Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki
Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki
Droga od przejazdu kolejowego w Zastowie, obok peronów aż do istniejącej w kierunku Luborzycy przez Baranówkę jest w dużym stopniu gotowa. W tej sytuacji gmina K-L powinna poważnie rozważyć przedłużenie "250" z obecnego krańca przez Zastów PKP, Sulechów, Baranówkę, Luborzycę do centrum Kocmyrzowa. Kolejna część podkrakowskiego powiatu zyskałaby km. A patrząc na historię "262" i "272" władze gminy przychylnie patrzą na rozwój sieci połączeń.
-
- Specjalista
- Posty: 362
- Rejestracja: 28 lip 2020, 21:56
- Lokalizacja: Cianowice
Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki
Fajnie byłoby żeby Kocmyrzów zwrócił uwagę poza gęstością sieci także na jej jakość. Częstotliwości na ich liniach aglomeracyjnych to jest porażka zwłaszcza w weekendy.judash pisze: ↑05 lis 2023, 19:40 Droga od przejazdu kolejowego w Zastowie, obok peronów aż do istniejącej w kierunku Luborzycy przez Baranówkę jest w dużym stopniu gotowa. W tej sytuacji gmina K-L powinna poważnie rozważyć przedłużenie "250" z obecnego krańca przez Zastów PKP, Sulechów, Baranówkę, Luborzycę do centrum Kocmyrzowa. Kolejna część podkrakowskiego powiatu zyskałaby km. A patrząc na historię "262" i "272" władze gminy przychylnie patrzą na rozwój sieci połączeń.
Ustawa metropolitarna dla Krakowa szansą na poprawę transportu w aglomeracji.
-
- Pasażer
- Posty: 44
- Rejestracja: 26 gru 2020, 11:58
Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki
Ta linia by była pewnie obsługiwana Autosanami, bo skręcić z ul. Dworskiej w ul. Królowej Jadwigi 12-metrowcem by było ciężko, wręcz niewykonalnie.
Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki
Na razie i tak jest obsługiwana Autosanami, ze względu na mostek na ul Reduta.
Na pewno dyskusyjnym jest, czy linia z Kocmyrzowa powinna omijać przystanek Powstańców Wiadukt cieszący się dużą popularnością - na pewno znaleźliby się pasażerowie z Kocmyrzowa dojeżdżający na Piastów (chociażby do szkoły, znam osobiście sporo takich osób).
Na pewno dyskusyjnym jest, czy linia z Kocmyrzowa powinna omijać przystanek Powstańców Wiadukt cieszący się dużą popularnością - na pewno znaleźliby się pasażerowie z Kocmyrzowa dojeżdżający na Piastów (chociażby do szkoły, znam osobiście sporo takich osób).
-
- Miłośnik
- Posty: 56
- Rejestracja: 19 lut 2020, 15:30
- Lokalizacja: IV Prądnik Biały - Prądnik Biały Zachód
Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki
Myślę, że łatwiejszym na początek byłoby przetrasowanie autobusu linii 270, który jest całotygodniowy w stosunku do ogryzka jakim stała się linia 250.
"270" obsługuje przystanek "Zastów Działki", kolejnym jest dopiero "Wiktorowice Skrzyżowanie", dlatego bez pomijania żadnego przystanku, linia ta mogłaby na Kościuszki w Zastowie po minięciu przejazdu kolejowego pokierować się nową drogą (Głowackiego) i dalej wzdłuż linii kolejowej aż do ul. Pod Tor na granicy Sulechowa i Baranówki, dalej w stronę Maciejowic do pętli przy remizie jak do tej pory, nawrotka i zjazd w dół do Wiktorowic, i dalej do Pielgrzymowic obecną trasą.
Dzięki temu większa część Maciejowic, Wiktorowic i Sulechowa zyskałaby cywilizowany dojazd. Dodatkowo przez Maciejowice autobus przejeżdżałby w obie strony, a nie tylko w kierunku Pielgrzymowic jak obecnie.
"270" obsługuje przystanek "Zastów Działki", kolejnym jest dopiero "Wiktorowice Skrzyżowanie", dlatego bez pomijania żadnego przystanku, linia ta mogłaby na Kościuszki w Zastowie po minięciu przejazdu kolejowego pokierować się nową drogą (Głowackiego) i dalej wzdłuż linii kolejowej aż do ul. Pod Tor na granicy Sulechowa i Baranówki, dalej w stronę Maciejowic do pętli przy remizie jak do tej pory, nawrotka i zjazd w dół do Wiktorowic, i dalej do Pielgrzymowic obecną trasą.
Dzięki temu większa część Maciejowic, Wiktorowic i Sulechowa zyskałaby cywilizowany dojazd. Dodatkowo przez Maciejowice autobus przejeżdżałby w obie strony, a nie tylko w kierunku Pielgrzymowic jak obecnie.
Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki
Czy są jakieś techniczne przesłanki dla których linia 212 mija centrum wsi i szkołę na górce, jadąc dołem gdzie liczba zabudowań jest dużo mniejsza?
Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki
Oczywiście chodziło mi o Karniów, zapomniałem dopisać, mój błąd.
-
- Miłośnik
- Posty: 56
- Rejestracja: 19 lut 2020, 15:30
- Lokalizacja: IV Prądnik Biały - Prądnik Biały Zachód
Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki
Zapewne chodzi o parametry samej drogi. Wg znaków ma ograniczenie do 7t. Wydaje się też nieco węższa, niż ta, którą porusza się autobus. Gdybyś zadał to pytanie tydzień temu, to sprawdziłbym w rzeczywistości jak jest. Kilka lat temu powstał przystanek "Głęboka Zakręt", o który wiele czasu walczono, który patrząc w kierunku Karniowa jest obecnie usytuowany ok. 400 metrów za skrzyżowaniem z drogą przez centrum miejscowości. To też jest przeszkoda by go usuwać/przenosić, chociaż obłożenie ma raczej nieduże.
Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki
Przy szkole zawsze stoją dwie turystyczne Bovy, stąd też moje zastanowienie, no i jak jadę tamtędy to tylko "przez wieś" bo "dołem" to marny asfalt jest.
Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki
Witam wszystkich po długiej przerwie Tak się akurat moje życie potoczyło, że zostałem mieszkańcem gminy K-L więc postaram się kilka kwestii wyjaśnić.
Co do przychylności - gmina K-L wydaje bardzo mało na komunikację, około 2% budżetu, ilość kursów jest żałosna, w urzędzie panuje betonoza i niedasizm, wszystko robione pod publikę.
Zaproponowałem rozwiązanie wydłużenia linii 250 i gmina "podłapała" pomysł - bo nie sądzę, że wymyślili to sami. Do projektu budżetu podobno zostało zgłoszone zapotrzebowanie na przedłużenie tej linii. Czy środki będą uwzględnione w budżecie? Nie sądzę, chociaż przed wyborami to mogą się różne cuda zdarzać.judash pisze: ↑05 lis 2023, 19:40 Droga od przejazdu kolejowego w Zastowie, obok peronów aż do istniejącej w kierunku Luborzycy przez Baranówkę jest w dużym stopniu gotowa. W tej sytuacji gmina K-L powinna poważnie rozważyć przedłużenie "250" z obecnego krańca przez Zastów PKP, Sulechów, Baranówkę, Luborzycę do centrum Kocmyrzowa. Kolejna część podkrakowskiego powiatu zyskałaby km. A patrząc na historię "262" i "272" władze gminy przychylnie patrzą na rozwój sieci połączeń.
Co do przychylności - gmina K-L wydaje bardzo mało na komunikację, około 2% budżetu, ilość kursów jest żałosna, w urzędzie panuje betonoza i niedasizm, wszystko robione pod publikę.
Nie ma innej trasy do centrum gminy na przejazd autobusu niż przez nową drogę przy PKP Zastów i dołem przez Sulechów. Wydłużenie 250 to jedyne sensowne rozwiązanie.tiross pisze: ↑05 lis 2023, 23:26 Myślę, że łatwiejszym na początek byłoby przetrasowanie autobusu linii 270, który jest całotygodniowy w stosunku do ogryzka jakim stała się linia 250.
"270" obsługuje przystanek "Zastów Działki", kolejnym jest dopiero "Wiktorowice Skrzyżowanie", dlatego bez pomijania żadnego przystanku, linia ta mogłaby na Kościuszki w Zastowie po minięciu przejazdu kolejowego pokierować się nową drogą (Głowackiego) i dalej wzdłuż linii kolejowej aż do ul. Pod Tor na granicy Sulechowa i Baranówki, dalej w stronę Maciejowic do pętli przy remizie jak do tej pory, nawrotka i zjazd w dół do Wiktorowic, i dalej do Pielgrzymowic obecną trasą.
Dzięki temu większa część Maciejowic, Wiktorowic i Sulechowa zyskałaby cywilizowany dojazd. Dodatkowo przez Maciejowice autobus przejeżdżałby w obie strony, a nie tylko w kierunku Pielgrzymowic jak obecnie.
Chodzi o obsługę przystanku "Głęboka Zakręt" i ogólnego przeświadczenia, że jak od zawsze tak jeździ to po co zmieniać
Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki
Zależy przez jaki pryzmat na to spojrzeć. Porównując z Igołomią-Wawrzeńczyce, gdzie nie ma w ogóle cywilizowanej komunikacji, to jednak K-L jest niemal pionierem .
A wybory - to idealny argument stymulujący, niemal afrodyzjak .
Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki
Można tak stwierdzić, ale jednak porównuje się zawsze "w górę", a nie "w dół"
K-L to prawie 2-krotny wzrost ilości mieszkańców przez ostatnie 20 lat. Myślę, ze I-W pod tym względem dalej pozostaje gminą bardziej "rolniczą" i trzeba K-L porównywać do Michałowic (gdzie na komunikację idzie 5% budżetu) czy Zielonek (4,3%).
Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki
Cześć scyzor663!
Dla nowszych Użytkowników info, scyzor663 to dawny moderator pkk, świetny człowiek
Ostatnio wrzuciłeś na grupie K-L wyczerpujące opracowanie, porównujące stan km z innymi gminami. Dasz radę napisać to też tutaj?
Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki
Dzięki Kaszmir za takie przywitanie!
Poniżej opracowanie które udostępniłem na grupie mieszkańców gminy K-L
#kącik_komunikacyjny
Na ostatniej Komisji Planowania i Incjatyw Społecznych od Pana Wicewójta dowiedzieć się można było, że w przyszłym roku w budżecie nie planuje się środków na rozwój transportu publicznego (planowane jest tylko zwiększenie środków wynikające z prawdopodobnego wzrostu kosztów wozokilometra oraz całorocznego kursowania linii 272).
Wspomina się o uruchomieniu w ostatnich latach lini 262 i 272. Rozwój oczywiście cieszy, ale czy jest na tyle dobrze, że powinniśmy zaprzestać rozwoju komunikacji? Postanowiłem to sprawdzić porównując transport publiczny w naszej Gminie do sąsiednich g. Zielonki i Michałowice.
1. Spostrzeżenia początkowe:
Na pierwszy rzut oka, bez głębszej analizy widać, że w g. Zielonki i g. Michałowice komunikacja zbiorowa stoi na wyższym poziomie. Linie kursują częściej, gminy mają tzw. 'agloekspresy' czyli często kursujące przyspieszone linie w okolice centrum Krakowa, czy nawet linie nocne. Do tego obie gminy posiadają komunikację gminną. Na plus g. Kocmyrzów-Luborzyca przemawia jedynie dostęp do PKP który niejako dostajemy gratis (gmina nie finansuje bezpośrednio kursów kolejowych) natomiast jego wykorzystanie jest i tak mocno lokalne ze względu na brak możliwości dojazdu do stacji i przystanków kolejowych autobusem komunikacji zbiorowej.
2. Wydatki na komunikację:
Jednym z współczynników określających jakość transportu publicznego jest na pewno kwota którą gminy dofinanowują ten transport. Na rok 2023 wygląda to następująco:
- g. Zielonki - 6,1 mln zł
- g. Michałowice - 3,4 mln zł
- g. K-L - 2,3 mln zł
W przeliczeniu na jednego mieszkańca odpowiednio:
- Zielonki - ok. 220 zł
- Michałowice - ok. 260 zł
- Kocmyrzów-Luborzyca - ok. 140 zł
I teraz większość czytających powinna się oburzyć - ale co to za porównanie jak tamte gminy są bogatsze (większy budżet na jednego mieszkańca) niż nasza gmina!
Tak, zgadza się, więc jeszcze jeden wskaźnik:
Procentowe wydatki budżetu na transport publiczny:
- Zielonki - ok. 4,3 %
- Michałowice - ok. 5 %
- Kocmyrzów - Luborzyca - ok. 2,3 %
3. Dostęp do komunikacji zbiorowej:
Czytając powyższe można pomyśleć: może i nie mamy za dużo kursów ale za to dostęp do komunikacji ze względu na dużą ilość przystanków i linii jest dobry. Niestety - też nie. Tutaj przypominam grafikę z dostępem do przystanków w naszej gminie którą kiedyś już udostępniałem (uwaga - grafika tworzona przed powstaniem linii 272 więc obecnie Dojazdów będzie "na niebiesko") (tutaj nie wrzucam bo plik za dużo waży).
Poniżej dwa współczynniki określające w przybliżeniu dostępność transportu publicznego.
Ilość zespołów przystankowych na kilometr kwadratowy powierzchni gminy:
- Zielonki - ok. 1,3 szt/km2
- Michałowice - ok. 0,82 szt/km2
- Kocmyrzów - Luborzyca - ok. 0,76 szt/km2
Długość "tras" (dróg) po których kursują autobusy ZTP Kraków:
- Zielonki - ok. 0,98 km/km2
- Michałowice - ok. 0,70 km/km2
- Kocmyrzów - Luborzyca - ok. 0,56 km/km2
Z powyższych współczynników wynika też to co wynika z grafiki: w naszej gminie występuje dużo tzw. białych plam komunikacyjnych w których odległość do najbliższego przystanku jest bardzo duża. W gminie Zielonki problem ten praktycznie nie występuje, a w gminie Michałowice "białe plamy" obsługuje komunikacja gminna.
Podsumowując:
W porównaniu do średniej z dwóch wyżej wymienionych gmin w naszej gminie:
- dostępność przystanków jest gorsza o około 30%
- dostępność tras gorsza o około 34%
- wydatki na transport publiczny w porównaniu do budżetu niższe o około 50%
- wydatki na transport publiczny na jednego mieszkańca niższe o około 46%
Zachęcam do zapoznania się ze szczegółami na poniższych grafikach.
Wnioski pozostawiam Państwu.
Wkrótce ciąg dalszy kącika komunikacyjnego.
- Załączniki
-
- Przechwytywanie1.PNG (31.84 KiB) Przejrzano 1050 razy
-
- Przechwytywanie.PNG (19.68 KiB) Przejrzano 1050 razy
Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki
Chyba opracowanie scyzor663 wybrzmiało gdzie trzeba, bo Gmina Kocmyrzów-Luborzyca wrzuciła post, w którym deklaruje rozwój km. Acz wieści trzeba traktować z rezerwą:
- "232" do WIlkowa super, jednak miało to być w tym roku (były zarezerwowane pieniądze),
- dodatkowe pojedyncze kursy "202", "212" czy "232" raczej nie przejdą bo zawsze w takich sytuacjach przewoźnik wymagał minimum dwóch kółek by się to opłacało, do tego może być ciężko znaleźć brygady (chyba że jesienią 2024, gdy Mobilis przejmie część kursów).
https://www.facebook.com/photo/?fbid=67 ... 2727015613
- "232" do WIlkowa super, jednak miało to być w tym roku (były zarezerwowane pieniądze),
- dodatkowe pojedyncze kursy "202", "212" czy "232" raczej nie przejdą bo zawsze w takich sytuacjach przewoźnik wymagał minimum dwóch kółek by się to opłacało, do tego może być ciężko znaleźć brygady (chyba że jesienią 2024, gdy Mobilis przejmie część kursów).
https://www.facebook.com/photo/?fbid=67 ... 2727015613
Szanowni Mieszkańcy,
Wychodząc naprzeciw Państwa oczekiwaniom i sugestiom w sprawie poprawienia dostępności transportu publicznego dzielimy się tutaj naszymi działaniami, które w ostatnim czasie zrealizowaliśmy, planujemy i chcemy wdrożyć, aby żyło się wszystkim nam lepiej.
* Uruchomiliśmy linię 272 przez Dojazdów do Kocmyrzowa, która jest wydłużeniem linii 117,
* Jesteśmy w trakcie finalizacji wydłużenia linii 232 do Wilkowa ( została uruchomiona procedura zamiany działek z Parafią Luborzyca w celu wykonania pętli autobusowej)
* Zawnioskowaliśmy do Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie w sprawie uruchomienia dodatkowych kursów MPK (pismo w załączeniu),
* w kasie urzędu gminy można zakupić bilety komunikacji MPK, docelowo na budynku urzędu gminy zostanie zamontowany biletomat ( czekamy na stosowne działania TAURON w tym zakresie )
* Chcąc zwiększyć ilość miejsc parkingowych przy park and ride w Baranówce zostały w tym celu zakupione działki. Jednak tu musimy wykazać się cierpliwością, bowiem konieczne są zmiany w planie zagospodarowania przestrzennego gminy.
* W najbliższych dniach zostanie otwarty Park and Ride w Zastowie na 51 miejsc postojowych.
Dziękujemy Wam wszystkim za liczne głosy i sugestie w sprawie komunikacji MPK i wielu innych pokrewnych tematów. Nie wszystko można załatwić i zmienić „od ręki” jednak sukcesywne działania i wymiana spostrzeżeń są niezbędne i mamy nadzieję że doprowadzą nas do zamierzonych celów.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości