Tramwaj do Prądnika Czerwonego i Mistrzejowic

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 561
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Tramwaj do Prądnika Czerwonego i Mistrzejowic

Post autor: kbieniu7 » 30 sty 2023, 17:05

To co pisałem w wątku o układzie linii:

Trzeba by przeprojektować peron na Mogilskiej, póki jeszcze czas. Wraz z nową trasą pojawią się nowe potrzeby przesiadkowe między liniami jadącymi na Meissnera, a jadącymi al. Jana Pawła II". Z racji wspólnego odcinka pasażerowie będą się pewnie przesiadać na przystankach wspólnych, takich jak "Białucha" oraz "Cystersów", ale one są za wąskie, bo większość przekroju Mogilskiej zajmuje jezdnia :| Na szczęście wspólne perony będą jeszcze na Rondzie Mogilskim (w stronę NH) oraz Tauron Arenie (w stronę centrum). Trzeba by je maksymalnie dostosować do wygody pasażerów i potencjalnych potoków, aby nie skończyło się jak na Kablu.

Z tym drugim niestety uparto się na pozostawieniu zatoki autobusowej w stronę centrum, co przy pasach ruchu 2x3,5m znowu nam niepotrzebnie zawęża przestrzeń peronu! Już naprawdę rynce opadają, jak się widzi podejście do tak ważnych elementów sieci KMK. Ten peron powinien być szerszy i z dużymi wiatami, bo znów będziemy mieli substandardowe rozwiązania, byle tylko nie pogorszyć samochodom ani odrobinkę.
Obrazek

@Kaszmir, nie masz tam komu w ZTP podesłać tej jednej myśli?

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5933
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Tramwaj do Prądnika Czerwonego i Mistrzejowic

Post autor: Kaszmir » 03 lut 2023, 12:39

Ponad cztery razy mniej ekranów wzdłuż linii do Mistrzejowic. Co zrobiono, by było ciszej?
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/ponad ... 49707.html
Decyzja środowiskowa dla linii do Mistrzejowic zakładała budowę 2116 m ekranów akustycznych. Dzięki zmianom w projekcie udało się na tyle zredukować hałas, by ekrany były potrzebne tylko na odcinku 460 m.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 561
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Tramwaj do Prądnika Czerwonego i Mistrzejowic

Post autor: kbieniu7 » 04 lut 2023, 13:08

Wiadomość dobra, ale jak mieszkańcy musieli niemal siłą wyrywać te zmiany... Bez medialnego szumu nie dałoby rady...

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 561
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Tramwaj do Prądnika Czerwonego i Mistrzejowic

Post autor: kbieniu7 » 24 mar 2023, 18:42

Tym razem w sprawie zagrożenia zatkania się skrzyżowania Mogilskiej/Meissnera/Lema/Jana Pawła II, bo coraz bardziej wydaje się, że możemy się na tym przejechać :?

Latają plotki o pomyśle wyłączenia sygnalizacji świetlnej. Takie rozwiązanie sprawdziło się w wielu miejscach i poprawiło przepustowość bez szkody na bezpieczeństwie, ale się jednak obawiam, czy taki krok będzie odpowiedni dla tego skrzyżowania z kilku powodów:

1. Bardzo duże natężenie ruchu we wszystkich relacjach.
2. Duże natężenie ruchu pieszego i rowerowego, który może blokować pojazdy.
3. Konieczność znacznego zwężenia wlotów i wylotów w celu zapewnienia bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów.
4. Bardzo trudne do wytłumaczenia opinii publicznej - taki ruch, mimo zasadnych podstaw, może “laikom” wydawać się nielogiczny. Nie jest to też obszar centrum, gdzie uspokajanie ruchu jest szeroko akceptowalne.

Mój pomysł to jest, aby na początku nie rezygnować z sygnalizacji świetlnej na tym skrzyżowaniu, a przepustowość skrzyżowania zwiększyć poprzez skrócenie faz sygnalizacji i ograniczenie lewoskrętów. Zamiast na skrzyżowaniu mogłyby być realizowane poprzez nawrotki na ulicach: Meissnera, Mogilskiej (planowana do budowy w ramach oddzielnego zadania) lub Lema (istniejąca, ale wymagającej drobnej przebudowy).
Obrazek

Nie znamy jeszcze docelowego układu linii tramwajowych, jednak jest prawdopodobne, że nie będzie linii z ul. Meissnera w Jana Pawła II (tj. z Mistrzejowic do Nowej Huty). Jest to raczej relacja, która może mieć mniejsze obłożenie niż pozostałe dwa i może polegać na przesiadce na tytułowym skrzyżowaniu. W takim przypadku w podstawowym cyklu sygnalizacji świetlnej, nie byłoby potrzeby fazy dla tej relacji, co skróciłoby czas całego cyklu i tu jest szansa.

Przedstawiam swoją propozycję w dwóch wariantach: wariant z częściowym dopuszczeniem lewoskrętów oraz wariant maksymalnej przepustowości tramwajów. W obu przypadkach podstawowymi założeniami są:
1. Ograniczenie się do trzech faz i brak relacji tramwajowej z Meissnera w Jana Pawła II (w ruchu liniowym).
2. Pozbycie się lewoskrętów, które nie mogą być realizowane “w cieniu” skręcającego tramwaju i realizacja je poprzez nawrotki na ul. Meissnera oraz Lema.
3. Bezkolizyjny prawoskręt Lema -> Jana Pawła II na dwóch pasach ruchu, w celu uniknięcia kolizji z pieszymi i zwiększenia przepustowości tej relacji (wykorzystywanej także przez pojazdy chcące jechać z Meissnera w Jana Pawła II).

Oczywiście te propozycje muszą zostać zamodelowane i zweryfikowane pod względem przepustowości, jednak jest to już poza moimi możliwościami. Ja próbuję tylko znaleźć sposób na ugaszenie możliwego pożaru.

Wariant 1 - z częściowym dopuszczeniem lewoskrętów.

Podstawowym założeniem jest ograniczenie lewoskrętów tylko do tych, które mogą być realizowane “w cieniu tramwajów” jadących w relacji Meissnera-Mogilska.
Faza 1: relacje Mogilska - Jana Pawła II (w tym tramwaje).
Faza 2: relacje Meissnera - Lema.
Faza 3: relacje Mogilska - Meissnera (w tym tramwaje) oraz Lema - Jana Pawła II.
Obrazek

Wariant 2 - maksymalnej przepustowości tramwajów od strony centrum.

Względem poprzedniego cyklu podstawową różnicą jest nadanie maksymalnego priorytetu dla tramwajów nadjeżdżających od strony centrum, tj. Mogilską - jako wlotu, który będzie najbardziej nimi obciążony. Takie rozwiązanie fazy trzeciej pozwoliłoby na sprawny przejazd nawet, gdyby naraz podjechały dwa tramwaje jadące w różnych kierunkach.
Faza 1: relacje Mogilska - Jana Pawła II (w tym tramwaje).
Faza 2: relacje Meissnera - Lema.
Faza 3: relacje Mogilska - Meissnera (w tym tramwaje) oraz prawoskręt Lema -> Jana Pawła II.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Jednocześnie należałoby zapewnić maksymalny priorytet na całym odcinku ul. Mogilskiej pomiędzy ul. Meissnera a Rondem Mogilskim. Na Rondzie Mogilskim na szczęście mamy wydzielony tor do skrętu w lewo i wyłączoną sygnalizację świetlną, co zapewnia większą przepustowość tego węzła. Warto rozważyć wprowadzenie na ul. Mogilskiej zmian podobnych do tych na ul. Dietla, tj. wyłączenie sygnalizacji świetlnej (lub ograniczenie jej do torowiska z maksymalnym priorytetem dla tramwajów) oraz zwężenie jezdni do jednego pasa ruchu, co pozwoliłoby na przepuszczenie większej liczby tramwajów. Rozbudowa przystanków “Cystersów” oraz “Białucha” do przystanków podwójnych również pozwoliłaby osiągnąć jeszcze lepszy efekt, jeśli na każdym z nich wymianę pasażerów mogłyby odbywać naraz dwa pojazdy.

Zwężenie ul. Mogilskiej do jednego pasa ruchu było zresztą postulowane podczas przebudowy tej ulicy w 2012 roku. Pozostawienie dwóch pasów ruchu wymusiło bardzo małą szerokość peronów przystankowych, wąskie chodniki, wąską ścieżkę rowerową, ograniczone możliwości parkowania, brak miejsca na zieleń oraz ogólnie niską jakość przestrzeni miejskiej. Ul. Mogilska ma charakter quasi-śródmiejski, jednak jest całkowicie sprowadzona do funkcji komunikacyjnej. Zaoszczędzone miejsce mogłoby zostać przeznaczone na: poszerzenie przystanków, poszerzenie chodników, miejsca parkingowe, wygodniejszą infrastrukturę rowerową oraz zieleń. Przed skrzyżowaniami/nawrotkami można zostawić drugi pas do skrętu/zawracania.

Mogilska na wysokości budynku nr 43 (dawny "Prodlew"):
Obrazek

Przekrój możliwy dla przystanku "Cystersów". Obecnie peron ma tylko 2,5m!
Obrazek

Obecnie przez ul. Mogilską przejeżdża 36 poc./h (linie 4+44, 5, 9+49, 10, 52). Ciąg ten będzie musiał uzyskać wzmocnienie, ale nie jest to jeszcze limit, gdyż są miejsca w Krakowie o większej liczbie kursów, jak np. przez przystanek “Kabel”, gdzie obecnie mamy 44 poc./h. Na obu ciągach jest podobnie: z jednej strony mamy skrzyżowanie z dużym ruchem drogowym, ale z nadanym priorytetem tramwajów (Nowosądecka/Wielicka vs Meissnera/Lema), a z drugiej rozwidlenie niezależne od ruchu drogowego (wjazd na estakadę nad dworcem w Płaszowie vs Rondo Mogilskie). Różnica jest w płynnym przejeździe na odcinku pomiędzy tymi dwoma punktami: tylko z jedną sygnalizacją świetlną (nie licząc zjazdu w ul. Siostrzaną, która ma sygnalizację wzbudzaną).

Powyższe to propozycje, które bazują na tym projekcie, jaki obecnie został upubliczniony. Jeśli jednak jest możliwa zmiana projektu chociażby tylko w zakresie tytułowego skrzyżowania, to rozwiązaniem dodatkowo zwiększającym przepustowość byłoby dobudowanie dodatkowego toru od strony centrum tak, aby tramwaje jadące w Meissnera i w Jana Pawła II nie blokowały się wzajemnie i mogły jednocześnie przejechać przez skrzyżowanie. Mogłoby to odbyć się kosztem jednego z aż czterech pasów ruchu (lewoskręt byłby obsługiwany poprzez nawrotkę na Lema) lub ich zwężenia (obecnie mają aż 3,50 m!). Jednocześnie bardzo potrzebne by było wydłużenie peronu w stronę centrum tak, aby zmieścić bez problemów dwa tramwaje i zapewnić odpowiednie warunki dla pasażerów. W obecnym projekcie przystanek jest stanowczo za wąski.
Obrazek

Komentarze mile widziane :)

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 577
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Tramwaj do Prądnika Czerwonego i Mistrzejowic

Post autor: Tramwajolog14 » 24 mar 2023, 20:39

Ta zatoka dla "664" tam została? Nonsens... a piesi niech się gniotą na 1,5 metrowym chodniku...
Zwężenie Mogilskiej dużo by dało, ale wydaje się to raczej niemożliwe, no bo jak to tak zabrać kierowcom.
Jeśli chodzi o peron TAKW w stronę centrum to tam podobno był problem z terenem, dlatego 65m to był maks jaki dało się wycisnąć.
Dodatkowy tor oczywiście jest tam koniecznością, ale czy są jeszcze jakiekolwiek szanse na zmianę tego projektu?

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 561
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Tramwaj do Prądnika Czerwonego i Mistrzejowic

Post autor: kbieniu7 » 25 mar 2023, 0:19

Tramwajolog14 pisze: 24 mar 2023, 20:39 Ta zatoka dla "664" tam została? Nonsens... a piesi niech się gniotą na 1,5 metrowym chodniku...
Zwężenie Mogilskiej dużo by dało, ale wydaje się to raczej niemożliwe, no bo jak to tak zabrać kierowcom.
Jeśli chodzi o peron TAKW w stronę centrum to tam podobno był problem z terenem, dlatego 65m to był maks jaki dało się wycisnąć.
Dodatkowy tor oczywiście jest tam koniecznością, ale czy są jeszcze jakiekolwiek szanse na zmianę tego projektu?
Niestety, zostaje. A zmian pewnie nie bardzo się już da wprowadzić, no ale zawsze można spróbować - chociażby na przyszłość, jakby w Lema budowali. A na przedłużenie peronu by się znalazło, ale to trzeba by zwęzić pasy ruchu.

Obrazek

Jaky
Moderator globalny
Posty: 275
Rejestracja: 29 kwie 2021, 23:49

Re: Tramwaj do Prądnika Czerwonego i Mistrzejowic

Post autor: Jaky » 30 mar 2023, 8:09

Nadal brakuje wydanej decyzji ZRID dla tramwaju wzdłuż Meissnera do Mistrzejowic.
https://dziennikpolski24.pl/krakow-nie- ... 1-17414641

Czyżby inwestycja miała zaliczyć kolejne opóźnienie? ;)

Karol1994
Miłośnik
Posty: 78
Rejestracja: 22 sie 2022, 16:54

Re: Tramwaj do Prądnika Czerwonego i Mistrzejowic

Post autor: Karol1994 » 11 maja 2023, 10:27

Kraków otrzymał pozwolenie na budowę linii tramwajowej do Mistrzejowic. Mieszkańcy protestują przeciwko wycince drzew
https://gazetakrakowska.pl/krakow-otrzy ... 1-17531257

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5933
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Tramwaj do Prądnika Czerwonego i Mistrzejowic

Post autor: Kaszmir » 17 maja 2023, 10:07

Afera o wycinkę drzew robi się coraz większa. Przebiła się do mediów, również niektóre ogólnopolskie strony o tym piszą (nawet Make Life Harder wrzuciło na relację :D ). Temat ma trafić na sesję Rady Miasta 31 maja, być może będzie też zwołana sesja najdzwyczajna.

„Zróbcie nam po prostu tramwaj”. Chcą nadzwyczajnej sesji w sprawie linii do Mistrzejowic
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/zrobc ... 50993.html
– Po zapewnieniach urzędników i wiceprezydenta Andrzeja Kuliga, że projekt zostanie naprawiony, nie stało się niemal nic. Wprowadzone zmiany są dosłownie kosmetyczne. Pod topór idzie ponad 1050 drzew, koszty budowy rosną lawinowo, okolica zmieni się w betonową pustynię, dokumenty pełne są nieścisłości, mieszkańcy są manipulowani, a władze miasta znów – pod przykrywką w postaci tramwaju, przebudują i rozbudują układy drogowe – komentuje na Facebooku Akcja Ratunkowa dla Krakowa.

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 686
Rejestracja: 30 sty 2020, 22:20
Lokalizacja: Rondo Matecznego

Re: Tramwaj do Prądnika Czerwonego i Mistrzejowic

Post autor: Łukasz » 18 maja 2023, 20:48

Mniej drzew zostanie wyciętych przy budowie tramwaju do Mistrzejowic
https://www.krakow.pl/aktualnosci/27165 ... jowic.html
Po dzisiejszych rozmowach uda się ograniczyć liczbę drzew przeznaczonych do wycinki. Podawana liczba 1059 drzew jest maksymalną ujętą w decyzji ZRID, co nie oznacza, że tyle drzew zostanie wyciętych w ramach realizacji projektu. Przykładowo, przy zwężeniu chodników czy w okolicy ścieżek rowerowych możliwe będzie zachowanie części drzew. W niektórych przypadkach możliwe będzie też przesadzenie niektórych z nich – zaznacza Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa.

kucyk
Ekspert
Posty: 1908
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Tramwaj do Prądnika Czerwonego i Mistrzejowic

Post autor: kucyk » 26 maja 2023, 13:50

Drzewa pod specjalnym nadzorem:

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/budow ... 51159.html
Wiceprezydent powiedział, że przy realizacji inwestycji nie uniknie się wycinki oraz przesadzania drzew i krzewów. Nie chciał deklarować, ile drzew uda się zachować. – Wszędzie tam, gdzie to możliwe, należy przewidzieć rozliczne nasadzenia. Nad całym procesem związanym z zielenią będzie czuwać niezależny dendrolog, abyśmy mieli stuprocentowe przekonanie, że ochroniliśmy to co należało zachować. W sprawę zaangażował się również wydział kształtowania środowiska. Jestem przekonany, że zgodnie z ustaleniami z ubiegłego tygodnia, realizacja inwestycji będzie przebiegała w taki sposób, aby ochronić roślinność w tym obszarze – dodawał Andrzej Kulig.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5933
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Tramwaj do Prądnika Czerwonego i Mistrzejowic

Post autor: Kaszmir » 26 maja 2023, 13:54

Skandal. Sytuacja jest dramatyczna, ludzie są zszokowani, a ZDMK i prez. Kulig jedyne co potrafią, to powtarzać niczym zacięty telefon te same nieprawdziwe informacje. Mieszkańcy na grupie punktują kolejne kłamstwa (dosłownie: kłamstwa) które podają decydenci.

Cóż, 31 maja sesja, oby udało się coś wskurać.

PS. Fajna ta wizualizacja - "przekonajcie się, jak to NIE będzie wyglądać" :D

Kierman
Specjalista
Posty: 388
Rejestracja: 20 lut 2022, 9:44

Re: Tramwaj do Prądnika Czerwonego i Mistrzejowic

Post autor: Kierman » 27 maja 2023, 13:21

Ale z tego co pytałem i wiem to oni mają nasadzenia w stosunku jeden do jeden. Więc ten rajban jest zdecydowanie nadmuchany

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1860
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Tramwaj do Prądnika Czerwonego i Mistrzejowic

Post autor: Scania_9640 » 27 maja 2023, 13:37

Kierman pisze: 27 maja 2023, 13:21 Ale z tego co pytałem i wiem to oni mają nasadzenia w stosunku jeden do jeden. Więc ten rajban jest zdecydowanie nadmuchany
Ale nie w tym samym miejscu tylko pewnie na jakimś uboczu. Co z tego, że przesadzą jak mieszkańcom rejonów, którym wytną drzewa nic to nie da.

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 577
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Tramwaj do Prądnika Czerwonego i Mistrzejowic

Post autor: Tramwajolog14 » 27 maja 2023, 13:55

Kierman pisze:Ale z tego co pytałem i wiem to oni mają nasadzenia w stosunku jeden do jeden. Więc ten rajban jest zdecydowanie nadmuchany
No tak. Tylko w miejsce jednego dużego kilkudziesięcioletniego drzewa zasadzą małe drzewko, które nijak się ma jeśli chodzi np. o ilość dawanego cienia, czy redukcji CO2.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości