Przetarg na obsługę agloekspressów 2025

- Linie, trasy, rozkłady
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Przetarg na obsługę agloekspressów 2025

Post autor: Kaszmir » 23 sty 2023, 9:27

Ydhflx pisze: 23 sty 2023, 0:22PS Moderacjo, proponuję przeniesienie do wątku o przetargach
Hej, wątek o przetargach jest raczej poświęcony pojazdom i dlatego też znajduje się w tamtej części forum. Tematy o przetargach na linie autobusowe zwykliśmy trzymać tutaj bo w dużej mierze skupiają się na trasach, rozkładach itp. - ew. jeśli chcecie to możemy im stworzyć osobne subforum (?)

Justforfun
Znawca
Posty: 134
Rejestracja: 29 sie 2022, 18:20

Re: Przetarg na obsługę agloekspressów 2025

Post autor: Justforfun » 23 sty 2023, 12:49

Scania_9640 pisze: 22 sty 2023, 23:49 Chyba jeszcze CNG wchodzi w grę
Wchodzi. Tarnów na tym się opiera. Każda Scania CNG ma możliwość tankowania biogazu.
Ex kierowca MPK, PW.

tomek_m
Specjalista
Posty: 349
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: Przetarg na obsługę agloekspressów 2025

Post autor: tomek_m » 23 sty 2023, 17:50

Ydhflx pisze: 22 sty 2023, 23:24
... elektryk jak dojedzie do Niepołomic czy Będkowic i się wyładuje to będzie problem
Dadzą gminom ultimatum - ładowarka na pętli na koszt gminy albo zabieramy linię. Ktoś tu gdzieś widzi jeszcze jakiś problem? :twisted:

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1803
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Przetarg na obsługę agloekspressów 2025

Post autor: Scania_9640 » 23 sty 2023, 17:58

tomek_m pisze: 23 sty 2023, 17:50 Dadzą gminom ultimatum - ładowarka na pętli na koszt gminy albo zabieramy linię. Ktoś tu gdzieś widzi jeszcze jakiś problem? :twisted:
Elektryki nie nadają się na linie aglomeracyjne, zwłaszcza jak większość linii ma sporo gór do pokonania i po prostu te elektryki będą padać jak muchy, a nawet nie dojeżdżać do swoich końcówek. Najlepsza opcja z ustawy o elektromobilnosci to CNG.

dwaeuro
Miłośnik
Posty: 50
Rejestracja: 17 sie 2022, 22:21

Re: Przetarg na obsługę agloekspressów 2025

Post autor: dwaeuro » 26 sty 2023, 8:14

Guzik najlepsza. Popatrz co się dzieje w Rzeszowie. Przez cenę CNG, np. na Balickiej przekroczyła 9 zł, znów największy udział mają diesle.

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Przetarg na obsługę agloekspressów 2025

Post autor: suchy » 26 sty 2023, 12:06

dwaeuro pisze: 26 sty 2023, 8:14 Guzik najlepsza. Popatrz co się dzieje w Rzeszowie. Przez cenę CNG, np. na Balickiej przekroczyła 9 zł, znów największy udział mają diesle.
A w Suwałkach wycofali z ruchu autobusy CNG (zastępując je dieslami) - za co PGNIG nałożyło im karę za zamówiony ale nieodebrany gaz:
https://next.gazeta.pl/next/7,151003,29 ... ednak.html

Justforfun
Znawca
Posty: 134
Rejestracja: 29 sie 2022, 18:20

Re: Przetarg na obsługę agloekspressów 2025

Post autor: Justforfun » 26 sty 2023, 12:09

suchy pisze: 26 sty 2023, 12:06 A w Suwałkach wycofali z ruchu autobusy CNG (zastępując je dieslami) - za co PGNIG nałożyło na przewoźnika karę za zamówiony ale nieodebrany gaz:
https://next.gazeta.pl/next/7,151003,29 ... ednak.html
W Tarnowie od 2019 roku w weekendy można było spotkać tylko nowe MANy Lion's City i gazowe Scanie. To samo tyczyło się dni roboczych po szczycie gdzie diesle (Otokary, Solarisy) były podmieniane na gazowce, później kierowcy (ze starszych diesli) byli z marszu wystawiani na gazowce poza dniami gdy mieli brygady szczytowe. Teraz? Jest zupełnie odwrotnie. Gazowce tylko krótkie służby i szczytówki w dni robocze, w weekendy praktycznie w ogóle nie wyjeżdżają.
Ex kierowca MPK, PW.

Ydhflx
Specjalista
Posty: 292
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Przetarg na obsługę agloekspressów 2025

Post autor: Ydhflx » 09 mar 2023, 17:39

Trochę mi zajęło zabranie się do tego, ale przekopałem się przez tę Ustawę o Elektromobilności. Poniżej interesujące w kontekście przetargu fragmenty:
Art. 36.
<1. Jednostka samorządu terytorialnego, z wyłączeniem gmin i powiatów,
których liczba mieszkańców nie przekracza 50 000, świadczy usługę lub zleca
świadczenie usługi komunikacji miejskiej w rozumieniu ustawy z dnia 16 grud-
nia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1371 i
2445) podmiotom, które łącznie zapewnią udział autobusów zeroemisyjnych lub
autobusów napędzanych biometanem we flocie użytkowanych pojazdów na
obszarze tej jednostki samorządu terytorialnego wynoszący co najmniej 30%.>
Ustawa nie pozostawia wątpliwości, zeroemisyjne lub biometan. Także mamy do wyboru prąd (problemy z wyjazdem daleko od punktów ładowania, szczególnie w zimie, a także problemy z gorszą jakością dróg w połączeniu z większym ciężarem elektryków) oraz wodór i biometan (problemy z dostępnością paliw i w zasadzie obie te technologie dopiero wchodzą).

Skąd mogły się brać opinie, że gaz też można?
Art. 35
2.
<2) zleca wykonywanie zadania publicznego, o którym mowa w pkt 1,
z wyłączeniem publicznego transportu zbiorowego, podmiotowi, którego co
najmniej 30% floty pojazdów samochodowych w rozumieniu art. 2 pkt 33
ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym używanych do
wykonywania tego zadania stanowią pojazdy elektryczne lub pojazdy
napędzane gazem ziemnym, lub>
<3) powierza, w drodze odrębnej uchwały organu stanowiącego, wykonywanie
zadania publicznego, o którym mowa w pkt 1, z wyłączeniem publicznego
transportu zbiorowego
, utworzonej przez siebie spółce prawa handlowego,
w stosunku do której zobowiązuje się do zapłaty rekompensaty z własnego
budżetu z tytułu wykonywania tego zadania, jeżeli co najmniej 30% floty
pojazdów samochodowych w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy z dnia
20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym używanych przez tę spółkę
przy wykonywaniu tego zadania stanowią pojazdy elektryczne lub pojazdy
napędzane gazem ziemnym.>
Jak widać, gaz jest dopuszczony, ale z wyłączeniem komunikacji publicznej.

tomek_m
Specjalista
Posty: 349
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: Przetarg na obsługę agloekspressów 2025

Post autor: tomek_m » 09 mar 2023, 19:46

Zmuszą ościenne gminy do postawienia ładowarek na przystankach końcowych i po sprawie. A jak nie, to zabieramy linię. 8-)

mikolaj.boron
Specjalista
Posty: 215
Rejestracja: 06 lis 2020, 19:24
Lokalizacja: Kraków-Górka Narodowa

Re: Przetarg na obsługę agloekspressów 2025

Post autor: mikolaj.boron » 09 mar 2023, 20:40

A ja mam pytanie co do drugiego przetargu na obsługę linii miejskich od 1 sierpnia 2024 r. Kiedy będzie więcej szczegółów? ZTP chyba kiedyś mówiło, że w pierwszym kwartale tego roku ma być ogłoszony przetarg.

tomek_m
Specjalista
Posty: 349
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: Przetarg na obsługę agloekspressów 2025

Post autor: tomek_m » 09 mar 2023, 20:59

Przetarg to już powinien być ogłoszony, później czas na ewentualne odwołania itp, a przecież zwycięzca musi mieć czas na zakup taboru. Czy 12 miesięcy to aż tak dużo na te wszystkie procedury?

Justforfun
Znawca
Posty: 134
Rejestracja: 29 sie 2022, 18:20

Re: Przetarg na obsługę agloekspressów 2025

Post autor: Justforfun » 09 mar 2023, 22:02

Ydhflx pisze: 09 mar 2023, 17:39 Skąd mogły się brać opinie, że gaz też można?


Jak widać, gaz jest dopuszczony, ale z wyłączeniem komunikacji publicznej.
Dzisiejsze autobusy napędzane CNG są przystosowane do tankowania i jazdy na biometanie, więc wciąż wszystko się zgadza. Problemem dla ewentualnego gazowca/biometanowca (jak kto woli) mogą być niskie wiadukty, zresztą tak samo jak dla elektryka. Czy na obecnych agloX mamy jakiś wiadukt poniżej 3.2m?
Ex kierowca MPK, PW.

Ydhflx
Specjalista
Posty: 292
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Przetarg na obsługę agloekspressów 2025

Post autor: Ydhflx » 09 mar 2023, 23:00

Justforfun pisze: 09 mar 2023, 22:02 Dzisiejsze autobusy napędzane CNG są przystosowane do tankowania i jazdy na biometanie, więc wciąż wszystko się zgadza. Problemem dla ewentualnego gazowca/biometanowca (jak kto woli) mogą być niskie wiadukty, zresztą tak samo jak dla elektryka. Czy na obecnych agloX mamy jakiś wiadukt poniżej 3.2m?
To prawda, ale ustawa wyraźnie mówi że "napędzane biometanem". Prawnikiem nie jestem, ale moim zdaniem przepis mówi dość jasno że ma być biometan w baku.

Byc może obecnie jest inaczej, bo cytowane fragmenty wchodzą w życie w przyszłości, jednak podczas czasu na który planowany jest przetarg.

michasss
Miłośnik
Posty: 68
Rejestracja: 25 sie 2022, 20:48

Re: Przetarg na obsługę agloekspressów 2025

Post autor: michasss » 09 mar 2023, 23:05

Justforfun pisze: 09 mar 2023, 22:02 Czy na obecnych agloX mamy jakiś wiadukt poniżej 3.2m?
Prądnicka, dlatego na 337 nie pojawiły się MANy choć początkowo była taka deklaracja.

Castrosua
Miłośnik
Posty: 61
Rejestracja: 08 lut 2024, 20:17

Re: Przetarg na obsługę agloekspressów 2025

Post autor: Castrosua » 08 lut 2024, 23:05

Coś nowego w tym temacie?

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot] i 16 gości