Buspasy

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
WDZ
Specjalista
Posty: 290
Rejestracja: 19 lut 2020, 12:10

Re: Buspasy

Post autor: WDZ » 12 maja 2023, 10:03

ZTCP to na pasie do prawoskrętu w Kalwaryjską są strzałki na wprost podpisane BUS więc buspas niby jest. Oczywiście jak jest dłuższa kolejka do Kalwaryjskiej, kierowcy jadą pasem ogólnym.

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Buspasy

Post autor: fysztof » 12 maja 2023, 13:15

Według malowania, które widać na jezdni można się domyślać, że nowy buspas zakończy się w miejscu dołączania do Kamieńskiego łącznicy od strony Powstańców Śląskich. Zgodnie z przypuszczeniem przedstawionym na zdjęciu kilka postów wcześniej. Buspas będzie zatem na fragmencie, gdzie są dwa pasy ruchu. Potem pojawia się z prawej trzeci pas do prawoskrętu z dopuszczeniem dla KMK jazdy na wprost. Również tak, jak przedmówca wspomniał.
kbieniu7 pisze: 12 maja 2023, 0:23 Ten podwójny lewoskręt jest tam od dawien dawna, jeszcze z czasów, gdy nie było ul. Tischnera i Turowicza. Wtedy to była jedyna większa droga od Nowej Huty i Prokocimia do Borku Fałęckiego. To się zmieniło, na dodatek mamy już i TŁ, która tym bardziej powinna wpłynąć na zmniejszenie zapotrzebowania na tę relację. Może by spróbować zmniejszyć lewoskręt do jednego pasa, a zaoszczędzone miejsce przeznaczyć na danie autobusom osobnego pasa dla siebie?
Co do propozycji zmian... w tej postaci w mojej opinii byłyby one ryzykowne. Nieraz byłem świadkiem i odczuwałem na własnej skórze jak ten lewoskręt na Matecznego potrafi zablokować całą ulicę. W szczególności pojazdy wyjeżdżające właśnie od Powstańców, które potem przeciskały się do skręcenia na Matecznym w lewo. Też jestem zdania, że jest on na tyle krótki a na samym skrzyżowaniu jest tak mało miejsca, że kolejka oczekujących do skrętu utrudniłaby ponad sensowność przejazd na wprost.
W tej sytuacji najpierw dałbym czas kierowcom na oswojenie się, że buspas w ogóle jest. Choć powiem szczerze, że aktualna sytuacja jest trochę dziwna. Malowanie na jezdni już jest. Napisy "BUS" są namalowane. Wobec tego wbrew artykułom internetowym że dopiero będzie - ten buspas formalnie już należy respektować?! I to nawet 24 godziny na dobę, póki nie pojawią się żadne znaki pionowe...
A co do propozycji zmian dotyczących lewoskrętu, według mnie docelowo powinno się dążyć do tego, aby... go tam nie było. Akurat w tej konfiguracji jest on bardzo ciasny, powoduje liczne przyblokowania, koliduje z wlotem od Kalwaryjskiej i nierzadko wstrzymuje tramwaje... No i też jak zauważyłeś zapotrzebowanie na tę relacje jest mniejsze. Kiedyś była mowa, że powstanie łącznik Konopnickiej - Rydlówka koło stadionu Garbarni. I uważam, że to jest najpóźniej ten moment, gdy należy lewoskręt Kamieńskiego - Wadowicka zlikwidować, choć nie bałbym się tego zrobić już teraz. Wtedy można zrobić prawoskręt osobny, buspas pociągnąć dalej do samego Ronda i dwa pasy pozostawić do jazdy na wprost a ten ogryzek do lewoskrętu zasypać i obsiać trawą:-)
02.jpg
02.jpg (198.56 KiB) Przejrzano 1340 razy
No i kończąc, w obecnej sytuacji już ten kawałek buspasa jest sporą zmianą i dobrze, że wreszcie następuje! Pozostaje trzymać kciuki, by w przeciwnym kierunku też w końcu się ulitowano nad pasażerami. Myślę o Konopnickiej od mostu na Wildze do miejsca, gdzie przed rondem pojawiają się 3-4 pasy. Według mnie powinien tam pojawić się buspas na dokładnie tej samej zasadzie.

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Buspasy

Post autor: suchy » 12 maja 2023, 18:07

fysztof pisze: 12 maja 2023, 13:15 A co do propozycji zmian dotyczących lewoskrętu, według mnie docelowo powinno się dążyć do tego, aby... go tam nie było. Akurat w tej konfiguracji jest on bardzo ciasny, powoduje liczne przyblokowania, koliduje z wlotem od Kalwaryjskiej i nierzadko wstrzymuje tramwaje... No i też jak zauważyłeś zapotrzebowanie na tę relacje jest mniejsze. Kiedyś była mowa, że powstanie łącznik Konopnickiej - Rydlówka koło stadionu Garbarni. I uważam, że to jest najpóźniej ten moment, gdy należy lewoskręt Kamieńskiego - Wadowicka zlikwidować, choć nie bałbym się tego zrobić już teraz. Wtedy można zrobić prawoskręt osobny, buspas pociągnąć dalej do samego Ronda i dwa pasy pozostawić do jazdy na wprost a ten ogryzek do lewoskrętu zasypać i obsiać trawą:-)
Jak usuniesz lewoskręt, to jednocześnie zlikwidujesz możliwość jakiegokolwiek zawrócenia dla aut jadących od strony Wadowickiej - czyli tych wyjeżdżających z Bumy, BP, McDonalda czy Biedronki. A przypominam, że jadąc spod Bumy czy Biedry, NIE MASZ możliwości skręcenia w lewo w Wadowicką => Borek, tylko masz nakaz skrętu w prawo w stronę Matecznego. Więc wszystkie te auta będą musiały robić ogromne koło, nadkładając drogi:
- albo spod Biedronki skręcić w prawo, następnie przez ul.Bonarka, Łagiewnicką, Hodura i Tischnera do Łagiewnik,
- albo wyjechać jak do tej pory na Mateczny, tam skręcić w prawo w Kamieńskiego, następnie łącznicą do Tischnera i do Łagiewnik.

Dzięki temu na Tischnera wygenerujesz jeszcze większe korki, które już obecnie w godzinach szczytu potrafią sięgać do estakady na Turowicza.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5735
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Buspasy

Post autor: Kaszmir » 12 maja 2023, 20:03

fysztof pisze: 12 maja 2023, 13:15A co do propozycji zmian dotyczących lewoskrętu, według mnie docelowo powinno się dążyć do tego, aby... go tam nie było. Akurat w tej konfiguracji jest on bardzo ciasny, powoduje liczne przyblokowania, koliduje z wlotem od Kalwaryjskiej i nierzadko wstrzymuje tramwaje... No i też jak zauważyłeś zapotrzebowanie na tę relacje jest mniejsze. Kiedyś była mowa, że powstanie łącznik Konopnickiej - Rydlówka koło stadionu Garbarni. I uważam, że to jest najpóźniej ten moment, gdy należy lewoskręt Kamieńskiego - Wadowicka zlikwidować, choć nie bałbym się tego zrobić już teraz.
Tylko czy chcemy pchać ruch tranzytowy w tę ulicę?

ant_sm
Specjalista
Posty: 379
Rejestracja: 20 lut 2020, 19:45

Re: Buspasy

Post autor: ant_sm » 13 maja 2023, 7:08

fysztof pisze: 12 maja 2023, 13:15 Według malowania, które widać na jezdni można się domyślać, że nowy buspas zakończy się w miejscu dołączania do Kamieńskiego łącznicy od strony Powstańców Śląskich. Zgodnie z przypuszczeniem przedstawionym na zdjęciu kilka postów wcześniej. Buspas będzie zatem na fragmencie, gdzie są dwa pasy ruchu.
Dokładnie tak, buspas będzie tylko od łącznicy z Kamieńskiego na Tischnera w kierunku Łagiewnik do łącznicy wyjazdowej z Powstańców Śląskich na Kamieńskiego czyli raptem 150 metrów i nic więcej.

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Buspasy

Post autor: fysztof » 13 maja 2023, 20:20

suchy pisze: 12 maja 2023, 18:07 Jak usuniesz lewoskręt, to jednocześnie zlikwidujesz możliwość jakiegokolwiek zawrócenia dla aut jadących od strony Wadowickiej - czyli tych wyjeżdżających z Bumy, BP, McDonalda czy Biedronki. (...) Więc wszystkie te auta będą musiały robić ogromne koło, nadkładając drogi(...).
Dzięki temu na Tischnera wygenerujesz jeszcze większe korki, które już obecnie w godzinach szczytu potrafią sięgać do estakady na Turowicza.
Na pewno? Od Bumy i od BP jest włączenie w Wadowicką przed lewoskrętem w Rydlówkę, gdzie nie kojarzę zakazu zawracania, więc można zawrócić. Nawet od McDonalda czy Biedry w razie czego da się przejechać na tyłach BP do wyjazdu z niej. A co najważniejsze - może właśnie na tym powinno to polegać? Czyli jak ktoś naprawdę MUSI dojechać tam autem, to dojechać możliwość ma. A Ci, którzy wcale autem nie muszą, może jednak lepiej jak skorzystają z komunikacji? Do Bumy, do McDonalda - przecież można swobodnie dojechać i tramwajem i autobusem. Kursują tam licznie i często. Jeśli ktoś ma przede wszystkim na względzie czas, to wtedy wręcz dobrze, że autem wcale nie będzie najszybciej i trzeba robić koło...
Kaszmir pisze: 12 maja 2023, 20:03 Tylko czy chcemy pchać ruch tranzytowy w tę ulicę?
To jeden z argumentów dla których warto taką zmianę zrobić wcześniej;-) Póki tej alternatywy nie ma. Ten lewoskręt bardziej miałby służyć tym, którzy od południa chcą dojechać do Rzemieślniczej, Rydlówki itp. - czyli dla ruchu docelowego a nie tranzytowego. Tranzyt w zależności od celu niech leci przez Turowicza, Tischnera czy wręcz TŁ bo po to powstała ponoć. Ewentualnie nawet przez Monte Cassino i Kapelankę. W zależności gdzie jest miejsce docelowe.

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Buspasy

Post autor: suchy » 14 maja 2023, 1:01

fysztof pisze: 13 maja 2023, 20:20 Na pewno? Od Bumy i od BP jest włączenie w Wadowicką przed lewoskrętem w Rydlówkę, gdzie nie kojarzę zakazu zawracania, więc można zawrócić. Nawet od McDonalda czy Biedry w razie czego da się przejechać na tyłach BP do wyjazdu z niej. A co najważniejsze - może właśnie na tym powinno to polegać? Czyli jak ktoś naprawdę MUSI dojechać tam autem, to dojechać możliwość ma. A Ci, którzy wcale autem nie muszą, może jednak lepiej jak skorzystają z komunikacji? Do Bumy, do McDonalda - przecież można swobodnie dojechać i tramwajem i autobusem. Kursują tam licznie i często. Jeśli ktoś ma przede wszystkim na względzie czas, to wtedy wręcz dobrze, że autem wcale nie będzie najszybciej i trzeba robić koło...
Co do zawracania to nie wiem, o wiele częściej jeżdżę tamtędy tramwajem, więc się nie przyglądałem znakom ;)

Zaś odnośnie drugiej części twojego posta - pamiętaj, że w okolicy masz również sporo różnych zakładów oraz sklepów - ot na początek choćby Urząd Skarbowy na Wadowickiej, zaraz za McDonaldem jest dość duża Biedronka (z której korzystają okoliczni mieszkańcy, nawet z Łagiewnik), przychodnia, hurtownia papiernicza, skład materiałów budowlanych, itp.

Chcesz zmusić tych wszystkich ludzi (interesantów / klientów), żeby korzystali z komunikacji, która w rejonie Matecznego - owszem może i jest częsta - ale skrajnie NIEWYGODNA? Mowa tu oczywiście o przeciwpiechotnym rozmiarze całego węzła oraz układzie przystanków - żeby z rejonu wspomnianego McDonalda czy Biedry dostać się w kierunku Alej, musisz przejść przez PIĘĆ przejść dla pieszych (na Wadowickiej jezdnia, torowisko, jezdnia, dalej na Konopnickiej 2x jezdnia). W dodatku światła są tak ustawione, że musisz co chwilę stawać i tracić czas na czekanie (np. przejdziesz przez 1 jezdnię, tramwaj w stronę Korony dostaje pionowe, więc ty masz czerwone. Teraz przechodzisz przez tory, ale na drugiej jezdni auta dostają zielone i znów czekasz. Przejdziesz 2 i 3 jezdnię, to na ostatniej jezdni tuż przed przystankiem nie zdążysz, bo światło ucieka). Prawie tak samo wygląda dostanie się na przystanek tramwaju w stronę Borku (4 przejścia dla pieszych = dwie jezdnie na Kamieńskiego, jezdnia na Kalwaryjskiej i torowisko).

Na Rzemieślniczej przyjaźnie jest tylko w stronę centrum, bo masz jedne światła. Ale jak chcesz jechać w stronę Borku, to musisz pokonać światła DWA razy (na Wadowickiej oraz na Rzemieślniczej) - bo na wysokości przystanku do Borku, zamiast przejścia masz wybudowany wyjazd z parkingu Bumy. Więc teraz idź sobie do tej Biedronki (tak jak np. ja co kilka dni), zrób kilka siat zakupów i dotargaj je na tramwaj jadący w kierunku Borku - dziękuję, zawsze jadę autem :D

Co do robienia koła - tyle się obecnie mówi o ekologii, a ty pochwalasz kilkukrotne nadkładanie drogi, niepotrzebne spalanie większej ilości paliwa i zasmradzanie powietrza podczas stania w jeszcze większym korku na Tischnera niż panuje obecnie?
To jeden z argumentów dla których warto taką zmianę zrobić wcześniej;-) Póki tej alternatywy nie ma. Ten lewoskręt bardziej miałby służyć tym, którzy od południa chcą dojechać do Rzemieślniczej, Rydlówki itp. - czyli dla ruchu docelowego a nie tranzytowego. Tranzyt w zależności od celu niech leci przez Turowicza, Tischnera czy wręcz TŁ bo po to powstała ponoć. Ewentualnie nawet przez Monte Cassino i Kapelankę. W zależności gdzie jest miejsce docelowe.
No właśnie - już teraz korki na Tischnera są spore, a ty chcesz jeszcze bardziej je zwiększyć (samochodami, które nie będą mogły na Matecznym skręcić w lewo w Wadowicką czy też zawrócić)? Jazda przez TŁ też nie jest rozwiązaniem, bo jeśli ktoś potrzebuje się dostać w rejon Łagiewnik - to po 1. musi się ze swojego miejsca startowego najpierw dostać na TŁ (co w wielu przypadkach również wiąże się z nadkładaniem drogi, zamiast jechać przez Kamieńskiego), potem albo skręcić w Turowicza, Tischnera / albo zjechać na Zakopiańską - i w obydwu przypadkach odstać swoje w korku do Łagiewnik.

Obstawiam, że wtedy korek zaczynałby się już na alei Powstańców Śląskich - a chyba nie na tym nam zależy, żeby zakorkować obwodnicę.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Buspasy

Post autor: kbieniu7 » 14 maja 2023, 12:31

Kaszmir pisze: 12 maja 2023, 9:23 Mam trochę obawy, że ten pas drugi od lewej w szczycie się mocno przyblokowuje bo na tarczy ronda mieści się niewiele aut skręcających w lewo. W efekcie mogłoby się okazać, że do jazdy na wprost zostałby w praktyce tylko jeden pas.
Tak, też mam to z tyłu głowy. Brak miejsca na tarczy ronda wynika także z faktu, że nie wszystkie pojazdy jadące od strony Kalwaryjskiej zdążają zjechać z ronda - może lekkie wydłużenie fazy zjazdowej dla tamtego kierunku by pomogło? Na pewno na razie trzeba zaobserwować, jak będzie działać obecnie wdrażane rozwiązanie, co potem, to zobaczymy.
WDZ pisze: 12 maja 2023, 10:03 ZTCP to na pasie do prawoskrętu w Kalwaryjską są strzałki na wprost podpisane BUS więc buspas niby jest. Oczywiście jak jest dłuższa kolejka do Kalwaryjskiej, kierowcy jadą pasem ogólnym.
Tak, dokładnie tak jest.
fysztof pisze: 12 maja 2023, 13:15 W tej sytuacji najpierw dałbym czas kierowcom na oswojenie się, że buspas w ogóle jest. Choć powiem szczerze, że aktualna sytuacja jest trochę dziwna. Malowanie na jezdni już jest. Napisy "BUS" są namalowane. Wobec tego wbrew artykułom internetowym że dopiero będzie - ten buspas formalnie już należy respektować?! I to nawet 24 godziny na dobę, póki nie pojawią się żadne znaki pionowe...
Nie ma jeszcze znaków pionowych, więc nie obowiązuje. Samo malowanie nie wystarczy.
fysztof pisze: 12 maja 2023, 13:15 A co do propozycji zmian dotyczących lewoskrętu, według mnie docelowo powinno się dążyć do tego, aby... go tam nie było. Akurat w tej konfiguracji jest on bardzo ciasny, powoduje liczne przyblokowania, koliduje z wlotem od Kalwaryjskiej i nierzadko wstrzymuje tramwaje... No i też jak zauważyłeś zapotrzebowanie na tę relacje jest mniejsze. Kiedyś była mowa, że powstanie łącznik Konopnickiej - Rydlówka koło stadionu Garbarni. I uważam, że to jest najpóźniej ten moment, gdy należy lewoskręt Kamieńskiego - Wadowicka zlikwidować, choć nie bałbym się tego zrobić już teraz. Wtedy można zrobić prawoskręt osobny, buspas pociągnąć dalej do samego Ronda i dwa pasy pozostawić do jazdy na wprost a ten ogryzek do lewoskrętu zasypać i obsiać trawą:-)
suchy pisze: 14 maja 2023, 1:01 Co do zawracania to nie wiem, o wiele częściej jeżdżę tamtędy tramwajem, więc się nie przyglądałem znakom ;)

Zaś odnośnie drugiej części twojego posta - pamiętaj, że w okolicy masz również sporo różnych zakładów oraz sklepów - ot na początek choćby Urząd Skarbowy na Wadowickiej, zaraz za McDonaldem jest dość duża Biedronka (z której korzystają okoliczni mieszkańcy, nawet z Łagiewnik), przychodnia, hurtownia papiernicza, skład materiałów budowlanych, itp.
(...)
Likwidacja lewoskrętu do rozważenia, choć raczej też ciężko o nią będzie. Na pewno można spróbować zostawić możliwość nawrotki od Wadowickiej, a zabronić lewoskrętu z Kamieńskiego - co prawda niektórzy by pewnie jeździli łamiąc zakaz, ale większość pewnie by się stosowała.
fysztof pisze: 12 maja 2023, 13:15 No i kończąc, w obecnej sytuacji już ten kawałek buspasa jest sporą zmianą i dobrze, że wreszcie następuje! Pozostaje trzymać kciuki, by w przeciwnym kierunku też w końcu się ulitowano nad pasażerami. Myślę o Konopnickiej od mostu na Wildze do miejsca, gdzie przed rondem pojawiają się 3-4 pasy. Według mnie powinien tam pojawić się buspas na dokładnie tej samej zasadzie.
Tu akurat mam naprawdę duże obawy. Też nad tym myślałem długo, ten odcinek faktycznie woła o buspas, ale sytuacja jest tam zupełnie inna niż na Kamieńskiego:
- mamy większe natężenie ruchu: nakładają się tam dwa duże potoki: jadące w ul. Kamieńskiego i w ul. Wadowicką.
- wlot od Marii Konopnickiej ma cztery wysoko wykorzystywane pasy ruchu, które nie mają kolizji z pieszymi i zdaje się mieć zielone nieco dłużej (tak mi się wydaje). Tutaj jest możliwe, że przepustowość tych czterech pasów jest większa niż pojedynczego pasa ruchu na odcinku międzywęzłowym.
- na skrzyżowaniu z ul. Orawską mamy sygnalizację świetlną. Podobnie jak wyżej, pozostawienie sygnalizacji świetlnej z jednym pasem ruchu może okazać się mieć mniejszą przepustowość niż wlot na Mateczny.
- na Kamieńskiego, tuż przed nowym buspasem, są dwa zjazdy, gdzie dużo pojazdów ucieka w Powstańców Śl. Na Marii Konopnickiej takiego zjazdu nie ma, wszystko musi iść aż do Ronda.

Jeśli to nie zadziała, to jest duże ryzyko spiętrzenia ruchu aż do Ronda Grunwaldzkiego lub Jubilatu, gdzie buspasu nie mamy, ryzykujemy dużą cofkę (obecnie nieraz sięga za hotel Forum). Musielibyśmy pewnie jak coś to zrobić ciągły na całym odcinku, by autobus nie ugrzązł nam gdzieś wcześniej. Może kiedyś, po oddaniu IV obwodnicy by była jakaś szansa na pomyślenie nad czymś, bo ruch po mieście może się rozłożyć inaczej:
a. część tranzytu pojedzie północą, zamiast południem -> zwolni się trochę miejsca na zachodnim odcinku A4, co pozwoli, by więcej lokalnych samochodów wykorzystywało obwodnicę autostradową zamiast jazdy przez miasto.
b. zwolni się miejsce na ul. Lubomirskiego, Powstańców Śl. i Nowohuckiej -> część pojazdów jadących Alejami wybierze przejazd wschodnią częścią II obwodnicy.

Zastanawiam się nad możliwościami dobudowy - ale jest to problematyczne, zwłaszcza przez most na Wildze. Ruszanie go to pewnie duży problem i kosztowo duże przedsięwzięcie. Przez głowę przechodzi mi kilka pomysłów, ale mam wątpliwości, czy jakikolwiek z nich miałby uzasadnienie poniesionych kosztów:
1. Wydłużamy prawy pas tak, aby sięgnął aż do mostu na Wildze. Na skrzyżowaniu z Orawską tworzymy śluzę autobusową. Nadal będzie się stało w korku i trochę manewrowało, ale zawsze to kilkaset metrów dodatkowego wydzielonego buspasa.
2. Przebudowujemy most na Wildze np. tak, aby zmieścić na nim przekrój 2x2+bus, a obok kładka pieszo-rowerowa. Skrzyżowanie z Orawską mogłoby wtedy działać jak "filtr" dawkujący liczbę samochodów tak, aby nie robił się zator przed Matecznym. Mam wątpliwości, czy konstrukcja mostu i przyczółków jednak takie obciążenie by wytrzymała.
3. Budujemy tuż obok most o jednym pasie dla autobusów oraz pieszych i rowerzystów. Bardzo drogo, do tego kolizja z kanałem ulgi.
4. Stawiamy gdzieś przed końcem buspasa sygnalizację świetlną, działającą jak "filtr" dawkujący liczbę samochodów tak, aby nie robił się zator przed Matecznym. Mam obawy o respektowanie tego przez kierowców i komplikowanie sytuacji w momencie, gdy korków nie ma.

Do tego dochodzi pytanie co dalej, na wysokości parku. Nawet jeśli by na tym odcinku buspasa nie było, to i tak już zminimalizowaliśmy długość korkowego odcinka do pokonania przez autobusy. Poprawa może być jeszcze na podstawie:
a. "filtr" jak opisane w pkt. 2 lub 4.
b. zabranie chodnika i ścieżki rowerowej i zbudowanie tam buspasa. Ruch pieszych i rowerzystów przez park. Bardzo kontrowersyjne.

Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5735
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Buspasy

Post autor: Kaszmir » 14 maja 2023, 15:19

Obrazki wrzucone na imgur z jakiegoś powodu nie działają, może to kwestia uprawnień. Przynajmniej mi się nie wyświetlają (jest tylko ikona uszkodzonego obrazka). Podobnie nie wyświetla się obrazek wrzucony wczoraj przez Bayera2003 w temacie o działalności MPK.

Testowane na dwóch przeglądarkach oraz dodatkowo osobno w trybie incognito.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Buspasy

Post autor: kbieniu7 » 14 maja 2023, 15:59

Kaszmir pisze: 14 maja 2023, 15:19 Obrazki wrzucone na imgur z jakiegoś powodu nie działają, może to kwestia uprawnień. Przynajmniej mi się nie wyświetlają (jest tylko ikona uszkodzonego obrazka). Podobnie nie wyświetla się obrazek wrzucony wczoraj przez Bayera2003 w temacie o działalności MPK.

Testowane na dwóch przeglądarkach oraz dodatkowo osobno w trybie incognito.
Faktycznie, nawet u mnie coś nie wyświetla się teraz :( W takim razie łapcie z dysku google:
https://drive.google.com/file/d/1wLtl3C ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1OF3Mdl ... share_link

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Buspasy

Post autor: Tramwajolog14 » 14 maja 2023, 22:26

U mnie wszystko działa

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5735
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Buspasy

Post autor: Kaszmir » 14 maja 2023, 22:34

Tramwajolog14 pisze: 14 maja 2023, 22:26U mnie wszystko działa
U mnie teraz też, acz wcześniej te same grafiki się nie otwierały. Czary ;)

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Buspasy

Post autor: kbieniu7 » 20 maja 2023, 13:21

Na SSC wyszła dyskusja o buspasie na Opolskiej, między pl. Imbramowskim a ul. Pleszowską. Głównym zarzutem jest to, że na dolnym poziomie skrzyżowania autobusy i tak tracą mnóstwo czasu, bo dwa pasy są tam zatkane i muszą przebijać się powoli przez ten zator. Zainspirował mnie jeden post:
PE 099 pisze: Ten BUSpas powinien zaczynać się w zatoce przystankowej, a pas ogólny powinien łączyć się z pasem prawym z estakady. Dzięki temu autobus jechałby bezpośrednio w kierunku Imbramowskiej, a już techniczną organizację łączenia pasów ogólnych powinien zająć się ZDMK, tak żeby było bezpiecznie.
Skoro łącznicę od Pawiej do Słowackiego można realizować znakiem STOP na wysięgniku, to i tu się da.
Pomysł ciekawy i takie uciąglenie pasa dla autobusów by było mocno wskazane. Moim zdaniem jednak, ale niestety znak stop tam raczej nie przejdzie - względem połączenia Pawiej i Słowackiego jest parę różnic na niekorzyść:
  • większe prędkości;
  • gorsza widoczność;
  • większe natężenie ruchu.
Tam widzę dwie opcje: dać światła, jak na zjeździe z Ronda Grunwaldzkiego, albo zwęzić estakadę do jednego pasa. To drugie może brzmieć skrajnie, ale zastanawia mnie, jak dokładnie wyglądają tam natężenia ruchu w różnych relacjach? Dużo pojazdów przecież skręca w al. 29 Listopada. Jak wygląda natężenie ruchu, które jedzie po górą po estakadzie w relacji NH-Bronowice, a jaki dojeżdża z dolnego poziomu? Może wcale nie byłoby to nieuzasadnione?
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Co do uciąglenia wyjazdu z zatoki autobusowej w buspas - racja, tutaj sporo by to pomogło. Nawet to, żeby chociaż autobus miał jak ominąć zwężkę i dopiero za nią się włączyć: czyli tak jakby konkurować tylko z jednym pasem ruchu, a nie dwoma. Obawiam się jednak, że pewnie by WMIR uargumentował to, że ruch nie miałby dostatecznie dużo miejsca na akumulację przy skróceniu odcinka dwupasowego :( Dałoby się przebudować względnie niewielkim kosztem no, ale to jednak przebudowa.
Obrazek

Innym rozwiązaniem, może mniej skrajnym, byłoby wyznaczenie buspasa na odcinku od Ronda Polsadu do al. 29 Listopada - zwężając ten odcinek Opolskiej z trzech do dwóch pasów ruchu nieco "zdławilibyśmy" dopływ pojazdów do miejsca zwężki - a na wschód od tamtąd mamy naprawdę dużo miejsca na jezdni, by różne płynne dla autobusów rozwiązania wprowadzić.
Obrazek

Co sądzicie?

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Buspasy

Post autor: Tramwajolog14 » 20 maja 2023, 19:58

Podobne sytuacje są również w innych miejscach np. na omawianym kiedyś zjeździe z estakady Powstanców Śląskich - Powstańców Wlkp., albo także po drugiej stronie tego węzła na Al. 29L, gdyby nieco poprawić geometrię. Można by tam podobnie zrobić kawałek buspasu, a nawet pocisnąć go wzdłuż całej Lublańskiej, żeby zapewnić ciągłość:
Obrazek
W takich sytuacjach najrozsądniejsza wydaje się opcja ze światłami.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Buspasy

Post autor: kbieniu7 » 20 maja 2023, 21:16

Tramwajolog14 pisze: 20 maja 2023, 19:58 Podobne sytuacje są również w innych miejscach np. na omawianym kiedyś zjeździe z estakady Powstanców Śląskich - Powstańców Wlkp., albo także po drugiej stronie tego węzła na Al. 29L, gdyby nieco poprawić geometrię. Można by tam podobnie zrobić kawałek buspasu, a nawet pocisnąć go wzdłuż całej Lublańskiej, żeby zapewnić ciągłość:
Obrazek
W takich sytuacjach najrozsądniejsza wydaje się opcja ze światłami.
Tak, właśnie dlatego ja nie jestem fanem estakad, bo one tak naprawdę przeszkadzają autobusom - właśnie w ten sposób, że trzeba znaleźć miejsce na pasy włączenia.

Co do proponowanego przez Ciebie wschodniego zjazdu z estakady nad al. 29 Listopada - wydaje mi się (ale mogę się mylić), że akurat w tym miejscu za nią akurat korków nie ma. Następny korkogenny punkt to chyba dopiero skrzyżowanie z ul. Stella-Sawickiego, a to 3km dalej. Tutaj można by zostawić tak, jak jest. Ktoś częściej korzystający z tego miejsca by był w stanie potwierdzić lub zaprzeczyć?

Za to można by coś pokombinować za zjazdem z estakady za Rondem Polsadu w kierunku al. 29 Listopada. Tam jest morze asfaltu, a połączenie pod tak małym kątem, że po usunięciu wybrukowanego obszaru na połączeniu jezdni zmieściłby się wydzielony buspas i normalny pas włączania, o długości ok. 100-120m. Można by wtedy zrobić ciągły buspas aż pod skrzyżowanie z al. 29 Listopada, dla ruchu ogólnego zostawiając dwa pasy - trochę może by się ten ruch "przydławiło", co zmniejszyłoby potok przed poprzednio dyskutowanym feralnym wiaduktem kolejowym.
Obrazek

Inny problem to ul. Conrada w stronę IKEI. Tam też robią się korki, z tego co słyszałem, największy problem to wiadukt nad torami kolejowymi, który jest bardzo ciasny - poszerzenie o dodatkowy pas to właściwie zburzenie i zbudowanie go na nowo. Można by za to pomyśleć nad poszerzeniem jezdni na rampie zewnętrznej. Obecnie ma ona ~6m szerokości, co jednak jest za wąsko jak na taki łuk. Trzeba by poszerzyć pewnie i o 2 metry. Do zrobienia, aczkolwiek albo przesuwając/zwężając nieco rampę wewnętrzną lub odrobinę od zewnątrz - trzeba uważać, żeby nie wpakować się w duże roboty ziemne, co podniesie koszty. Jakby się udało, to tedy można by zrobić dwa pasy ruchu, z czego prawy byłby buspasem. Są dwie opcje wtedy:

1. Dwa pasy z rampy wchodzą w ul. Conrada w stronę wiaduktu. Sterowanie sygnalizacją świetlną. Sytuacja jak na wiaduktach na ul. Kamieńskiego. Autobusy od wschodu w przypadku korka mogą jechać prawym pasem tak długo jak się da i wciskać tuż przed rampą zjazdową.
Obrazek

2. Dorobienie wzdłuż ul. Conrada dodatkowego buspasa aż do wiaduktu kolejowego tak, aby autobusy mogły ominąć korek aż do sygnalizacji świetlnej i tuż przed wiaduktem zmieniać pas. Odcinek przeplatania wynosiłby ok. 50m. Dla prędkości 50 km/h chyba to akceptowalne, aczkolwiek trzeba by trochę pobawić się geometrią, by nie zrobić tego na łuku wewnętrznym (gorsza widoczność w lewym lusterku) i nie wpakować się w duże roboty ziemne z poszerzaniem nasypu.
Obrazek

Przy odpowiedniej geometrii może by nawet dało się bez świateł i dać znak stop dla ruchu ogólnego z rampy, a autobusy by włączały się bezkolizyjnie - sytuacja jak na połączeniu ul. Pawiej i al. Słowackiego. W przypadku braku świateł obawiam się dwóch rzeczy: przejścia dla pieszych przez dwa pasy (aczkolwiek prawy to buspas, jednak jeżdżą po nich też taksówki i elektryki) oraz trudności w manewrowaniu dla kierowców autobusów.

Pytanie tylko, czy kosztowo to uzasadnione? I czy tam coś tramwaj na Azory nie namiesza?

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 6 gości