Korki

- Bilety, działalność Miejskich Jednostek, pozostałe tematy związane z krakowską komunikacją miejską
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Korki

Post autor: Kaszmir » 19 lut 2023, 17:27

TomTom przygotował nową wersję rankingu miast pod względem korków:
https://www.tomtom.com/traffic-index/ranking/

W kategorii europejskich miast do 800 tys. mieszkańców, Kraków na podium. Bardziej zakorkowane są tylko... Wrocław i Łódź, czyli Polska zajęła całe podium :D
https://www.tomtom.com/traffic-index/ra ... tion=SMALL

krawiec
Specjalista
Posty: 320
Rejestracja: 29 sie 2020, 23:23

Re: Korki

Post autor: krawiec » 19 lut 2023, 17:32

A czemu się dziwić skoro Czerwona fala jest powszechna wszędzie w Krakowie.
Albo zwężanie dwujezdni do jedno...

Jaky
Moderator globalny
Posty: 275
Rejestracja: 29 kwie 2021, 23:49

Re: Korki

Post autor: Jaky » 19 lut 2023, 18:32

krawiec pisze: 19 lut 2023, 17:32 A czemu się dziwić skoro Czerwona fala jest powszechna wszędzie w Krakowie.
Albo zwężanie dwujezdni do jedno...
Idąc Twoją logiką Wrocław powinien być dużo niżej pod Krakowem:
- na 1. obwodnicy - przekrój 2x3,
- na 2. obwodnicy - 2x3, miejscami 2x2,
- pod samo ścisłe centrum miasta właściwie brak jakiegokolwiek uspokojenia ruchu,
- polityka zawężania przekroju dla samochodów? a po co to komu?

Idealnie wręcz. Budujemy mnóstwo pasów ruchu, nie zawężamy i nie uspokajamy centrum -> w efekcie mamy miasto przyjazne bez korków.

Ale zaraz, chwileczkę... przecież Wrocław jest ponad Krakowem i to nie o małą liczbę, bo aż o średnio 3min/10km.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Korki

Post autor: kot_feliks » 19 lut 2023, 18:52

krawiec pisze: 19 lut 2023, 17:32 A czemu się dziwić skoro Czerwona fala jest powszechna wszędzie w Krakowie.
Albo zwężanie dwujezdni do jedno...
W którym miejscu jest w Krk „czerwona fala”?

szakal
Miłośnik
Posty: 87
Rejestracja: 19 lut 2020, 15:15

Re: Korki

Post autor: szakal » 19 lut 2023, 19:43

Jak jest zielona fala, to siłą rzeczy, musi być też czerwona fala.

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1014
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Korki

Post autor: yosujiro » 19 lut 2023, 20:22

kot_feliks pisze: 19 lut 2023, 18:52 W którym miejscu jest w Krk „czerwona fala”?
Ja robię co mogę, żeby nie jechać ciągiem od Śliwiaka do Kuklińskiego, bo tam trafić na dwóch skrzyżowaniach pod rząd na zielone, to prawie jak trafić w totka. A czerwone światła są strasznie długie, mimo że z bocznych ulic ruch bywa zerowy.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Korki

Post autor: kbieniu7 » 19 lut 2023, 20:29

szakal pisze: 19 lut 2023, 19:43 Jak jest zielona fala, to siłą rzeczy, musi być też czerwona fala.
No nie, bo zieloną falę się projektuje - koordynując ze sobą sygnalizację w odpowiedniej kolejności. "Czerwona fala" to raczej wynik przypadku, gdy akurat tak nieskoordynowane ze sobą skrzyżowania dadzą taki efekt. Jak jeżdżę samochodem, to o ile w paru miejscach widzę "zieloną koordynację", tak ciągłe trafianie na czerwone jest raczej losowe - np. tydzień temu co chwilę mnie łapało, a wczoraj trafiłem na zielone na każdym skrzyżowaniu. Ot, zmienne losowe.

Przy czym miara "zakorkowania" jest moim zdaniem
1. Trudno jest zmierzyć jak dane miasto jest zakorkowane w sposób miarodajny. Prof. Szarata na panelu podał przykład właśnie Tomtoma z poprzednich lat, że porównują czas przejazdu w godzinach szczytu do czasu przejazdu w nocy ("free flow conditions"). Podana w tym przypadku miara to średnia prędkość pojazdów. Siłą rzeczy będzie to "spowalniać" miasta o gęsto zabudowanym centrum, lub o większej koncentracji.

2. Zakres obszaru poddanego analizie - wczytując się w metodologię podlinkowanego zestawienia, porównują miasta ze sobą w dwóch kategoriach:
a) "city center" (A circle covering the city and rural areas in close proximity. The circles were defined in the early years of the Traffic Index and with input from locals where possible. It measures traffic of the entire region. The latter often includes more highway km and shows faster traffic than the city center.).
b) "metro area" (A circle with a radius of 5 km covering the busiest parts of the city. It measures the city traffic. This occasionally covers a few km of highway and shows the most congested areas of the cities. Larger cities have higher traffic volume and more congestion at their centers.).
W zależności od tego, gdzie ustawi się punkt centralny, to przy miastach o dużej powierzchni, bardziej rozrzuconych, mogą wyjść różne wyniki. W Krakowie - jeśli by ustawili ten punkt w okolicach dworca, to jest ryzyko że spora część Nowej Huty by odpadła. Jak dla miast do 800 tys. weźmiemy "metro area", to podium się zmienia na: Łódź, Edynburg, Mesyna. Kraków spada na piąte miejsce, a Wrocław na czternaste.

3. "Zakorkowanie" jest tylko częściowym obrazem sytuacji transportowej w mieście - pomijamy całkowicie mieszkańców poruszających się w inny sposób: metrem, pociągami, tramwajami, autobusami, rowerami, pieszo. Jeśli większość mieszkańców jeździ samochodami (niektóre miasta UK), albo transport opiera się o autobusy stojące w tych samych korkach (Dublin?) to odda to dość wiernie. Jeśli jednak większość porusza się transportem zbiorowym wydzielonym z ruchu drogowego (Londyn, Warszawa), to nie będzie to dobra miara. Oczywiście trudno jest znaleźć i opracować taką. Tomtom daje pewny pogląd, ale trzeba mieć z tyłu głowy, że nie każde miasto na tej liście można łatwo ze sobą porównać. Polskie, czeskie i wschodnioniemieckie miasta ze sobą może tak. Z francuskimi czy tureckimi już nie do końca.

Ydhflx
Specjalista
Posty: 292
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Korki

Post autor: Ydhflx » 19 lut 2023, 20:44

krawiec pisze: 19 lut 2023, 17:32 A czemu się dziwić skoro Czerwona fala jest powszechna wszędzie w Krakowie.
Albo zwężanie dwujezdni do jedno...
Jak byś ustawił zieloną falę w jedną stronę, to w drugą byłaby czerwona fala. No inaczej się nie da. Moim zdaniem na głównych ciągach światła są ustawione całkiem dobrze.

Poszerzanie dróg też raczej nie pomoże - to próbowali w Stanach, w Houston w Teksasie tzw. Katy Highway ma 26 pasów, i, uwaga... i tak się korkuje.

Spójrzmy na Warszawę. Mieszkańców około 2,5 raza więcej niż Kraków (!) a czas przejazdu mniejszy o 8%. Założę się że wpływ na to ma komunikacja miejska, która przewiozła w 2019 1,2mld osób (w tym metro "tylko" 200mln, więc ten argument odpada). Dla porównania dla Krakowa znalazłem (sprzed pandemicznych): 2015 - 397mln, 2010 - 390mln.

Żeby był taki udział jak w Wawie to powinno być ok. 516mln, czyli o 30% więcej niż w 2015. I szczerze wątpię żeby tyle wzrosło. Np. liczba sprzedanych biletów półrocznych w okresie 2015-2019 wzrosła o 12 tys, czyli 11%, ale już liczba miesięcznych spadła o ok. 90 tys, czyli 4% z nich. Sumarycznie zatem liczba biletów okresowych spadła(!) (przeliczając nawet najbardziej korzystnie 6 miesięcznych -> półroczny to o 3k, czyli prawie nic, ale trend niekorzystny i tak).

I nie kupuję argumentu o darmowych przejazdach dla uczniów podstawówek, bo raz że mało kto jeździ (osiedlowa blisko/rodzice podwożą autem jak w centrum) a dwa że dla uczniów był śmiesznie tani bilet semestralny, a spadła liczba miesięcznych.

A my sobie wywalamy 1,2mld na Trasę Lagiewnicką. A na tramwaj na Azory nie ma potem pieniędzy. Zresztą co ja mówię, nie ma pieniędzy na puszczanie tramwajów na już wybudowanych torowiskach.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości