08.01.2023
Re: 08.01.2023
W dniu dzisiejszym mija 5 lat od wprowadzenia tak zwanej "maksymalizacji", czyli przejścia krakowskiego układu linii tramwajowych z systemu f~5/10/20 na f~5/7,5/15. Od tego czasu zmieniło się całkiem sporo - po innych trasach jeżdżą już linie "6", "10", "11", "14", "17", "44" i "50", ponadto w układzie pojawiła się linia "49", która również nie kursuje obecnie na swojej pierwotnej trasie. W międzyczasie przez układ przewinęła się jeszcze linia "12", która niestety dość szybko zakończyła swój żywot. W dzień maksymalizacji na miasto wyjechały 242 brygady tramwajowe (przy czym trwał wówczas remont na Pleszowie). Szczyt osiągnięty został na przełomie września i października 2020 roku, kiedy było ich nawet 251. Od jutra ich liczba wynosić będzie 243, jednak wynika ona z remontów, między innymi zawieszenia linii "5". W stałym układzie linii brygad byłoby 250, czyli bardzo podobnie do szczytowego momentu. Przebicie dotychczasowego rekordu może przynieść dopiero otwarcie torowiska na Górkę Narodową. Maksymalizacja w 2018 roku zoptymalizowała układ linii, jednak nie obyło się wówczas bez kontrowersji. Największą z nich była likwidacja popularnej linii "23", łączącej Nowy Bieżanów z pętlą Czerwone Maki. Dość szybko po maksymalizacji przepełnione okazały się linie "11" i "19", co poskutkowało przekierowaniem "17" na trasę obecną po wakacjach 2018. Kolejne zmiany, tym razem niekorzystne dla wielu przyniósł przełom lat 2019 i 2020, kiedy to "44" została zamieniona w "49" i skierowana na Nowy Bieżanów, a "14" została skrócona do Bronowic. Zmiany te do dzisiaj powodują przepełnienia w niektórych liniach na ciągu bronowickim. Następnie przyszedł COVID i cięcia z nim związane, żeby następnie układ linii zmienił się ponownie. Powstała linia "12" w relacji Łagiewniki - TAKW przez Kapelankę i Halę Targową, "44" powróciła, lecz tym razem na rasie Kopiec Wandy - Dworzec Towarowy, a "49" została skrócona do pętli przy Wieczystej. Pod koniec września układ linii powrócił do częstotliwości f~7,5/15, jednak linie "50" i "52" co 5 minut już nie kursowały. Następnie przyszły kolejne cięcia, w wyniku których zawieszonych zostało kilka linii. Dla "12" okazało się to później być ostatecznym końcem, jednak pod koniec września 2021 linia "50" powróciła na pewien czas do częstotliwości kursowania co 5 minut. Koniec sierpnia 2022 to kolejne zmiany, chyba najbardziej kontrowersyjne od czasu cięć na ciągu bronowickim. Linie "10" i "50" zostały przedłużone w związku z otwarciem Trasy Łagiewnickiej, przez którą przekierowana została także linia "11". Linia "6" trafiła na Mały Płaszów, a linie "17" oraz "19" zamieniły się rozkładami jazdy. Od tego czasu stały układ linii pozostaje bez zmian, jednak ten stan rzeczy nie potrwa długo - oddanie torowiska na Górkę Narodową coraz bliżej. Osobiście maksymalizację oceniam pozytywnie, pozwoliła ona usunąć niepopularne linie oraz wzmocnić te popularniejsze. Pomimo kilku niekorzystnych zmian, zaistniałych od jej wprowadzenia, na pewno aktualny system częstotliwości należy zachować jeszcze na wiele lat i nie wracać do linii co 10 i 20 minut, które funkcjonowały o wiele gorzej.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie
Re: 08.01.2023
Popołudniu linia "3" ma duży ruch w weekendy i w przyszłości może ona też powinna otrzymać częstotliwość co 10 min. Natomiast już teraz na "22" powinny być wyłącznie tramwaje niskopodłogowe w weekendy. Też ta linia notuje spore zapełnienie i dużo jest przewożonych wózków. W tym przypadku częstotliwość co 20 min wystarczy.
Odnośnie postu wyżej, to rekordów w tym roku raczej nie będziemy pobijać. Szykują się długotrwałe zamknięcia Wzgórz K i trasy na Salwator przed otwarciem Górki Narodowej. A później Solidarności. Będą też krótsze remonty. Kiedyś jak nie w tym roku to w następnym muszą przebudować torowisko koło Areny i pętlę w Mistrzejowicach, a także Starowiślną.
Odnośnie postu wyżej, to rekordów w tym roku raczej nie będziemy pobijać. Szykują się długotrwałe zamknięcia Wzgórz K i trasy na Salwator przed otwarciem Górki Narodowej. A później Solidarności. Będą też krótsze remonty. Kiedyś jak nie w tym roku to w następnym muszą przebudować torowisko koło Areny i pętlę w Mistrzejowicach, a także Starowiślną.
Re: 08.01.2023
Zmian stałych tras było więcej: "22" zostało skierowane do Kopca Wandy, z kolei "16" zmieniła końcówkę z Kopca Wandy na Bardosa.Bayer2003 pisze: ↑08 sty 2023, 15:09W dniu dzisiejszym mija 5 lat od wprowadzenia tak zwanej "maksymalizacji", czyli przejścia krakowskiego układu linii tramwajowych z systemu f~5/10/20 na f~5/7,5/15. Od tego czasu zmieniło się całkiem sporo - po innych trasach jeżdżą już linie "6", "10", "11", "14", "17", "44" i "50", ponadto w układzie pojawiła się linia "49", która również nie kursuje obecnie na swojej pierwotnej trasie.
Nie zdziwiłbym się też, gdyby nie wróciło już międzyszczytowe skracanie połowy kursów "3" do Dworca Towarowego. Obecnie wszystkimi jeździ do Krowodrzy Górki, niby przez brak "5", jednak po otwarciu Górki Narodowej może to zostać utrzymane na stałe.
Albo chociaż pociągnąć "44" do Wzgórz Krzesławickich i dać mu całodniowy rozkład (w zastępstwie za "5").
Re: 08.01.2023
Jak ten czas szybko leci.Bayer2003 pisze: ↑08 sty 2023, 15:09 W dniu dzisiejszym mija 5 lat od wprowadzenia tak zwanej "maksymalizacji", czyli przejścia krakowskiego układu linii tramwajowych z systemu f~5/10/20 na f~5/7,5/15. Od tego czasu zmieniło się całkiem sporo - po innych trasach jeżdżą już linie "6", "10", "11", "14", "17", "44" i "50", ponadto w układzie pojawiła się linia "49", która również nie kursuje obecnie na swojej pierwotnej trasie.
Dość dobrze i rzetelnie te wszystkie zmiany opisałeś. Szacun.
Jednak są pewne nieścisłości.
Piszesz
By na koniec podsumować
To jak? Zdecyduj się. Linia "23" była według Ciebie popularna czy też nie?Bayer2003 pisze: ↑08 sty 2023, 15:09 Osobiście maksymalizację oceniam pozytywnie, pozwoliła ona usunąć niepopularne linie oraz wzmocnić te popularniejsze. Pomimo kilku niekorzystnych zmian, zaistniałych od jej wprowadzenia, na pewno aktualny system częstotliwości należy zachować jeszcze na wiele lat i nie wracać do linii co 10 i 20 minut, które funkcjonowały o wiele gorzej.
Bo te wypowiedzi przeczą sobie.
Re: 08.01.2023
Pytanie jak te remonty przełożą się na brygady. Same "18" i "50" na Górce Narodowej to dodatkowe 10, a ewentualne dojście tam "17"/"19"/"44" doda prawdopodobnie dodatkowe 3 (jeżeli ZTP się na to zdecyduje).impuls pisze: ↑08 sty 2023, 17:27 Odnośnie postu wyżej, to rekordów w tym roku raczej nie będziemy pobijać. Szykują się długotrwałe zamknięcia Wzgórz K i trasy na Salwator przed otwarciem Górki Narodowej. A później Solidarności. Będą też krótsze remonty. Kiedyś jak nie w tym roku to w następnym muszą przebudować torowisko koło Areny i pętlę w Mistrzejowicach, a także Starowiślną.
Albo na Wańkowicza, wykorzystanie tramwajów dwukierunkowych nie jest duże .
Umknęły mi jakoś te zmiany.
Była popularna i ta decyzja była kontrowersyjna, jednak chcąc utworzyć "17" była to konieczność, ponieważ już wtedy rozmiary pętli na Makach sprawiały spore problemy. Zniknęły też jednak linie puste, między innymi "7" - zapychacz i to była zmiana zdecydowanie na plus.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 9 gości