Numeracja linii

- Linie, trasy, rozkłady
Mr. Passenger
Znawca
Posty: 188
Rejestracja: 22 sie 2020, 13:05
Lokalizacja: Ruczaj

Re: Numeracja linii

Post autor: Mr. Passenger » 14 lip 2023, 14:42

Ja z kolei jestem przeciwny - szczytówki powinny być wyraźnie wydzielone z regularnej numeracji by ułatwić zapamiętywanie godzin kursowania. Pamiętam jak swego czasu regularnie musiałem ludziom przypominać o tym, że "17" nie kursuje w międzyszczycie i weekendy. Z tego samego powodu uważam, że "19" w dzisiejszej formie powinna dostać numer "47", przynajmniej dopóki jest wyłącznie szczytówką. Dlatego "44" i "49" powinny zostać w obecnej postaci.

Jeśli zaś chodzi o zmianę "52" na "12" to tu nie widzę przeszkód, numer bardzo podobny wizualnie i łatwy do zapamiętania w nowej formie, natomiast jestem zdecydowanym przeciwnikiem zmieniania "50" na niepasujący do niczego numer "7" (co najwyżej do "17" w tunelu). Swego czasu, gdy "10" zniknęła z krakowskich ulic na dłuższy czas w związku z remontem torowiska do Pleszowa, proponowałem by to właśnie na "10" zmienić numer "50" (na tej samej zasadzie podobnego wizualnie numeru), a ówczesnej "10" dać numer "15" (analogia do starej trasy, a dodatkowo do autobusów 1x5/2x5 w rejonie Borku i Łagiewnik). No ale cóż, szansy nie wykorzystano. Więc jeśli mamy szukać na siłę to lepiej już zostawić "50" jak jest. Zwłaszcza jeśli po wakacjach miałaby odzyskać f5.

Karol1994
Miłośnik
Posty: 74
Rejestracja: 22 sie 2022, 16:54

Re: Numeracja linii

Post autor: Karol1994 » 14 lip 2023, 14:53

Mnie osobiście argument o tworzeniu zakresu numeracji 5x dla linii z f-5 jakoś nie przekonuje. I przypomnę tutaj taką ciekawostkę. Linia "18" oidp. przed maksymalizacją gdy dostała f-5 to jakoś nikt nie odważył się zmienić jej numerku na "58" podczas gdy z Ruczajowej wersji "12" zrobiono "52" czy jak planowano z "20" zrobić "54".
Według mnie najlepsza propozycja co do numeracji linii to ta, którą przedstawił kolega Impuls, tylko że linie szczytowe powinny mieć jednak swój zakres 4x. W Warszawie każda linia niecałotygodniowa, kursująca tylko od poniedziałku do piątku ma takowy zakres.

Tak samo nie przekonuje mnie zakres 5x dla linii "KST". Jakoś w Poznaniu i Szczecinie nikt nie bawi się w nadawaniu numerku liniom jeżdżącymi trasami PST czy SST i nie ma tam bałaganu w numeracji. Dlatego coraz bardziej uważam, że "50" powinna zmienić swój numer na "7" a "52" na "12".

Kierman
Specjalista
Posty: 369
Rejestracja: 20 lut 2022, 9:44

Re: Numeracja linii

Post autor: Kierman » 14 lip 2023, 15:27

Zgodzę się z wami obydwoma. Z Passengerem co do tego, że szczytówki mogą mieć osobną numerację, jest to wygodniejsze do zapamiętania. A z Karolem, że robienie osobnej numeracji dla linii z f5 to zwykłą propaganda sukcesu. Nie wspomnę o tym, ze linie te z "Szybkim tramwajem" nie będą miały nic wspólnego, dopóki na zwrotnicach / rozjazdach będzie 10 km/h

judash
Ekspert
Posty: 612
Rejestracja: 23 cze 2020, 9:34

Re: Numeracja linii

Post autor: judash » 14 lip 2023, 16:18

W sumie "50" powinna zostać podzielona na ... "19" w relacji do Borku Fałęckiego (obie końcówki historyczne :D) a "7" do Kurdwanowa.
A obecna "19" powinna faktycznie stać się "47".

ant_sm
Specjalista
Posty: 379
Rejestracja: 20 lut 2020, 19:45

Re: Numeracja linii

Post autor: ant_sm » 18 lip 2023, 21:17

Jaky pisze: 14 lip 2023, 9:33 Jakieś konkretne nazwiska? :) Bo rzucać słowami, że "ktoś" przyjdzie lub "ktoś" się znajdzie jest bardzo łatwo. Tylko że ten "ktoś" musi spełniać szereg kryteriów, a do tego sam musi chcieć pracować za stosunkowo marne grosze, jeśli wziąć pod uwagę zakres obowiązków.
Nigdzie w swojej wypowiedzi nie wskazuję, że "ktoś". Oceniam tylko nieudolność działań obecnego Dyrektora. Poza tym ewentualna zmiana prezydenta jeśli nastąpi doprowadzi do tego, że wielu dyrektorów najpewniej straci swoje posady, a to czy zostaną zastąpieni bardziej kompetentnymi osobami czy takimi z nadania politycznego to inna sprawa.
Jaky pisze: 14 lip 2023, 9:33 A co do kwestii merytorycznych tego posta, nie zgadzam się w większości ;)
Nie oczekuję, abyś się ze mną zgadzał. Wyraziłem jedynie swoje poglądy, że działania ZTP od początku działalności są ukierunkowane na wszystko tylko nie KMK, a wszelkie zmiany w KMK (a przynajmniej ich większa część) są robione bez większego przemyślenia i analiz, ze szkodą dla pasażerów. Pokazuje to też jakie przez lata wyrosły patologiczne układy w mieście np. w relacjach miasto <> cudowna spółka MPK.

Jaky
Moderator globalny
Posty: 275
Rejestracja: 29 kwie 2021, 23:49

Re: Numeracja linii

Post autor: Jaky » 19 lip 2023, 15:55

ant_sm pisze: 18 lip 2023, 21:17 [...] a wszelkie zmiany w KMK (a przynajmniej ich większa część) są robione bez większego przemyślenia i analiz, ze szkodą dla pasażerów.
A skąd takie informacje, że zmiany są wprowadzane bez przemyślenia i analiz? Pytam, ponieważ jestem tym mocno zaskoczony. Jest sporo zmian w KM, które wynikają z niedofinansowania transportu zbiorowego. Jeśli tylko pojawiały się dodatkowe pieniądze, to od razu przekładało się to na wzmocnienia. Jednak w ciągu ostatnich 10 lat dodatkowe pieniądze pojawiały się głównie z powodu wzrostu kosztów utrzymania komunikacji miejskiej, a nie jej systematycznych wzmocnień. To prawda, ale to raczej zarzut w kierunku Placu Wszystkich Świętych niż jednostki, jaką jest ZTP.
Jest również kilka zmian, które wynikają z pewnych decyzji ZTP, z którymi nie każdy się zgadza. Również ma do tego prawo. Natomiast nawet takie decyzje są mimo wszystko często podparte analizami.
ant_sm pisze: 18 lip 2023, 21:17 Nie oczekuję, abyś się ze mną zgadzał. Wyraziłem jedynie swoje poglądy, że działania ZTP od początku działalności są ukierunkowane na wszystko tylko nie KMK.
Są zdecydowanie ukierunkowane na transport zbiorowy i ideę zrównoważonej mobilności. Przez ostatnie kilka lat zostało wprowadzonych wiele pozytywnych zmian. Tylko każdy wyrabia sobie o nich inną opinię. Przykładowo, dla jednych rozcinanie linii to negatywny aspekt, dla mnie osobiście to pozytywny, ponieważ linia ta, jest narażona na mniejsze opóźnienia. Nie wchodzę tutaj w aspekty cięcia częstotliwości, a to z racji ww. finansów.
Każdy widzi to, co chce widzieć. Takich spraw jest więcej, można by tutaj wymieniać dlugo. ;)

krawiec
Specjalista
Posty: 329
Rejestracja: 29 sie 2020, 23:23

Re: Numeracja linii

Post autor: krawiec » 19 lip 2023, 17:18

Jaky pisze: 19 lip 2023, 15:55 A skąd takie informacje, że zmiany są wprowadzane bez przemyślenia i analiz?
Wystarczy prześledzić jak zmieniano i w jakim tempie trasy (końcówki) 152, czy 192, likwidacja 208, czy godziny odjazdów 300 z lotniska (o tej samej porze co SKA1).

Awatar użytkownika
sorig
Specjalista
Posty: 382
Rejestracja: 21 lut 2020, 11:22

Re: Numeracja linii

Post autor: sorig » 19 lip 2023, 21:02

Zgadzam się, dodałbym do listy jeszcze organizację remontową na Wzgórzach.

krawiec
Specjalista
Posty: 329
Rejestracja: 29 sie 2020, 23:23

Re: Numeracja linii

Post autor: krawiec » 19 lip 2023, 22:08

sorig pisze: 19 lip 2023, 21:02 Zgadzam się, dodałbym do listy jeszcze organizację remontową na Wzgórzach.
Lista może być długa.
Zmiany 142
Podział 139
Komunikacja nocna w Juwenalia
Likwidacja 125 i późniejsze cudowanie z trasą
można wymieniać...

judash
Ekspert
Posty: 612
Rejestracja: 23 cze 2020, 9:34

Re: Numeracja linii

Post autor: judash » 19 lip 2023, 22:48

Ciekawe argumenty, ale chyba bardziej do tematu o "Działalności ZTP". Tu ograniczamy się do karcenia za wymyślanie dziwacznych numerów linii.

fysztof
Ekspert
Posty: 713
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Numeracja linii

Post autor: fysztof » 20 lip 2023, 11:10

Poza już wcześniej wymienianymi jeszcze takie rzeczy, jak uwalenie 184 bez żadnej rekompensaty dla południa miasta, wycięcie 6 z Kurdwanowa bez żadnej rekompensaty w dojeździe do centrum, ubicie 244 przez pozbawienie dojazdu przynajmniej do Bieżanowskiej, jeszcze dalsze uwalanie komunikacji wieczorami i w weekendy, cięcia w stałych f na wielu liniach (choćby 52, 130, 503)
Linia 196 kursująca donikąd zamiast autobusu wzdłuż całej TŁ.
Zawieszenie "5" od wielu miesięcy.
I jeszcze długo by wymieniać.
Trzeba mieć śmiałość by stwierdzić, że "(działania ZTP) są zdecydowanie ukierunkowane na transport zbiorowy i ideę zrównoważonej mobilności. Przez ostatnie kilka lat zostało wprowadzonych wiele pozytywnych zmian." Jeśli perspektywą jest cięcie kosztów i ograniczanie dostępności KMK - to tak, zmiany są pozytywne - hahaha!
A co do idei zrównoważonej mobilności - to tak jest realizowana doskonale, że udział KMK w poruszaniu się po mieście maleje a udział samochodów rośnie.
Aczkolwiek, kończąc, zgadzam się że odpłynęliśmy w dyskusji od tematu wątku i pasowałoby to przenieść.

Co do samej numeracji i pojawiających się propozycji, po pierwsze komentarz co do numeru "50" - ona tym się różni od innych, że od razu powstała jako taka (no może było jeszcze 34, ale wszyscy wiedzieli że to czasowy numer i przygotowanie). Stąd szukanie nowego numeru dla "50" jest o tyle według mnie bezcelowe, że ona od początku ma właśnie ten. Stąd ja bym zostawił go w spokoju, bo wszyscy go znają i tak utożsamiają.
Natomiast co do "52", to tu już sprawa inna, bo rzeczywiście powstało z wydłużenia uruchomionej nieco wcześniej "12" - i prawdopodobnie taki numer byłby całkiem ok.
Wreszcie pojawił się też pomysł, by pojedyncze numery zachować dla linii SKA... Co do mojego zdania, z jednej strony może brzmi to fajnie, ale:
- przede wszystkim taka zmiana wg mnie MUSIAŁABY być połączona z jednoczesną pełną integracją obecnej KMK z SKA
- po drugie, wiele jednocyfrowych linii tramwajowych od dziesiątek lat posiada taki numer i to jednak spora zmiana byłaby np. przy wprowadzaniu nowej numeracji dla takich linii jak obecne "1", "3", "4" czy "8" - choć tu sam swego czasu przy sprawdzaniu czy da się w Krakowie oprzeć tramwaje na f=6/12 poszedłem za taką sugestią i coś takiego jako opcję wrzuciłem

judash
Ekspert
Posty: 612
Rejestracja: 23 cze 2020, 9:34

Re: Numeracja linii

Post autor: judash » 20 lip 2023, 11:38

50 w istocie miała jako pierwszy ... numer "32" :).

krawiec
Specjalista
Posty: 329
Rejestracja: 29 sie 2020, 23:23

Re: Numeracja linii

Post autor: krawiec » 20 lip 2023, 16:31

judash pisze: 20 lip 2023, 11:38 50 w istocie miała jako pierwszy ... numer "32" :).
KG - Kurdwanów jeździła 34.
http://kmk.krakow.pl/linietram_30_34.html

judash
Ekspert
Posty: 612
Rejestracja: 23 cze 2020, 9:34

Re: Numeracja linii

Post autor: judash » 20 lip 2023, 16:32

A "32" po starej trasie "50" do Cm. Rakowickiego w erze "rodziny linii" w Kurdwanowie?

M0096
Miłośnik
Posty: 97
Rejestracja: 27 cze 2022, 0:27

Re: Numeracja linii

Post autor: M0096 » 20 lip 2023, 18:12

"50" to taka sklejka "32" i "34".
Kurdwanów - Rondo Mogilskie z trasy dawnej "32",
Kurdwanów - Starowiślna i Politechnika - Krowodrza Górka z trasy dawnej "34".
Oczywiście później "50" została wycofana ze Starowiślnej na Płaszów i Zabłocie.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 26 gości