Bilety, kontrole, integracja taryfowa

- Bilety, działalność Miejskich Jednostek, pozostałe tematy związane z krakowską komunikacją miejską
WDZ
Specjalista
Posty: 290
Rejestracja: 19 lut 2020, 12:10

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: WDZ » 01 lut 2023, 16:14

ant_sm dziękuję za zestawienie - bardzo pouczające. Ciekawe, że nie wrócił (jak dotąd) wątek likwidacji biletu na jedną linię - tym razem w zamian za niższą podwyżkę...

edek3253
Specjalista
Posty: 234
Rejestracja: 06 kwie 2021, 14:03

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: edek3253 » 03 lut 2023, 19:06

Czy maksymalna wysokość opłaty dodatkowej za brak biletu jest regulowana ustawą? Zastanawia mnie, czy ZTP rzeczywiście nie powinien zaproponować podwyższenie opłaty dodatkowej z 240 zł na 400-500zł bez opcji obniżenia wysokości mandatu w przypadku płatności do 7 dni. Może to ukróci pobłażliwość osób szczególnie skupionych w słynnych już grupach facebookowych.

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: suchy » 03 lut 2023, 19:11

edek3253 pisze: 03 lut 2023, 19:06 Czy maksymalna wysokość opłaty dodatkowej za brak biletu jest regulowana ustawą? Zastanawia mnie, czy ZTP rzeczywiście nie powinien zaproponować podwyższenie opłaty dodatkowej z 240 zł na 400-500zł bez opcji obniżenia wysokości mandatu w przypadku płatności do 7 dni. Może to ukróci pobłażliwość osób szczególnie skupionych w słynnych już grupach facebookowych.
Już pisałem kilka stron wcześniej, że raczej nie - każde miasto ustala swoją wysokość kary (X-krotność ceny wybranego biletu):

viewtopic.php?p=32165#p32165

edek3253
Specjalista
Posty: 234
Rejestracja: 06 kwie 2021, 14:03

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: edek3253 » 03 lut 2023, 19:20

Dzięki. Właśnie umknęła mi ta dyskusja ;) No to u nas 60-krotność biletu 90-minutowego tj. 480 zł byłoby ok przy inflacji. Najwyżej przy płatności do 7 dni dać opcję zniżki o 25%.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Kaszmir » 05 lut 2023, 9:48

Scania_9640 pisze: 01 lut 2023, 12:46Wtedy jesteś ubezpieczony i jak automat jest zepsuty to możesz przejechać jeden przystanek i na najbliższym przystanku powinieneś opuścić pojazd jak nie masz możliwości kupna biletu.
Jadę ostatnim dziennym kursem danej linii, np. ostatnią "10" do Pleszowa albo ostatnim "155" do Swoszowic. Co teraz?

Inna sprawa, że taka interpretacja przepisów to już połowa tego, co orzekł sąd. Wszak np. ktoś kto wsiadł do "501" na Miechowity, ma już przejażdżkę do ronda Mogilskiego :) Równie dobrze wychodzi z "572" z Wiślickiej czy "503" z Bieżanowskiej :)
suchy pisze: 01 lut 2023, 15:12Ale zakup biletu u prowadzącego też nie był "zapasowym zabezpieczeniem" - bo np. planowałeś kupić w automacie bilet 20min za 4zł i tylko tyle miałeś w portfelu, a u prowadzącego były wyłącznie bilety 90min za 8zł.
Proponuję by dyskutować o realnych przypadkach a nie mitycznych znajomych którzy noszą 4 zł w portfelu ;)
Parówczak pisze: 01 lut 2023, 12:52Poza tym nigdy nie dogodzimy wszystkim. A to ktoś nie lubi aplikacji. Inny nie lubi gotówki. Kolejny nie używa karty. Następny nie ma telefonu. Jeszcze inny wrzuci guzik do automatu albo uszkodzi ekran. Przepis powinien być idioto odporny na wszystkie te przypadki.
Nie chodzi o nielubienie aplikacji, za niechęcią do przechowywania danych finansowych na komórce mogą stać realne względy bezpieczeństwa.

W każdym razie wracamy do punktu wyjścia - bo jeśli ja wsiadając do pojazdu i tak muszę mieć bilet(y) na zapas albo gotową aplikację w komórce, to znacz że ja tego automatu w pojeździe nie potrzebuję. Idąc tym tokiem, wyszłoby że Miasto wydaje miliony złotych na zbędną zabawkę.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1401
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: pasazer_mobilisu » 05 lut 2023, 14:37

Kaszmir pisze: 05 lut 2023, 9:48 Nie chodzi o nielubienie aplikacji, za niechęcią do przechowywania danych finansowych na komórce mogą stać realne względy bezpieczeństwa.
Jakie to dane finansowe trzeba przechowywać na komórce by kupować na niej bilety? Appka banku? Nie jest wymagana. Podpinanie karty? Również nie.

Ydhflx
Specjalista
Posty: 292
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Ydhflx » 05 lut 2023, 14:57

pasazer_mobilisu pisze: 05 lut 2023, 14:37 Jakie to dane finansowe trzeba przechowywać na komórce by kupować na niej bilety? Appka banku? Nie jest wymagana. Podpinanie karty? Również nie.
Tak, czy siak, nie każdy ma komórkę, a już nie każdy ma komórkę przy sobie i naładowaną. Nieraz już mi się rozładowała po prostu.

W tym kraju nie ma obowiązku posiadania komórki i na pewno rada miasta nie ma uprawnień do wprowadzenia takowego. A jeżeli automat nie zapewnia możliwości kupna, to równie dobrze możemy je wymontować i sprzedać, bo są bezużyteczne.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Bayer2003 » 05 lut 2023, 15:28

Ydhflx pisze: 05 lut 2023, 14:57 W tym kraju nie ma obowiązku posiadania komórki i na pewno rada miasta nie ma uprawnień do wprowadzenia takowego. A jeżeli automat nie zapewnia możliwości kupna, to równie dobrze możemy je wymontować i sprzedać, bo są bezużyteczne.
W niektórych tramwajach (STL, NGT8, 2014N, 405N, część 3x105Na) są dwa automaty biletowe i nigdy nie spotkałem się z sytuacją, żeby żaden z nich nie działał. Być może należy dążyć do zamontowania drugiego biletomatu w pozostałych tramwajach, co w zasadzie zlikwidowałoby argument o niedziałającym automacie biletowym. Oczywiście w autobusach wprowadzenie czegoś takiego jest raczej niemożliwe i tam problem dalej by pozostał.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Kaszmir » 05 lut 2023, 18:09

Wychodzi że w Krakowie... też w przypadku awarii automatu kary są umarzane. Od listopada umorzono w ten sposób 40 kar:
Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego zauważa, że wyroki bywają różne, a regulamin jest niezmienny. - Jeśli kto zostanie przyłapany na jeździe bez biletu, a powodem jest zepsuty biletomat, to może odwołać od kary się do MPK. Jeśli okaże się, że automat miał awarię, to kara zostanie umorzona. Od listopada ubiegłego roku umorzono kary w 40 przypadkach - mówi Sebastian Kowal.
https://gazetakrakowska.pl/sad-stanal-p ... 1-17254509

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Kaszmir » 07 lut 2023, 10:04

Kontrolerzy biletów dostaną nowy sprzęt
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/kontr ... 49733.html
– Z uwagi na zużycie tego sprzętu jego stan techniczny jest niewystarczający do prowadzenia kontroli w sposób sprawny i prawidłowy. Baterie zainstalowane w urządzeniach nie pozwalają na pracę dłużej niż dwie godziny. Urządzenia często zawieszają się i wymagane jest ponowne ich uruchomienie, co w skrajnych przypadkach trwa nawet do 8 minut – znacząco wydłużając czas kontroli i zmniejszając jej skuteczność – zwraca uwagę w interpelacji radny Łukasz Gibała. Pyta też o możliwości unowocześnienia w tej dziedzinie – tak by możliwa była płatność kartą w tym samym urządzeniu (dziś kontrolerzy noszą osobno terminal) oraz by możliwa była automatyczna blokada kasowników w pojeździe z poziomu urządzenia.
Na razie kontrolerzy nie odpoczną od noszenia osobno również terminala płatniczego. Urzędnicy tłumaczą to przygotowaniami do zapowiadanego wdrożenia taryfy dynamicznej, która ma wybierać najkorzystniejszą dla pasażera opłatę za przejechane przez niego odcinki.

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1803
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Scania_9640 » 07 lut 2023, 11:58

Kaszmir pisze: 07 lut 2023, 10:04 Kontrolerzy biletów dostaną nowy sprzęt
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/kontr ... 49733.html
Reset urządzenia zawsze trwa 7-8min więc nie są to skrajne przypadki. O nowych urządzeniach mówili nam już od czerwca a do dziś nic nie dostaliśmy. Więc ciekawe co będzie tym razem

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Kaszmir » 07 lut 2023, 13:27

Niedawno opisywałem, że jedna z mieszkanek zebrała dane dot. sprzedaży biletów w Krakowie od 2014. Były jednak tylko do października 2022 - teraz zostały uzupełnione o listopad i grudzień. Są w linku poniżej, można samemu w nich pogrzebać, wybierając np. poszczególne typy biletów:
https://lookerstudio.google.com/reporti ... zil9wjah1c

WIK
Znawca
Posty: 147
Rejestracja: 19 paź 2020, 16:06
Lokalizacja: Wieliczka
Kontakt:

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: WIK » 10 lut 2023, 13:04

Za kilka dni ma ruszyć nowa wersja apki IMKA 2.0 z całym system integracji komunikacji zbiorowej w województwie Małopolskim (Kraków, Miechów, Wieliczka, Tarnów, Nowy Targ, Zakopane, Oświęcim). Nowe funkcje: wyszukiwarka połączeń, nowy interfejs, rozkłady jazdy, check in - check out, płatności za parkowanie, profile, bezpłatne bilety. Dwie wersje IMKA i IMKA LIGHT. Zamontowane zostały także tablice TIP na przystankach dróg wojewódzkich. Jedynie czego brakuje to tylko biletu metropolitalnego :(

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Kaszmir » 15 lut 2023, 9:12

O karach nałożonych przez ZTP na firmę Rewizor:

ZTP kontra firma kontrolująca bilety. Kary idą w setki tysięcy złotych
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/ztp-k ... 49808.html
Do lipca maksymalny wymiar kary nie przekraczał 10 lub 20 tysięcy złotych. Za to 11 października, za brak wymaganej liczby grup kontrolerskich w poszczególnych porach dnia w sierpniu, ZTP nałożył karę w wysokości 260 tysięcy złotych. Tego samego dnia, za uchybienie w tej samej sprawie we wrześniu, doliczył 985 689,40 zł. Tę samą datę ma również trzecia kara, w wysokości 290 tysięcy złotych, za brak wymaganej liczby grup kontrolerskich w poszczególnych porach dnia we wrześniu. To daje łącznie ponad półtora miliona złotych. W kolejnych miesiącach sytuacja się powtórzyła, choć w trochę mniejszej skali: za brak wystarczającej liczby kontrolerów pracujących w terenie w październiku – 260 tys. zł. W listopadzie – 110 tys. zł. W grudniu – 80 tys. zł.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Kaszmir » 16 lut 2023, 9:39

Wywiad z dyr. Frankiem. Dwuczęściowy, tu wrzucam streszczenie drugiej części, dot. zmian cen biletów:
https://www.radiokrakow.pl/audycje/luka ... w-krakowie

W skrócie:
-> Cięcia w ferie przyniosły prawie 5 mln oszczędności.
-> Brakuje ponad 400 mln zł, budżet trzeba spiąć z różnych miejsc, w tym z cen biletów.
-> Podwyżka miała przynieść blisko 50 mln, teraz z racji na opóźnienie będzie to może 30.
-> Prace i rozmowy nad integracją z SKA trwały kilkanaście miesięcy.
-> Integracja z SKA: kolej jest w zasięgu 10% mieszkańców, to wciąż 70 tys. osób i więcej niż w analizach dla metra (9%), jak dołoży się nowe przystanki to będzie nawet 15%.
-> W przypadku metra koszt wzkm pewnie wynosiłby ok. 1,5-2x tego co dla tramwaju.
-> Jeśli będzie opcja wyboru biletu miesięcznego (z SKA oraz bez SKA), to za SKA zapłaciłoby tylko te 10% i wtedy nie byłby on droższy o 15 zł lecz o 100, więc nikt tego by nie kupił, cena nie może wynosić 200-250 zł bo taki bilet jest już dzisiaj i nikt z niego nie korzysta.
-> Przez analogię: tylko trochę ponad połowa mieszkańców korzysta z tramwajów, reszta tylko z autobusów, a za tramwaje też płacą wszyscy.
-> W niektórych miastach padają propozycje by bilet na km + kolej kosztował nawet 170 zł, tymczasem ZTP odpuszcza i nie musi być te 119 zł, niech będzie nawet 109**.
-> 109 zł to wciąż jeden z tańszych biletów w Polsce, a jak zaraz niektóre miasta podniosą ceny to może być znów najtańszy.
-> ZTP jest otwarte by robić połączenia dowozowe do kolei, np. z Klin można w 5-7 minut dostać się do Swoszowic SKA i łącznie do centrum taka podróż (dowozówka + SKA) byłaby 2x szybsza niż autobusem.
-> Jeśli nie uda się wprowadzić podwyżki, to "trzeba będzie zmienić pracę przewozową, trzeba będzie zmniejszyć częstotliwości, trzeba będzie większe pewnie zmiany robić na wakacje". Ograniczenia już w II kwartale by rozłożyć na dłuższy okres, tak by jesienią nie były drastyczne.
-> Moment decyzyjny w marcu.
-> W 90-tych latach, przy tak wysokiej inflacji jaka wtedy była, zmieniano ceny biletów nawet 2-3 razy w roku.
-> W 2003 roku bilet był droższy niż jest dzisiaj, tymczasem minimalne wynagrodzenie wtedy wynosiło 800 zł, a dziś ponad 3000.

**PS. Ode mnie komentarz: czyli tak jak się spodziewaliśmy, już zaczynają się negocjacje i spuszczanie z ceny, nie 119 a 109 zł.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości