Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

- Linie, trasy, rozkłady
Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1420
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: pasazer_mobilisu » 03 paź 2023, 16:17

kucyk pisze: 21 wrz 2023, 16:00 Dlaczego ma mieć mniej miejsca dla pasażerów taki tramwaj? Oświeć mnie. ;)
Część miejsc na początek wytknie druga kabina (zakładamy te samą długość tramwaju).
kucyk pisze: 21 wrz 2023, 16:00 Według mnie to właśnie do dwukierunkowego wagonu zmieści się pasażerów trochę więcej. Zamiast 18 siedzeń (18 pasażerów) o jakich piszesz zmieści się w takim wagonie 54 osoby więcej. Przecież na 1m2 ma się zmieścić 4 osoby wg. krakowskich parametrów/norm.
Tylko część usuniętych siedzeń zwolniłoby miejsce do stania, kilka zabrałaby druga kabina.

Zresztą papier wszystko przyjmie :lol: Powierzchni podłogi będzie więcej i ilość miejsc stojących w teorii wzrośnie, ale w praktyce pasażerowie zwykle nie stoją oparci o drzwi, w NGT8 można nawet dostać reprymendę w postaci "proszę odsunąć się od drzwi".
Kaszmir pisze: 28 wrz 2023, 1:35 Mi chodziło o to, że tramwaj robiony od początku z myślą o byciu dwukierunkowym może być zaprojektowany inaczej, nie jako przeróbka istniejącego projektu.
Nie potrafię sobie wyobrazić takiego tramwaju (ale też ich nie projektuję zawodowo, więc może brak mi wyobraźni), który przy tej samej długości dwóch kabinach i kilku parach drzwi był równie pojemny co jednokierunkowy.
Kaszmir pisze: 28 wrz 2023, 1:35 Tym bardziej trzymajmy kciuki za projekt Jopka36
Wg mnie to nie to samo. Gdy jest zatrzymanie np. na al. Pokoju to skierują "1", "14" i "22" przez Mogilską, a samą al. Pokoju zostawią może ew. z jakimś zatramwajem. Jak jest remont nawet krótkiego odcinka, to podobnie - w najlepszym razie będzie "7x" do Dąbia ze słabą częstotliwością, i tak przez np. rok. Za to przy przejazdówkach, zmiany dla większości pasażerów z ciągu byłyby właściwie nieodczuwalne.
Przy zatrzymaniach tak, ale już przy remontach np. Mogilskiej linia do TAKW była standardem. Plusem przejazdówek jest to, że można je tymczasowo zrobić na okres remontu, natomiast przy awariach to zawsze będzie loteria czy akurat jakaś będzie w tej okolicy + będzie można przekierować jakąś linię z taborem dwukierunkowym.
Kaszmir pisze: 28 wrz 2023, 1:35 Wyłącznie to pewnie nie, natomiast na pewno warto byłoby kupować ich procentowo więcej.
Wtedy podskoczy też cena ich zakupu. Chciałem znaleźć ile może wynosić ta różnica, ale niestety w przetargu dla TW znalazłem tylko cenę za całe zamówienie na którą składały się różne typy taboru.

suchy
Ekspert
Posty: 856
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: suchy » 03 paź 2023, 17:40

pasazer_mobilisu pisze: 03 paź 2023, 16:17 Wtedy podskoczy też cena ich zakupu. Chciałem znaleźć ile może wynosić ta różnica, ale niestety w przetargu dla TW znalazłem tylko cenę za całe zamówienie na którą składały się różne typy taboru.
GAIT (Gdańskie Autobusy i Tramwaje) kupił 30 sztuk Jazzów Duo za 271mln = wychodzi 9mln za sztukę:
https://gait.pl/dostawy-30-nowoczesnych ... akonczone/

Oczywiście to było 2 lata temu - teraz przy wysokiej inflacji koszt zapewne byłby nieco wyższy (może koło 10-11 mln?).

Jednak cena zależy też od wymagań zamawiającego - np. czy chce kupić standardowy wagon dostępny w ofercie producentów bez zbędnych fanaberii, czy może wymagający zaprojektowania "nowy wynalazek" jak Krakowiak :D albo z możliwością jazdy na bateriach jak Stadlery (wiadomo, że to zwiększy koszty), czy chociażby od ilości zamówionych pojazdów (im więcej się kupuje, tym zwykle jest taniej za sztukę - przykładowo 10 lat temu w 2013 Gdańsk kupił 5 sztuk takich samych Jazzów Duo, ale wtedy zapłacili za nie 54mln = czyli 10,1mln za sztukę).
https://gait.pl/pesa-jazz-duo-juz-w-gdansku/

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6035
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: Kaszmir » 06 paź 2023, 10:10

pasazer_mobilisu pisze: 03 paź 2023, 16:17Nie potrafię sobie wyobrazić takiego tramwaju (ale też ich nie projektuję zawodowo, więc może brak mi wyobraźni), który przy tej samej długości dwóch kabinach i kilku parach drzwi był równie pojemny co jednokierunkowy.
Tzn. tu wg mnie jest odwrotnie, tramwaj dwukierunkowy prawdopodobnie byłby właśnie bardziej pojemny, nawet mimo dodatkowej kabiny z tyłu bo wszystkie drzwi po przeciwnej stronie są niczym dodatkowe rzeźnie. A jednak stojących osób zmieści się więcej na m2 niż siedzących. Problem tkwi tu natomiast w tym, że jest to kosztem właśnie części miejsc siedzących.
pasazer_mobilisu pisze: 03 paź 2023, 16:17Przy zatrzymaniach tak, ale już przy remontach np. Mogilskiej linia do TAKW była standardem. Plusem przejazdówek jest to, że można je tymczasowo zrobić na okres remontu, natomiast przy awariach to zawsze będzie loteria czy akurat jakaś będzie w tej okolicy + będzie można przekierować jakąś linię z taborem dwukierunkowym.
Chodzi Ci o ostatnie "74", które jeździło z Wieczystej do Mistrzejowic i świeciło pustkami bo nie jeździło do centrum? To raczej antyprzykład ;)

Jestem świadom, że tramwaje dwukierunkowe mają swoje wady: że dodatkowe drzwi i kabina podwyższają koszt, a więcej rzeźni oznacza mniej miejsc siedzących. Uważam jednak, że jednocześnie można dużo zyskać bo poprawia się niezawodność sieci oraz dostęp do km przy remontach. Na Zachodzie jest tak w wielu miastach i wg mnie warto, by i u nas jakaś (większa niż obecnie) część taboru była dwukierunkowa.

maszynista
Pasażer
Posty: 24
Rejestracja: 16 lis 2020, 15:40

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: maszynista » 06 paź 2023, 11:01

Tramwaje dwukierunkowe jako że mają mało miejsc siedzących powinny jeździć tylko w centrum na liniach krótkich, nie na osiedla peryferyjne z których czas przejazdu jest długi. W Krakowie ich zastosowanie ma tylko sens podczas remontów sieci.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6035
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: Kaszmir » 06 paź 2023, 12:11

maszynista pisze: 06 paź 2023, 11:01W Krakowie ich zastosowanie ma tylko sens podczas remontów sieci.
I jeszcze, jak wspominałem, wcześniej, przy utrudnieniach - jeśliby dostosować infrastrukturę.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6035
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: Kaszmir » 12 paź 2023, 19:54

Piotr Paliga z Inicjatywy Górka Narodowa pyta ZTP o możliwość wydłużenia "193" do budowanego terminala, a także o skierowanie go po drodze przez ulicę Papierni Prądnickich.

Górka Narodowa walczy o autobus do Papierni Prądnickich i o połączenie z Nową Hutą
https://krabok.wordpress.com/2023/10/12 ... nowa-huta/
Proponowana trasa linii 193 (po oddaniu skrzyżowania Powstańców/al. 29 Listopada, łącznika Kuźnicy Kołłątajowskiej-Papierni Prądnickich oraz pętli Górka Narodowa):

Lesisko – Prądnik Czerwony po dotychczasowej trasie, następnie Powstańców Garaże – Księdza Meiera – Kuźnicy Kołłątajowskiej – Papierni Prądnickich – Papierni Prądnickich (pętla) – Papierni Prądnickich – Górka Narodowa, powrót po tej samej trasie.

Docelowo po wyprostowaniu zakrętu za Biedronką i skrzyżowaniem Księdza Meiera/Felińskiego kursy z Prądnika Czerwonego odbywałyby się przez ul. Reduta (mostek nad torami), następnie Księdza Meiera i Kuźnicy Kołłątajowskiej.

Linia 193 kursuje po północnej stronie Prądnika Czerwonego, więc nie powinna być narażona na stanie w korkach z uwagi na rozpoczynającą się budowę nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic.

miloszkasperczyk
Specjalista
Posty: 373
Rejestracja: 28 lip 2020, 21:56
Lokalizacja: Cianowice

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: miloszkasperczyk » 18 paź 2023, 16:33

Zauważyłem że dzisiaj na 537 są pojazdy 12m zamiast midi. Była jakaś informacja o zmianie taboru na tej linii na bardziej pojemny czy to kwestia autobusu rezerwowego? Widziałem Solarisa 12m rano i koło 16:30 przy Dworcu Głównym Wschód.
Ustawa metropolitarna dla Krakowa szansą na poprawę transportu w aglomeracji.

Kowalik
Specjalista
Posty: 369
Rejestracja: 08 lut 2022, 14:38

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: Kowalik » 18 paź 2023, 17:08

miloszkasperczyk pisze: 18 paź 2023, 16:33 Zauważyłem że dzisiaj na 537 są pojazdy 12m zamiast midi. Była jakaś informacja o zmianie taboru na tej linii na bardziej pojemny czy to kwestia autobusu rezerwowego? Widziałem Solarisa 12m rano i koło 16:30 przy Dworcu Głównym Wschód.
Wielce prawdopodobne, że ta zmiana ma związek z prowadzonymi pomiarami i koniecznością jednodniowych podmian taboru.

michasss
Miłośnik
Posty: 91
Rejestracja: 25 sie 2022, 20:48

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: michasss » 18 paź 2023, 17:10

Kowalik pisze: 18 paź 2023, 17:08 Wielce prawdopodobne, że ta zmiana ma związek z prowadzonymi pomiarami i koniecznością jednodniowych podmian taboru.
Są od niedzieli(?), lub poniedziałku. Na stałe.

Adrian14
Ekspert
Posty: 858
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: Adrian14 » 18 paź 2023, 17:25

michasss pisze: 18 paź 2023, 17:10 Są od niedzieli(?), lub poniedziałku. Na stałe.
Od poniedziałku. Stąd Bieńczyce jeżdżą autosanami na 127 i 1x433.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6035
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: Kaszmir » 18 paź 2023, 20:45

miloszkasperczyk pisze: 18 paź 2023, 16:33Zauważyłem że dzisiaj na 537 są pojazdy 12m zamiast midi. Była jakaś informacja o zmianie taboru na tej linii na bardziej pojemny czy to kwestia autobusu rezerwowego?
Gdy wiosną podawano planowany układ linii, wspominano że "537" ma dostać 12-metrowce (link do podsumowania). Termin wejścia zmiany miał zależeć od przebudowy ciasnych łuków na Kuźnicy Kołłątajowskiej. Ta się jednak opóźniła (link do artykułu z lipca) i przez to plan nie został wprowadzony we wrześniu. Acz jak przechodziłem tamtędy w zeszłym tygodniu to miałem wrażenie, że poszerzono te łuki, może zrobili to w ramach małych prac. Może stąd zmiana na "537".

tomta1
Ekspert
Posty: 670
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: tomta1 » 18 paź 2023, 20:56

Niestety autobusy te dalej tracą niepotrzebnie czas na innych wąskich gardłach: skrzyżowanie Siewna/Kuźnicy, przepust nad Bibiczanką, skrzyżowanie Siewna/Dożynkowa, skrzyżowanie Witkowicka/Zielone Wzgórze (układ ulic przy końcówce). Numery 2 i 3 dotyczą też „267”/„287” i nie są jakoś szczególnie upierdliwe, ale numery 1 i 4 niestety powodują pewne opóźnienia, i gdy do tego dodamy jeszcze numery 2 i 3, to potrafi to dość istotnie wpłynąć na czas przejazdu. Teraz to nie jest aż tak widoczne, bo i tak część kursów wylatuje z powodu opóźnień na al. 29 Listopada, ale docelowo to będzie dość widoczne.

Parówczak
Specjalista
Posty: 232
Rejestracja: 20 sie 2022, 22:52

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: Parówczak » 18 paź 2023, 22:24

Są większe autobusy to może powrót do numeru 115? Zatrzymanie na wszystkich przystankach które pomija 537?

judash
Ekspert
Posty: 655
Rejestracja: 23 cze 2020, 9:34

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: judash » 27 lis 2023, 16:13

I się zaczyna kampania wyborcza

kucyk
Ekspert
Posty: 1975
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Układ linii po otwarciu trasy do Górki Narodowej

Post autor: kucyk » 27 lis 2023, 17:12

judash pisze: 27 lis 2023, 16:13 I się zaczyna kampania wyborcza
Rzeczywiście wydłużenie "5" do nowej pętli znacząco poprawi dojazd do Centrum miasta. Przecież obie linie tam kursujące: "18" i "50" są tak często kursującymi, że nic już nie trzeba poprawiać. :D
Może niech Ci mieszkańcy PB trochę się zastanowią o co im chodzi bo póki co to te ich interpelacje są "śmiechu warte". :lol:

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot], kucyk i 3 gości