Metro / premetro

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Metro / premetro

Post autor: kbieniu7 » 05 cze 2023, 17:49

Prezydent Jacek Majchrowski zaprasza na konsultacje społeczne dotyczące aspektów środowiskowych pierwszego etapu krakowskiego premetra. Trasa szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego ma połączyć okolice Domu Handlowego Wanda z ulicą Piastowską.

Dziś, 5 czerwca rozpoczęły się konsultacje społeczne dotyczące kwestii środowiskowych pierwszego etapu krakowskiego premetra. Chodzi o odcinek pomiędzy Domem Handlowym Wanda, a ul. Piastowską. Trasa liczy prawie 10,5 km długości, z czego 5,6 to tunel pod Śródmieściem i 1,4 wiadukt. Zakładany czas przejazdu to ok. 10 minut.

Obrazek
https://zim.krakow.pl/bezkolizyjny-tran ... -pobrania/

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 673
Rejestracja: 30 sty 2020, 22:20
Lokalizacja: Rondo Matecznego

Re: Metro / premetro

Post autor: Łukasz » 04 paź 2023, 7:47

Jacek Majchrowski: Nie jestem fanem metra. Kraków tego nie potrzebuje
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/jacek ... 53188.html
Nie jestem fanem metra, bo uważam, że Kraków jest miastem, które go nie potrzebuje. Wiem, że mówię przeciwko wielu osobom i politykom, którzy w swoim programie mówią o metrze, ale zrobiliśmy – zgodnie z tym co było określone w referendum – ekspertyzy, badania. Wyznaczona została trasa tego metra, która nie jest specjalnie długa – zaznaczył Jacek Majchrowski.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Metro / premetro

Post autor: kbieniu7 » 03 gru 2023, 14:00

https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 81040.html

Tunel premetra ma być szerszy, żeby ewentualnie w przyszłości dało się doń wpuścić większe pociągi.
Wiadomo, że tunel, który miałby być wykonywany przy pomocy tarczy TBM, będzie przebiegać na głębokości od 17 m do 20 m, a jego średnica wyniesie 10,5 m. Miasto postanowiło nie zamykać sobie furtki z ewentualną budową metra. – O tym, czy będzie ostatecznie w tym tunelu jeździł tramwaj czy metro, zdecydujemy wtedy, kiedy powstanie pełnowymiarowy tunel, który będzie w stanie pomieścić zarówno metro, jak i tramwaj – zapowiada Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa. Jak wyjaśnia, wtedy miasto będzie bliższe poznania docelowych potoków pasażerskich, z uwzględnieniem rozwoju miasta.

Aby takie rozwiązanie było możliwe, zdecydowano się na pewne zmiany w koncepcji. – W trakcie realizacji zadania, w wyniku konsultacji ze środowiskiem eksperckim, podjęto decyzję o zwiększeniu średnicy tunelu z 9,6 m do 10,5 m. Zmiana ta podyktowana była potrzebą zachowania większej rezerwy pod elementy wyposażenia tunelu (w tym elementy zasilania, łączności, systemów przeciwpożarowych), co z jednej strony ułatwi ich montaż i bieżące utrzymanie, a z drugiej – w przypadku zaistnienia takiej potrzeby – umożliwi montaż dodatkowych instalacji. Zamawiający zdecydował się na tę zmianę, gdyż szczegółowe projekty wyposażenia tunelu zostaną opracowane dopiero na kolejnym etapie realizacji zadania, tj. w momencie, gdy decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zostanie już wydana i niemożliwe będzie powiększenie średnicy tunelu. Dodatkowo takie rozwiązanie ułatwi prowadzenie akcji ratunkowych i interwencje różnego rodzaju służb – wyjaśnia Jan Machowski.
Gorzej, że:
W czasie prac prowadzona była dyskusja o korekcie lokalizacji stacji w centrum. Poprzedni małopolski konserwator zabytków sprzeciwiał się budowie stacji w bardziej dogodnej lokalizacji, bliżej plant. – Dokumenty przygotowywane pod decyzję środowiskową w zakresie przystanków nie różnią się istotnie od materiałów koncepcyjnych. Jeśli chodzi o stację/przystanek Stare Miasto, na ten moment planowana lokalizacja to ulica Rajska – rejon nowego parku miejskiego im. Wisławy Szymborskiej – zaznacza Machowski.
Lokalizacja przy Rajskiej to bardzo słaba rzecz, zakonserwuje znowu suboptymalny układ na wielolecie... No i co z tym odgięciem w kierunku Kapelanki? To będą to brać pod uwagę, czy nie?

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Metro / premetro

Post autor: Kaszmir » 11 gru 2023, 14:43

Kraków rozważa budowę drugiej podziemnej nitki premetra. Na razie priorytetem są linie tramwajowe na Azory i Złocień
https://gazetakrakowska.pl/krakow-rozwa ... 1-18147397
Po konsultacjach społecznych brana jest pod uwagę modyfikacja przebiegu pierwszej linii premetra w części wschodniej. - Propozycja jest taka, by od ronda Młyńskiego tunel prowadził do al. Bora-Komorowskiego, dalej byłaby już naziemna trasa w kierunku Wzgórz Krzesławickich.
W urzędzie biorą też pod uwagę jeszcze jedno rozwiązanie, prawdopodobnie tunelowe. - Chodzi o budowę linii z osiedla Kliny w kierunku centrum. Jest pytanie, czy to będzie trasa tramwajowa, czy też druga linia metra. Mogłaby dochodzić do Cichego Kącika i tam by się łączyła z pierwszą linią podziemnej komunikacji

WDZ
Specjalista
Posty: 290
Rejestracja: 19 lut 2020, 12:10

Re: Metro / premetro

Post autor: WDZ » 12 gru 2023, 7:23

Innymi słowy budowę tramwaju na Kliny odkładamy ad calendas graecas...

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Metro / premetro

Post autor: kbieniu7 » 29 gru 2023, 23:34

https://zim.krakow.pl/premetro-w-krakow ... etap-prac/
Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie jest w trakcie realizacji umowy na uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla pierwszego etapu premetra. Jest to kolejny etap procesu inwestycyjnego, który został zapoczątkowany w czerwcu 2021, kiedy to zostało opracowane “Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie”. Jego koszt został dofinansowany w wysokości 50% kosztów kwalifikowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF).

Przypomnijmy, że “Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie” miało na celu wskazanie najbardziej efektywnego, niezawodnego i realnego finansowo wariantu budowy wysoko pojemnego transportu szynowego. Autorzy Studium zarekomendowali do dalszych prac wariant premetra przebiegający na kierunku wschód-zachód pomiędzy ul. Jasnogórską a pętlą Wzgórza Krzesławickie. Realizacja linii została podzielona na trzy etapy, z czego pierwszy – centralny – obejmuje odcinek od ul. Piastowskiej do Ronda Generała Maczka.

Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia (I etapu premetra) zostało zlecone firmie Łukasz Szkudlarek ekovert z Wrocławia i również jest objęte dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” CEF. W ramach zamówienia wykonawca był zobowiązany m. in. do przeprowadzenia konsultacji społecznych dotyczących oceny oddziaływania na środowisko budowy pierwszego etapu premetra. Te odbyły się w dniach 5 – 30 czerwca 2023 r. W ich ramach konsultacji przeprowadzono 4 spotkania stacjonarne dla mieszkańców, w szczególności tych Dzielnic przez, które przebiega trasa, tj: II Grzegórzki i XIV Czyżyny, III Prądnik Czerwony, XV Mistrzejowice i XVI Bieńczyce oraz I Stare Miasto. Dodatkowo prowadzone były dyżury telefoniczne.

Mieszkańcy wyrazili aprobatę dla jak najszybszego rozpoczęcia budowy linii premetra, pojawiły się też duże obawy związane z planami budowy fragmentu linii premetra na estakadzie wzdłuż ul. Dobrego Pasterza i al. Bora-Komorowskiego. Najczęściej podnoszonymi kwestiami były: generowanie nadmiernego hałasu i wibracji, powstanie zatorów drogowych, zaburzenie krajobrazu oraz wycinka drzew, co mogłoby negatywnie wpłynąć na bezpośrednie sąsiedztwo i obniżyć jakość życia codziennego.

Mając na uwadze te postulaty mieszkańców, została podjęta decyzja o wyłączeniu z wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach spornego odcinka od Parku Wodnego do Ronda Generała Maczka. Wykonawca zaktualizował kartę informacyjną przedsięwzięcia i przedłożył ją do organu prowadzącego postępowanie administracyjne dot. wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia. Tym samym I etap budowy premetra obejmować będzie odcinek od skrzyżowania ul. Reymonta i ul. Piastowskiej do realizowanej obecnie linii tramwajowej KST, etap IV (ul. Meissnera – Mistrzejowice) w obszarze Ronda Młyńskiego, z czego odcinek od wysokości ul. Akademickiej do włączenia do linii tramwajowej KST, etap IV przebiegać będzie w tunelu. Ustalenie nowego przebiegu premetra na odcinku od Ronda Młyńskiego do Ronda Generała Maczka będzie przedmiotem odrębnego zlecenia.

Aktualny proponowany przebieg pierwszego etapu premetra
Obrazek

Realizacja projektu jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF).
Na plus: szansa na stworzenie prostego połączenia dla Bieńczyc, które nie będzie turlać się naokoło po Dobrego Pasterza.
Na minus: stacja pod Parkiem Szymborskiej zamiast Teatrem Bagatela.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Metro / premetro

Post autor: kbieniu7 » 02 sty 2024, 13:18

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/tunel ... 54511.html
Należałoby zaproponowaną stację przy ulicy Rajskiej przenieść w okolice Teatru Bagatela – mówi w rozmowie z LoveKraków.pl Rafał Terkalski.

(...)

Wróćmy jednak do tematu przystanku przy Rajskiej.

Po wielu zmianach, a pewnie po decydującej opinii małopolskiego konserwatora zabytków, z planów wykreślony został przystanek przy Bagateli. Przy obecnych planach mielibyśmy do czynienia z sytuacją, że w centrum, pomiędzy jednym, a drugim przystankiem, istniałaby bardzo duża odległość jak na taki obszar miasta. To wbrew logice, bo to w centrach miast – podobnie jak dzieje się w miastach na całym świecie – podziemne stacje w śródmieściu powinno budować się w krótszych odległościach niżby to miało miejsce na obrzeżach. Transport pod ziemię musimy sprowadzić nie tylko po to, aby przejechać szybciej z Bronowic do Huty, ale zapewnić obsługę w wielu różnych relacjach i równocześnie poprawić ofertę komunikacyjną w centrum. Nie będziemy tego w stanie zrobić poprzez budowę czy poszerzenie dróg, bo to wiązałoby się z burzeniem kamienic – potrzebny jest sprawny, szybki i spójny system transportu miejskiego.

Ma Pan jakąś propozycję?

Należałoby zaproponowaną stację przy ulicy Rajskiej przenieść w okolice Teatru Bagatela. Jeśli pod biblioteką przystanek ma być wybudowany w większości metodą górniczą to dlaczego analogicznie tą samą metodą nie miałaby powstać stacja pod Bagatelą?! Metodą górniczą da się budować w Rzymie czy Wiedniu, więc nie widzę uzasadnienia, dlaczego nie wykorzystać nowoczesnych rozwiązań również w Krakowie. W tych miastach powstają podziemne stacje metra, które są bardziej rozbudowane niż 65-metrowy przystanek tramwajowy. To kolejna rzecz, którą urzędnicy powinni zweryfikować: ma powstać podwójny przystanek, ale według obecnych planów nie zmieszczą się na nim dwa tramwaje Lajkonik, choć to drobnostka do poprawienia.
(...)
Kwestia przystanku przy Rajskiej - czyli coś, o czym tu i na SSC mówimy od miesięcy.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Metro / premetro

Post autor: kbieniu7 » 07 sty 2024, 19:28

Polecam wszystkim zainteresowanym tematem zapoznanie się z syntezą całego studium. W miarę przystępny i zwięzły sposób opisuje proces studialny, analizy ruchu, założenia projektowe, analizy społeczno-ekonomiczne i wybory wariantów (pomija jednak kwestię sporu z WKZ o lokalizację stacji "Stare Miasto"). Jest to 51 stron, mi zeszło 2h na przeczytanie całości.

6.1.3 Synteza opracowania [6,3MB]

Jeśli jednak nie macie czasu na całość, to poniżej wklejam wycinki z co ważniejszych (wg mnie) fragmentów tej syntezy. Pod spoilerem, by nie rozwalało przeglądania strony.
Spoiler
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Obrazek

Obrazek

Obrazek



Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

panA
Pasażer
Posty: 22
Rejestracja: 18 lut 2020, 0:35

Re: Metro / premetro

Post autor: panA » 08 sty 2024, 1:07

Bardzo fajne dane - oprócz pasażerskich, ale zarąbiście wysunięte wnioski.

Metro tylko dwukrotnie droższe od premetra.

I prognozy potoków pasażerskich, tak super wiarygodne. Z całej Nowej Huty tylko 2,5 tysiąca pasażerów na godzinę? I to za 25 lat, kiedy Nowa Huta będzie mega rozbudowana?
Z terenów obecnego kombinatu, gdzie jest potencjał na nawet do 100 tysięcy mieszkańców i ogromnej ilości innych miejsc pracy oraz usług, tylko 400 pasażerów na godzinę? Samo skomunikowanie ze stacją Kraków Lubocza by wygenerowała podobne potoki i to przy obecnej sytuacji.
Obrazek

Wszystko się zgadza, ale dane potoków to są tak wzięte nie wiem skąd, biorąc pod uwagę nie tylko samą zabudowę obecną i przyszłą, ale również aglomerację oraz cele krakowskiej polityki mobilności, że po prostu ewidentnie dane są pod tezę.

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Metro / premetro

Post autor: kucyk » 16 sty 2024, 12:43

Jak z rozmachem to z rozmachem. W Krakowie chcą powstania 2 linii metra. Rozmowy już trwają.

https://krknews.pl/andrzej-kulig-zapowi ... pod-wisla/


https://krknews.pl/budowa-dwoch-linii-m ... pieniedzy/

Z jednego artykułu wynika, że pierwsza w realizacji linia metra powstać ma bez odcinka Olsza - Nowa Huta. Wnioskuję więc (może się mylę), że został ten odcinek już na wieki przez Urzędników odrzucony. :evil:

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Metro / premetro

Post autor: kbieniu7 » 16 sty 2024, 13:20

kucyk pisze: 16 sty 2024, 12:43 Jak z rozmachem to z rozmachem. W Krakowie chcą powstania 2 linii metra. Rozmowy już trwają.

https://krknews.pl/andrzej-kulig-zapowi ... pod-wisla/


https://krknews.pl/budowa-dwoch-linii-m ... pieniedzy/

Z jednego artykułu wynika, że pierwsza w realizacji linia metra powstać ma bez odcinka Olsza - Nowa Huta. Wnioskuję więc (może się mylę), że został ten odcinek już na wieki przez Urzędników odrzucony. :evil:
Nie, po prostu najpierw realizowany będzie odcinek centralny Rondo Młyńskie - Miasteczko Studenckie AGH. Odcinki w stronę Huty i Bronowic są przewidziane w kolejnych etapach. Przy czym z racji, że KST IV już się buduje, to po wyjeździe z centralnego odcinka tramwaje dadzą radę dojechać do Mistrzejowic i os. Piastów.

Rozważany jest dodatkowy alternatywny przebieg od Ronda Młyńskiego w stronę Bora-Komorowskiego/Stella-Sawickiego i dalej w ul. Andersa. Pierwotnie linia miała odbijać od Dobrego Pasterza i estakadą iść po południowej stronie os. Oświecenia, ale mieszkańcy oprotestowali. Przy czym to w sumie może dobrze się złożyć, bo przez to trasa premetra nie będzie turlać się po tym nowobudowanym torowisku naokoło.

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Metro / premetro

Post autor: kucyk » 19 sty 2024, 15:54

Wrzucam tutaj bo jest coś w tym artykule odnośnie tematu wątku. Wiemy już od dość dawna jak ma przebiegać I linia (pre)metra ale nie wiedzieliśmy jakie są plany co do II linii tego środka transportu w Krakowie. W tym tygodniu wspomniano o II linii (pre)metra bez szczegółów. Teraz dowiadujemy się jak to ma wyglądać (na papierze):
Zaprezentował również koncepcję stworzenia dwóch linii premetra. Pierwsza miałaby przebiegać z zachodu (z okolic ul. Jasnogórskiej) na wschód przez centrum miasta. Druga, co jest nowością, z Opatkowic, przez Aleje Trzech Wieszczów i dalej przez Płaszów aż na Rybitwy i osiedle Złocień.
Źródło:

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/co-kr ... 54770.html

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Metro / premetro

Post autor: kbieniu7 » 19 sty 2024, 18:35

kucyk pisze: 19 sty 2024, 15:54 Wrzucam tutaj bo jest coś w tym artykule odnośnie tematu wątku. Wiemy już od dość dawna jak ma przebiegać I linia (pre)metra ale nie wiedzieliśmy jakie są plany co do II linii tego środka transportu w Krakowie. W tym tygodniu wspomniano o II linii (pre)metra bez szczegółów. Teraz dowiadujemy się jak to ma wyglądać (na papierze):



Źródło:

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/co-kr ... 54770.html
Patrz mój komentarz wyżej, do Twojego poprzedniego posta :P

Awatar użytkownika
Zorza Polarna
Znawca
Posty: 153
Rejestracja: 30 lis 2022, 2:13
Lokalizacja: Kobierzyn

Re: Metro / premetro

Post autor: Zorza Polarna » 20 sty 2024, 2:57

Moim zdaniem metro nie powinno kończyć w Opatkowicach ale w Kobierzynie przy autostradzie tak aby można było stworzyć parking z wylotem na autostradę tak aby z metro skorzystała również Skawina, co przy okazji odciążyłoby ją a i przy okazji może za jakieś 20 lat rozważane by było podciągnięcie metra do Skawiny.
Kobierzyn im my <3

outofrange
Pasażer
Posty: 38
Rejestracja: 18 lip 2020, 10:59

Re: Metro / premetro

Post autor: outofrange » 20 sty 2024, 9:45

Jak nie dublowanie tramwaju to dublowanie kolei zamiast stworzenia S-Bahnu z dogodnymi przesiadkami.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości