Buspasy

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Buspasy

Post autor: kbieniu7 » 30 sty 2023, 20:41

tomta1 pisze: 30 sty 2023, 20:08 Inwestycje deweloperskie to sprawa dla ZDMK, to oni mają podpisaną umowę z inwestorem, a nie inżynier ruchu.
No, ale skoro wiedzą o tej inwestycji, to mogliby napisać co to za ona i jaki ma zakres. Zwłaszcza, że poprosiłem ich o to
tomta1 pisze: 30 sty 2023, 20:08 Przecież jeśli jest kolizja z zadaniem deweloperskim, to budżet i tak będzie odrzucony. A jeśli byłaby możliwość realizacji tej zmiany tu i teraz, to do tego budżet obywatelski jest niepotrzebny.
O ile faktycznie kolizja jest - bo na audytach jest tylko to, nic innego też chyba tam się nowego nie buduje, by wpinać się jakimś zjazdem.
https://ztp.krakow.pl/rower/audyty/audy ... klinskiego

I jeśli to o to chodzi, to nie ma kolizji. Czerwony: mój wniosek. Pomarańczowy: zakres przebudowy tego, co na audytach jest.
Obrazek

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Buspasy

Post autor: kot_feliks » 30 sty 2023, 21:13

A tam po zbudowaniu tego miliona pasów, gdzie jest przeplatanie się kierunków ruchu przez 3-4 pasy w lewo/prawo, więc i tak wszystko w szczycie stoi, nie doszli przypadkiem do wniosku, że teraz warto dorzucić jeszcze kładkę dla pieszych?

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Buspasy

Post autor: kbieniu7 » 31 sty 2023, 13:18

kot_feliks pisze: 30 sty 2023, 21:13 A tam po zbudowaniu tego miliona pasów, gdzie jest przeplatanie się kierunków ruchu przez 3-4 pasy w lewo/prawo, więc i tak wszystko w szczycie stoi, nie doszli przypadkiem do wniosku, że teraz warto dorzucić jeszcze kładkę dla pieszych?
Były jakieś projekty kładki z 2017 roku, ale póki co chyba cisza.
https://ztp.krakow.pl/rower/audyty/audy ... kopolskich

Jaky
Moderator globalny
Posty: 275
Rejestracja: 29 kwie 2021, 23:49

Re: Buspasy

Post autor: Jaky » 02 lut 2023, 16:59

Tak swoją drogą mam nadzieję, że jest już przygotowywany powoli projekt nowej organizacji ruchu na ciągu Opolskiej i wytyczenia buspasa od Wiślickiej do co najmniej Weissa. Ażebyśmy się znów nie obudzili za późno. Według mnie takie zmiany powinny wejść następnego dnia po otwarciu POK.

Kacper
Miłośnik
Posty: 64
Rejestracja: 08 paź 2022, 16:35

Re: Buspasy

Post autor: Kacper » 02 lut 2023, 19:55

Jaky pisze: 02 lut 2023, 16:59 Tak swoją drogą mam nadzieję, że jest już przygotowywany powoli projekt nowej organizacji ruchu na ciągu Opolskiej i wytyczenia buspasa od Wiślickiej do co najmniej Weissa. Ażebyśmy się znów nie obudzili za późno. Według mnie takie zmiany powinny wejść następnego dnia po otwarciu POK.
Nie jestem do końca przekonany czy "ciągłe" buspasy przy obecnym przekroju tej ulicy na pewno się sprawdzą. Na najszerszych odcinkach poważne zatory raczej nie występują a po otwarciu POK ruch jeszcze bardziej się upłynni.
W rejonach wielopoziomowych skrzyżowań za bardzo nie byłoby gdzie buspasów umiejscowić, a przy zwykłych skrzyżowaniach zazwyczaj jest już dopuszczona jazda na wprost z pasa do skrętu w prawo dla autobusów.
Myślę, że buspas mógłby dobrze sprawdzić się na odcinku między Prądnicką a Grażyny - jednak czy na pewno po odciążeniu ulicy nową trasą będzie potrzebny i czy nie wywoła tylko więcej niepotrzebnego zamieszania?

Ciekawy wydaje się również odcinek Weissa - Prądnicka, jednak warto zwrócić uwagę że jeździ tamtędy tylko 172.

Jaky
Moderator globalny
Posty: 275
Rejestracja: 29 kwie 2021, 23:49

Re: Buspasy

Post autor: Jaky » 02 lut 2023, 20:33

Kacper pisze: 02 lut 2023, 19:55 Nie jestem do końca przekonany czy "ciągłe" buspasy przy obecnym przekroju tej ulicy na pewno się sprawdzą. Na najszerszych odcinkach poważne zatory raczej nie występują a po otwarciu POK ruch jeszcze bardziej się upłynni.
No i właśnie w ostatnim zdaniu odpowiedziałeś sobie na to, czemu należy zawęzić przekrój z 3 pasów do 2 dla ruchu ogólnego, np. wytyczając buspas. ;)

Jest to bardzo nieoczywisty przykład zastosowania Twierdzenia Lewisa-Mogridge'a. To co się stanie po oddaniu POK, to nic innego jak dołożenie dodatkowych 3 pasów ruchu w tej samej relacji. Zwiększamy podaż na ruch i wiara w to, że popyt się nie dostosuje, jest jak wierzyć w wybudowanie 5 linii metra w Krakowie.

W modelach transportowych krótkodystansowych dla ciągu Opolskiej wychodzą spadki. Jednak w modelach na 10-20 lat sytuacja wraca niemal do stanu obecnego. Wytyczenie buspasa nie musi być uzasadnione czasem przejazdu, który w większości skróci się o kilka minut maks. Jednak zagwarantuje przejazd płynny na wypadek większych zatłoczeń. Jednocześnie pokaże kierowcom, że Opolska nie jest już dedykowana tak bardzo dla ruchu samochodowego.

Kacper
Miłośnik
Posty: 64
Rejestracja: 08 paź 2022, 16:35

Re: Buspasy

Post autor: Kacper » 02 lut 2023, 21:54

Jasne, rozumiem wieloletnią perspektywę i nie popieram tworzenia tam docelowo miejskiej autostrady, jednak mam wątpliwości czy na pewno buspas jest sensownym rozwiązaniem przy takiej charakterystyce ruchu. Może dałoby się pomyśleć po prostu o zwężeniu przekroju, uczynieniu okolicy mniej betonowej a bardziej zielonej - przebiega ona w końcu pomiędzy osiedlami. Docelowo ciekawie prezentowałby się tam też tramwaj

ant_sm
Specjalista
Posty: 379
Rejestracja: 20 lut 2020, 19:45

Re: Buspasy

Post autor: ant_sm » 03 lut 2023, 21:15

@kbieniu7 Generalnie od czasu jak Łukasz Gryga zniknął z zarządzania Wydziałem Miejskiego Inżyniera Ruchu, a później całkowicie przeszedł do ZTP poziom bezczelności w odpowiedziach na pisma jest jeszcze większy. To co dostałeś to zwyczajne chamstwo ze strony urzędnika/dyrektora bo nie wiem jak nazwać pismo, które nie odpowiada na wskazane konkretnie pytania i jeszcze tworzy wyimaginowaną filozofię żeby tylko się nie dało czegoś zrobić. Według mnie tym bardziej trzeba drążyć temat i może nawet żądać spotkania (adminka PKK może Ci pomoże, bo przecież jakieś znajomości z dyr. Frankiem ma i może on by tutaj pomógł?).

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Buspasy

Post autor: kbieniu7 » 04 lut 2023, 13:57

ant_sm pisze: 03 lut 2023, 21:15 @kbieniu7 Generalnie od czasu jak Łukasz Gryga zniknął z zarządzania Wydziałem Miejskiego Inżyniera Ruchu, a później całkowicie przeszedł do ZTP poziom bezczelności w odpowiedziach na pisma jest jeszcze większy. To co dostałeś to zwyczajne chamstwo ze strony urzędnika/dyrektora bo nie wiem jak nazwać pismo, które nie odpowiada na wskazane konkretnie pytania i jeszcze tworzy wyimaginowaną filozofię żeby tylko się nie dało czegoś zrobić. Według mnie tym bardziej trzeba drążyć temat i może nawet żądać spotkania (adminka PKK może Ci pomoże, bo przecież jakieś znajomości z dyr. Frankiem ma i może on by tutaj pomógł?).
Eh, to szkoda, myślałem, że on nadal tam jest w WMIR :( Jak nadal tak będzie odpowiadać, to chyba się wybiorę osobiście chociażby do ZTP. Zwłaszcza, że w międzyczasie otrzymałem odpowiedź od ZDMK. Twierdzą, że posiadają dokumentację dla zadania "Buspas w ciągu ul. Nowohuckiej na skrzyżowaniu z ul. Kuklińskiego - Etap III", czyli wychodziłoby chyba, że to właśnie ta śluza autobusowa, o której pisałem, a która nie koliduje z moim wnioskiem.

https://ztp.krakow.pl/rower/audyty/audy ... klinskiego

Zastanawia mnie tylko ten "Etap III" w nazwie - jakie są inne etapy, jaki jest dokładny zakres? Da radę, jak ich poproszę o jej udostępnienie w trybie informacji publicznej?

Obrazek

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 673
Rejestracja: 30 sty 2020, 22:20
Lokalizacja: Rondo Matecznego

Re: Buspasy

Post autor: Łukasz » 15 lut 2023, 7:33

Dobra wiadomość dla pasażerów 139 i 193.
Miasto za niedługo otworzy buspas na Mikołajczyka
Info: grupa Nowa Huta na fb.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Buspasy

Post autor: Kaszmir » 15 lut 2023, 8:56

Grupa jest otwarta, więc wrzucam link do źródła - powinno się wyświetlać nawet niezalogowanym do fb (sprawdziłem)
https://www.facebook.com/groups/1383721 ... 216527471/

BTW jakoś kilka tygodni temu była dyskusja tu na forum by zrobić właśnie buspas w tamtym miejscu ;) Może urzędnikom pomysł się spodobał.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Buspasy

Post autor: kbieniu7 » 15 lut 2023, 10:10

Ja dodam, że wczoraj na debacie w ramach panelu transportowego dyr. Franek właśnie zdradził, że ma zostać tam wprowadzony :D

Parówczak
Specjalista
Posty: 225
Rejestracja: 20 sie 2022, 22:52

Re: Buspasy

Post autor: Parówczak » 15 lut 2023, 11:12

Poczytajcie komentarze tam. Praktycznie sami przeciwnicy buspasa. Nielogiczne argumenty. Zupełna przeciwność tego co mówi się tutaj.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Buspasy

Post autor: kbieniu7 » 16 lut 2023, 22:48

Ahoj,

Kontynuując sagę ciągu ul. Powstańców Wlkp. tym razem zwracam uwagę na przejazd od ul. Wielickiej do ul. Kuklińskiego.

Kolejka do zjazdu pod estakadę w czasie godzin szczytowych jest dość duża, głównie tworzona przez pojazdy skręcające w lewo w ul. Klimeckiego. Przepustowość tej relacji jednak nie jest wystarczająca i w efekcie zjazd na dolny poziom oznacza stanie w korku. W tym samym czasie przejazd estakadą górą jest często w miarę płynny. Zwiększenie liczby pasów do skrętu w lewo raczej mija się z celem, bo Klimeckiego i tak ma tylko dwa pasy ruchu.

Jest jednak dość proste rozwiązanie - wystarczy ściąć i przesunąć kawałek chodnika przy centrum handlowym i poszerzyć zjazd do dwóch pasów. Dzięki temu, wykorzystując też pas zjazdowy do tegoż centrum, można stworzyć długi i ciągły pas dla autobusów, który wpinałby się w istniejącą śluzę autobusową przed skrzyżowaniem i pozwalałby ominąć kolejki. Tanie i skuteczne, a co więcej - taki projekt (aczkolwiek niezaznaczony jako buspas) jest już na audytach rowerowych od 2020 roku!
https://ztp.krakow.pl/rower/audyty/audy ... cy-krzywda

Moje propozycje sprzed 4 lat. Można by jeszcze pokusić się o usunięcie wysepki na skrzyżowaniu z ul. Krzywda tak, aby pojazdy chcące jechać w prawo w ul. Kuklińskiego mogły częściowo ominąć kolejkę i szybciej zająć swój pas.
Obrazek
W stronę Huty 1/2 - kliknij aby powiększyć


Obrazek
W stronę Huty 2/2 - kliknij aby powiększyć


Szerokość w świetle wiaduktu, wg geoportalu, to jakieś 14,5m (możliwe że i więcej, ale założyłem najmniejszy zmierzony przeze mnie). Gdybyśmy pozbyli się stamtąd chodnika, to zmieściłyby się tam pasy po 3,3-3,4m wraz z zachowaniem skrajni 0,5m. Wystarczająco.
Obrazek

Obrazek

Oczywiście teraz pytanie, co z pieszymi i rowerzystami? Nie możemy im tej drogi tak po prostu przerwać, skazalibyśmy ich na dłuuugie objazdy i obchody - nie ma mowy. Można by jednak... wykopać przepust lub tunel pieszo-rowerowy obok:
Obrazek

Pierwsza myśl: właśnie mieliśmy ponad pięcioletni armagiedon na krakowskiej średnicy kolejowej, mamy już dość utrudnień i zamknięć torowych. Nie możemy tego zrobić. Druga myśl: a może by to zrobić bezwykopowo? Np. przecisk pod tymi nasypami? Szukając po internecie oraz pytając ludzi na SSC znalazłem kilka przykładów takich rozwiązań robionych pod ruchem:

https://inzynieria.com/inzbezwykopowa/a ... -kolejowym
https://dsdik.wroc.pl/dsdik/aktualnosci ... kinii.html
https://tv.trojmiasto.pl/Przepychaja-tu ... ?sort=down
https://gazetawroclawska.pl/buduja-obwo ... r/13066194

Nie jest to w takim razie jakaś wyjątkowo droga impreza. Co więcej, w jednym z przypadków mowa była o wykonaniu całości w jeden miesiąc.
Obrazek

To oczywiście nie byłoby już rozwiązaniem tanim, ani prostym, ale mimo wszystko wykonalnym. Jako ostatni etap, po udrożnieniu pozostałych części tegoż ciągu. Warto jeszcze dodać, że planowana jest też poprawa geometrii wylotu na skrzyżowaniu z Wielicką tak, aby autobusy mogły jechać na wprost z prawego pasa - dzięki temu omijałyby kolejkę pojazdów jadących na wprost, których jest dużo więcej niż skręcających w prawo (i mających zieloną strzałkę).
Obrazek

https://ztp.krakow.pl/rower/audyty/audy ... z-wielicka

Jakby to wszystko do kupy zebrać, to ten najgorszy punkt na całym ciągu mógłby zostać naprawiony. Tak, wiem, Trasa Ciepłownicza i Nowobagrowa... Ale ona powstanie... w sumie nie wiemy jeszcze kiedy i ile nas będzie kosztować.

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Buspasy

Post autor: fysztof » 17 lut 2023, 11:38

Podoba mi się kierunek zmian. Zastanawiam się czemu to, co było już na audytach nie jest realizowane. Zgadzam się z Twoim pomysłem i niemal całą propozycją - z wyjątkiem jednego miejsca, to jest przelotu pod wiaduktem linii kolejowej. Obawiam się, że dokładanie tam kolejnego pasa i kopanie kolejnych przepustów dla pieszych (który to już tam byłby... ;-) to i finansowo i czasowo mało realne. Pytanie też do końca o sensowność i brnięcie w nieskończoność z liczbą pasów...

Może wystarczyłoby zrobić coś takiego jak niżej:
01.jpg
01.jpg (187.87 KiB) Przejrzano 605 razy
Od zatoki przystankowej pod estakadą można pociągnąć buspas. Wlot spod estakady dostaje swoją kontynuację. Natomiast od góry, z estakady, ruch zwężamy z dwóch pasów do jednego. Na pierwszy rzut oka kontrowersyjne, ale w praktyce przeważnie i tak tylko ten lewy "idzie do przodu". Po drugie, podobne zwężenia już w Krakowie są (np. na Kamieńskiego czy na Zakopiańskiej przy włączaniu ruchu z A4). Po trzecie, paradoksalnie może to trochę upłynnić ruch, bo samochody jadące od Wielickiej w stronę Huty nie będą musiały przebijać się przez dwa pasy ruchu (co w szczycie jest niemal niezbędne), lecz jeden.
Bliższa organizacja ruchu na i pod estakadą:
02.jpg
02.jpg (124.38 KiB) Przejrzano 605 razy
03.jpg
03.jpg (74.2 KiB) Przejrzano 605 razy

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości