Bilety, kontrole, integracja taryfowa

- Bilety, działalność Miejskich Jednostek, pozostałe tematy związane z krakowską komunikacją miejską
WDZ
Specjalista
Posty: 290
Rejestracja: 19 lut 2020, 12:10

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: WDZ » 30 sty 2023, 9:10

Ja to zrozumiałem tak, że ten bilet "metropolitalny" za 109 PLN będzie I+II. Nie będzie wspólnego biletu z MPK+kolej na samo miasto bo Rada nie zgodziła się na podwyżki.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 525
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: kbieniu7 » 30 sty 2023, 11:45

Ponadto, obecnie taki bilet KMK + Kolej już jest dostępny, ale kosztuje bardzo dużo: 133 zł za KMK oraz DODATKOWO bilet na Kolej, co daje chyba koło 200 zł za I strefę. To nie zachęca nikogo.

https://ztp.krakow.pl/transport-publicz ... letach-kmk

Moźe przy jakiejś ściślejszej koordynacji i wprowadzeniem tam biletu mieszkańca ta cen by zmalała trochę, ale i tak w całym tym pomyśle ZTP widzę coś takiego: przez to, że bilet na kolej będzie "przymusowy" na wszystkich, to tę wielką cenę kolei dofinansują wszyscy pasażerowie, nawet niekorzystający z kolei. To zachęci więcej pasażerów do wyboru pociągu niż teraz i być może kolej odbije sobie nawet mniejszy jednostkowy wpływ z biletu miesięcznego.

Niestety, wiele rozbija się o modele finansowania i rekompensaty z budżetu państwa. Albo w Polsce zmienią się przepisy w tym zakresie, albo miasto będzie musiało wziąć na siebie finansowanie SKA jak w Warszawie (na co nas nie stać).

WDZ
Specjalista
Posty: 290
Rejestracja: 19 lut 2020, 12:10

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: WDZ » 30 sty 2023, 16:28

Jeszcze jedno mi się nasunęło: otóż jedyny miesięczny bilet strefowy którego cenę można podnieść na 109 PLN to bilet I+II mieszkańca. Ciekawe ile takich biletów się średnio miesięcznie sprzedaje...

Parówczak
Specjalista
Posty: 225
Rejestracja: 20 sie 2022, 22:52

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Parówczak » 31 sty 2023, 10:28

Kaszmir pisze: 29 sty 2023, 18:31 Nie. Jak rozumiem, chodzi o to że teraz nie ma już alternatywnego sposobu zakupu biletu jeśli automat nie działa.


Skoro "bilet można kupić przez mnóstwo aplikacji" i "pasażer wsiadający ma niezwłocznie skasować bilet", to czemu mają służyć automaty w pojazdach?

Skoro muszę skasować bilet od razu po wejściu, to po co automat? I tak musiałem mieć bilet wcześniej...

Skoro przy awarii automatu dostanę karę za brak biletu, to znaczy że i tak muszę bilet mieć wcześniej, przed wejściem. I znów pytanie, po co automat?

Tym tokiem wyszłoby, że automaty w pojazdach są bezużyteczne, i jedyne do czego mogą służyć to do kupna biletów na zapas na przyszłe podróże. A to można zrobić w każdym automacie stacjonarnym.

Dla mnie wyrok sądu jest nie tylko logiczny, jest też sprawiedliwy. Skoro ktoś obiecał mi, że będę mógł kupić bilet, a potem słowa nie dotrzymuje, to nie powinienem dostawać kary.
Jest alternatywa. Zakup przez aplikację, które zastąpiły zakup u prowadzącego. Automat w pojeździe służy jako uzupełniająca forma sprzedaży. Jest wiele systemów sprzedaży. Są miasta gdzie nie ma automatów i gdzie prowadzący nie sprzedaje niczego. A przejazd opłaca się choćby przyłożeniem karty płatniczej do kasownika. Przed zniesieniem sprzedaży u prowadzącego często pasażer też nie kupował biletu niezwłocznie po wejściu. Ponieważ zanim podszedł do kabiny, to pojazd już był w ruchu. Dodatkowo prowadzącemu też mogło braknąć biletów. Poza tym ten proceder był niebezpieczny dla wszystkich. Prowadzący miał dużo pieniędzy przez to przy sobie w gotówce i w wartości biletów. Ryzyko napadu. Był rozpraszany w czasie jazdy pytaniami o sprzedaż. Ryzyko wypadku. Były sytuacje konfliktów gdy okazywało się że prowadzący nie ma w sprzedaży biletu np weekendowego rodzinnego i nie wyda za 1 bilet ulgowy z banknotu 200 zł. Do tego dochodził czynnik rosnącego opóźnienia przez długie postoje na czas zakupu biletów. Automat stacjonarny nie będzie stać na każdym przystanku w sieci. Ile biletów sprzedałby automat stacjonarny na przystanku Szlifierka albo Jeziorzany Górskie Domy? A gdzie koszty budowy instalacji i utrzymania? Poza tym taki automat też może mieć awarię. Dzięki automatom w pojazdach są one na wszystkich przystankach w sieci. Można w nich zrobić zakupy na zapas jak najbardziej. Gdyby można było jeździć za darmo przy awarii automatu wiele osób próbowałoby celowo psuć automaty. Taniej wsunąć guzik niż monetę do otworu wrzutowego.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 525
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: kbieniu7 » 31 sty 2023, 13:17

Tylko, że nadal nie każdy ma aplikację - sporo osób nadal nie korzysta ze smartfona, zwłaszcza starszych, lub po prostu nie chce na swój telefon ściągać kolejnych programów, podpinać kont lub kart płatniczych i podawać swoich danych. Sam korzystam z aplikacji swojego banku, ale nie zakładam, że wszyscy inni - będą mieli na telefonie taką. Więc w przypadku awarii automatu nie chodzi nawet by jechać za darmo, ale nie dawać kary, tylko pobrać od pasażera kwotę należną za bilet.

No i jest jeszcze coś takiego jak ogólne podejście propasażerskie, żeby komunikacja zbiorowa zachęcała do skorzystania, a nie zniechęcała. Żeby kupno biletu nie wymagało dużej logistyki i jak ktoś jeździ okazjonalnie, to podróż autobusem lub tramwajem nie miała barier wejścia i powodowała myślenie "nie mam biletu przy sobie, to już pojadę autem". Np., jak weszły Koleje Małopolskie i nowe pociągi, na których pokładzie były automaty (a początkowo personel sprzedawał bilety bez dopłaty) to częściej zacząłem używać pociągu, bo wiedziałem, że nie muszę ogarniać biletu wcześniej. A teraz, jeśli mam do wyboru KMŁ lub PR to staram się wcelować w tego pierwszego przewoźnika.

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1806
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Scania_9640 » 31 sty 2023, 14:47

kbieniu7 pisze: 31 sty 2023, 13:17 Tylko, że nadal nie każdy ma aplikację - sporo osób nadal nie korzysta ze smartfona, zwłaszcza starszych, lub po prostu nie chce na swój telefon ściągać kolejnych programów, podpinać kont lub kart płatniczych i podawać swoich danych. Sam korzystam z aplikacji swojego banku, ale nie zakładam, że wszyscy inni - będą mieli na telefonie taką. Więc w przypadku awarii automatu nie chodzi nawet by jechać za darmo, ale nie dawać kary, tylko pobrać od pasażera kwotę należną za bilet.

No i jest jeszcze coś takiego jak ogólne podejście propasażerskie, żeby komunikacja zbiorowa zachęcała do skorzystania, a nie zniechęcała. Żeby kupno biletu nie wymagało dużej logistyki i jak ktoś jeździ okazjonalnie, to podróż autobusem lub tramwajem nie miała barier wejścia i powodowała myślenie "nie mam biletu przy sobie, to już pojadę autem". Np., jak weszły Koleje Małopolskie i nowe pociągi, na których pokładzie były automaty (a początkowo personel sprzedawał bilety bez dopłaty) to częściej zacząłem używać pociągu, bo wiedziałem, że nie muszę ogarniać biletu wcześniej. A teraz, jeśli mam do wyboru KMŁ lub PR to staram się wcelować w tego pierwszego przewoźnika.
Zdecydowana większość ma aplikacje mobilne do kupna biletów, a starsze osoby kupują sobie na zapas papierowe bilety

suchy
Ekspert
Posty: 751
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: suchy » 31 sty 2023, 17:30

kbieniu7 pisze: 31 sty 2023, 13:17 Więc w przypadku awarii automatu nie chodzi nawet by jechać za darmo, ale nie dawać kary, tylko pobrać od pasażera kwotę należną za bilet.
No i w tym momencie część cwaniaków zaczyna celowo psuć automat (np. wpychać jakieś papierki do otworu na monety), żeby pojechać za darmo bez biletu - bo wiedzą, że jak wejdzie kontrola, to zapłacą jedynie należność za bilet (np. 6zł za 1-przejazdowy) bez dodatkowej kary :roll:
A ponieważ kontrole zdarzają się statystycznie rzadko (raczej nikt z nas nie ma codziennie 10 kontroli KAŻDEGO dnia, tylko góra kilka w miesiącu), więc będą mieć jakieś 90% szans na darmowy przejazd.

ant_sm
Specjalista
Posty: 379
Rejestracja: 20 lut 2020, 19:45

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: ant_sm » 31 sty 2023, 18:33

WDZ pisze: 30 sty 2023, 16:28 Jeszcze jedno mi się nasunęło: otóż jedyny miesięczny bilet strefowy którego cenę można podnieść na 109 PLN to bilet I+II mieszkańca. Ciekawe ile takich biletów się średnio miesięcznie sprzedaje...
Na podstawie danych udostępnionych na tej stronie:
https://lookerstudio.google.com/reporti ... 5cf86b2348

Średnio miesięcznie na okres 01-10.2022 było 2644 normalnych i 1807 ulgowych.

Generalnie zestawienie tego co jest obecnie kupowane jest dosyć ciekawe. Poniżej średnia sprzedaż w miesiącu na 01-10.2022 (liczba sztuk).

BILETY NA JEDNĄ LINIE
ogólnodostępne: 5144 N i 1596 U
mieszkańca: 7141 N i 1027 U

SIECIOWY STREFA 1
ogólnodostępne: 11160 N i 15574 U
mieszkańca: 52042 N i 22453 U

SIECIOWY STREFA 2
ogólnodostępne: 516 N i 350 U

SIECIOWY STREFA 3
ogólnodostępne: 2 N i 3 U

SIECIOWY STREFA 1+2
ogólnodostępne: 6515 N i 7286 U
mieszkańca: 2644 N i 1807 U

SIECIOWY STREFA 2+3
ogólnodostępne: 24 N i 35 U

SIECIOWY STREFA 1+2+3
ogólnodostępne: 264 N i 817 U
mieszkańca: 159 N i 171 U

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 673
Rejestracja: 30 sty 2020, 22:20
Lokalizacja: Rondo Matecznego

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Łukasz » 31 sty 2023, 19:50

Brytyjczyk pobił kontrolera biletów
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/bryty ... 49668.html
Nasz pracownik został pobity przez pasażera narodowości brytyjskiej który nie chciał okazać dokumentów. Prowadzący pojazd wezwał na miejsce patrol policji i pogotowie ratunkowe – mówi Piotr Wieczorek, rzecznik prasowy spółki Rewizor, która prowadzi kontrolę biletów w krakowskiej komunikacji miejskiej.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Kaszmir » 01 lut 2023, 10:15

Parówczak pisze: 31 sty 2023, 10:28Przed zniesieniem sprzedaży u prowadzącego często pasażer też nie kupował biletu niezwłocznie po wejściu. Ponieważ zanim podszedł do kabiny, to pojazd już był w ruchu. Dodatkowo prowadzącemu też mogło braknąć biletów. Poza tym ten proceder był niebezpieczny dla wszystkich. Prowadzący miał dużo pieniędzy przez to przy sobie w gotówce i w wartości biletów. Ryzyko napadu. Był rozpraszany w czasie jazdy pytaniami o sprzedaż. Ryzyko wypadku. Były sytuacje konfliktów gdy okazywało się że prowadzący nie ma w sprzedaży biletu np weekendowego rodzinnego i nie wyda za 1 bilet ulgowy z banknotu 200 zł. Do tego dochodził czynnik rosnącego opóźnienia przez długie postoje na czas zakupu biletów.
Myślę, że mało kto chce przywrócenia sprzedaży u prowadzących. Chodzi o to, że zniknął kanał sprzedaży który był "zapasowym zabezpieczeniem", a nie dano żadnego innego w zamian. Kupno przez komórkę nim nie jest bo jak wspomniano, nie każdy ma smartfon (część osób ma starsze komórki), a z tych którzy mają, sporo nie chce dokonywać na nim płatności z różnych uzasadnionych względów.
Parówczak pisze: 31 sty 2023, 10:28Jest alternatywa. Zakup przez aplikację, które zastąpiły zakup u prowadzącego. Automat w pojeździe służy jako uzupełniająca forma sprzedaży.
Parówczak pisze: 31 sty 2023, 10:28Można w nich zrobić zakupy na zapas jak najbardziej.
No i właśnie idąc tym tokiem rozumowania, automaty w pojazdach byłyby w praktyce bezużyteczne. Skoro i tak przed wejściem do pojazdu muszę już mieć gotowy bilet (papierowy / w aplikacji), to ten automat jest dla mnie przecież bezużyteczny.

Kupno na zapas? Na zapas mogę kupić kiedykolwiek i gdziekolwiek - choćby gdy będę koło automatu stacjonarnego, albo w aplikacji. Nie potrzebuję do tego automatu w pojeździe.

A przecież kupno automatów, ich wożenie w kilkuset pojazdach i utrzymanie kosztują miliony. Idąc tym tokiem wyszłoby, że płacimy miliony za rzecz, która właściwie nie pełni swojej roli. I jeszcze zajmuje miejsce w pojeździe.

Dlatego wg mnie taki wyrok sądu był konieczny, inaczej wyszłoby że automaty w ogóle nie pełnią roli, do której zostały zakupione.

Parówczak
Specjalista
Posty: 225
Rejestracja: 20 sie 2022, 22:52

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Parówczak » 01 lut 2023, 10:49

No to trzeba zmienić zapis o niezwłocznym kasowaniu w przypadku konieczności zakupu w automacie.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Kaszmir » 01 lut 2023, 10:54

Parówczak pisze: 01 lut 2023, 10:49No to trzeba zmienić zapis o niezwłocznym kasowaniu w przypadku konieczności zakupu w automacie.
Nie w tym zapisie problem. Problem leży gdzie indziej. By to zobrazować, zadam pytanie z perspektywy pasażera:

Wsiadam do pojazdu, nie posiadam biletu (i nie mam na telefonie aplikacji) więc idę kupić w automacie. Pojazd ruszył, a okazuje się że automat jest zepsuty. W tej chwili nie mam więc możliwości kupna biletu - mimo że była mi zadeklarowana - nie mogę też opuścić pojazdu do następnego przystanku. A tu zaczyna się kontrola biletów. I co mam im powiedzieć?

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1806
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Scania_9640 » 01 lut 2023, 12:46

Kaszmir pisze: 01 lut 2023, 10:54 Nie w tym zapisie problem. Problem leży gdzie indziej. By to zobrazować, zadam pytanie z perspektywy pasażera:

Wsiadam do pojazdu, nie posiadam biletu (i nie mam na telefonie aplikacji) więc idę kupić w automacie. Pojazd ruszył, a okazuje się że automat jest zepsuty. W tej chwili nie mam więc możliwości kupna biletu - mimo że była mi zadeklarowana - nie mogę też opuścić pojazdu do następnego przystanku. A tu zaczyna się kontrola biletów. I co mam im powiedzieć?
Wtedy jesteś ubezpieczony i jak automat jest zepsuty to możesz przejechać jeden przystanek i na najbliższym przystanku powinieneś opuścić pojazd jak nie masz możliwości kupna biletu.

Parówczak
Specjalista
Posty: 225
Rejestracja: 20 sie 2022, 22:52

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Parówczak » 01 lut 2023, 12:52

Teraz tylko czekać na argument, że przecież nie będę czekać na przystanku godzinę na kolejny kurs tej linii. Albo co jak to jest jedyny pojazd na jedynej linii w jednej unikatowej relacji.
Kaszmir pisze: 01 lut 2023, 10:54 Nie w tym zapisie problem. Problem leży gdzie indziej. By to zobrazować, zadam pytanie z perspektywy pasażera:

Wsiadam do pojazdu, nie posiadam biletu (i nie mam na telefonie aplikacji) więc idę kupić w automacie. Pojazd ruszył, a okazuje się że automat jest zepsuty. W tej chwili nie mam więc możliwości kupna biletu - mimo że była mi zadeklarowana - nie mogę też opuścić pojazdu do następnego przystanku. A tu zaczyna się kontrola biletów. I co mam im powiedzieć?
Takie sytuacje powinny określać odpowiednie jasno skonstruowane przepisy. Poza tym nigdy nie dogodzimy wszystkim. A to ktoś nie lubi aplikacji. Inny nie lubi gotówki. Kolejny nie używa karty. Następny nie ma telefonu. Jeszcze inny wrzuci guzik do automatu albo uszkodzi ekran. Przepis powinien być idioto odporny na wszystkie te przypadki.

suchy
Ekspert
Posty: 751
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: suchy » 01 lut 2023, 15:12

Kaszmir pisze: 01 lut 2023, 10:15 Myślę, że mało kto chce przywrócenia sprzedaży u prowadzących. Chodzi o to, że zniknął kanał sprzedaży który był "zapasowym zabezpieczeniem", a nie dano żadnego innego w zamian. Kupno przez komórkę nim nie jest bo jak wspomniano, nie każdy ma smartfon (część osób ma starsze komórki), a z tych którzy mają, sporo nie chce dokonywać na nim płatności z różnych uzasadnionych względów.
Ale zakup biletu u prowadzącego też nie był "zapasowym zabezpieczeniem" - bo np. planowałeś kupić w automacie bilet 20min za 4zł i tylko tyle miałeś w portfelu, a u prowadzącego były wyłącznie bilety 90min za 8zł. Albo nie miałeś odliczonej kwoty (tylko np. 2x po 5zł) i prowadzący zgodnie z regulaminem nie sprzedał ci biletu.

Więc tak samo jak nie każdy ma smartfona - tak samo nie każdy ma odpowiednią ilość drobnych w portfelu (lub w ogóle jakiekolwiek drobne), nie każdy ma odliczoną kwotę, itp itd.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 8 gości