Komunikacja miejska w 2023 roku

- Linie, trasy, rozkłady
Awatar użytkownika
stefan
Znawca
Posty: 156
Rejestracja: 10 sie 2022, 13:57
Lokalizacja: WNH

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: stefan » 08 lis 2023, 21:20

Wojciech pisze: 08 lis 2023, 19:31 Linie, które miały być skoordynowane ze sobą, przynajmniej częściowo (czyli "105" i "199") wysłali na różne objazdy. Brawo.
Na tym odcinku koordynacja nie ma większego znaczenia ale za to ktoś, kto chce jechać na Powstańców / Prądnik może wybrać sobie 199 i nie będzie się musiał bujać przez R. Barei. Imo bardzo dobre rozwiązanie.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5814
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: Kaszmir » 08 lis 2023, 23:09

stefan pisze: 08 lis 2023, 21:20Na tym odcinku koordynacja nie ma większego znaczenia ale za to ktoś, kto chce jechać na Powstańców / Prądnik może wybrać sobie 199 i nie będzie się musiał bujać przez R. Barei. Imo bardzo dobre rozwiązanie.
Też myślę, że ma to sens i chyba nawet nie było innego wyboru.

Gdyby obie linie ("105", "199") skierowali przez Lublańską, to wtedy rejony przystanku "Dobrego Pasterza" straciłyby większość linii - "105", "132", "139", "199", zostając tylko z pociętym "503" i ew. "537".

Z kolei gdyby obie skierować przez al. 29 Listopada i Powstańców, to wtedy rejony "Majora" nie miałyby żadnego połączenia w stronę al. 29 Listopada.

Kowalik
Specjalista
Posty: 318
Rejestracja: 08 lut 2022, 14:38

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: Kowalik » 12 lis 2023, 19:05

Korzystając dziś z przystanku Łagiewniki SKA zerknąłem na rozkłady w gablocie i synchronizacja w kierunku Kurdwanowa 10 i 50 powala. W niedzielne poranki jadą w odstępie dwóch minut i 28 minut dziury. Później mimo, że dochodzi linia 11 to nadal występują 13 minutowe dziury. Niby niedługi wspólny odcinek, ale jak na trzy linie słabo to wygląda.

ant_sm
Specjalista
Posty: 379
Rejestracja: 20 lut 2020, 19:45

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: ant_sm » 12 lis 2023, 20:23

Kowalik pisze: 12 lis 2023, 19:05 Korzystając dziś z przystanku Łagiewniki SKA zerknąłem na rozkłady w gablocie i synchronizacja w kierunku Kurdwanowa 10 i 50 powala. W niedzielne poranki jadą w odstępie dwóch minut i 28 minut dziury. Później mimo, że dochodzi linia 11 to nadal występują 13 minutowe dziury. Niby niedługi wspólny odcinek, ale jak na trzy linie słabo to wygląda.
Temat nie jest nowy bo tak niestety jest już od kilku miesięcy.

Ydhflx
Specjalista
Posty: 307
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: Ydhflx » 12 lis 2023, 20:58

Kowalik pisze: 12 lis 2023, 19:05 Korzystając dziś z przystanku Łagiewniki SKA zerknąłem na rozkłady w gablocie i synchronizacja w kierunku Kurdwanowa 10 i 50 powala. W niedzielne poranki jadą w odstępie dwóch minut i 28 minut dziury. Później mimo, że dochodzi linia 11 to nadal występują 13 minutowe dziury. Niby niedługi wspólny odcinek, ale jak na trzy linie słabo to wygląda.
Przystanki ledwie 3, z czego 2 tuż obok siebie. Niestety, ale nikt nie będzie synchronizował na kilka rannych niedzielnych godzin dwóch z najdłuższych linii w mieście, żeby miały takt na praktycznie jednym przystanku. Szczególnie, że 10 jest wtedy zsynchronizowana z 4 i 52 (do 9+10+11), a 50 z 24, a także z 9 i 20 (to już do gorszego taktu, bo 50 jedzie po 17 minutach przerwy ale gdyby ją przesunąć do przodu, to taktowi 10+50 by nie pomogło, bo 50 jedzie z tyłu).

Taka mała dygresja: to akurat jest moim zdaniem dość słaby przykład braku synchronizacji, ale multum można znaleźć w autobusach, gdzie mamy więcej linii o gorszych częstotliwościach. Na przykład, 168 - będące dowozówką na tramwaj ma f-30 (przy f-20 tramwajów) - przez co zsynchronizowane może być z co drugim kursem tramwajów, ale i tak nie jest, bo np. przy przesiadce na 5 masz czekania 1/11 minut (a na 3 - 0/10) - gdzie 1 minuta zapasu na 5 zwykle oznacza, że nie zdążysz, bo trzeba jeszcze na inny przystanek przejść (a 0 minut na 3 to analogicznie praktycznie 20 minut). Ale tak to jest jak mamy milion linii zewsząd dowsząd, większość o słabej częstotliwości.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: kot_feliks » 12 lis 2023, 21:18

Ydhflx pisze: 12 lis 2023, 20:58 a przykład, 168 - będące dowozówką na tramwaj ma f-30 (przy f-20 tramwajów) - przez co zsynchronizowane może być z co drugim kursem tramwajów, ale i tak nie jest, bo np. przy przesiadce na 5 masz czekania 1/11 minut (a na 3 - 0/10) - gdzie 1 minuta zapasu na 5 zwykle oznacza, że nie zdążysz, bo trzeba jeszcze na inny przystanek przejść (a 0 minut na 3 to analogicznie praktycznie 20 minut). Ale tak to jest jak mamy milion linii zewsząd dowsząd, większość o słabej częstotliwości.
Wiesz co, no "nie ma pieniędzy" na f20 na 168, żeby ludzie mieli normalny dojazd do tramwaju. Ew. trzeba by pociąć w jakimś innym miejscu.

Pieniądze poszły już na 7 tablic dla kierowców (pokazujących aktualnie temperaturę i godzinę), na inwestycje typu 5 pasów ruchu na skrzyżowaniu "bo się zmieści", jak wcześniej i dalej masz po 2, a potem wymalowanie części tych pasów jako... obszary wyłączone z ruchu itd.

Musisz się pogodzić z tym, że o f-20 na 168 będziesz walczył kolejne 5 lat, ew przesiąść się do auta.

Ydhflx
Specjalista
Posty: 307
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: Ydhflx » 12 lis 2023, 21:34

kot_feliks pisze: 12 lis 2023, 21:18 Wiesz co, no "nie ma pieniędzy" na f20 na 168, żeby ludzie mieli normalny dojazd do tramwaju. Ew. trzeba by pociąć w jakimś innym miejscu.
Ja rozumiem, że pieniędzy nie ma, ale akurat to jest przykład braku zauważania. Na start, można by przesunąć 168 3 minuty wcześniej, i byłyby przesiadki przynajmniej w jednym przypadku. Po drugie, można by wziąć brygadę ze 140 (która ma skandaliczne (i absolutnie bezużyteczne jak na dowozówkę) f-40 i to tylko 8-20) i dać na 168, za to mogłoby po przejechaniu Azorów robić jeszcze kółko przez Radzikowskiego. Dla pasażerów 168 trasa ok. 9 minut dłuższa, ale obecnie na przesiadkę jest 20/10 minut, a przy f-20 można by zrobić 3 minuty przy każdym kursie - na plus. Dla pasażerów 140 - autobus 2x częściej, za to nie do Alei. Moim zdaniem i tak in plus, do Alei jest 130 albo 501. Zresztą, to temat na osobny wątek. Faktem pozostaje, że jak dowozówki w tym mieście mają 0 minut na przesiadkę cały dzień, to nie wymagajmy żeby na dwóch przystankach było coś zsynchronizowane.

suchy
Ekspert
Posty: 774
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: suchy » 12 lis 2023, 21:43

Ydhflx pisze: 12 lis 2023, 20:58 Przystanki ledwie 3, z czego 2 tuż obok siebie. Niestety, ale nikt nie będzie synchronizował na kilka rannych niedzielnych godzin dwóch z najdłuższych linii w mieście, żeby miały takt na praktycznie jednym przystanku.
No nie tylko kilka rannych godzin, bo taka sytuacja trwa przez cały tydzień:

dni powszednie do południa (9 - 13):
10tka - 02, 17, 32, 47
50tka - 00, 15, 30, 45

popołudniu (14-19):
10tka - 14, 29, 44, 59
50tka - 00, 15, 30, 45 (jak wyżej).

niedziela rano:
10tka - 19, 49
50tka - 21, 51

cała sobota + niedziela od 9.00 do końca:
10tka - 03, 23, 43
50tka - 00, 20, 40

Częściowo niby jest 11tka - ale też w niektórych porach tak niefortunnie ustawiona, że jak przepuścisz wszystkie 3 tramwaje na SKA, to potem czekasz prawie 10 minut, np. w dni powszednie popołudniu:

11tka - 11, 26, 41, 56
10tka - 14, 29, 44, 59
50tka - 00, 15, 30, 45

Trochę to bezsensowne, bo niby cała Trasa Łagiewnicka powstała, żeby skrócić trasę między Łagiewnikami a Kurdwanowem (bo wcześniej trzeba było jeździć dookoła przez Mateczny, albo 133 od tyłu). Tylko co to za skrócenie, jak czasami trzeba czekać po kilkanaście minut na tramwaj, żeby przejechać właśnie "TYLKO 3 przystanki".

Może cokolwiek uda się poprawić ale z linią 11 (przesunąć w weekend, tak żeby stworzyła lepszy takt z 10/50) w momencie gdy zostanie oddana pętla na Górce Narodowej. A dlaczego akurat tam? No bo z tego powodu 18tka ma swój osobny tor na Makach (żeby motorniczowie mogli tutaj odbywać przerwy - bo na GN nie ma punktu socjalnego oraz normalnej toalety), więc 11, 17 i 52 muszą się wspólnie gnieść na dużym torze - więc przyjazdy/odjazdy 11tki muszą być dostosowane do pozostałych 2 linii. W normalnej sytuacji zaś jest tak, że 18 i 52 stoją na dużej pętli, a 11/17 na małej pętli - więc łatwiej jest rozplanować ich przyjazd oraz odjazd.

A co do synchronizacji między 4 i 10 na placu Centralnym w stronę Mogilskiej - jak w weekendy jest jeszcze okej (odstępy 12/8min), tak w porze porannej w dni powszednie (między 6-12) są beznadziejne, bo masz odstęp 1-2min / 13-14min:
10tka - 09, 24, 39, 54
4ka - 07, 22, 37, 52

Kowalik
Specjalista
Posty: 318
Rejestracja: 08 lut 2022, 14:38

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: Kowalik » 12 lis 2023, 22:35

Kolega Suchy powyżej wszystko pięknie przedstawił. Reasumując wydaliśmy milardy na tunel tramwajowy, gdzie przy trzech liniach w tygodniu czas oczekiwania ponad 10 minut, a w weekendy blisko 30. Akurat tyle zajmie dotarcie pieszo na Kurdwanów. Niestety alternatywnie z przesiadkami też nie ma czym nawet pokombinować zbytnio.

Ydhflx
Specjalista
Posty: 307
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: Ydhflx » 12 lis 2023, 22:54

suchy pisze: 12 lis 2023, 21:43 No nie tylko kilka rannych godzin, bo taka sytuacja trwa przez cały tydzień:

dni powszednie do południa (9 - 13):
10tka - 02, 17, 32, 47
50tka - 00, 15, 30, 45

popołudniu (14-19):
10tka - 14, 29, 44, 59
50tka - 00, 15, 30, 45 (jak wyżej).

niedziela rano:
10tka - 19, 49
50tka - 21, 51

cała sobota + niedziela od 9.00 do końca:
10tka - 03, 23, 43
50tka - 00, 20, 40

Częściowo niby jest 11tka - ale też w niektórych porach tak niefortunnie ustawiona, że jak przepuścisz wszystkie 3 tramwaje na SKA, to potem czekasz prawie 10 minut, np. w dni powszednie popołudniu:

11tka - 11, 26, 41, 56
10tka - 14, 29, 44, 59
50tka - 00, 15, 30, 45

Trochę to bezsensowne, bo niby cała Trasa Łagiewnicka powstała, żeby skrócić trasę między Łagiewnikami a Kurdwanowem (bo wcześniej trzeba było jeździć dookoła przez Mateczny, albo 133 od tyłu). Tylko co to za skrócenie, jak czasami trzeba czekać po kilkanaście minut na tramwaj, żeby przejechać właśnie "TYLKO 3 przystanki".

Może cokolwiek uda się poprawić ale z linią 11 (przesunąć w weekend, tak żeby stworzyła lepszy takt z 10/50) w momencie gdy zostanie oddana pętla na Górce Narodowej. A dlaczego akurat tam? No bo z tego powodu 18tka ma swój osobny tor na Makach (żeby motorniczowie mogli tutaj odbywać przerwy - bo na GN nie ma punktu socjalnego oraz normalnej toalety), więc 11, 17 i 52 muszą się wspólnie gnieść na dużym torze - więc przyjazdy/odjazdy 11tki muszą być dostosowane do pozostałych 2 linii. W normalnej sytuacji zaś jest tak, że 18 i 52 stoją na dużej pętli, a 11/17 na małej pętli - więc łatwiej jest rozplanować ich przyjazd oraz odjazd.

A co do synchronizacji między 4 i 10 na placu Centralnym w stronę Mogilskiej - jak w weekendy jest jeszcze okej (odstępy 12/8min), tak w porze porannej w dni powszednie (między 6-12) są beznadziejne, bo masz odstęp 1-2min / 13-14min:
10tka - 09, 24, 39, 54
4ka - 07, 22, 37, 52
Zaczynając od początku: poza niedzielnym porankami i wieczorami dochodzi 11, także tak, brak synchronizacji między 10 i 50 nie jest takim problemem. I po kolei:

Dni robocze 9-13: 2+8+5. Nie idealnie, ale przyzwoicie.

Dni powszednie 14-19: 00, 11, 14 - faktycznie nie najlepiej.

Sobota + niedziela od 10: 00, 03, 07 (20 itd.). Znowu raczej słabo, acz tragedii nie ma.

Dlatego nie rozumiem zupełnie pomijania linii 11 w tym rozważaniu. Przecież pomiędzy tymi przystankami jeżdżą 3 linie a nie dwie, i należy rozpatrzyć je wszystkie.

Dalej, Trasa Łagiewnicka rzeczywiście służy komunikowaniu Kurdwanowa z Łagiewnikami. Jednak, Kurdwanów to nie tylko pętla, a nawet jak w innych wątkach pisano, większość jest na wschód od pętli - gdzie 10 nie dojeżdża. Dlatego, jeżeli już chcemy rozważać dwie z linii, to powinny to być 11 i 50. I tak, w dzień roboczy rano dają 10+5, także średnio, a po południu 11+4 (a 7-9 to w ogóle 2+13 czyli źle) (i 7+13 w weekendy) - i to jest wdg mnie większy problem, niż sama koordynacja 10+11+50 na odcinku tylko do pętli. Raz, że dłuższy odcinek, a dwa, że do tego większe odstępy. No i dla mnie tak, ale 3 przystanki - z których między drugim a trzecim jest 200m - to "TYLKO 3 przystanki". Fajnie byłoby poprawić, ale tragedii nie ma. Szczególnie, jeżeli z poprawieniem jest problem, bo znany problem z pętlą na Makach i być może na Kurdwanowie (10 i 50 (jadące w drugą stronę) muszą mieć przerwy, a jeszcze 24, i tylko dwa tory). No i jeśli zaczniemy bawić się w idealną synchronizację na odcinku 3 przystanków, to zapraszam ;) 50 trzeba by zsynchronizować z 8, 19, 10, 11, 24, 6, 20, 9, 49, 17, 18, 5, 3 (idąc od południa na północ trasy). 10 z 21, 9, 49, 4, 44, 5, 52, 14, 20, 18, 8, 13, 6, 17, 11, 50. Z kolei 11 "tylko" z 18, 52, 17, 8, 22, 19, 50, 24, 6, 20. Już widać, że to zadanie niewykonalne, a dodajmy jeszcze że na większości pętli linie dzielą tory i nie ma przejazdówek do wyprzedzania, a na części nie ma nawet punktów socjalnych.

No i problem z koordynacją 4 i 10: ponownie, zapomniałeś że w dni powszednie jest jeszcze 44. Więc mamy 5/6+2/1+8. Także znowu, mogłoby być lepiej, ale tragedii nie ma. Przypomnę, że 7,5 minuty to wdg badań społecznych wspominanych tu na forum granica przy której ludzie nie patrzą na rozkład.

Podsumowując: skupiamy się by na ciągach nie było dziur, a nie by na każdych 3 przystankach było równe 5+5+5.

Ydhflx
Specjalista
Posty: 307
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: Ydhflx » 12 lis 2023, 23:06

Kowalik pisze: 12 lis 2023, 22:35 Kolega Suchy powyżej wszystko pięknie przedstawił. Reasumując wydaliśmy milardy na tunel tramwajowy, gdzie przy trzech liniach w tygodniu czas oczekiwania ponad 10 minut, a w weekendy blisko 30. Akurat tyle zajmie dotarcie pieszo na Kurdwanów. Niestety alternatywnie z przesiadkami też nie ma czym nawet pokombinować zbytnio.
Tyle że to co piszesz po prostu nie jest prawdą. Czas oczekiwania nie może wynosić "blisko 30 minut", jeśli masz 3 linie, każda co... 20 minut. Jedynie w niedzielę przed godziną 7 (gdy nie ma 11, a reszta ma f-30) jest 28 minut, ale pisanie ze coś jest "w weekendy" podczas gdy jest to w niedzielę od 5 do 7 to w najlepszym wypadku pomyłka, a w najgorszym - kłamstwo (jeżeli na podstawie 2 godzin o brzasku piszesz stwierdzenia o całym weekendzie). Także trzymajmy się faktów. ZTP popełnia sporo niezrozumiałych decyzji, także tym bardziej powinno być łatwo ich krytykować właśnie trzymając się faktów.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5814
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: Kaszmir » 12 lis 2023, 23:28

Ydhflx pisze: 12 lis 2023, 22:54No i problem z koordynacją 4 i 10: ponownie, zapomniałeś że w dni powszednie jest jeszcze 44. Więc mamy 5/6+2/1+8. Także znowu, mogłoby być lepiej, ale tragedii nie ma.
Gdy kursuje "44" to jest w porządku. Gorzej, że ono funkcjonuje tylko do godz. 9. Potem od 9 do 12:30 niestety jest takt 2+13.

Ydhflx
Specjalista
Posty: 307
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: Ydhflx » 12 lis 2023, 23:41

Kaszmir pisze: 12 lis 2023, 23:28 Gdy kursuje "44" to jest w porządku. Gorzej, że ono funkcjonuje tylko do godz. 9. Potem od 9 do 12:30 niestety jest takt 2+13.
Rzeczywiście, zmyliło mnie bo komentarz na który odpisywałem napisał 6-12. Inna sprawa, że 4 powinno być co 7,5 minuty cały dzień, ewentualnie skrócone do Bronowic połową kursów.

Kowalik
Specjalista
Posty: 318
Rejestracja: 08 lut 2022, 14:38

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: Kowalik » 13 lis 2023, 9:11

Tylko należy pamiętać, że 11 jest niezwykle podatna na zawieszenia. Skoro według większości tutaj zgromadzonych na tym ciągu jest dobrze, to nie było tematu. Tylko później nie ma nad czym zastanawiać, że poranki zwłaszcza weekendowe to królestwo taksówek i komunikacji indywidualnej. :lol:

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5814
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: Kaszmir » 13 lis 2023, 9:51

Ydhflx pisze: 12 lis 2023, 23:41Inna sprawa, że 4 powinno być co 7,5 minuty cały dzień, ewentualnie skrócone do Bronowic połową kursów.
W Hucie też wg mnie wystarczyłoby do Kombinatu bo do Wzgórz zapełnienia są mniejsze. Pierwotne "44" (Kopiec Wandy - Bronowice) było całkiem niezłe tylko powinno być całodzienne by tak jak piszesz łącznie było f7,5, i dwa że skierowałbym je do Zaj. Nowa Huta (gdyby MPK się zgodziło...) by przy Kombinacie miało wspólny peron z "4".

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 25 gości