyczne. Pierwsza sprawa to synchronizacja do głównych nocnych (jak trasa będzie za krótka, to autobus będzie więcej stał niż jeździł, a na to MPK się nie zgadza, do tego jeśli np. linia zahacza o dwie nocki z różnych stron, to z którą powinna być skoordynowana?). Co więcej, powinny to być linie kursujące na co dzień, a nie nowe, tworzone specjalnie na ten wieczór albo jakieś pokręcone warianty bo byłaby to masa roboty, a i zwykli pasażerowie to nie miłośnicy i dla nich takie zmiany byłyby bardzo nieczytelne.
Osobiście byłbym po prostu za wprowadzaniem w wigilię rozkładów sobotnich cały dzień + dodatkowe zawieszenia linii po godz. 17 tak, jak to robi ZTP.
mkm3 pisze: ↑20 gru 2022, 9:28Czas świąteczny powinno się zaplanować już w okresie wakacyjnym, bo we wrześniu/październiku większość linii dostaje nowe rozkłady. W nich powinien być przypis, że np. 24.12 od godz. 16.00 linia nie kursuje/kursuje co x min do końca tego dnia.
Był czas że podawano na rozkładach informację że "24 i 31 grudnia kursuje tak i tak" (
przykład), jednak z tego zrezygnowano. Raz, że dziwnie wyglądała informacja w czerwcu czy wrześniu o tym, jak coś jeździ w grudniu. Dwa, że w km jest masa zmian, często nieplanowanych więc nieraz nie wiadomo co będzie za tydzień-dwa, co dopiero za parę miesięcy