Propozycja trasy tramwajowej Borek Fałęcki - Opatkowice P+R (jako nowy węzęł przesiadkowy)

Nicko
Miłośnik
Posty: 59
Rejestracja: 16 lis 2022, 18:41
Lokalizacja: Skawina

Propozycja trasy tramwajowej Borek Fałęcki - Opatkowice P+R (jako nowy węzęł przesiadkowy)

Post autor: Nicko » 08 sty 2023, 1:23

Wstęp:
Od dłuższego czasu w głowie siedziały mi pomysły odnośnie tramwaju do Opatkowic. Dzisiaj się zdecydowałem rozrysować możliwą trasę oraz "zaprojektować" przekroje boczne ulicy Zakopiańskiej (wariant normalnej drogi + wariant przystanku tramwaj/autobus)

Mam świadomość, że takie propozycja może być uznana za "odlotową", choć myślę, że warto podawać pomysły które mogłyby wpłynąć na poprawę komunikacji ;)

Założenia/Objaśnienia

Kolory i kształty na mapce:
- czerwony tekst/kropki: nazwa przystanku/przybliżona lokalizacja przystanku
- jasny niebieski: normalny rodzaj trasy (na płaskim terenie, nasyp itp.)
- ciemnoniebieski przerywany: tunel
- żółty: wiadukt/estakada

- Szerokość pasa drogowego ul. Zakopiańskiej na odcinku Góra Borkowska <=> Opatkowice Wiadukt wynosi 25m oraz że pozostaje ona stała na całym tym odcinku (Zmierzyłem w Geoportalu w jednym miejscu szerokość - tak wyglądało na moje oko - pasa drogowego)
- Starałem się poprowadzić trasę w taki sposób, aby jak najmniej ingerować w zabudowę (jak najmniej wyburzeń)
- Część drogowa ulicy na odcinku Góra Borkowska <=> Opatkowice Wiadukt jest zmniejszona do przekroju 2x1
- Pętla końcowa zlokalizowana przy przystanku kolejowym Kraków Opatkowice (propozycja węzła przesiadkowego P+R)
- Część linii autobusowych obsługujących regiony na południe od Krakowa kończyły by swój bieg na Opatkowice P+R. (np. przerzucenie linii z Mogilan, Świątnik itp. z BF na Opatkowice P+R.
- Skrzyżowanie Taklińskiego x Zakopianka przebudowane (DK7 jako estakada, pod spodem np. rondo dla ruchu lokalnego)

- Pętla Borek Fałęcki przebudowana na pętlę przelotową (choć dalej może to być pętla końcowa dla niektórych linii)
- Na odcinku Borek Fałęcki <=> Góra Borkowska na trasie mamy tunel, który ma za zadanie zlikwidować niektóre kolizje z zabudowaniami, a także złagodzić nachylenie podjazdu (podjazd pod górę od strony Borku jest moim zdaniem za stromy: https://goo.gl/maps/Jy67fBqwHWBR6xv38)
- Przystanek Góra Borkowska, byłby zlokalizowany częściowo pod ziemią, na nachyleniu wyjazdowym z tunelu, natomiast przystanek autobusowy zostałby zlokalizowany w miejscu pasa do prawoskrętu w ul. Zawiłą, jadąc od strony Borku. (brak wydzielonego pasa "rozbiegowego" do skrętu, ale zachowana możliwość skrętu w prawo)
- Przystanki Judyma, Kąpielowa, Opatkowice Wiadukt znajdowały by się w okolicach istniejących w rzeczywistości przystanków, a także były by przystankami autobusowo-tramwajowymi (w celu obsługi np. linii autobusowych nocnych miejskich)
- Wiadukt/estakada w celu przekroczenia strumyka/rzeczki oraz zapewnienia dojazdu do posesji pod spodem.
- Rozjazdy tramwajowe przy wiadukcie aby można było wyprowadzić tramwaj do Klin (dzięki temu mamy też połączenie Klin z węzłem przesiadkowym).
- Z tego co widziałem na SV, pod wiaduktem autostrady mamy jeden wolny "korytarz", więc można poprowadzić tam torowisko tramwajowe (dzięki temu oszczędza się na budowie nowego wiaduktu/tunelu tramwajowego)
- Budowa węzła przesiadkowego Opatkowice P+R (tramwaj/autobus/kolej)

Dzięki wydłużeniu trasy tramwajowej oraz powyższych założeń dojeżdżający do Krakowa nie musieli by się np. przepychać ul. Zakopiańską autobusem
do Borku, tylko się przesiąść na tramwaj, który w normalnych warunkach nie utknie w korku. Dodatkowo, mieszkańcy Klin po wybudowaniu linii tramwajowej, mieliby lepszy dostęp do kolei oraz innych opcji komunikacyjnych.

Zapraszam również do dyskusji i podawania swoich sugestii!

Przekroje boczne ul. Zakopiańskiej
Obrazek
Obrazek

Całość trasy:
Obrazek

Jaky
Moderator globalny
Posty: 275
Rejestracja: 29 kwie 2021, 23:49

Re: Propozycja trasy tramwajowej Borek Fałęcki - Opatkowice P+R (jako nowy węzęł przesiadkowy)

Post autor: Jaky » 08 sty 2023, 18:11

Nicko pisze: 08 sty 2023, 1:23 [...]
(1)- Część linii autobusowych obsługujących regiony na południe od Krakowa kończyły by swój bieg na Opatkowice P+R. (np. przerzucenie linii z Mogilan, Świątnik itp. z BF na Opatkowice P+R.
[...]
(2)- Na odcinku Borek Fałęcki <=> Góra Borkowska na trasie mamy tunel, który ma za zadanie zlikwidować niektóre kolizje z zabudowaniami, a także złagodzić nachylenie podjazdu (podjazd pod górę od strony Borku jest moim zdaniem za stromy
[...]
(3)- Wiadukt/estakada w celu przekroczenia strumyka/rzeczki oraz zapewnienia dojazdu do posesji pod spodem.
[...]
(4)- Z tego co widziałem na SV, pod wiaduktem autostrady mamy jeden wolny "korytarz", więc można poprowadzić tam torowisko tramwajowe (dzięki temu oszczędza się na budowie nowego wiaduktu/tunelu tramwajowego)
Kilka pytań/uwag:

1) Nie widzę realnej szansy, aby po wybudowaniu trasy wszystkie linie 8+19+22+50 dojechały do Opatkowic, zakładając jeszcze, że tylko część linii aglo zostałoby skróconych do Opatkowic. Zatem pytanie, na podstawie jakiego kryterium odbywałby się przydział linii do tej pętli z lepszą ofertą i tej z gorszą?
2) Pierwsza sprawa, z tego co piszesz, że tunel ma "zlikwidować kolizje z zabudowaniami", to chyba założyłeś tunel wykonywany technologią TBM lub górniczą? Obie w tym przypadku są nie do zaakceptowania. W takich warunkach, co najwyżej można myśleć o technologii odkrywkowej -> nastąpi naruszenie całej zabudowy nad tunelem.
Co do pochylenia podjazdu, przy skrzyżowaniu Zakopiańska-Armatury wysokość terenu to ok. 224,5 m. Na szczycie Góry Borkowskiej to ok. 248 m. Różnica mniej więcej 24 m, a odległość 475 m. Zatem zakładając stałe pochylenie torowiska na tym odcinku, wychodzi ok. 5% -> jest to całkowicie dopuszczalne pochylenie podłużne.
3) Propozycja tej estakady nad ciekiem wodnym to trochę taka propozycja finansowo "na lepsze czasy" :)
4) Trzeba pamiętać, że wcześniej przed wiaduktem linia przebiega przez uchwalany właśnie obszar "Park miejski Kliny Południe". https://www.bip.krakow.pl/?dok_id=145785

Osobiście uważam, że linia ta, jest potężnie trudna do realizacji. Bez zawężenia całej Zakopiańskiej się nie obędzie. Nie wiem, czy gra jest warta świeczki, biorąc pod uwagę, że mamy(będziemy mieli w 2023 r.) świetne połączenie kolejowe tej części Krakowa z Dworcem, Grzegórzkami, Kazimierzem, Zabłociem. Natomiast uważam, że tramwaj do Opatkowic jako wydłużenie linii z Klin jest bardzo potrzebne. Ta linia ma tę zaletę, że nie pokrywa się z przebiegiem linii kolejowej, a tak samo biegnie w zasadzie w linii prostej do centrum.

Nicko
Miłośnik
Posty: 59
Rejestracja: 16 lis 2022, 18:41
Lokalizacja: Skawina

Re: Propozycja trasy tramwajowej Borek Fałęcki - Opatkowice P+R (jako nowy węzęł przesiadkowy)

Post autor: Nicko » 08 sty 2023, 21:10

Jaky pisze: 08 sty 2023, 18:11 Kilka pytań/uwag:

1) Nie widzę realnej szansy, aby po wybudowaniu trasy wszystkie linie 8+19+22+50 dojechały do Opatkowic, zakładając jeszcze, że tylko część linii aglo zostałoby skróconych do Opatkowic. Zatem pytanie, na podstawie jakiego kryterium odbywałby się przydział linii do tej pętli z lepszą ofertą i tej z gorszą?
2) Pierwsza sprawa, z tego co piszesz, że tunel ma "zlikwidować kolizje z zabudowaniami", to chyba założyłeś tunel wykonywany technologią TBM lub górniczą? Obie w tym przypadku są nie do zaakceptowania. W takich warunkach, co najwyżej można myśleć o technologii odkrywkowej -> nastąpi naruszenie całej zabudowy nad tunelem.
Co do pochylenia podjazdu, przy skrzyżowaniu Zakopiańska-Armatury wysokość terenu to ok. 224,5 m. Na szczycie Góry Borkowskiej to ok. 248 m. Różnica mniej więcej 24 m, a odległość 475 m. Zatem zakładając stałe pochylenie torowiska na tym odcinku, wychodzi ok. 5% -> jest to całkowicie dopuszczalne pochylenie podłużne.
3) Propozycja tej estakady nad ciekiem wodnym to trochę taka propozycja finansowo "na lepsze czasy" :)
4) Trzeba pamiętać, że wcześniej przed wiaduktem linia przebiega przez uchwalany właśnie obszar "Park miejski Kliny Południe". https://www.bip.krakow.pl/?dok_id=145785

Osobiście uważam, że linia ta, jest potężnie trudna do realizacji. Bez zawężenia całej Zakopiańskiej się nie obędzie. Nie wiem, czy gra jest warta świeczki, biorąc pod uwagę, że mamy(będziemy mieli w 2023 r.) świetne połączenie kolejowe tej części Krakowa z Dworcem, Grzegórzkami, Kazimierzem, Zabłociem. Natomiast uważam, że tramwaj do Opatkowic jako wydłużenie linii z Klin jest bardzo potrzebne. Ta linia ma tę zaletę, że nie pokrywa się z przebiegiem linii kolejowej, a tak samo biegnie w zasadzie w linii prostej do centrum.
Ad 1)
Za kryteria można przyjąć np. długość tras istniejących linii kończących na BF, ilość brygad potrzebnych na obsługę tej trasy, a także uzasadnienie (chodzi o logikę i sens) jej skierowania.

Na pewno zostawiłbym linie 19 i 50.
- Linia 19 wspomaga linie przebiegające przez Podgórze. Poza tym kończy swój bieg na Dworcu Towarowym, a jako że Opatkowice mają kolej przy zaproponowanej pętli, nie widzę sensu jej skierowania do Opatkowic.
- Linia 50 po wydłużeniu jej do Górki Narodowej była by strasznie długa. Skutkuje to też tym, że trzeba by było wysłać więcej brygad na tą linię, a tego raczej przy obecnym stanie finansowym i taborowym nie chcemy.

Jako linie możliwe do wydłużenia do Opatkowic wyznaczył bym 8 i ew. 22.
- Linia 8 jest krótsza od linii 19 i 50. dodatkowo zapewniłaby dojazd z południa Krakowa do Podgórza, centrum miasta (prawie że pod sam Rynek Główny) i dalej do Bronowic.
- Linia 22 w przypadku zrezygnowaniu z torowiska na ul. 8PU stanowiła by połączenie z Klin z Kapelanką, Rondem Grunwaldzkim (możliwość przesiadki na np. autobusy) a ostatecznie z Nową Hutą. Mimo że linia 22 jest obecnie wystarczająco długa, to argument połączenia wcześniej wymienionych punktów moim zdaniem jest wystarczającym powodem do wydłużenia jej do Opatkowic.

Ad 2)
Nie wyznaczałem możliwego sposobu wykonania tunelu, także tutaj byłaby wolna ręka co do wyboru metody. Zdecydowałem się na tunel gdyż myślałem, że nachylenie podłużne na Górę Borkowską byłoby zbyt duże dla tramwajów.

Jeżeli jest tak jak napisałeś, czyli nachylenie wynosi ~5%, to zamiast budować tunel, możemy przebudować 2 środkowe pasy drogowe na torowisko, i za skrzyżowaniem z Zawiłą kontynuować moją propozycję przebiegu, czyli tramwaj skierować "na bok". Dzięki temu nie będzie problemu z drążeniem tunelu, a tym samym kolizji z zabudowaniami w przypadku wybrania metody odkrywkowej.

Ad 3)
W kwestii finansowej się zgodzę.
Mimo to, w przypadku estakady zachowujemy względną bezkolizyjność z drogami lokalnymi i zapewniamy dojazd do niektórych posesji.
Gdyby jednak poprowadzić torowisko na ziemi obecną ul. Zembrzycką, i potem zbudować mały most nad strumykiem, to torowisko w celu zapewnienia dojazdu do posesji musiałoby na krótkim dystansie biec wspólnie z drogą dojazdową, tym samym posiadając więcej punktów kolizyjnych.

Ad 4)
Mam świadomość że tam jest teren "zabezpieczony". Dlatego torowisko tramwajowe powinno możliwie jak najbliżej przebiegać wzdłuż torowiska kolejowego. Skrzyżowanie na planie może wyglądać na za duże. Przy odpowiedniej wielkości skrzyżowania oraz uwzględnieniu kształtu obszaru przyrodniczego możemy odgiąć trasę na Kliny tak by w większości miejsc omijała granice tego obszaru.

Zgadzam się z tym, że linia byłaby trudna do zrealizowania.
Mogłaby być to jednak alternatywa, gdyby zdecydowano się zrobić drogę samochodową zamiast tramwaju na ulicy 8PU.
Plusem tego torowiska byłby również brak stania w korku, jako że większość trasy byłaby wydzielonym torowiskiem, a obecnie autobusy robią opóźnienia gdy utkną w korku na Zakopiance/ul. Zakopiańskiej.

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Propozycja trasy tramwajowej Borek Fałęcki - Opatkowice P+R (jako nowy węzęł przesiadkowy)

Post autor: Tramwajolog14 » 08 sty 2023, 21:41

Nicko pisze: - Skrzyżowanie Taklińskiego x Zakopianka przebudowane (DK7 jako estakada, pod spodem np. rondo dla ruchu lokalnego)
No to ładnie przewidziałeś sytuację :D

Przebudowa węzła A4 z zakopianką. Wariant wybrany
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/przeb ... 49344.html
Plan jest taki, by u zbiegu ulic Zakopiańskiej, Taklińskiego, Poronińskiej i Kłuszyńskiej powstało duże rondo. Będzie ono służyło nie tylko do obsługi ruchu lokalnego, bo to właśnie przez to rondo będzie można przejechać w stronę Rzeszowa i centrum miasta.
[rysunek]
Główny ruch z Krakowa w stronę Zakopanego będzie natomiast poprowadzony górą, poprzez estakadę:
[rysunek]
Ale przekrój 2x1 na Zakopiance, który proponujesz byłby raczej nie do zaakceptowania przez kierowców...
Z punktu widzenia kierowców korzystających z autostrady A4, najważniejszą zmianą będzie stworzenie połączenia od strony Rzeszowa w stronę centrum miasta i od centrum miasta w stronę Rzeszowa.
...dla których przejazd tam ma być ułatwiany...

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości