Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

- Linie, trasy, rozkłady
Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1402
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: pasazer_mobilisu » 24 mar 2023, 17:39

Według dokumentów za mało i nisko emisyjne uznaje się elektryki i CNG/LNG.

Ocenie poza ceną podlega też ilość autobusów "eko", więc finalnie może być ich więcej.

Ydhflx
Specjalista
Posty: 292
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: Ydhflx » 24 mar 2023, 18:35

pasazer_mobilisu pisze: 24 mar 2023, 17:39 Według dokumentów za mało i nisko emisyjne uznaje się elektryki i CNG/LNG.

Ocenie poza ceną podlega też ilość autobusów "eko", więc finalnie może być ich więcej.
Rzeczywiście jest tak w dokumentach. Jednak, jest również napisane:
Zamówienie będzie spełniać zapisy Ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U. z 2018 r. poz. 317) z późniejszymi
zmianami.
Zacytuję więc tę ustawę:
1. Jednostka samorządu terytorialnego, z wyłączeniem gmin i powiatów,
których liczba mieszkańców nie przekracza 50 000, świadczy usługę lub zleca
świadczenie usługi komunikacji miejskiej w rozumieniu ustawy z dnia 16 grud-
nia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1371 i
2445) podmiotom, które łącznie zapewnią udział autobusów zeroemisyjnych lub
autobusów napędzanych biometanem we flocie użytkowanych pojazdów na
obszarze tej jednostki samorządu terytorialnego wynoszący co najmniej 30%.
Czy ja tu czegoś nie widzę? Bo ustawa jest napisana akurat tu dość jasno. A może to w urzędzie miasta ktoś nie ogarnął?

Z innej beczki:
Zamawiający nie zapewnia infrastruktury do tankowania/ładowania pojazdów.
Bardzo utrudni to zaoferowanie elektroków - w Polsce mamy taką biurokrację, że postawienie jednej stacji do ładowania zajmuje ok. 18-24 miesiące, także potencjalny przewoźnik nie zdąży. No chyba że będą ładować się tylko na zajezdni, ale to się raczej nie uda.

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: suchy » 24 mar 2023, 18:41

Z ciekawostek jeszcze - przetarg nie przewiduje montażu automatów biletowych:
Załącznik nr 3:
19. Automat do sprzedaży biletów
19.1. Ilość: brak.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: Kaszmir » 24 mar 2023, 18:59

suchy pisze: 24 mar 2023, 18:41Z ciekawostek jeszcze - przetarg nie przewiduje montażu automatów biletowych:
To dlatego:
Kaszmir pisze: 17 mar 2023, 11:06Problem może się sam rozwiązać w ciągu dwóch lat - jeśli wejdzie nowy system biletowy, to automaty prawdopodobnie przestaną być potrzebne.
(link) - oby nowy system biletowy wypalił ;)

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1402
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: pasazer_mobilisu » 24 mar 2023, 19:07

Ydhflx pisze: 24 mar 2023, 18:35 Czy ja tu czegoś nie widzę? Bo ustawa jest napisana akurat tu dość jasno. A może to w urzędzie miasta ktoś nie ogarnął?
A nie było późniejszych zmian w tej ustawie? Ewentualnie czy ZTP nie może sobie ogarnąć wymaganego procenta zeroemisyjnego taboru samymi elektrykami MPK? Bo chyba nie ma obowiązku w każdym przetargu na obsługę linii mieć określonego % pojazdów zeroemisyjnych.

Ydhflx pisze: 24 mar 2023, 18:35 Bardzo utrudni to zaoferowanie elektroków - w Polsce mamy taką biurokrację, że postawienie jednej stacji do ładowania zajmuje ok. 18-24 miesiące, także potencjalny przewoźnik nie zdąży. No chyba że będą ładować się tylko na zajezdni, ale to się raczej nie uda.
Testowane pojazdy potrafiły przejechać część brygad na jednym ładowaniu, no ale niestety część brygad, a tutaj trzeba obsłużyć całe konkretne linie.

Wygląda na to że łatwiej będzie zaoferować gazowce, które są (chyba) tańsze w zakupie, nie wiem jak z eksploatacją.

Dziwne że nie ma automatów biletowych, a jednocześnie zamawia się tradycyjne kasowniki. Będzie powtórka z 2014 kiedy ludzie odkrywali, że w Mobilisie można płacić tylko kartą.

Ydhflx
Specjalista
Posty: 292
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: Ydhflx » 24 mar 2023, 19:26

pasazer_mobilisu pisze: 24 mar 2023, 19:07 A nie było późniejszych zmian w tej ustawie? Ewentualnie czy ZTP nie może sobie ogarnąć wymaganego procenta zeroemisyjnego taboru samymi elektrykami MPK? Bo chyba nie ma obowiązku w każdym przetargu na obsługę linii mieć określonego % pojazdów zeroemisyjnych.
To jest już po późniejszych zmianach. Tak czy siak, prawnikiem nie jestem, ale ten fragment:
...zleca świadczenie usługi komunikacji miejskiej podmiotom, które łącznie zapewnią udział...
moim zdaniem oznacza, że każdy podwykonawca musi mieć spełniony ten %.

Być może również źle to rozumiem, a usługę świadczy ZTP, wówczas poszczególni podwykonawcy by spełniać nie musieli.

Pozostaje jeszcze pytanie, czemu wówczas ZTP wymaga % autobusów jednocześnie dopuszczając niskoemisyjne które się na ustawę nie łapią, a jednocześnie czemu jest wpisane że przetarg ma spełniać wymagania tej ustawy?

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: suchy » 24 mar 2023, 21:41

pasazer_mobilisu pisze: 24 mar 2023, 19:07 Dziwne że nie ma automatów biletowych, a jednocześnie zamawia się tradycyjne kasowniki. Będzie powtórka z 2014 kiedy ludzie odkrywali, że w Mobilisie można płacić tylko kartą.
Myślę, że jakaś forma biletów kasowanych może zostać, przynajmniej w początkowym okresie np. kilku lat - wszak nie każdy ma kartę płatniczą, więc te osoby będą musiały kupować bilety papierowe. Jednak automaty w pojazdach zostaną zapewne wycofane i zakup będzie znacznie utrudniony - więc tacy pasażerowie zostaną delikatnym przymusem "przekonani", żeby jednak kupować bilety za pomocą karty :D

divadsn
Pasażer
Posty: 20
Rejestracja: 18 lut 2020, 23:30

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: divadsn » 25 mar 2023, 2:15

Kaszmir pisze: 24 mar 2023, 11:22 1) Pierwsza to następca "702", trasa Mydlniki Wapiennik - Podłużna - Starowolska - Salwator, prawdopodobnie nr "126" (taki miała roboczy numer). A nie wierzyliście mi, że ma zaczynać z Mydlnik ;) Częstotliwość całkiem niezła: co 20 minut w szczycie, co 30 poza i część weekendu też 30. Szkoda jednak, że do Salwatora a nie przez m. Zwierzyniecki do os. Podwawelskiego - byłoby tym lepsze połączenie międzydzielnicowe.
Ta "nowa" linia to lekko mówiąc żartem jest, tym bardziej, że 152 będzie kursowało po Królowej Jadwigi co 10 minut, więc osoby z nowo obsługiwanego rejonu nie wykorzystają ją do jazdy na Salwator, a raczej aby dojechać pod przesiadkę na 152. Fenomen linii 702 właśnie na tym polega, że skrócił czas podróży do Bronowic o całe 20-30 minut, wcześniej trzeba było jechać naokoło 102 na MS AGH jak się miało szczęście albo innymi liniami do Muzeum Narodowego i się przesiadać. Dodatkowo umożliwiła w końcu podróżowanie SKA do okolic Chełmu i Olszanicy, bo wcześniej z Kraków Zakliki można było jedynie pieszo albo hulajnogą elektryczną wrócić do domu. Większy sens miałaby linia z Przegorzał przez Zakliki do Bronowic Małych i zsynchronizować czasy odjazdu w Przegorzałach dla tych co chcą jechać dalej na Salwator.

lolek-12
Specjalista
Posty: 462
Rejestracja: 18 lut 2020, 20:55
Lokalizacja: Kraków/Zabierzów

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: lolek-12 » 25 mar 2023, 9:04

Też mam wrażenie jak ktoś pisał wcześniej, że ten spis linii i częstotliwości jest co najwyżej po to, aby wstępnie określić wielkość pracy przewozowej. Nie sądzę, że linia przez Zakliki pojedzie dwukierunkowo, skoro są problemy z najazdem na most od strony Chełmu, a wykonanie sygnalizacji świetlnej ponoć jest trudne ze względu na brak bliskiego przyłącza prądu. Taka linia zapewne ruszy, gdy kiedyś w końcu powstanie nowy most w tym miejscu. Do tego czasu mam nadzieję, że utrzyma się linia 702 pod zmienionym numerem.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: Kaszmir » 25 mar 2023, 10:22

lolek-12 pisze: 25 mar 2023, 9:04Też mam wrażenie jak ktoś pisał wcześniej, że ten spis linii i częstotliwości jest co najwyżej po to, aby wstępnie określić wielkość pracy przewozowej.
Tak, w przetargu 2014-2024 też były zmiany, jeszcze przed startem. Np. początkowo w planach było by Mobilis przejął "182/482" oraz "168" - to się nie wydarzyło, w zamian dostał "153/193" czy "109". Tu artykuł sprzed dziesięciu lat o tym, co miało być: https://krabok.wordpress.com/2013/03/17 ... utobusowe/

Osobiście bardzo liczę, że ta lista to jest tylko na zasadzie "wrzućmy co mamy, a potem się dogra dokładne trasy i częstotliwości". Wszak nie licząc "152", ta lista to zasadniczo utrzymanie status quo, włącznie ze wszystkimi problemami tych linii. "184" dalej pocięte w weekendy (swoją drogą, skrócić linię a w zamian jeszcze pociąć częstotliwość, to zagranie poniżej pasa). Piastów dalej w weekendy z linią f40 w stronę Huty i tylko do al. Przyjaźni. "142" nie ma co nawet komentować.
lolek-12 pisze: 25 mar 2023, 9:04Nie sądzę, że linia przez Zakliki pojedzie dwukierunkowo, skoro są problemy z najazdem na most od strony Chełmu, a wykonanie sygnalizacji świetlnej ponoć jest trudne ze względu na brak bliskiego przyłącza prądu. Taka linia zapewne ruszy, gdy kiedyś w końcu powstanie nowy most w tym miejscu. Do tego czasu mam nadzieję, że utrzyma się linia 702 pod zmienionym numerem.
Linia musi pojechać w obie strony przez Podłużną bo na Jesionowej były niestety protesty mieszkańców - po remoncie ma wrócić poprzednia organizacja ruchu. Jest plan by postawić sygnalizację przed mostem na Zakliki z Mydlnik i wtedy linia pojedzie dwukierunkowo.

divadsn
Pasażer
Posty: 20
Rejestracja: 18 lut 2020, 23:30

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: divadsn » 25 mar 2023, 16:54

Kaszmir pisze: 25 mar 2023, 10:22 Linia musi pojechać w obie strony przez Podłużną bo na Jesionowej były niestety protesty mieszkańców - po remoncie ma wrócić poprzednia organizacja ruchu. Jest plan by postawić sygnalizację przed mostem na Zakliki z Mydlnik i wtedy linia pojedzie dwukierunkowo.
Najpierw mieszkańcy narzekali na za duży ruch samochodowy i protestowali przeciwko rozbudowie drogi, tej dzielnicy nikt nie zrozumie...

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: mkm3 » 25 mar 2023, 22:53

divadsn pisze: 25 mar 2023, 16:54 Najpierw mieszkańcy narzekali na za duży ruch samochodowy i protestowali przeciwko rozbudowie drogi, tej dzielnicy nikt nie zrozumie...
Ja jednak odnoszę wrażenie, że przed zamknięciem KJ był nieuzasadniony szum, potem przez tydzień, dwa bluzgi na grupach społecznościowych, a teraz sytuacja się unormowała, część osób naprawdę się przesiadła do KMK i doceniła 702 do Bronowic tak bardzo, że jej wycofanie z ul. Na Błonie może być problematyczne. Z tego powodu, jeśli 702 zniknie z Jesionowej to nowa linia 126 powinna jechać z Bronowic Małych przez starą pętlę Mydlniki, aby obsłużyć przystanek Wierzyńskiego, a następnie przez Zakliki gdzieś w okolice Kasztanowej (z opcją wydłużenia w przyszłości przez Starowolską do Przegorzał lub Salwatora). Dojazd do Bronowic dla mieszkańców Woli jest według mnie ważny, ze względu na dostęp do tramwajów.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: Kaszmir » 27 mar 2023, 15:40

yosujiro pisze: 24 mar 2023, 10:41151 wozów (!) z rezerwą w tym:

Mini: 12 szt w tym 4 eko
MIDI+: 10 szt bez eko
Maxi: 43 szt w tym 16 eko
Mega: 86 szt w tym 26 eko
Głośno myśląc, czy nie lepiej "zebrać" wozy eko w max dwóch kategoriach pojazdów, zamiast trzech? Obecnie przewoźnik będzie musiał kupić 4 wozy mini eko oraz 8 regularnych. Nawet jeśli jednego producenta, to będą to różne pojazdy. Czy nie taniej byłoby wymagać 12 takich samych autobusów mini (nie-eko), a w zamian np. kilka eko więcej w innej kategorii?

Chyba że są jakieś dodatkowe argumenty?

mikolaj.boron
Specjalista
Posty: 216
Rejestracja: 06 lis 2020, 19:24
Lokalizacja: Kraków-Górka Narodowa

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: mikolaj.boron » 27 mar 2023, 16:02

Kaszmir pisze: 27 mar 2023, 15:40 Głośno myśląc, czy nie lepiej "zebrać" wozy eko w max dwóch kategoriach pojazdów, zamiast trzech? Obecnie przewoźnik będzie musiał kupić 4 wozy mini eko oraz 8 regularnych. Nawet jeśli jednego producenta, to będą to różne pojazdy. Czy nie taniej byłoby wymagać 12 takich samych autobusów mini (nie-eko), a w zamian np. kilka eko więcej w innej kategorii?

Chyba że są jakieś dodatkowe argumenty?
Myślę, że dobrym pomysłem jest zabranie elektryków z kartegorii MINI biorąc pod uwagę jak niski zasięg będą miały takie busiki. Może być problem z ładowaniem ich na mieście w czasie służby. Według mnie można by przerzucić te eko do MIDI+, zwłaszcza że oferta w tej kategorii jest bardzo ciekawa. Z miłośniczego punktu osobiście widziałbym takie ciekawe wozy jak ARP 8,6E/10E lub MANa Lion's City 10E. Takie gdybanie :) .

pjetrek
Ekspert
Posty: 624
Rejestracja: 22 gru 2020, 17:31

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: pjetrek » 27 mar 2023, 16:52

mikolaj.boron pisze: 27 mar 2023, 16:02 Może być problem z ładowaniem ich na mieście w czasie służby.
A tak z ciekawości - jak jest z tymi ładowarkami co już stoją na mieście? One są własnością MPK, ZTP czy ZDMK? Bo jeśli są własnością przewoźnika, to może nie chcieć ich udostępnić dla innego przewoźnika, który wygra przetarg i co wtedy? Nie mamy infrastruktury?

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości