Torowiska dla dwukierunkowców

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
Robert
Znawca
Posty: 146
Rejestracja: 13 cze 2022, 20:35

Torowiska dla dwukierunkowców

Post autor: Robert » 09 sty 2023, 10:20

kbieniu7 pisze: 07 sty 2023, 21:24
Na początku pomyślałem "co za absurd", a po chwili "kurczę, to miałoby sens" ;) Gdyby ona kończyła gdzieś za Szpitalem Św. Rafała (a może i do Piasków Wielkich?) to skomunikowałoby się dobrze ten ważny punkt, jakim jest szpital. Nawet dałoby się przejść taką trasą bez wielkich wyburzeń* i bez dużych przewyższeń.

Na "Nowosądeckiej" miałaby ten sam peron, co dotychczas. Byłaby to też dobra końcówka dla "10" i innych ew. linii jadących od TŁ. Obecnie "10" jest dostępna tylko dla części Kurdwanowa i Woli Duchackiej, do tego jej perony są słabo dostępne, a tak by mogły jeździć na zakładkę.
Obrazek

*Podstacja trakcyjna, serwis samochodowy, biedronka, dwa domy jednorodzinne (z tego jeden to ruina), garaże-blaszaki.


Oj tak, to boli... bardzo boli... :(
Pomysł z dwiema przeciwstawnymi pętlami na ciągu Witosa-Nowosądecka ciekawy. Po zachodniej stronie Kurdwanów, po wschodniej stronie Piaski Nowe/ Wola Duchacka Wschód. Tylko problem z Piaskami jest taki że osiedle jest na szczycie wzniesienia i dookoła są bardzo duże spadki terenu... Wepchnięcie tam pętli i torów czy po jednej stronie czy po drugiej może być dosyć ciężkie.
Można ew próbować coś zmieścić blisko Nowosądeckiej w okolicy Włoskiej/Białoruskiej czy Podedworze. Ewentualnie przy samej podstacji trakcyjnej przy Łużyckiej.

Tylko to raczej nie w tym temacie te rozważania :D


Ok, wydzieliłem wątek z tematu o przetargu tramwajowym :) - adm. K

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Torowiska dla dwukierunkowców

Post autor: Kaszmir » 09 sty 2023, 11:03

Właśnie trochę mi się marzyło, by zacząć dyskusję o takich trasach :) Bochenka (kbieniu7, dzięki za rozrysowanie!) czy Sołtysowska (Zieleńczanin - możesz wrzucić tutaj projekt) miały posłużyć jako przykłady na początek.
kot_feliks pisze: 07 sty 2023, 12:28"TRAMWAJ" na Ruczaj:

- część tramwajowa - ok. 65 mln pln;
--- z czego wkład miasta... 10 mln pln;
- część drogowa - ok 85 mln pln;


Patrząc z punktu widzenia samych wydatków:

- tramwaj kosztował nas 10 mln pln wkładu własnego;
- droga obok 85 mln pln;
Kojarzę te wyliczenia. Pytanie czy dalej jest szansa na takie dofinansowania bo z tego co pisano, nowa perspektywa unijna miała stawiać bardziej na przedsiębiorczość niż projekty infrastrukturalne.

Dalej też, Ilekolwiek by nie było dofinansowania, trasa bez pętli jest tańsza (czyli łatwiej znaleźć na nią środki, albo w tych samych można zbudować więcej takich odcinków) i łatwiejsza do zmieszczenia na niektórych ciasnych osiedlach.

Jeździłem trochę po Europie Zachodniej (m.in. Francji) i mam wrażenie, że tam sporo sieci tramwajowych opiera się właśnie na dwukierunkowcach, a końcówki-przejazdówki to standard.

Robert
Znawca
Posty: 146
Rejestracja: 13 cze 2022, 20:35

Re: Torowiska dla dwukierunkowców

Post autor: Robert » 09 sty 2023, 11:10

Koszt zawsze ma znaczenia a te "odnogi" w różnych miejscach to de facto do 1km samego toru i końcówka (ewentualnie dodatkowo koszt remontu zwykłych osiedlowych dróg wzdłuż).
Więc niewielkimi nakładami z wysokim dofinansowaniem można naprawdę zwiększyć zasięg i niezawodność całej sieci tramwajowej.

Gruby Rysiek
Pasażer
Posty: 5
Rejestracja: 27 maja 2021, 9:28

Re: Torowiska dla dwukierunkowców

Post autor: Gruby Rysiek » 09 sty 2023, 12:05

Co tam likwidacja dziesiątek miejsc parkingowych, co tam likwidacja garaży (nie, nie tylko blaszaków, murowanych też).
Tak, wiem, po co komu miejsca parkingowe, samochody to zuo, itepe...
No to z innej dziedziny: co tam teren zarezerwowany w MPZP na park. Będzie tramwaj...
Jeszcze sprawdźcie przebieg wodociągu Raba, czy to taka prosta, tania i łatwa inwestycja...

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Torowiska dla dwukierunkowców

Post autor: kbieniu7 » 09 sty 2023, 12:08

Robert pisze: 09 sty 2023, 10:20 Pomysł z dwiema przeciwstawnymi pętlami na ciągu Witosa-Nowosądecka ciekawy. Po zachodniej stronie Kurdwanów, po wschodniej stronie Piaski Nowe/ Wola Duchacka Wschód. Tylko problem z Piaskami jest taki że osiedle jest na szczycie wzniesienia i dookoła są bardzo duże spadki terenu... Wepchnięcie tam pętli i torów czy po jednej stronie czy po drugiej może być dosyć ciężkie.
Można ew próbować coś zmieścić blisko Nowosądeckiej w okolicy Włoskiej/Białoruskiej czy Podedworze. Ewentualnie przy samej podstacji trakcyjnej przy Łużyckiej.
Dużej tragedii nie ma. To poniżej są wysokości i spadki podłużne wzięte z geoportalu. Twoja propozycja z wątku o Kurdwanowie/Piaskach chyba faktycznie idzie po prostszym terenie, ale moim zdaniem wpięcie w ul. Nowosądecką może być trudniejsze.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Robert
Znawca
Posty: 146
Rejestracja: 13 cze 2022, 20:35

Re: Torowiska dla dwukierunkowców

Post autor: Robert » 09 sty 2023, 12:57

Gruby Rysiek pisze: 09 sty 2023, 12:05 Co tam likwidacja dziesiątek miejsc parkingowych, co tam likwidacja garaży (nie, nie tylko blaszaków, murowanych też).
Tak, wiem, po co komu miejsca parkingowe, samochody to zuo, itepe...
No to z innej dziedziny: co tam teren zarezerwowany w MPZP na park. Będzie tramwaj...
Jeszcze sprawdźcie przebieg wodociągu Raba, czy to taka prosta, tania i łatwa inwestycja...
Bez przesady z tymi dziesiątkami miejsc parkingowych... torowisko można też poprowadzić ulicą, tam dużego ruchu samochodowego nie ma.
Argument z parkiem mnie rozwalił... nie dość że to na samym skraju to obecnie miejsce to jest wybetonowane (miedzy budynkiem a garażami) - w wersji wschodniej. W zachodniej (część koło szpitala) to jest wzdłuż ulicy... A teren jest prywatny.
Nawet gdyby tramwaj miał przecinać park w jakimś miejscu poważniejszym to samo torowisko może być zielone i ładnie w park wkomponowane - ale tutaj taka sytuacja nie zachodzi.
Co do sieci/uzbrojenia terenu - nie budujemy metra przecież tylko naziemne torowisko. Przebudowe instalacji robi się przy każdym większym remoncie zwykłej ulicy

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 11 gości