Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

- Linie, trasy, rozkłady
Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 536
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: kbieniu7 » 08 lut 2023, 11:48

Kaszmir pisze: 08 lut 2023, 9:57 Tramwaje podmiejskie szansą dla polskich aglomeracji?
https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 77062.html

W aglomeracji krakowskiej - Wieliczka, Zielonki, Skawina?
Wydaje mi się, że najwięcej sensu miałyby Zielonki, z wyjściem od strony Trasy Wolbromskiej. Gęstniejąca zabudowa i względnie mała odległość od centrum Krakowa mogłyby dać sporo zalet do wyboru takiego rozwiązania. Jeśli chodzi o Skawinę i Wieliczkę to one jednak mają pociągi, które dowiozą szybciej i pewniej do samego centrum i na drugą stronę Krakowa. Ważniejsze by było skupić się na maksymalnym polepszeniu tego środka transportu, w tym lokalnych częstych dowozówek do stacji kolejowych.

Jak już wybierać tramwaj do tych dwóch pozostałych, to chyba bym prędzej stawiał na Skawinę - prostszy teren, bardziej skupiona zabudowa, obecność zakładów przemysłowych, słaba infrastruktura drogowa oraz - co najważniejsze - tramwaj by wjeżdżał w centrum Krakowa od innej strony niż pociąg, po drodze zahaczając o m.in. Kampus UJ, Kapelankę i Dębniki, a jeśli powstałaby III obwodnica tramwajowa, to i o miasteczko AGH i Łobzów.

Jeśli chodzi o Wieliczkę, to mam wątpliwości. Jest tam obecnie rozbudowana infrastruktura drogowa (można by dobudować buspas na DK94), na której funkcjonują już agloekspresy, teren jest trudniejszy, zabudowa Wieliczki jest bardziej rozrzucona, a tramwaj by w dużej mierze dublował przebieg linii kolejowej - chyba, że udało by się nam zbudować tramwaj w ul. Kamieńskiego i ATW.

Jeśli chodzi o tramwaj dwusystemowy - raczej nie w Krakowie. Brakuje nam przepustowości na właściwie wszystkich liniach kolejowych, może za wyjątkiem LK94 na Oświęcim, ale i tak wpuszczanie tramwaju na tory o takim ruchu (w tym towarowym) to proszenie się o bałagan z opóźnieniami. Lepiej już osobne torowisko tramwajowe wybudować.

WDZ
Specjalista
Posty: 293
Rejestracja: 19 lut 2020, 12:10

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: WDZ » 08 lut 2023, 11:56

Tyle, że to właśnie Wieliczka wykazuje zainteresowanie budową tramwaju do Krakowa...

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 536
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: kbieniu7 » 08 lut 2023, 11:59

WDZ pisze: 08 lut 2023, 11:56 Tyle, że to właśnie Wieliczka wykazuje zainteresowanie budową tramwaju do Krakowa...
A czy oni gdzieś podali jakieś pomysły, którędy ta linia mogłaby iść już w Wieliczce? Bo na krakowskim odcinku faktycznie była dyskusja, projekt na audytach (z idiotycznym rozwiązaniem na skrzyżowaniu Wielickiej i Teligi) i konsultacje społeczne.

WDZ
Specjalista
Posty: 293
Rejestracja: 19 lut 2020, 12:10

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: WDZ » 08 lut 2023, 12:12

Wieliczka zamawiała (a przynajmniej chciała zamówić) studium wykonalności. Jeśli jakieś szczegóły to w nim.

Nicko
Miłośnik
Posty: 64
Rejestracja: 16 lis 2022, 18:41
Lokalizacja: Skawina

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Nicko » 08 lut 2023, 13:49

Moim zdaniem w Skawinie przydałby się taki tramwaj podmiejski do okolic centrum. Obecnie kolej ze Skawiny do Krakowa jeździ - jeżeli się nie mylę - co ok. godzinę, a autobusy w godzinach szczytu stoją w korkach.
Tramwaj jadący nawet co 20-30 minut (nawet skoordynowany z koleją) byłby według mnie dobrym rozwiązaniem.
Wystarczyłoby wygospodarować teren pod wydzielone torowisko tam gdzie to możliwe.
W lipcu 2022 burmistrz Skawiny podpisał umowę dotyczącą projektu przebudowy/rozbudowy ul. Krakowskiej o buspasy w dwóch kierunkach.
https://www.gminaskawina.pl/aktualnosci ... rakowskiej

Patrząc na wymiary poszczególnych elementów ulicy, można stwierdzić, że równie dobrze zamiast buspasów można zmieścić tam wydzielone torowisko.

Ydhflx
Specjalista
Posty: 299
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Ydhflx » 08 lut 2023, 14:38

Moim zdaniem, do Wieliczki tramwaj by się przydał z powodu ilości pasażerów. Tam autobus już jeździ co 7 minut (średnio 301+304) - i i tak jest wypchany po dach. Także tramwaj 26m co 15 minut już by miał pasażerów na tyle by jechać pełny, a przecież liczba pasażerów będzie rosła, a i tramwaj przyciągnie niechętnych autobusom. Z drugiej strony, puszczanie przegubów co 5 minut (albo i częściej w przyszłości) trochę mija się z celem, bo liczba autobusów na takiej trasie musiałaby być gigantyczna.

Inna sprawa, że mieszkańcy Wieliczki z którymi rozmawiałem zapytani o pociąg mówią że w Wieliczce mają daleko na dworzec, a w Krakowie poza dworcem głównym nie ma sensownych przystanków. I nie są to rzeczy łatwe do poprawienia.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: kot_feliks » 08 lut 2023, 14:49

Ydhflx pisze: 08 lut 2023, 14:38 Moim zdaniem, do Wieliczki tramwaj by się przydał z powodu ilości pasażerów. Tam autobus już jeździ co 7 minut (średnio 301+304) - i i tak jest wypchany po dach.
Jest wypchany po dach, bo dzięki MPK "nie da się" puścić tam 18m ;)

Wieliczkę spokojnie mogłaby już obsługiwać linia z f7,5 w 18m.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5780
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Kaszmir » 08 lut 2023, 15:20

Ydhflx pisze: 08 lut 2023, 14:38Inna sprawa, że mieszkańcy Wieliczki z którymi rozmawiałem zapytani o pociąg mówią że w Wieliczce mają daleko na dworzec, a w Krakowie poza dworcem głównym nie ma sensownych przystanków. I nie są to rzeczy łatwe do poprawienia.
Tramwaj może zapewnić też wiele relacji do których nie dojedzie się pociągiem, w tym do Kazimierza, południowej I obwodnicy czy Ruczaju (po wybudowaniu łącznika Nowosądecka-Prokocim).

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 536
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: kbieniu7 » 08 lut 2023, 16:02

Nicko pisze: 08 lut 2023, 13:49 Moim zdaniem w Skawinie przydałby się taki tramwaj podmiejski do okolic centrum. Obecnie kolej ze Skawiny do Krakowa jeździ - jeżeli się nie mylę - co ok. godzinę, a autobusy w godzinach szczytu stoją w korkach.
Tramwaj jadący nawet co 20-30 minut (nawet skoordynowany z koleją) byłby według mnie dobrym rozwiązaniem.
Wystarczyłoby wygospodarować teren pod wydzielone torowisko tam gdzie to możliwe.
W lipcu 2022 burmistrz Skawiny podpisał umowę dotyczącą projektu przebudowy/rozbudowy ul. Krakowskiej o buspasy w dwóch kierunkach.
https://www.gminaskawina.pl/aktualnosci ... rakowskiej

Patrząc na wymiary poszczególnych elementów ulicy, można stwierdzić, że równie dobrze zamiast buspasów można zmieścić tam wydzielone torowisko.
O, ciekawe to jest. Buspas na pewno tam jest bardzo potrzebny, ale tak - tramwaj by na pewno był dużą poprawą i boostem dla Skawiny.

Pociąg obecnie jeździ co godzinę, bo wciąż rozgrzebana jest średnica. Docelowo to chyba ma być takt co 30 minut dla SKA2 plus osobowe od strony Wadowic/Zakopanego.
Ydhflx pisze: 08 lut 2023, 14:38 (...)
Inna sprawa, że mieszkańcy Wieliczki z którymi rozmawiałem zapytani o pociąg mówią że w Wieliczce mają daleko na dworzec, a w Krakowie poza dworcem głównym nie ma sensownych przystanków. I nie są to rzeczy łatwe do poprawienia.
Fakty, Wieliczka jest dość rozproszona i stacja jest często poza zasięgiem, ale tak samo jest też dla niektórych jej obszarów z 304. Wszystko zależy od tego, jak by ten tramwaj przebiegał w Wieliczce. Czy aby da radę wjechać na wyżej położone wielickie osiedla?

W Krakowie niedługo będzie przystanek Kraków-Grzegórzki, który dużo poprawi. Do tego przecież jeszcze Zabłocie, Łobzów i Bronowice można dodać.
Kaszmir pisze: 08 lut 2023, 15:20 Tramwaj może zapewnić też wiele relacji do których nie dojedzie się pociągiem, w tym do Kazimierza, południowej I obwodnicy czy Ruczaju (po wybudowaniu łącznika Nowosądecka-Prokocim).
Fakt, Ruczaj i Kurdwanów to jest plus dla takiego tramwaju. Kazimierz niedługo będzie w zasięgu stacji SKA Grzegórzki, podobnie w sumie jak południowa I Obwodnica.

Ja nie neguję zasadności budowy tramwaju do Wieliczki, ale bez linii w Kamieńskiego do ATW to tramwaje będą w sumie dublować pociąg. Do tego, czy zmieszczą nam się te tramwaje na Wielickiej i Kablu? 301 i 304 zapewniają dojazd do zachodniej części centrum i mają bardzo duże zainteresowanie z tego powodu.

Ydhflx
Specjalista
Posty: 299
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Ydhflx » 08 lut 2023, 16:34

kot_feliks pisze: 08 lut 2023, 14:49 Jest wypchany po dach, bo dzięki MPK "nie da się" puścić tam 18m ;)

Wieliczkę spokojnie mogłaby już obsługiwać linia z f7,5 w 18m.
Już teraz byłoby ciasno. A potoki ciągle rosną i będą rosły, szczególnie w kontekście polityki antysamochodowej zarówno Krakowa jak i Unii Europejskiej; jak również po prostu wzrostu liczby mieszkańców.

Zgadzam się natomiast, że wcześniej wypadałoby zbudować tramwaj na Alejach. Inaczej rzeczywiście w dojeździe do zachodnich części miasta nie będzie fizycznie którędy go puścić. A właściwie to również na Kamieńskiego. Moim zdaniem również jest to realistyczne, tylko wystarczy nie wydawać wszystkich pieniędzy na autostradę śródmiejską zwaną TŁ i 10 pasów na Opolskiej. Szczególnie że na tramwaj dużo łatwiej dostać Unijne Dofinansowanie.

zubrzyk111
Znawca
Posty: 106
Rejestracja: 17 lut 2020, 20:16
Lokalizacja: Kraków/Kalwaria Z.

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: zubrzyk111 » 08 lut 2023, 17:07

kbieniu7 pisze: 08 lut 2023, 16:02

Pociąg obecnie jeździ co godzinę, bo wciąż rozgrzebana jest średnica. Docelowo to chyba ma być takt co 30 minut dla SKA2 plus osobowe od strony Wadowic/Zakopanego.


Na odcinku Skawina - Kraków w wybranych porach już teraz jest takt +/- 30-minutowy, który tworzą wespół pociągi przyjeżdżające z Przeciszowa oraz od strony Kalwarii Zebrzydowskiej

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5780
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Kaszmir » 24 kwie 2023, 11:45

lolek-12 wrzucił w temacie o Zabierzowie link, gdzie przy okazji jest pełen spis kwot dotowanych przez poszczególne gminy. Wrzucam bo warto go mieć na przyszłość :) Najwięcej dopłacają:
1) Skawina: 5,91 mln
2) Zielonki: 5,25 mln
3) Wieliczka: 5,16 mln
4) Zabierzów: 4,44 mln

Obrazek

https://www.facebook.com/permalink.php? ... 9361166825

lolek-12
Specjalista
Posty: 462
Rejestracja: 18 lut 2020, 20:55
Lokalizacja: Kraków/Zabierzów

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: lolek-12 » 29 lip 2023, 15:18

Linie tramwajowe z Krakowa do Zielonek, Zabierzowa, Wieliczki i innych gmin w aglomeracji?

https://krakow.naszemiasto.pl/w-planach ... zS2KQrzHp0

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Tramwajolog14 » 29 lip 2023, 15:28

Zacznijmy od porządnych linii autobusowych, a potem myślmy o tramwaju...

edek3253
Specjalista
Posty: 236
Rejestracja: 06 kwie 2021, 14:03

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: edek3253 » 29 lip 2023, 15:40

W przypadku niektórych gmin śmiesznie to brzmi, skoro nawet nie mają pieniędzy lub nie działają w kierunku zwiększenia liczby kursów linii autobusowych. Wygląda to bardziej jak kampania do wyborów samorządowych.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 5 gości