Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

- Linie, trasy, rozkłady
grasol
Pasażer
Posty: 6
Rejestracja: 13 lip 2023, 10:30

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: grasol » 31 sie 2023, 17:12

eurokierzaw pisze: 31 sie 2023, 16:16 Czas przejazdu linią 50 z Papierni Prądnickich na Rondo Mogilskie to 19 minut.

Jak myślicie czy to dobry wynik? W końcu trasa nie jest poprowadzona w linii prostej, ujmując to delikatnie.
Jako że miasto reklamowało linię 50, jak i nowe torowisko jako Szybki Tramwaj jest to wynik fatalny. Jeżeli jeszcze umiem liczyć, średnia prędkość komunikacyjna na tym odcinku wychodzi niecałe 23km/h (a do pętli może być jeszcze dwie minuty, czyli ten wynik najprawdopodobniej się pogorszy). Więc poniżej umownych wartości aby mówić o szybkim tramwaju. Władze miasta po prostu okłamały wszystkich mieszkańców. Ale widząc jak okropny jest to projekt było to do przewidzenia. Ten tramwaj jest tak wciśnięty na siłę tam, aby tylko nie przeszkadzał ani kierowcom, ani developerom...

Robert
Znawca
Posty: 153
Rejestracja: 13 cze 2022, 20:35

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: Robert » 06 wrz 2023, 13:34

Wie ktoś może jak zapełnienia 18 i 50 na nowym odcinku? Bo tyle obaw było o to.

Kolec
Znawca
Posty: 192
Rejestracja: 22 wrz 2020, 20:54

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: Kolec » 06 wrz 2023, 14:59

Jeszcze za wcześniej by się wypowiadać ... dużo ludzi jedzie się przejechać oraz "zaliczyć" nową trasę.

Parówczak
Specjalista
Posty: 226
Rejestracja: 20 sie 2022, 22:52

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: Parówczak » 07 wrz 2023, 23:05

Dlaczego przystanki tramwaju Krowodrza Górka nie są podwójne? Mieszczą się 2 Lajkoniki. Przystanek autobusowy na tym samym peronie też powinien być podwójny.

pablo
Specjalista
Posty: 420
Rejestracja: 17 paź 2022, 12:11

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: pablo » 07 wrz 2023, 23:28

Parówczak pisze: 07 wrz 2023, 23:05 Dlaczego przystanki tramwaju Krowodrza Górka nie są podwójne? Mieszczą się 2 Lajkoniki. Przystanek autobusowy na tym samym peronie też powinien być podwójny.
Kolejna kwestia - dlaczego perony dla wysiadających na pętli tramwajowej Krowodrza Górka nadal są nieczynne? Dlaczego nie można wysiadać z tramwajów 3, 5, 19 na pętli? To po co są te perony?

Awatar użytkownika
pawel200020
Specjalista
Posty: 216
Rejestracja: 26 sie 2020, 0:08

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: pawel200020 » 08 wrz 2023, 0:35

pablo pisze: 07 wrz 2023, 23:28 Kolejna kwestia - dlaczego perony dla wysiadających na pętli tramwajowej Krowodrza Górka nadal są nieczynne? Dlaczego nie można wysiadać z tramwajów 3, 5, 19 na pętli? To po co są te perony?
Peron dla wysiadających jest peronem techniczym i służy do wypuszczania pasażerów z tramwajów jadących z Górki Narodowej w przypadku ewentualnej awarii na dalszej trasie

suchy
Ekspert
Posty: 774
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: suchy » 08 wrz 2023, 7:53

pablo pisze: 07 wrz 2023, 23:28 Kolejna kwestia - dlaczego perony dla wysiadających na pętli tramwajowej Krowodrza Górka nadal są nieczynne? Dlaczego nie można wysiadać z tramwajów 3, 5, 19 na pętli? To po co są te perony?
Jak już ci kolega wyżej odpisał - to jest przystanek techniczny (na wypadek gdyby było jakieś zatrzymanie w rejonie Bratysławskiej czy Towarowego - i tramwaje z Górki Narodowej musiały zawracać na Krowodrzy). Jest on zresztą zaznaczony na mapie ZTP:
https://ztp.krakow.pl/wp-content/upload ... 0904_p.png

Po drugie - nie perony a JEDEN peron tylko przy prawym torze - przez co tramwaj który wjechałby na lewy tor, nie mógłby wypuścić pasażerów, bo wysiadaliby oni na trawę i na sąsiedni tor, a nie na chodnik.

Tak wiem, że zaraz ktoś wyskoczy, że przecież dalej przy PKR jest przełączka między torami i że każdy wagon mógłby jechać tylko prawym torem, a potem wjeżdżać na swój przystanek początkowy - niestety NIE MÓGŁBY, bo w przypadku opóźnień wagony muszą wjechać zarówno na lewy jak i prawy tor, żeby się przepuścić na przełączce.

pablo
Specjalista
Posty: 420
Rejestracja: 17 paź 2022, 12:11

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: pablo » 08 wrz 2023, 11:56

No to dzięki za wyjaśnienie. Czyli ten bubel inżynieryjny jakim jest ta pętla, to jest produkt finalny. Rozumiem. Bardziej spie... się tego już nie dało. Ale za to autostrada się zmieściła. :twisted:

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5814
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: Kaszmir » 08 wrz 2023, 12:05

I teraz niech projektant wyjaśnia mieszkańcom Krowodrzy Górki, że muszą podchodzić od dalszego przystanku, mimo że tuż obok na pusto zjeżdża na pętlę ich tramwaj.

Awatar użytkownika
sorig
Specjalista
Posty: 382
Rejestracja: 21 lut 2020, 11:22

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: sorig » 08 wrz 2023, 12:22

suchy pisze: 08 wrz 2023, 7:53 Jak już ci kolega wyżej odpisał - to jest przystanek techniczny (na wypadek gdyby było jakieś zatrzymanie w rejonie Bratysławskiej czy Towarowego - i tramwaje z Górki Narodowej musiały zawracać na Krowodrzy). Jest on zresztą zaznaczony na mapie ZTP:
https://ztp.krakow.pl/wp-content/upload ... 0904_p.png

Po drugie - nie perony a JEDEN peron tylko przy prawym torze - przez co tramwaj który wjechałby na lewy tor, nie mógłby wypuścić pasażerów, bo wysiadaliby oni na trawę i na sąsiedni tor, a nie na chodnik.

Tak wiem, że zaraz ktoś wyskoczy, że przecież dalej przy PKR jest przełączka między torami i że każdy wagon mógłby jechać tylko prawym torem, a potem wjeżdżać na swój przystanek początkowy - niestety NIE MÓGŁBY, bo w przypadku opóźnień wagony muszą wjechać zarówno na lewy jak i prawy tor, żeby się przepuścić na przełączce.
Co stoi na przeszkodzie, by dla linii "3", "5" i "19" to obecny przystanek przelotowy funkcjonował również jako techniczny? Tamten tor można traktować jak żeberko, jeśli będzie konieczność wjechania na niego - pasażerów można wysadzić wcześniej. Na CK tak to funkcjonuje od lat.

Na przystanku końcowym wymiana trwa zazwyczaj dłużej, poprawiłaby się dzięki temu przepustowość w kierunku Górki Narodowej.

suchy
Ekspert
Posty: 774
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: suchy » 08 wrz 2023, 12:57

sorig pisze: 08 wrz 2023, 12:22 Co stoi na przeszkodzie, by dla linii "3", "5" i "19" to obecny przystanek przelotowy funkcjonował również jako techniczny? Tamten tor można traktować jak żeberko, jeśli będzie konieczność wjechania na niego - pasażerów można wysadzić wcześniej. Na CK tak to funkcjonuje od lat.

Na przystanku końcowym wymiana trwa zazwyczaj dłużej, poprawiłaby się dzięki temu przepustowość w kierunku Górki Narodowej.
Przystanek przelotowy przy skrzyżowaniu Fieldorfa-Nila miałby być technicznym dla linii 3, 5 i 19? Czyli dobrze rozumiem, że wg ciebie jeżeli prawy tor wjazdowy na pętli (ten z wiatą przystankową) jest zajęty, to wagon na przystanku "przelotowo-technicznym" miałby stać i czekać do czasu zwolnienia prawego toru na pętli?

No wtedy na bank zwiększysz przepustowość przejazdu w kierunku Górki Narodowej - jak np. 3 będzie musiała stać 5 minut na torze przelotowym nie mogąc wjechać na pętlę, bo na przystanku końcowym na pętli stoi 5tka, bo dajmy na to wysadza jakiegoś pijanego bezdomnego, który nie chce wysiąść :lol: :lol: I wtedy wszystkie 18 i 50 stoją sobie grzecznie w kolejce za tą 3 :lol: :lol:

Przecież tak to właśnie wygląda na Cichym Kąciku - na dużej pętli na przystanku "końcowo-początkowym" stoi 20tka, przyjeżdża kolejna 20tka - więc zatrzymuje się i wypuszcza ludzi na przystanku technicznym PRZED pętlą. I stoi tam do czasu, aż przystanek początkowy się zwolni.

Lub jeśli z tyłu przyjeżdża 6, a w obecnym rozkładzie remontowym 1 - to 20tka po wysadzeniu ludzi na technicznym musi podjechać do łuku, żeby umożliwić przejazd lub wysadzenie ludzi na technicznym dla tejże 6 czy 1. Jeśli ta 20tka podjechałaby z ludźmi do łuku, to przez najbliższe 6-7 minut będą uwięzieni w wagonie, nie mogąc wysiąść - bo przystanek techniczny został już przecież z tyłu, a na przystanku początkowym z przodu nie ma miejsca na 2 wagony jednocześnie.

pablo
Specjalista
Posty: 420
Rejestracja: 17 paź 2022, 12:11

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: pablo » 08 wrz 2023, 13:31

Tam na pętli są dwa tory, przy tym drugim powinien być normalny chodnik i byłby to pełnoprawny peron umożliwiający wysiadanie. Nie powinien być traktowany jako techniczny (ani jeden ani drugi), tylko powinno to być dwutorowe stanowisko do wysiadania - przystanek końcowy. Coś na wzór Borku Fałęckiego. Dla mnie to tak oczywiste, że nie wiem jak projektanci na to nie wpadli. Nigdy z tramwaju na pętli nie wysiadali czy co?

Awatar użytkownika
sorig
Specjalista
Posty: 382
Rejestracja: 21 lut 2020, 11:22

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: sorig » 08 wrz 2023, 13:32

suchy pisze: 08 wrz 2023, 12:57 Przystanek przelotowy przy skrzyżowaniu Fieldorfa-Nila miałby być technicznym dla linii 3, 5 i 19? Czyli dobrze rozumiem, że wg ciebie jeżeli prawy tor wjazdowy na pętli (ten z wiatą przystankową) jest zajęty, to wagon na przystanku "przelotowo-technicznym" miałby stać i czekać do czasu zwolnienia prawego toru na pętli?
Nie to miałem na myśli. Jeśli wystąpi konieczność wjazdu na tor bez peronu na pętli (lewy), motorniczy prosiłby pasażerów o opuszczenie pojazdu na obecnym przystanku przelotowym i niezwłocznie zjeżdżał na tor odstawczy. Tak jak to funkcjonuje teraz.

W normalnym ruchu ten tor nie byłby użytkowany, a wszystkie tramwaje kończyły na prawym torze z peronem, zatrzymując się dwukrotnie; raz na obecnym peronie przy Fieldorfa-Nila i drugi raz na pętli.
Tam na pętli są dwa tory, przy tym drugim powinien być normalny chodnik i byłby to pełnoprawny peron umożliwiający wysiadanie. Nie powinien być traktowany jako techniczny (ani jeden ani drugi), tylko powinno to być dwutorowe stanowisko do wysiadania - przystanek końcowy. Coś na wzór Borku Fałęckiego. Dla mnie to tak oczywiste, że nie wiem jak projektanci na to nie wpadli. Nigdy z tramwaju na pętli nie wysiadali czy co?
Tak samo jak nie wpadli na to że pętla na CM będzie troszkę za mała przy planowanym natężeniu ruchu. A może ktoś im przekazał złe wytyczne?

pablo
Specjalista
Posty: 420
Rejestracja: 17 paź 2022, 12:11

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: pablo » 08 wrz 2023, 13:37

sorig pisze: 08 wrz 2023, 13:32
W normalnym ruchu ten tor nie byłby użytkowany, a wszystkie tramwaje kończyły na prawym torze z peronem, zatrzymując się dwukrotnie; raz na obecnym peronie przy Fieldorfa-Nila i drugi raz na pętli.

Tak też byłoby super. Nawet lepiej niż ja pisałem, bo nie trzeba chodnika przy drugim torze dorabiać. Mogłoby się okazać, że chodnika dorabiać nie można przez 23 lata, bo dofinansowanie przepadnie. :mrgreen:

suchy
Ekspert
Posty: 774
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: suchy » 08 wrz 2023, 15:23

pablo pisze: 08 wrz 2023, 13:31 Tam na pętli są dwa tory, przy tym drugim powinien być normalny chodnik i byłby to pełnoprawny peron umożliwiający wysiadanie. Nie powinien być traktowany jako techniczny (ani jeden ani drugi), tylko powinno to być dwutorowe stanowisko do wysiadania - przystanek końcowy. Coś na wzór Borku Fałęckiego. Dla mnie to tak oczywiste, że nie wiem jak projektanci na to nie wpadli. Nigdy z tramwaju na pętli nie wysiadali czy co?
sorig pisze: 08 wrz 2023, 13:32 Nie to miałem na myśli. Jeśli wystąpi konieczność wjazdu na tor bez peronu na pętli (lewy), motorniczy prosiłby pasażerów o opuszczenie pojazdu na obecnym przystanku przelotowym i niezwłocznie zjeżdżał na tor odstawczy. Tak jak to funkcjonuje teraz.

W normalnym ruchu ten tor nie byłby użytkowany, a wszystkie tramwaje kończyły na prawym torze z peronem, zatrzymując się dwukrotnie; raz na obecnym peronie przy Fieldorfa-Nila i drugi raz na pętli.
Tylko takie moje pytanie - KTO I PO CO miałby wysiadać na tej pętli - pasażerowie autobusów? Nikomu by się to nie opłacało czasowo.

Przecież musieliby stracić dodatkowe co najmniej 1-2 minuty na wjechanie na pętlę. Po czym jeszcze przejść w poprzek całą pętlę do wysokości przystanków początkowych i dopiero tam skręcić w kierunku peronów autobusowych (bo z peronu końcowego nie ma przecież żadnego dojścia na pętlę autobusową - no chyba, że błotnistą ścieżką z tyłu Awiteksu).

Tak by to mniej więcej wyglądało (zielony kolor - obecna droga dojścia T => A, czerwony kolor - przejazd tramwajem do pętli oraz dojście z pętli T => A). Sama droga piesza wydaje się mniej więcej tej samej odległości, ale tramwaj skręcający na pętlę musi:

1. Poczekać aż ewentualny wcześniejszy wagon przed nim wjedzie na pętlę (np. na pętlę jako pierwsza do wjazdu stoi 3, a za nią 5),
2. Przepuścić wagony jadące od strony Górki Narodowej,
3. Poczekać na pionowe światło przez jezdnię,
4. Przeturlać się 10km/h po wszystkich krzyżakach

Nie sądzę, żeby pkt 1 - 4 były szybsze od pieszego przejścia z przystanku przelotowego.

Obrazek

Dwa - nie da się połączyć dwóch funkcji naraz - tak żeby przystanek liniowy służył jednocześnie za przystanek techniczny. Tak najprościej łopatologicznie tłumacząc - czy którykolwiek przystanek techniczny w Krakowie ma swój numer? Np. Czerwone Maki 07 albo Cichy Kącik 05?

NIE, nie ma numerka - jest wyłącznie żółto-zielony znak wraz z ewentualną tabliczką "Przystanek techniczny":
http://www.kmk.krakow.pl/oznaczenia/przystanek_7.jpg

W przypadku Krowodrzy przystanek MA NUMER - Krowodrza Górka 01, więc jest normalnym przystankiem liniowym. Jakim więc cudem mógłby jednocześnie być "Krowodrzą Górką 01" oraz "Przystankiem technicznym"?

Trzy - nie można wprowadzać zasad, wg których raz przystanek 01 jest przelotowy (przedostatni przed pętlą), a raz jest końcowy i trzeba tutaj wysiąść "bo na pętli się nie da". Jeśli przed pętlą jest przystanek techniczny, a przystanek końcowy jest na pętli, to ZAWSZE musi być możliwość opuszczenia pojazdu na tymże przystanku końcowym na pętli - tak jak ma to miejsce na Cichym Kąciku czy Czerwonych Makach.

Motorniczy jeśli stanie na takim przystanku technicznym (CK albo CM) nie może wyprosić pasażerów, że "MUSICIE PAŃSTWO WYSIĄŚĆ" - tutaj jest jedynie MOŻLIWOŚĆ wcześniejszego opuszczenia pojazdu. Ale jeśli ktoś się uprze, że chce czekać, aż tramwaj wjedzie na peron końcowy i dopiero tam opuścić pojazd - ma do tego prawo i motorniczy ma obowiązek to umożliwić (czytaj - musi wjechać na przystanek końcowy i tam ponownie otworzyć drzwi, wypuszczając ludzi).

W sytuacji, którą wy opisujecie, nie byłoby takiej opcji - bo albo motorniczy wyprasza pasażerów przed przystankiem końcowym (na pętli), albo wjeżdża z nimi na pętlę na lewy tor i nie daje możliwości opuszczenia pojazdu (bo peron jest na prawym torze).

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 18 gości