Otwarcie Fortecznej - propozycja zmian na Klinach [A]

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5735
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Otwarcie Fortecznej - propozycja zmian na Klinach [A]

Post autor: Kaszmir » 06 kwie 2023, 12:07

Zbliża się koniec remontu Fortecznej. Wschodni odcinek (Pronaszków - Zakopiańska) ma być dostępny dla km, dla wozów midi. Od dwóch lat mówiło się, że pojedzie tam "121". Przy okazji można by poprawić trasy na Klinach. Obecne nie są złe, lecz "151/451" kluczy przez Pod Fortem, przez co dla Klin jest mało atrakcyjne. Do tego "151/451" ma f15/22,5 a "121" f45/45 - w szczycie skoordynowane są tylko co trzecim kursem, poza szczytem co drugim.

Oto moja propozycja: "151/451" bez wjazdów kieszeniowych, z Borku F. na przemian jedno do Judyma Szkoły, drugie do Klin Porannych. "121" nowa trasa Borek F. - Forteczna - Pod Fortem. Pojedyncze kursy "451" ew. wariantowo przez Pod Fortem by był dojazd do szkoły na Klinach - jechałyby przeciwnie do głównych potoków (rano do, popołudniu z Klin) więc nie aż tak uciążliwe.

Dobrze by "121" miało taką samą częstotliwość jak "151+451", wtedy można je skoordynować między Borkiem a Klinami. By nie było cięć na Żywieckiej czy Pod Fortem, w szczycie dobre byłoby f15 (na "121" oraz łącznie na "151+451"), dając razem f7,5.

W szczycie "121" miałoby 20-21 minut przelotu, może dałoby radę to zrobić przy dwóch brygadach (9-10 min postoju w Borku, dłuższe poza szczytem). Na "151/451" dalej trzy brygady. Wychodzi łącznie jedna brygada więcej niż teraz ("121" z 1 na 2). Skąd ją wziąć? Można zmienić f "106/136" z 12/20 na 15/15 - dzięki temu byłyby skoordynowane ze "196", też dając f7,5 między Łagiewnikami a Kobierzyńską.

Obrazek

outofrange
Pasażer
Posty: 38
Rejestracja: 18 lip 2020, 10:59

Re: Otwarcie Fortecznej - propozycja zmian na Klinach [A]

Post autor: outofrange » 06 kwie 2023, 15:44

151/451 na stare Kliny jeździ z pojedynczymi pasażerami, służy przede wszystkim mieszkańcom Pod Fortem. Umożliwia dojazd do Borkowskiej razem z pozostałymi liniami, poza tym przesiadka na Solvay jest bardzo wygodna i bez korków. Więc to jest pogorszenie dla Pod Fortem, w zamian dajesz wyłącznie słabą ofertę dojazdu 121 tylko do Zakopiańskiej. Docelowo oznaczałoby to cięcia przy słabych zapełnieniach. Pomijasz też możliwość dojazdu do Swoszowic SKA, gdyby pozostawić 151/451 w obecnym kształcie, przedłużając końcówkę do przystanku kolejowego. Kliny poranne, gdzie jeździ 121 to pięćdziesiąt domków, które nie generują wielkich potoków.

Leonard
Pasażer
Posty: 23
Rejestracja: 19 sie 2022, 10:57

Re: Otwarcie Fortecznej - propozycja zmian na Klinach [A]

Post autor: Leonard » 07 kwie 2023, 3:25

Gdyby miało już dochodzić do jakiejś małej rewolucji na Klinach to warto by pomyśleć (przy okazji zmian spowodowanych otwarciem nowego odcinka Fortecznej dla km) nad próbą wpuszczenia "151" w obie strony przez Las Borkowski.

Oto moje propozycje zmian - być może w większości dość abstrakcyjne i nie do końca doskonałe, ale może uda się z nich cokolwiek pożytecznego wyciągnąć:

"151" - Pod Fortem ---> Las Borkowski (w dwie strony) ---> Zbrojarzy ---> Borek Fałęcki (ew. wydłużenie do Łagiewnik)
Kliny Zacisze zachowują autobus do tramwaju w rejonach Solvayu/Zbrojarzy, nie utykając w korku po drodze. Co więcej, gdyby autobus jeździł w dwie strony przez Las Borkowski, to mieszkańcy tamtych osiedli mieliby w końcu jak wrócić normalnie do swoich domów. "151", wyjeżdżając przez Zbrojarzy, mógłby już zostać wydłużony do Łagiewnik, ale po 1) pętla autobusowa na Łagiewnikach wielka nie jest i pewnie "106/136" musiałyby ją zwolnić i zostać wydłużone do Podgórza SKA, a po 2) pieniądze znikąd się nie znajdą na takie "zabawy".

"451" - likwidacja (w dwie strony jeździłby "151")

"155" - Pod Fortem ---> Forteczna (nowy odcinek drogi) ---> Zajezdnia Wola Duchacka (ew. wydłużenie do Bonarki)
Przede wszystkim pętla Pod Fortem zyskuje przez Forteczną dojazd do Swoszowic SKA (możliwa szybka przesiadka na pociąg), ale także dojazd do Kurdwanowa, Woli Duchackiej i docelowo dojazd do Bonarki, co wielu mogłoby się spodobać.

"136" - Judyma Szkoła ---> Kobierzyńska --> Łagiewniki
Pętla Pod Fortem przy powyższych propozycjach nie byłaby już w stanie pomieścić autobusów tej linii, która i tak jest w głównej mierze jest traktowana jako "wsiądę, bo "194" mi odjechało", no chyba że coś się zmieniło. Stąd propozycja skierowania jej w najbliższe możliwe miejsce do zawrotki, czyli do Judyma Szkoła, które w mojej propozycji straciło "151/451".

"121" - Judyma Szkoła ---> Kliny Poranne ---> Forteczna (nowy odcinek drogi) ---> Borek Fałęcki
Ta linia generalnie wozi powietrze (a tak bardzo jeden pan radny (?) z Klinów Porannych o nią walczył...), więc mam wątpliwości, czy to w ogóle się zmieni nawet po otwarciu Fortecznej. Niemniej jednak linia mogłaby startować z Judyma Szkoła i jechać przez Kostrzewskiego w stronę Klinów Porannych (tak jak obecnie na czas remontu) i po obróceniu tam skierować się przez Pronaszków w stronę Fortecznej, jadąc dalej do Zakopiańskiej i do Borku Fałęckiego.

Podsumowanie: moje propozycje zmian nie były rozważane pod względem częstotliwości, więc w tej kwestii może ktoś wskazać wady propozycji. Mój pomysł utrzymuje przede wszystkim najszybszy dojazd przez Las Borkowski do tramwajów dla Pod Fortem + oferuje nową, wydaje się być ciekawą, trasę przez zupełnie inne rejony południa Krakowa niż dotychczas. Zapewne pieniądze mogłyby stanąć na przeszkodzie większości z propozycji.
____________
*Dodatkowe propozycje zmian jeszcze bardziej abstrakcyjnych i zapewne mało realnych, bo ulica Chorzowska jest dość wąska, ale można by w jakimś stopniu obsłużyć rejony Smoleńskiego, wciąż zapewniając im dojazd do Borku, jednocześnie zabierając stamtąd "175", któremu obsługa tamtego rejonu wydłuża (szczególnie w godzinach szczytu) czas przejazdu całej trasy:

*"121" - Smoleńskiego ---> Opatkowice Wiadukt ---> Chorzowska ---> Kliny Poranne ---> Forteczna (nowy odcinek drogi) ---> Zakopiańska ---> Borek Fałęcki

*"175" - Borek Fałęcki ---> Sidzina (bez wjazdów na Smoleńskiego)

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Otwarcie Fortecznej - propozycja zmian na Klinach [A]

Post autor: Tramwajolog14 » 07 kwie 2023, 22:06

Leonard pisze: 07 kwie 2023, 3:25 "155" - Pod Fortem ---> Forteczna (nowy odcinek drogi) ---> Zajezdnia Wola Duchacka (ew. wydłużenie do Bonarki)
Przede wszystkim pętla Pod Fortem zyskuje przez Forteczną dojazd do Swoszowic SKA (możliwa szybka przesiadka na pociąg), ale także dojazd do Kurdwanowa, Woli Duchackiej i docelowo dojazd do Bonarki, co wielu mogłoby się spodobać.
Nie znam się na tych rejonach, ale taka "155" wydaje się mieć potencjał i byłaby bardzo atrakcyjnym połączeniem dzielnicowym i obustronną dojazdówką do SKA. I do tego rozwiązuje problem połączenia Pod Fortem - Szkoła. Gdyby jeszcze mogła jeździć tak co 15 minut...

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Otwarcie Fortecznej - propozycja zmian na Klinach [A]

Post autor: kbieniu7 » 08 kwie 2023, 0:44

Leonard pisze: 07 kwie 2023, 3:25 "155" - Pod Fortem ---> Forteczna (nowy odcinek drogi) ---> Zajezdnia Wola Duchacka (ew. wydłużenie do Bonarki)
Przede wszystkim pętla Pod Fortem zyskuje przez Forteczną dojazd do Swoszowic SKA (możliwa szybka przesiadka na pociąg), ale także dojazd do Kurdwanowa, Woli Duchackiej i docelowo dojazd do Bonarki, co wielu mogłoby się spodobać.
Tramwajolog14 pisze: 07 kwie 2023, 22:06 Nie znam się na tych rejonach, ale taka "155" wydaje się mieć potencjał i byłaby bardzo atrakcyjnym połączeniem dzielnicowym i obustronną dojazdówką do SKA. I do tego rozwiązuje problem połączenia Pod Fortem - Szkoła. Gdyby jeszcze mogła jeździć tak co 15 minut...
Ooo, no mi też się taki pomysł wygląda bardzo ciekawie - jako osobie z Kurdwanowa, by zapewniłaby możliwość dojazdu w parę ciekawych miejsc :) No i każda poprawa spięcia z SKA na plus.

Połączenie Kurdwanów - Kliny w sumie komunikacją miejską jest kijowe, a autem się jedzie w 10-15 minut. Trzeba by tylko ogarnąć m.in. korek do świateł na Herberta, ale mam tutaj jeden pomysł, jak można by poprawić przepustowość może.

Kierman
Specjalista
Posty: 350
Rejestracja: 20 lut 2022, 9:44

Re: Otwarcie Fortecznej - propozycja zmian na Klinach [A]

Post autor: Kierman » 08 kwie 2023, 9:08

No takie 155 to byłoby dobre.

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Otwarcie Fortecznej - propozycja zmian na Klinach [A]

Post autor: fysztof » 11 kwie 2023, 15:09

Pomysł z wydłużeniem 155 bardzo interesujący. Fajnie by było go zrealizować.

Aszaf
Pasażer
Posty: 15
Rejestracja: 17 kwie 2023, 15:48

Re: Otwarcie Fortecznej - propozycja zmian na Klinach [A]

Post autor: Aszaf » 18 kwie 2023, 11:16

Też jestem zdania, że zamiana końcówek 121 i 151/451 to nie najlepszy pomysł. 121 faktycznie praktycznie wozi powietrze i na końcówce linii mieszka tam znacznie mniej osób niż w okolicach przystanku Pod Fortem, gdzie też mieszkańcy dzięki 151 mają w miarę optymalny dojazd na przesiadkę na tramwaj na Solvay czy niemal pod galerię handlową. W weekendy wygląda to gorzej, bo autobusy jeżdżą co jakieś 45 minut i fajnie byłoby zwiększyć częstotliwość chociaż do 30 minut, żeby była to realna alternatywa dla samochodów.

Podoba mi się z kolei pomysł z linią 155 (nawet gdyby przez brak miejsca przeniesiono 136 na Judyma), która mogłaby połączyć Kliny ze Swoszowicami SKA i dalej może i właśnie Bonarką (do której obecnie dojazd komunikacją zajmuje jakieś 40-50 i wymaga co najmniej 1 przesiadki lub 2 przy nieco szybszym dojeździe). Zapewne póki co nie ma co się spodziewać szybkiej realizacji drogi do Opatkowic SKA czy ulicy 8. Pułku Ułanów, więc trzeba rzeźbić w tym co mamy.

Awatar użytkownika
Zorza Polarna
Znawca
Posty: 153
Rejestracja: 30 lis 2022, 2:13
Lokalizacja: Kobierzyn

Re: Otwarcie Fortecznej - propozycja zmian na Klinach [A]

Post autor: Zorza Polarna » 06 paź 2023, 21:10

Aby usprawnić brak tramwaju na os. Pod Fortem przedstawiam takie zmiany dla Klin, Borku i Kobierzyna.

121

Ogólnie z racji z tego że ta linia jak wielu twierdzi "wozi powietrze" więc damy jej połowicznie "drugie życie" robiąc z niej linię powrotną na zachodnie części Borku Falęckiego:

TRASA:

KLINY PORANNE - Homolacsa - Pronaszków - Zagaje - Forteczna - Judyma - Zawiszy - Forteczna - Borkowska - Zawiła - Żywiecka - Kościuszkowców - Zakopiańska - BOREK FAŁĘCKI

powrót:

BOREK FAŁĘCKI - Zakopiańska - Zbrojarzy - Montwiłła-Mireckiego - Żywiecka - Zawiła - Borkowska - Forteczna - Judyma - Zawiszy

taka zmiana sprawi że na tej linii będzie korzystać większa ilość pasażerów, zważając, że w moim wariancie to jest jedyna linia, która z Borku jedzie do Rynku Falęckiego.

151

Aktualnie jest to linia która dowozi do tramwaju, więc pomyślałem, że można byłoby wykorzystać te linię do wpuszczenia KM na drugą nitkę TŁ do Kurdwanowa, gdzie to następnie po trasie 179 dowoziłaby do Bonarki, tworząc ciekawe połączenie (oraz szybsze niż 155-tką przez Swoszowice o której później).

TRASA:

POD FORTEM - Bartla - Krygowskiego - Borkowska - Zawiła - Żywiecka - Kościuszkowców - Zakopiańska - Trasa Łagiewnicka ( bez wjazdu na skrzyżowanie z Turowicza) - KURDWANÓW P+R - Beskidzka - Klonowica - Sławka - Kamieńskiego - BONARKA

powrót:

BONARKA - (..) - Zakopiańska - Zbrojarzy - Montwiłła-Mireckiego - Żywiecka - Zawiła - Borkowska - Krygowskiego - Bartla - POD FORTEM

jako 451:

BONARKA - (..) - Zakopiańska - BOREK FAŁĘCKI - Zawiła - Borkowska - Krygowskiego - Bartla - POD FORTEM

W przyszłości podczas tworzenia drogi na Opatkowice za SP 14 powstanie rondo wraz z wylaniem asfaltu na drodze ( o roboczej nazwie Nowa-Spacerowa) 451 będzie można wydłużyć do wschodniego Kobierzyna (obsługując zachodnie osiedla) zmniejszając przy tym liczbę linii na pętli Pod Fortem:

BONARKA - (..) - Bartla - POD FORTEM - "droga na opatkowice" - Małysiaka - Nowa-Spacerowa - KOBIERZYN VICTORIA*

*Robocza nazwa - nawiązująca do klubu piłkarskiego znajdującego się w pobliżu lokalizacji pętli

155

Czytając powyższe propozycje. Propozycja wydłużenia 155-tki do Pod Fortem również mi się spodobał więc symbolicznie go na ilustracji przedstawiłem

TRASA:

POD FORTEM - Krygowskiego - Forteczna - Kąpielowa, Chałubińskiego, Szybisko, Myślenicka, Węzeł Łagiewnicki, Stojałowskiego, Halszki, Witosa, Łużycka, Sławka - ZAJEZDNIA WOLA DUCHACKA

191

Trasa tej linii pozostaje bez zmian jednak przedstawiona jest propozycją przyszłego jej wydłużenia do Kobierzyn Victoria (anaglogicznie jak 451)

TRASA:

KOBIERZYN VICTORIA - Nowa-Spacerowa - Małysiaka - "droga na opatkowice" - Bartla, Krygowskiego, Forteczna, Judyma, Zawiszy, Zakopiańska - BOREK FAŁĘCKI

powrót:

BOREK FAŁĘCKI - jak 191 do Pod fortem - "droga na opatkowice" - Małysiaka - Nowa-Spacerowa - KOBIERZYN VICTORIA

Obrazek


PS: W przyszłości na PKK przedstawię więcej pomysłów dla os. Pod Fortem i roboczej pętli KOBIERZYN VICTORIA, jednak to w swoim czasie...
Kobierzyn im my <3

krawiec
Specjalista
Posty: 320
Rejestracja: 29 sie 2020, 23:23

Re: Otwarcie Fortecznej - propozycja zmian na Klinach [A]

Post autor: krawiec » 06 paź 2023, 21:56

Przy okazji można zmienić nazwę pętli Pod Fortem na Kliny Zacisze

WDZ
Specjalista
Posty: 290
Rejestracja: 19 lut 2020, 12:10

Re: Otwarcie Fortecznej - propozycja zmian na Klinach [A]

Post autor: WDZ » 06 paź 2023, 22:13

Co do "151": od strony TŁ nie ma lewoskrętu z Witosa w Beskidzką. Więc albo przez skrzyżowanie góra i potem przez Herberta - Bujaka - Halszki albo przez skrzyżowanie dołem a potem Witosa - Łużycką - Trybuny Ludów.

Awatar użytkownika
Zorza Polarna
Znawca
Posty: 153
Rejestracja: 30 lis 2022, 2:13
Lokalizacja: Kobierzyn

Re: Otwarcie Fortecznej - propozycja zmian na Klinach [A]

Post autor: Zorza Polarna » 07 paź 2023, 2:23

WDZ pisze: 06 paź 2023, 22:13 Co do "151": od strony TŁ nie ma lewoskrętu z Witosa w Beskidzką. Więc albo przez skrzyżowanie góra i potem przez Herberta - Bujaka - Halszki albo przez skrzyżowanie dołem a potem Witosa - Łużycką - Trybuny Ludów.
Dziękuję za te cenną informację. Nie zrobiłem researchu i tak się skończyło, z drugiej strony pomysł z Łużycką to nie jest aż tak zły pomysł zważając, że od Kurdwanowa P+R w Łużycką skręca tylko 155.
Kobierzyn im my <3

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości