Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

Post autor: Kaszmir » 23 gru 2022, 15:06

kot_feliks pisze: 22 gru 2022, 23:08Duże projekty to również możliwość pozyskania dużego finansowania ;)
Przy okazji, jak to jest z tym finansowaniem teraz? Wcześniej mówiło się, że nowa perspektywa unijna będzie stawiać bardziej na przedsiębiorczość niż na inwestycje infrastrukturalne. Aktualne, nieaktualne?

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

Post autor: kucyk » 28 mar 2023, 17:06


Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

Post autor: Kaszmir » 02 sie 2023, 14:29

Trasy Pychowicka i Zwierzyniecka. Wizja projektantów rozminęła się z oczekiwaniami mieszkańców
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/trasy ... 52185.html
Projektanci w raporcie podsumowującym konsultacje społeczne stwierdzili, że należałoby wybudować tunel samochodowy pod Wisłą, jak największą część dróg schować pod ziemią, zapewnić rezerwę terenową pod torowisko wzdłuż trasy Zwierzynieckiej, a linia tramwajowa pomiędzy Salwatorem a Przegorzałami powinna przebiegać obok ulicy Księcia Józefa a następnie mostem Zwierzynieckim do centrum przesiadkowego.

Awatar użytkownika
sorig
Specjalista
Posty: 374
Rejestracja: 21 lut 2020, 11:22

Re: Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

Post autor: sorig » 02 sie 2023, 14:38

Raport z konsultacji społecznych, 2 sierpnia 2023

https://obywatelski.krakow.pl/aktualnos ... ckiej.html

Godną uwagi jest część z postulatami mieszkańców (od str 36) oraz koreferat PK (str 47). Efektem całego zamieszania będzie "Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie", dotyczące na początek prawdopodobnie zachodniej i południowo-zachodniej części miasta. Więcej będzie wiadomo pod koniec września, ale jeśli uda się zmieścić w budżecie umożliwiającym pominięcie procedury przetargowej, to można liczyć, że dokument powstanie do mniej więcej przełomu roku.

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

Post autor: tomta1 » 03 sie 2023, 19:02

Jeden rabin powie tak:
Kaszmir pisze: 02 sie 2023, 14:29 Trasy Pychowicka i Zwierzyniecka. Wizja projektantów rozminęła się z oczekiwaniami mieszkańców
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/trasy ... 52185.html

A drugi rabin powie tak:
03 sierpnia 2023 | Aktualności pisze: Trasy Pychowicka i Zwierzyniecka. Wizja projektantów zgodna z oczekiwaniami mieszkańców.

Spółka Trasa Łagiewnicka zakończyła proces konsultacji społecznych zadania pn. „Budowa Trasy Zwierzynieckiej i Pychowickiej (węzeł „Ofiar Katynia” – węzeł „Ruczaj”)”. Wykonawca przekazał Spółce raport zawierający wnioski z przeprowadzonych konsultacji i zgodnie z dyspozycjami Spółki otrzymał polecenie rozpoczęcia opracowywania wariantu wynikowego, który zostanie zaprezentowany do publicznej wiadomości, celem zebrania ewentualnych dodatkowych uwag.

(…)

Na podstawie szczegółowej analizy tych wniosków, uwzględniając wytyczne jednostek odpowiedzialnych za opiniowanie oraz uwarunkowania wynikające z przepisów technicznych, wypracowano rekomendacje dla tzw. wariantu wynikowego. Jest ona zgodny z oczekiwaniami mieszkańców i jednocześnie umożliwi realizację układu komunikacyjnego w taki sposób, aby w przyszłości możliwe było odciążenie centrum Krakowa z ruchu samochodowego.

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

Post autor: kucyk » 03 sie 2023, 22:13

Zatem komu wierzyć?

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

Post autor: kbieniu7 » 04 sie 2023, 0:01

Może Politechnice Krakowskiej?

Najciekawszym (w pozytywnym tego słowa znaczeniu) fragmentem całego raportu jest właśnie koreferat z PK. Generalnie można się chyba całkowicie pod nim podpisać. Najważniejsze to: utworzenie spójnego planu na transport szynowy po zachodniej części Krakowa (w tym skierowanie tramwaju w korytarz o większych potokach niż proponowany dotychczas w projekcie) oraz powiązanie TP/TZ ze zwężeniem ATW.
Podczas konsultacji społecznych Prezydent Miasta Krakowa podjął decyzję o powołaniu zespołu eksperckiego do analizy wyników opracowania wielowariantowej koncepcji pn. „Budowa Trasy Zwierzynieckiej i Pychowickiej (węzeł „Ofiar Katynia”, węzeł „Ruczaj”). 22.03.2023 r. Urząd Miasta Krakowa Wydział Gospodarki Komunalnej i Klimatu zawarł Umowę z Politechniką Krakowską na wykonanie koreferatu do ww. koncepcji. Ocenie podlegały rozwiązania projektowe prezentowane podczas konsultacji społecznych jak również warianty uwzględniające postulaty mieszkańców.

Na podstawie analiz przeprowadzonych podczas sporządzenia Koreferatu sformułowano następujące wnioski odnośnie przedstawionej do opiniowania dokumentacji projektowej:

➢ Dokumentacja projektowa opracowana na potrzeby konsultacji społecznych (opracowana jesienią 2022) jest w wielu aspektach bardziej szczegółowa niż projekt wariantów Tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej powstałych po tych konsultacjach uwzględniające uwagi zgłoszone przez mieszkańców. Powinna ona być jak najszybciej uzupełniona tak, aby wszystkie warianty (podlegające konsultacjom jak i powstałe poprzez uwzględnienie zgłoszonych uwag) można było traktować równoprawnie, co umożliwi wybór wariantu optymalnego. Dotyczy to takich elementów jak dokładny przekrój podłużny poszczególnych wariantów obydwóch Tras, bardziej szczegółowe określenie kosztów realizacji czy opracowanie prognoz ruchu dla aktualnych wariantów Tras.

➢ Jak najszybciej powinny zostać podjęte prace nad elementami związanymi z ochroną środowiska. Należy bowiem pamiętać, że zarówno Trasa Pychowicka jak i Trasa Zwierzyniecka przebiegają przez obszary o wysokich walorach przyrodniczych i przyjęte rozwiązania projektowe, a także skala podjętych działań w zakresie ochrony środowiska mogą decydować o wyborze wariantu preferowanego przyjętego do dalszych prac. Na etapie raportu o oddziaływaniu inwestycji na środowisko należy przeprowadzić dokładne analizy środowiskowe i uszczegółowić informacje na temat środowiska.

➢ Miasto powinno szybko przystąpić do opracowania weryfikacji układu transportu szynowego (szybki bezkolizyjny transport szynowy, tramwaj, kolej aglomeracyjna) celem właściwego ukształtowania przebiegu poszczególnych linii, a także opracowania właściwego scenariusza jego rozwoju z uwzględnieniem stopnia pilności realizacji poszczególnych odcinków wynikających z dynamiki rozwoju poszczególnych części miasta, przyjętej strategii rozwoju miasta, możliwości finansowych miasta, niezawodności sieci tramwajowej, a także stopnia przygotowania poszczególnych inwestycji. Na jego podstawie powinny być podjęte strategicznych decyzji z punktu widzenia kształtowania całokształtu sieci drogowo-torowej Krakowa, które stają się coraz bardziej konieczne, w tym modyfikacji dokumentów planistycznych, studialnych oraz polityk transportowych. Jedną z takich decyzji jest ewentualne wprowadzeniu do projektu Trasy Zwierzynieckiej tunelu tramwajowego lub skierowanie jej w projektowaną trasę tramwajową wzdłuż ul. Piastowskiej. Takie rozwiązanie może mieć efekt synergiczny dla obu projektów tramwajowych i wykształcić wspólną, bardziej efektywną oś transportu pasażerskiego N – S pomiędzy zachodnimi dzielnicami Krakowa. Połączenie tramwajowe relacji Trasa Pychowicka – Piastowska tworzy możliwość spięcia (i rozjazdów) większej liczby poprzecznych linii tramwajowych relacji W – E. Jest to pożądane z punktu widzenia niezawodności jak i efektywności systemu tramwajowego. Co więcej, możliwe jest powiązanie inwestycji w Trasie Pychowickiej z projektowaną linią szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego i utworzenie atrakcyjnego korytarza transportu (węzeł „Ofiar Katynia”, węzeł „Ruczaj”) zbiorowego pomiędzy os. Ruczaj (w przyszłości Kliny), kampusami UJ i AGH oraz śródmieściem Krakowa. W dalszych pracach studyjnych rekomenduje się analizę tego zagadnienia i potencjału transportu szynowego w korytarzach: Cichy Kącik – Trasa Pychowicka lub Cichy Kącik – Kapelanka.

➢ Prognozy ruchu wykazują duży poziom obciążenia potokami drogowymi Trasy Pychowickiej i Zwierzynieckiej. Na przedstawionych planszach natężenia ruchu sięgają do 4000 ÷ 5000 P/h w przekroju (a nawet i ponad 5000 P/h). W skali modelu KMR kwalifikuje to Trasę Pychowicką i Zwierzyniecką do odcinków sieci o wysokim natężeniu ruchu. Przeprowadzone prognozy potwierdzają kluczowe znaczenie obu tych tras jako elementów III obwodnicy Krakowa, które są niezbędne dla jej dokończenia i pełnienia przyszłej roli w układzie transportowym Krakowa. Brak Trasy Pychowickiej i Zwierzynieckiej uniemożliwi powiązanie drogowe dużych dzielnic Krakowa z pominięciem obszarów wrażliwych (Śródmieścia i sieci ulic lokalnych) lub bez nadmiernego wydłużenia trasy przejazdu (przez IV obwodnicę), zwiększającego poziom obciążenia i pracy przewozowej układu drogowego.



➢ Wyniki prognoz ruchu uzasadniają przyjęcie projektowanego przekroju drogowego Trasy Pychowickiej i Zwierzynieckiej, tj. trasy głównej ruchu przyspieszonego (GP) o przekroju zasadniczym 2x2 (lub odcinkowo 2x3). Trasy te będą miały w skali całego Krakowa istotne znaczenie ruchowe i ich zadaniem będzie przejęcie ciężaru ruchu międzydzielnicowego, w szczególności ze śródmiejskiego układu drogowego. Dopuszczalna jest realizacja węzłów dwupoziomowych, ale koniecznie należy minimalizować ich zajętość terenową i „inwazyjność” urbanistyczną (prowadzenie trasy możliwie w tunelach lub wykopach, unikanie przewymiarowania przekrojów łącznic drogowych na węzłach). Przyjęcie wyższych parametrów ruchowych dla Trasy Pychowickiej i Zwierzynieckiej jest pożądane i akceptowalne tylko przy dalszych działaniach na rzecz ograniczenia ruchu samochodowego wewnątrz III obwodnicy Krakowa.

➢ W prognozach ruchu założono powiązanie realizacji Trasy Pychowickiej i Trasy Zwierzynieckiej ze zwężeniem Alei Trzech Wieszczów w centrum Krakowa dla ruchu drogowego. Jest to prawidłowy i wręcz konieczny kierunek działania z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju transportu w mieście. W przeciwnym wypadku pozostawienie pojemności układu drogowego w śródmieściu bez zmian nie przyniesie pożądanej redukcji uciążliwości ruchu drogowego w tym obszarze. Budowa III obwodnicy oraz pozostawienie II obwodnicy w istniejących parametrach oznacza wzrost pojemności układu drogowego w skali miasta, która zostanie „wypełniona” przez nowo wygenerowane podróże. W sytuacji zaś zwężenia II obwodnicy nowo wybudowana III obwodnica dużo bardziej będzie wykorzystana przez ruch przejęty w relacjach międzydzielnicowych z istniejących tras przejazdu. Wykonane prognozy ruchu potwierdzają także ograniczenie przejęcia ruchu drogowego z IV obwodnicy (przez Trasę Pychowicką i Zwierzyniecką) w sytuacji zwężenia dróg śródmiejskich. W scenariuszu bez zwężenia Alei Trzech Wieszczy potok ruchu na autostradzie A4 maleje o nawet 1000 P/h, zaś przy zwężeniu ATW spadki te następują na krótszym odcinku i sięgają 400 P/h.

➢ W prognozach ruchu wykazano znaczące spadki natężenia ruchu o 1000 – 2000 P/h wzdłuż Alei Trzech Wieszczów w wyniku ich zwężenia w wariantach inwestycyjnych. Oznacza to nawet 30÷50% mniejsze potoki ruchu w ciągu Alei Trzech Wieszczy względem stanu istniejącego. Wskazuje to na znaczną możliwość ograniczenia ruchu międzydzielnicowego i dalekobieżnego, który nie powinien być realizowany przez ulice i aleje śródmiejskie. Przekrój drogowy Alei Trzech Wieszczy powinien zostać ograniczony, tak aby obsługiwać przede wszystkim lokalny ruch drogowy. „Uwolniona” w ten sposób przestrzeń alei powinna zostać przeznaczona pod inne środki transportu (pieszy, rowerowy, transport zbiorowy), ale też i inwestycje pozatransportowe (np. tereny zieleni czy przestrzeni publicznej). Należy także podkreślić potencjał interwencji w korytarzu Alei Trzech Wieszczów oraz konieczność ich zaplanowania w długofalowych działaniach strategicznych miasta. Aleje mogą być przedmiotem kompleksowego projektu rewitalizacyjnego, którego celem będzie utworzenie reprezentacyjnej przestrzeni urbanistycznej i przywrócenie ich atrakcyjności jako bulwaru śródmiejskiego.

➢ W zakresie kształtowania układu drogowego Krakowa po budowie Trasy Pychowickiej i Zwierzynieckiej, oprócz zwężenia Alei Trzech Wieszczów należy rozważyć ograniczenie pojemności także innych dróg w obszarze pomiędzy III i II obwodnicą Krakowa. Mowa tutaj głównie o arteriach na południe od Wisły w obszarze Dębnik i Ludwinowa (Konopnickiej, Monte Cassino, Wadowicka). Ich szeroki przekrój drogowy w kierunku śródmieścia przechodzi dalej w aleje poddawane uspokajaniu ruchu (obecnie al. Dietla, a w przyszłości Aleje Trzech Wieszczów), a więc nie są zasadne tak wysokie parametry ruchowe po wybudowaniu III obwodnicy. Rozważyć można także ograniczenie roli ciągu ulic Grota - Roweckiego i Brożka wobec obecności alternatywy w postaci Trasy Łagiewnickiej. Działania takie wzmocnią efekt „wyprowadzenia” ruchu samochodowego na III obwodnicę i ograniczą rolę samochodu w podróżach w Krakowie, zwłaszcza w obszarze wewnętrznym. Wariant taki nie został przedstawiony w niniejszych prognozach ruchu, ale może być częścią dalszych planów strategicznych. Można domniemywać, że budowa III obwodnicy wraz z ograniczeniem pojemności drogowej nie tylko II obwodnicy, ale także dróg promienistych pomiędzy III i II obwodnicą, może w największym stopniu zniwelować ryzyko ruchu wzbudzonego w skali miasta i ograniczyć uciążliwości środowiskowego ruchu drogowego w centrum. Oczywiście na zwężanych ciągach drogowych należy zwiększać atrakcyjność transportu zbiorowego (częstotliwości i czasów przejazdu), rozwijać spójną infrastruktury rowerową, oraz poszerzone przestrzenie piesze i zieleni publicznej – kładąc nacisk na funkcje pozatransportowe ulic (śród)miejskich.

➢ W zakresie infrastruktury transportu szynowego projekt realizuje istotne połączenie transportu zbiorowego w skali całego obszaru zachodniego Krakowa. Jego realizacja zmniejsza poziom bariery dostępności pomiędzy dużymi obszarami urbanistycznymi w tej części miasta. Jakkolwiek jest to ogólnie zasadny kierunek działań, to wątpliwości budzi efektywność pasażerska systemu tramwajowego wynikająca z prognoz ruchu. Prowadzenie linii tramwajowej w tunelu Trasy Zwierzynieckiej wyprowadza ową oś transportową N - S w kierunku Ronda Ofiar Katynia, w odsunięciu od gęsto zabudowanych obszarów Łobzowa i Azorów. Taki projekt skutkuje rozwiązaniami nieefektywnymi wzdłuż al. Armii Krajowej, tj. pokrycie się z drugą trasą równoległą w różnych poziomach oraz brak powiązania poprzecznego (rozjazdów) z istniejącą trasą tramwajową w ciągu ul. Bronowickiej i ul. Balickiej. W prognoza ruchu zauważalny są także niskie potok pasażerskie na trasach tramwajowych w obrębie dz. Łobzów, tj. w osi Bronowicka – Królewska, oraz (projektowanej) osi Weissa – Piastowska. Wartości takie świadczą o ryzyku wzajemnej konkurencyjności pomiędzy trasami tramwajowych w sytuacji realizacji zbyt kilku połączeń w podobnych relacjach podróży, co wpłynie negatywnie na ich efektywność funkcjonalną.

tramwajowy
Miłośnik
Posty: 65
Rejestracja: 13 maja 2023, 11:21
Lokalizacja: Prądnik Czerwony

Re: Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

Post autor: tramwajowy » 04 sie 2023, 17:39

Ze spotkania informacyjnego:
1 Wańkowicza - Cichy Kącik,
100 wjazdy na Salwator utrzymane,
Aglo do Podwawelskiego,
502 wydłużone do Komorowskiego
Pozdrawiam Marcin

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

Post autor: kbieniu7 » 22 sty 2024, 21:14

Na audytach rowerowych pojawił się nowy projekt TP i TZ:

https://ztp.krakow.pl/rower/audyty/audy ... chowickiej

scyzor663
Miłośnik
Posty: 89
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

Post autor: scyzor663 » 23 sty 2024, 16:24

kbieniu7 pisze: 22 sty 2024, 21:14 Na audytach rowerowych pojawił się nowy projekt TP i TZ:

https://ztp.krakow.pl/rower/audyty/audy ... chowickiej
Where tramwaj? :roll:

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

Post autor: kbieniu7 » 23 sty 2024, 17:54

scyzor663 pisze: 23 sty 2024, 16:24 Where tramwaj? :roll:
No nie ma, bo w konsultacjach stwierdzono, że ciągnięcie tramwaju wzdłuż całej TP i TZ nie ma sensu. Jest za to rezerwa pod premetro na AK oraz pod tramwaj wzdłuż TP ale kończącej się na pętli przy ul. Księcia Józefa.

scyzor663
Miłośnik
Posty: 89
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

Post autor: scyzor663 » 23 sty 2024, 19:25

kbieniu7 pisze: 23 sty 2024, 17:54 No nie ma, bo w konsultacjach stwierdzono, że ciągnięcie tramwaju wzdłuż całej TP i TZ nie ma sensu. Jest za to rezerwa pod premetro na AK oraz pod tramwaj wzdłuż TP ale kończącej się na pętli przy ul. Księcia Józefa.
Czyli ograniczamy na zawsze możliwość wybudowania nowego ciągu tramwajowego na zachód od Mostu Dębnickiego...

Ydhflx
Specjalista
Posty: 292
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

Post autor: Ydhflx » 23 sty 2024, 20:12

scyzor663 pisze: 23 sty 2024, 19:25 Czyli ograniczamy na zawsze możliwość wybudowania nowego ciągu tramwajowego na zachód od Mostu Dębnickiego...
Jak dla mnie to lepiej zaoszczędzić pieniądze i puścić autobus. Będzie jechał szybciej, a koszty tramwaju są tam kosmiczne z uwagi na warunki terenowe. Potoków też raczej nie ma na tramwaj. I mówię to jako osoba jeżdżąca obecnie codziennie między dzielnicami, które ta trasa ma spinać.

scyzor663
Miłośnik
Posty: 89
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

Post autor: scyzor663 » 24 sty 2024, 6:09

Ydhflx pisze: 23 sty 2024, 20:12 Jak dla mnie to lepiej zaoszczędzić pieniądze i puścić autobus. Będzie jechał szybciej, a koszty tramwaju są tam kosmiczne z uwagi na warunki terenowe. Potoków też raczej nie ma na tramwaj. I mówię to jako osoba jeżdżąca obecnie codziennie między dzielnicami, które ta trasa ma spinać.
Potoków nie ma, bo połączenie nie istnieje. Nie jestem przekonany czy ewentualny tramwaj w ATW będzie w stanie uratować zapchaną I obwodnicę. A innego miejsca na tramwaj brak - chyba, że przez Park Dębnicki, nowym mostem i nad przykrytą Rudawą do Piastowskiej. Tanie by to też nie było.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

Post autor: kbieniu7 » 24 sty 2024, 10:57

scyzor663 pisze: 23 sty 2024, 19:25 Czyli ograniczamy na zawsze możliwość wybudowania nowego ciągu tramwajowego na zachód od Mostu Dębnickiego...
Miasto przerzuciło się na połączenie przez Wisłę, ale wychodzące od Kapelanki. Na stole są albo Kapelanka - Cichy Kącik wzdłuż mostu Zwierzynieckiego (lobbowaliśmy za tym rok temu), albo odnoga od I linii premetra pod Wisłą. Miasto skłania się póki co do tej drugiej opcji.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości