Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
kot_feliks
Ekspert
Posty: 973
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: kot_feliks » 23 sie 2023, 9:39

impuls pisze: 22 sie 2023, 21:56 Prezydenci trzech miast coś się nie dogadali. Niemal w tym samym czasie zostaną otwarte trzy bardzo długie i ważne linie tramwajowe w Polsce. Chodzi o Jar w Toruniu, Nowy Dwór we Wrocławiu i Górka Narodowa w Krakowie. W Toruniu i we Wrocławiu inwestycje zostaną oddane kompletnie chociaż też były realizowane etapowo. W Krakowie "na pół gwizdka" z przejazdem technologicznym wokół pętli. No i krakowska linia z tych trzech jeszcze jest najkrótsza, chociaż spora. Ale też nie skończona. Wobec powyższego w eterze medialnym w Polsce, otwarcie GN może zostać stłamszone. Prezydenci będą chcieli się pokazać przed wyborami. Hucznie ogłosić sukces w całej Polsce a tu informacje się nałożą i przez to waga ich będzie mniejsza.
Może dobrze, że tych tras nie pokazują, bo żadna nie jest tak skrajnie betonowa jak Tramwaj na GN:

- we Wrocławiu są ulice z zielenią między chodnikami, a jezdnią, już obecnie są nasadzenia zieleni, w tym drzewa, całość zaprojektowano tak, aby tworzyła w miarę sensowną przestrzeń, na pętli są zrobione normalne dojścia dla pieszych itd. :shock: Projektantowi, o zgrozo, udało się nawet poprowadzić DDRy nie przez środek najstarszych drzew, tylko przesunąć je kawałek obok :lol:
- w Toruniu co prawda nie ma zieleni tak dużo, ale za to nie ma ekranów akustycznych wzdłuż trasy, dziwne (prawda?), że według dokładnie tych samych przepisów, da się to zaprojektować zupełnie inaczej, niż w Krk :roll:
- w Krakowie za to mamy wielką patelnię na KG, drogi dojścia z autobusów do tramwajów zaprojektowane przez pijanego projektanta (ale za to mamy "bypass" dla aut), główny dla tej części miasta punkt przesiadkowy z kostki bauma z malutką wiatą przystankową, poszatkowane DDR na północ, którymi nie wiadomo, jak jechać, całość zaprojektowaną tak, aby broń boże nie dało się wprowadzić szpalerów drzew wzdłuż chodników, lasy lasy lasy ekranów akustycznych, w tym nowy mur berliński wzdłuż Opolskiej;

Chyba nigdzie na świecie (może poza Rosją), i nigdzie w PL, nie projektuje się już obecnie inwestycji tak, jak w Krakowie. Nawet miasta takie jak Toruń już nas wyprzedzają, nie mówiąc o dużych miastach w PL... :evil: :x

fysztof
Ekspert
Posty: 713
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: fysztof » 23 sie 2023, 13:04

kot_feliks pisze: 23 sie 2023, 9:39 Chyba nigdzie na świecie (może poza Rosją), i nigdzie w PL, nie projektuje się już obecnie inwestycji tak, jak w Krakowie. Nawet miasta takie jak Toruń już nas wyprzedzają, nie mówiąc o dużych miastach w PL... :evil: :x
Niestety... ale co się dziwić, jeśli za to miasto odpowiada grono 60+, mentalnie siedzące w najlepszym razie w latach 80-tych...
Takie symboliczne kwiatki, które tylko te wizje podkreślają, można na przykład wyczytać w uzasadnieniu do odrzucenia projektu z BO dotyczącego zazielenia części parkingu przed Magistratem (podkreślenia ode mnie):
- "projekt uzyskał negatywną opinię Wydziału Obsługi Urzędu Miasta Krakowa, w związku z tym, iż proponowany do zazielenienia fragment działki nr 594/4 przed budynkiem Magistratu przy pl. Wszystkich Świętych 3-4 jest działką drogową i częściowo stanowi również parking dla pojazdów Urzędu Miasta Krakowa"
- "Budynek Pałacu Wielopolskich jest siedzibą Prezydenta jednego z największym miast w Polsce oraz Rady Miasta Krakowa. To tutaj podejmowani są goście z kraju i zagranicy, a także osobistości ze świata polityki, kultury i sportu. W salach reprezentacyjnych Magistratu odbywają się liczne uroczystości, spotkania (niektóre z nich wymagają obecności BOR), dla organizacji których parking jest niezbędny"
- "zarządzanie dużym miastem, w którego skład wchodzą liczne jednostki Gminy Miejskiej Kraków oraz kilkadziesiąt siedzib komórek organizacyjnych Urzędu wiąże się konieczność utrzymania taboru samochodowego dla zapewnienia sprawnego transportu, obsługi poczty i dostaw, a to wymaga utrzymania własnego parkingu"
Jednym słowem samochód to podstawa - i wiedzą to nawet 'goście z kraju i zagranicy, osobistości kultury i sportu', bo bez parkingu przyjęcie gościa jest niemożliwe. Więc tylko autostrady przez miasto, więcej betonu i kolejne ekrany mogą dodać nam splendoru. Bo jak sami urzędnicy przyznają, 'sprawny transport' w tym mieście może zapewnić tylko tabor samochodowy.

impuls
Ekspert
Posty: 1327
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: impuls » 23 sie 2023, 13:40

Masz dużo kot_feliks racji szczególnie z tymi ekranami. Są za duże i w wielu miejscach aż tak nie potrzebne. Ale jeśli chodzi o samo torowisko to u nas jest w większości zielone, we Wrocławiu w całości jest wspólne z autobusami A+T betonowe lub asfaltowe a w Toruniu jest dużo podsypkowego na tłuczniu lub też wspólnego z autobusami. Na Górkę N wzdłuż Pachońskiego i od Kuźnicy K. do góry jest dość zielono a mają dosadzić w jesieni jeszcze drzewostan. Betonozę okropną zrobili w rejonie Opolskiej, ale gdzieś z Północy muszą się samochody przedostać. Może trasa Wolbromska odciąży takie ulice jak Wyki, Pleszowską czy Mackiewicza. Bo mieszkańcy tych ulic mają korki pod nosem cały dzień.
Natomiast projektantów trzeba obowiązkowo wysłać na kurs do Francji. Tam dla nowej trasy projektuje się model przystanku, model lamp, nawet koszy na śmieci. Wbudowuje się drzewa w przystanek, tablice dynamiczne są czytelne i skromniejszych rozmiarów. Nie ma tam okropnej wstrętnej zapadającej się i niewygodnej kostki Bauma, tylko większej powierzchni szczelnie przylegające płyty bez rowków. We Francji przystanki są różne, w inny sposób zaprojektowane. U nas jest sztanca, jednakowe. Zieleń dla pasażera powinna być przyjazna w zasięgu wzroku. To że jest na dachu przystanku niewiele daje, dodatkowo pewnie szybko będzie usychać.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 973
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: kot_feliks » 24 sie 2023, 18:56

@impuls - tylko to betonowe torowisko we Wrocławiu wynika z charakterystyki jaką ma pełnić, czy ma być PATem. Inaczej tak samo jak u nas - byłoby zielone :)

Odnośnie dosadzenia zieleni na GN - tak, będzie. Tyle, że projekt jest tak zrobiony, że tej zieleni nie nasadzisz np. wzdłuż ulic / chodników (tworząc szpalery), bo przykładowo chodniki tak przysunięto do torowiska, że nie zmieścisz tam drzew... U nas po prostu całość miasta projektują drogowcy, nie ma kompletnie żadnego myślenia o urbanistyce itd. Liczy się tylko czas przejazdu, przepustowość itd., a cała reszta jest dostosowywana do tego.

Ja widząc nowe inwestycje w Krk trzymam kciuki, aby miasto... nie miało przy obecnej ekipie $ na nowe projekty, bo po prostu za chwilę będziemy mieli całość rodem z lat 80 tych. Nierzadko lepiej imho zostawić to, co jest (ot, aktualny przykład z Meissnera, Młyńska itd.) i nawet poczekać kilka lat na kogoś sensownego, zamiast leśnych dziadków mentalnie sprzed 50 lat.

I odnośnie TW -> owszem, ta ulica jest potrzebna, właśnie po to, aby skanalizować ruch w jednym miejscu i odciążyć okoliczne ulice. Tylko czemu:
- musi mieć pasy jak na autostradzie po 3,50m;
- musiał powstać przeskalowany węzeł na Opolskiej (spokojnie można było zrezygnować z 3 pasów na wlotach - wystarczyłyby 2, z zatok autobusowych przy nieużywanych pasach itd.);
- po co kładka;
- czemu nie można było zaplanować całości (przecież to wszystko jest projektowane i budowane od podstaw) jako ulicy ze szpalerami drzew po obu stronach itd.?

pablo
Specjalista
Posty: 420
Rejestracja: 17 paź 2022, 12:11

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: pablo » 24 sie 2023, 23:54

kot_feliks pisze: 24 sie 2023, 18:56

Ja widząc nowe inwestycje w Krk trzymam kciuki, aby miasto... nie miało przy obecnej ekipie $ na nowe projekty, bo po prostu za chwilę będziemy mieli całość rodem z lat 80 tych. Nierzadko lepiej imho zostawić to, co jest .
Mam takie same przemyślenia. Nie sądziłem, że w trzeciej dekadzie XXI wieku można było zaprojektować i wybudować takie urbanistyczne gów... jak to co powstało w okolicach pętli KG, Opolskiej i okolic Pachońskiego.

eurokierzaw
Znawca
Posty: 129
Rejestracja: 27 lip 2023, 20:58

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: eurokierzaw » 27 sie 2023, 11:55

Jutro ma odbyć się przejazd techniczny tramwaju.

Jak myślicie, czy PESA gdzieś zahaczy trzecim członem wychodzącym ze skrajni na zakrętach?

kot_feliks
Ekspert
Posty: 973
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: kot_feliks » 27 sie 2023, 12:00

pablo pisze: 24 sie 2023, 23:54 Mam takie same przemyślenia. Nie sądziłem, że w trzeciej dekadzie XXI wieku można było zaprojektować i wybudować takie urbanistyczne gów... jak to co powstało w okolicach pętli KG, Opolskiej i okolic Pachońskiego.
Ciekawsze jest to, jak wygląda część samochodowa (Opolska, węzeł z Opolską, TW) - gdzie nie brakowało pieniędzy kompletnie na nic, vs. np. KG, gdzie zabrakło pieniędzy nawet na choć odrobinę większa wiatę przystankową ;) :roll:

suchy
Ekspert
Posty: 777
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: suchy » 27 sie 2023, 12:01

eurokierzaw pisze: 27 sie 2023, 11:55 Jutro ma odbyć się przejazd techniczny tramwaju.

Jak myślicie, czy PESA gdzieś zahaczy trzecim członem wychodzącym ze skrajni na zakrętach?
Pytanie czy ten jutrzejszy przejazd jest na 100% pewny? Owszem, wcześniej było mówione, że jest planowany na 28.08 - ale do tej pory nie ma nigdzie żadnego oficjalnego potwierdzenia, że się odbędzie.

mikolaj.boron
Specjalista
Posty: 218
Rejestracja: 06 lis 2020, 19:24
Lokalizacja: Kraków-Górka Narodowa

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: mikolaj.boron » 27 sie 2023, 12:13

suchy pisze: 27 sie 2023, 12:01 Pytanie czy ten jutrzejszy przejazd jest na 100% pewny? Owszem, wcześniej było mówione, że jest planowany na 28.08 - ale do tej pory nie ma nigdzie żadnego oficjalnego potwierdzenia, że się odbędzie.
Ja myślę, że przejazd się jutro odbędzie. Mieszkam przy inwestycji i przez ostatni tydzień pracowali najintensywniej w ciągu ostatnich trzech lat. Tory są wyszlifowane i uprzątnięta jest okolica. ZIM ma podobno jutro rano pisać o której będzie przejazd, więc zakładam godziny popołudniowe.

mikolaj.boron
Specjalista
Posty: 218
Rejestracja: 06 lis 2020, 19:24
Lokalizacja: Kraków-Górka Narodowa

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: mikolaj.boron » 27 sie 2023, 20:32

mikolaj.boron pisze: 27 sie 2023, 12:13 Ja myślę, że przejazd się jutro odbędzie. Mieszkam przy inwestycji i przez ostatni tydzień pracowali najintensywniej w ciągu ostatnich trzech lat. Tory są wyszlifowane i uprzątnięta jest okolica. ZIM ma podobno jutro rano pisać o której będzie przejazd, więc zakładam godziny popołudniowe.
Przed chwilą pojawiła się informacja na grupie Inicjatywa Górka Narodowa, że jutrzejszy przejazd techniczny jest zawieszony z powodu problemów z siecią trakcyjną.
Ostatnio zmieniony 27 sie 2023, 20:38 przez mikolaj.boron, łącznie zmieniany 1 raz.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 973
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: kot_feliks » 27 sie 2023, 20:37

Jechałem dzisiaj rowerem ok 19 na GN wzdłuż trasy tramwaju. Co najmniej w dwóch miejscach na chodnikach / DDR są one ułożone tak nierówno i nie ma odpowiedniego odwodnienia, że są niemalże jeziora. Trochę słabo, jak na jeszcze... nieoddaną inwestycję...

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 673
Rejestracja: 30 sty 2020, 22:20
Lokalizacja: Rondo Matecznego

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: Łukasz » 28 sie 2023, 7:33

DDR jest zrobiony aż do samej pętli? Bo z tego co widziałem kończy się chyba na Pachońskiego.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 973
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: kot_feliks » 28 sie 2023, 14:43

Nie, jest kawałek za kładkę a potem już "zabrakło miejsca". Generalnie są dwa teleporty na trasie ;)

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 673
Rejestracja: 30 sty 2020, 22:20
Lokalizacja: Rondo Matecznego

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: Łukasz » 28 sie 2023, 21:13

Trwa właśnie przejazd techniczny do Górki Narodowej tramwaju Lajkonik #RY875.

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1047
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: yosujiro » 29 sie 2023, 17:09

Na KG wymienili dziś sygnalizatory przy przystanku tramwajowym ObrazekObrazek

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 23 gości