Buspasy
-
- Ekspert
- Posty: 1570
- Rejestracja: 25 wrz 2020, 0:06
Re: Buspasy
Parkowanie równolegle mniej uciążliwe niż skośne czy prostopadle? No nie wydaje mi się. Po pierwsze trwa dłużej i blokuje ruch na całej ulicy. Na skośnym czy prostopadłym wjeżdżasz od strzała lub co najwyżej z jedną korektą.
Re: Buspasy
O ile dobrze kojarzę, to 2,00m właśnie jest zgodne z przepisami w przypadku pasa postojowego. Za rozporządzeniem (chyba tu akurat wciąż obowiązującym?):tomta1 pisze: ↑26 wrz 2023, 6:04 A może by ten bufor przeznaczyć na dostosowanie do obowiązujących przepisów szerokości stanowisk postojowych…? Bo projektujesz niezgodnie z przepisami stanowiska o szerokości 2,00 m. Do tego przy takim układzie nie wyznaczysz stanowisk postojowych dla osób z niepełnosprawnościami. Wiem, że teraz na tym odcinku nie ma takiego stanowiska, ale przy proponowanym układzie nie będzie fizycznie możliwości go wyznaczyć, a przy obecnym przekroju jest to możliwe
A jeśli chodzi o miejsca dla niepełnosprawnych - 2,5m to niestety nadal za wąsko. One wymagają szerokości 3,6m, co znacząco utrudnia ich wyznaczenie Podobnie było na Dietla, na niej samej nie ma takowych, są w bocznych ulicach. Może tutaj też by jak coś dodać kilka np. na Śląskiej, Odrowąża czy Prądnickiej? Ew. na początku buspasa za przejściem przy ul. Śląskiej coś by się wcisnęło, ale to trochę manewrowania dla autobusów by było.https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/downl ... 311-c2.pdf
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI TECHNICZNE DLA ZNAKÓW DROGOWYCH POZIOMYCH I WARUNKI ICH UMIESZCZANIA NA DROGACH
(...)
5.2.5.
Linia wyznaczająca pas postojowy
[grafika]
Znak P-19 "linia wyznaczająca pas postojowy" (rys. 5.2.5.1) stosuje się na drogach w obszarze zabudowanym w celu:
- wskazania pasa przeznaczonego do postoju pojazdów przy krawędzi jezdni lub zatoki postojowej,
- wyznaczenia miejsc postojowych częściowo na jezdni, częściowo na chodniku.
Szerokość pasa postojowego powinna być nie mniejsza niż 2,0 m.
Zaleca się, aby początek pasa postojowego na jezdni był wykonany z zachowaniem minimalnego skosu 1:3.
(...)
Miałem na myśli pieszych - przy parkowaniu skośnym lub prostopadłym samochody znacznie częściej wyjeżdżają za linię (wielu kierowców nie zwraca na to uwagę). Przy parkowaniu równoległym znacznie rzadziej się to zdarza. Dobrze to widać nawet w tym miejscu ul. Wrocławskiej:damian_krk2 pisze: ↑26 wrz 2023, 7:19 Parkowanie równolegle mniej uciążliwe niż skośne czy prostopadle? No nie wydaje mi się. Po pierwsze trwa dłużej i blokuje ruch na całej ulicy. Na skośnym czy prostopadłym wjeżdżasz od strzała lub co najwyżej z jedną korektą.
Jeśli chodzi o wjazd w miejsce, to masz rację. Trochę gorzej z wyjazdem - na ruchliwych ulicach jest to trudne oraz bardziej ryzykowne, gdyż kierowca ma małą widoczność.
Re: Buspasy
Dodam, że na środkowym odcinku Wrocławskiej (m.in. w rejonie skrzyżowania z Poznańską) są miejsca równoległe po obu stronach, i nie blokują ruchu jakoś szczególnie.
Re: Buspasy
To widzę, że kolega nie dość, że nie zna przepisów, to jeszcze nie zna historii ulicy, o której sam wspomina. Otóż minimalna szerokość pasa postojowego wynosi rzeczywiście 2,00 m. Ale pas postojowy jest elementem jezdni! Linię P-19 stosujemy wtedy, kiedy chcemy wydzielić część jezdni z przeznaczeniem na funkcję postojową – wtedy zamiast pasa ruchu mamy pas postojowy. Ale jeśli wyznaczamy stanowisko, choćby częściowo, na drodze dla pieszych, musisz wyznaczyć je znakiem P-18.kbieniu7 pisze: ↑26 wrz 2023, 12:00 O ile dobrze kojarzę, to 2,00m właśnie jest zgodne z przepisami w przypadku pasa postojowego. Za rozporządzeniem (chyba tu akurat wciąż obowiązującym?):
(…)
A jeśli chodzi o miejsca dla niepełnosprawnych - 2,5m to niestety nadal za wąsko. One wymagają szerokości 3,6m, co znacząco utrudnia ich wyznaczenie Podobnie było na Dietla, na niej samej nie ma takowych, są w bocznych ulicach. Może tutaj też by jak coś dodać kilka np. na Śląskiej, Odrowąża czy Prądnickiej? Ew. na początku buspasa za przejściem przy ul. Śląskiej coś by się wcisnęło, ale to trochę manewrowania dla autobusów by było.
Wówczas musisz mieć szerokość minimum 2,50 m – liczone jako stanowisko postojowe, czyli także częściowo z pasem postojowym, jeśli został on wyznaczony. Tak więc jeśli masz postój 1 m na jezdni i resztę na drodze dla pieszych, to 1 m jezdni wydzielasz pasem postojowym, a na drodze dla pieszych musisz zostawić min. 1,50 m na stanowisko postojowe i minimum 2,00 m na część drogi dla pieszych przeznaczonej dla ruchu pieszego (czyli chodnika).Znak P-18 „stanowisko postojowe” (rys. 5.2.4.1) stosuje się w celu wyznaczenia miejsc postoju na części jezdni i chodnika* oraz na wydzielonych parkingach bez ustalonych konstrukcyjnie stanowisk.
(*Zgodnie z obecną nomenklaturą winno być „drogi dla pieszych” – przyp. autora)
Skąd to powinieneś wiedzieć? Ano właśnie z ul. Dietla, skąd w 2017 roku po kontroli wojewody zaczęła się awantura na cały Kraków. Miejsca tam były wyznaczone częściowo na jezdni, częściowo na (ówczesnym) chodniku, wydzielone pasem postojowym, bez oznakowania jako stanowiska postojowe. A jak się okazało, że trzeba wyznaczyć stanowiska, to pozostaje mniej niż 2,00 m dla ruchu pieszego, więc wszystkie miejsca stamtąd musiały wylecieć.
Szczerze, boli mnie dysonans pomiędzy Twoim zapałem, ideami i szczegółowością rysunków a znajomością przepisów…
Re: Buspasy
Pas dla autobusów byłby tylko do przejścia dla pieszych. Tuż za przejściem jest zatoka przystankowa. Więc tu by kłopotu chyba nie było. Z lewoskrętem na posesję rzeczywiście jest większy problem.kbieniu7 pisze: ↑22 wrz 2023, 13:46 Tak, ale tam jest akurat najtrudniej chyba. Trzeba by zlikwidować lewoskręt w posesję i przejście dla pieszych bez świateł - a to bardzo utrudni tam przesiadki :/ Ew. przebudowa by poszerzyć i zmieścić na nim dwa azyle, lub i na nim jakąś sygnalizację koordynowaną wstawić.
Re: Buspasy
Obejdzie się bez docinków Widzisz, źle w takim razie zrozumiałem te przepisy, wydawało mi się, że "pas postojowy" również ma miejsce, gdy choć częściowo na jezdni jest. Dzięki za wyprowadzenie mnie z błędu.tomta1 pisze: ↑26 wrz 2023, 18:45 To widzę, że kolega nie dość, że nie zna przepisów, to jeszcze nie zna historii ulicy, o której sam wspomina. Otóż minimalna szerokość pasa postojowego wynosi rzeczywiście 2,00 m. Ale pas postojowy jest elementem jezdni! Linię P-19 stosujemy wtedy, kiedy chcemy wydzielić część jezdni z przeznaczeniem na funkcję postojową – wtedy zamiast pasa ruchu mamy pas postojowy. Ale jeśli wyznaczamy stanowisko, choćby częściowo, na drodze dla pieszych, musisz wyznaczyć je znakiem P-18.
Wówczas musisz mieć szerokość minimum 2,50 m – liczone jako stanowisko postojowe, czyli także częściowo z pasem postojowym, jeśli został on wyznaczony. Tak więc jeśli masz postój 1 m na jezdni i resztę na drodze dla pieszych, to 1 m jezdni wydzielasz pasem postojowym, a na drodze dla pieszych musisz zostawić min. 1,50 m na stanowisko postojowe i minimum 2,00 m na część drogi dla pieszych przeznaczonej dla ruchu pieszego (czyli chodnika).
Skąd to powinieneś wiedzieć? Ano właśnie z ul. Dietla, skąd w 2017 roku po kontroli wojewody zaczęła się awantura na cały Kraków. Miejsca tam były wyznaczone częściowo na jezdni, częściowo na (ówczesnym) chodniku, wydzielone pasem postojowym, bez oznakowania jako stanowiska postojowe. A jak się okazało, że trzeba wyznaczyć stanowiska, to pozostaje mniej niż 2,00 m dla ruchu pieszego, więc wszystkie miejsca stamtąd musiały wylecieć.
Historię Dietla kojarzę, ale pamiętałem dobrze, że chodziło o szerokość chodnika pozostawioną dla pieszych przy wyznaczeniu miejsc (2,00m względem domyślnych 1,50 wg PoRD). Że doszła kwestia szerokości miejsc postojowych to mi umknęło. Dzięki za przypomnienie. Do dalszych etapów w takim razie w tej propozycji zmienię miejsca postojowe z 2,00m+0,5m bufor na 2,50m.
Rozumiem, ale przecież nie idę osobiście malować tego tam w terenie jutro, tylko wrzucam na forum, by podyskutować i zebrać komentarze. M.in. właśnie takie uwagi
Tak, tylko zastanawiam się czy to coś by dało na tak krótkim odcinku. Wyszłoby jakieś 90m buspasa między końcem pasa lewoskrętu dla przeciwległego kierunku, a przejściem dla pieszych. Tam to może i jakieś ograniczenie w ruchu by miało sens, ale nie bardzo są tam alternatywne ulice po tej stronie torów.
Re: Buspasy
Żeby byłaby realna poprawa to buspas musiałby zaczynać się od skrzyżowania z Al. Kijowską. Ale od samego skrzyżowania to się go nie da poprowadzić.kbieniu7 pisze: ↑27 wrz 2023, 18:52
Tak, tylko zastanawiam się czy to coś by dało na tak krótkim odcinku. Wyszłoby jakieś 90m buspasa między końcem pasa lewoskrętu dla przeciwległego kierunku, a przejściem dla pieszych. Tam to może i jakieś ograniczenie w ruchu by miało sens, ale nie bardzo są tam alternatywne ulice po tej stronie torów.
Re: Buspasy
Od czwartku nowe buspasy na północy miasta
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/od-cz ... 53186.html
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/od-cz ... 53186.html
Na ul. Lublańskiej (jadąc od 29-go Listopada) zostanie wyłączony buspas i autobusy pojadą razem z pozostałymi kierowcami.
Przeczytaj też
Tak ma wyglądać nowa droga wzdłuż autostrady. Ma rozładować korki w rejonie lotniska
Buspasy zostaną z kolei utworzone w nowych miejscach:
- na ul. Lublańskiej od ul. Czereśniowej do ronda Polsadu,
- na ul. Lublańskiej od przystanku w rejonie ronda Barei do ronda Polsadu,
- na al. Bora-Komorowskiego od skrzyżowania z ul. Dobrego Pasterza do ronda Polsadu,
- na ul. Młyńskiej pomiędzy przystankami.
Radio Alex 105,2 FM
Słuchaj: https://radioalex.com.pl/play/index.php?02
https://www.facebook.com/radioalexzakopane
Słuchaj: https://radioalex.com.pl/play/index.php?02
https://www.facebook.com/radioalexzakopane
Re: Buspasy
Ja bym usunął buspas na Opolskiej przy placu Imbramowskim, bo mam wrażenie, że nic nie daje, a tylko przeszkadza.
Re: Buspasy
Narzekamy na cwaniaków, którzy blokują buspas do Muzeum Narodowego wjeżdżając na niego już przy Ingardena, a co robi policja? Ok 14, w momencie kiedy wzdłuż całego MN stał buspas w połowie zapełniony "cywilami", to oni łapali na Piłsudskiego rowerzystów jadących chodnikiem
Re: Buspasy
Szczytowy buspas na Kamieńskiego wypada słabiej niż stałe buspasy - jeździ nim więcej pojazdów nieuprawnionych.
Buspasy objęte monitoringiem. Całodobowe wypadają lepiej niż czasowe
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/buspa ... 53303.html
Buspasy objęte monitoringiem. Całodobowe wypadają lepiej niż czasowe
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/buspa ... 53303.html
Dla przykładu, w ostatnich roboczych dniach września w rejonie AGH przejeżdżało w ciągu doby ok. 1200 uprawnionych pojazdów i ok. 500-600 pojazdów nieuprawnionych.
– Na większości buspasów ponad 50 proc. pojazdów znajduje się na liście pojazdów dopuszczonych do poruszania się nimi (zazwyczaj 55-80 proc.). Buspasy czasowe sprawdzają się słabiej. 30-40 proc. pojazdów jest wykrywanych jako uprawnione w godzinach funkcjonowania buspasa – czytamy w prezentacji przygotowanej przez ZTP.
Re: Buspasy
Jeszcze taka ciekawostka o potrzebie bus pasa niech świadczy korek, który w piątek o 7:45 ciągnął się przez całą Mikołajczyka i kończył się na Rondzie Piastowskim po części blokując to rondo.
05.04.2024 awarii doznały #RZ213, #RZ226, #RZ237, #RZ264 i #RZ273.
-
- Ekspert
- Posty: 976
- Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57
Re: Buspasy
No tak, ten buspas musi być dużo droższy w wykonaniu niż 17 mln płn, które ZDMK właśnie wydało na... 7 tablic dla kierowców.
Re: Buspasy
W poniedziałek na Kocmyrzowskiej ma zostać wyznaczony buspas.
Radio Alex 105,2 FM
Słuchaj: https://radioalex.com.pl/play/index.php?02
https://www.facebook.com/radioalexzakopane
Słuchaj: https://radioalex.com.pl/play/index.php?02
https://www.facebook.com/radioalexzakopane
Re: Buspasy
Biorąc pod uwagę, że gro osób wybierze się pewnie już w weekend na Grębałów, to... tak jakby trochę za późno... Ech...
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości