24m na "179" :)
24m na "179" :)
Bratysława dostała właśnie dwuprzegubowego trolejbusa ze stajni Solarisa.
https://transinfo.pl/infobus/bratyslawa ... ollino-24/
Po otrzymaniu homologacji będzie takich pojazd 16.
Tak się zastanawiam nad takimi pojazdami do Krakowa. Faktycznie argument, że nie można w nieskończoność zwiększać częstotliwości jest słuszny, można spróbować z pojemnością.
Niegdyś Kraków eksperymentował z autobusami jednoczłonowymi ale z pojemnością pasażerów zbliżoną do przegubowców - Neoplany.
Pomijając kwestie przepisów, homologacji, a także infrastruktury bo tą w pewnym zakresie można dostosować, czy uzasadnionym w sensie potokow pasażerskich byłaby eksploatacja dwuprzegubowców? Linia 179 jest bardzo obciążona pomimo dużej częstotliwości.
Chętnie bym widział takie monstrum w Krakowie.
PS:
Ikarus już w 1988 roku zaprezentował taki dwuprzegubowy model Ikarus 293, niestety nie wszedł do seryjnej produkcji, a szkoda, bo w tamym okresie takie linie jak 164, 174 byłoby warte tamtych autobusów.
Berliet pod marką Renault:
https://transinfo.pl/infobus/bratyslawa ... ollino-24/
Po otrzymaniu homologacji będzie takich pojazd 16.
Tak się zastanawiam nad takimi pojazdami do Krakowa. Faktycznie argument, że nie można w nieskończoność zwiększać częstotliwości jest słuszny, można spróbować z pojemnością.
Niegdyś Kraków eksperymentował z autobusami jednoczłonowymi ale z pojemnością pasażerów zbliżoną do przegubowców - Neoplany.
Pomijając kwestie przepisów, homologacji, a także infrastruktury bo tą w pewnym zakresie można dostosować, czy uzasadnionym w sensie potokow pasażerskich byłaby eksploatacja dwuprzegubowców? Linia 179 jest bardzo obciążona pomimo dużej częstotliwości.
Chętnie bym widział takie monstrum w Krakowie.
PS:
Ikarus już w 1988 roku zaprezentował taki dwuprzegubowy model Ikarus 293, niestety nie wszedł do seryjnej produkcji, a szkoda, bo w tamym okresie takie linie jak 164, 174 byłoby warte tamtych autobusów.
Berliet pod marką Renault:
Re: 24m na 179 :)
Wszystko fajnie, ładnie, ale z tego co pamiętam w Polsce maksymalna długość autobusu przegubowego może wynosić 18,75m.
Re: 24m na 179 :)
Chyba w każdym kraju UE jest 18,75m maksymalnej długości.
Ale w drodze odstępstwa można taki pojazd zarejestrować. Trzeba przejść homologacje.
Ale w drodze odstępstwa można taki pojazd zarejestrować. Trzeba przejść homologacje.
Re: 24m na 179 :)
W Warszawie testowano 19,5 metrowego Mercedesa CapaCity. Trochę takich wozów jeździ w niemieckich miastach.
Na pewno będzie łatwiej zacząć od mniejszego przeskoku z długością, biorąc pod uwagę, że na samej trasie "179" kilka przystanków wymagałoby przebudowy.
Na pewno będzie łatwiej zacząć od mniejszego przeskoku z długością, biorąc pod uwagę, że na samej trasie "179" kilka przystanków wymagałoby przebudowy.
Re: 24m na "179" :)
Ale może są też inne linie, które by wymagały takiego taboru.
Ze zdjęcia widać, że ostatnia oś w przegubie jest skrętna, tak jak w Ikarusach 280, więc ostatnia ośka idzie śladem III osi (analogicznie jak w Ikarusach III oś szła mniej więcej śladem II - podczas gdy w tzw. "pchaczach" czyli autobusach, w których napęd jest przeniesiony na III oś, idzie ona [ta III oś] mniejszym promieniem niż II czyli zachodzi do wewnątrz). Skoro IV oś idzie śladem III to nie ma obaw, że pojazd ścinałby bardziej zakręty niż zwykły przegubowiec - oczywiście piszę to w przybliżeniu, bo nie znamy dokładnie geometrii skrętów, jak dokładnie promień rysuje poszczególna oś.
Ze zdjęcia widać, że ostatnia oś w przegubie jest skrętna, tak jak w Ikarusach 280, więc ostatnia ośka idzie śladem III osi (analogicznie jak w Ikarusach III oś szła mniej więcej śladem II - podczas gdy w tzw. "pchaczach" czyli autobusach, w których napęd jest przeniesiony na III oś, idzie ona [ta III oś] mniejszym promieniem niż II czyli zachodzi do wewnątrz). Skoro IV oś idzie śladem III to nie ma obaw, że pojazd ścinałby bardziej zakręty niż zwykły przegubowiec - oczywiście piszę to w przybliżeniu, bo nie znamy dokładnie geometrii skrętów, jak dokładnie promień rysuje poszczególna oś.
Re: 24m na "179" :)
Zakręty Kurniki>Pawia. Bonarka. Sławka>Beskidzka będą trudnością.
Re: 24m na "179" :)
Na 179 kilkanaście lat temu nie jeździł przypadkiem na dwa kółka na Citaro przegubowe z 2 osiami z tyłu? Capacity czy jak on się tam zwie. Jeśli w tym dwuprzegubie 3 oś jest skrętna, to taki pojazd nie powinien mieć gorszego skrętu niż CapaCity.
Re: 24m na "179" :)
Jeździł, choć było to ponad 15 lat temu Długość 19,5 m:Kierman pisze: 21 lis 2023, 9:40Na 179 kilkanaście lat temu nie jeździł przypadkiem na dwa kółka na Citaro przegubowe z 2 osiami z tyłu? Capacity czy jak on się tam zwie.
http://www.kmk.krakow.pl/mercedes_o530gl_test.html
Re: 24m na "179" :)
O boziu to już 15 lat?Kaszmir pisze: 21 lis 2023, 11:10 Jeździł, choć było to ponad 15 lat temu Długość 19,5 m:
http://www.kmk.krakow.pl/mercedes_o530gl_test.html
19,5 m czyli mamy potwierdzenie, że jak się chce to te przepisowe 18,75 można sobie wsadzić.
III ośka jest na bliźniaku, więc raczej skrętna nie jest, zresztą na zdjęciu widać, że skrętna jest IV ośka, czyli idzie ona mniej wiecej śladem III, czyli autobus zachowuje się dość podobnie jak zwykły przegubowiec.Kierman pisze: 21 lis 2023, 9:40 Na 179 kilkanaście lat temu nie jeździł przypadkiem na dwa kółka na Citaro przegubowe z 2 osiami z tyłu? Capacity czy jak on się tam zwie. Jeśli w tym dwuprzegubie 3 oś jest skrętna, to taki pojazd nie powinien mieć gorszego skrętu niż CapaCity.
Swoją drogą ciekawe czemu dwuprzegubowiec występuje tylko jako trolejbus, a nie jako zwykły autobus, nawet z pantografem.
- pasazer_mobilisu
- Ekspert
- Posty: 1507
- Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01
Re: 24m na "179" :)
Oczywiście że występuje:Kojak pisze: 21 lis 2023, 12:54 Swoją drogą ciekawe czemu dwuprzegubowiec występuje tylko jako trolejbus, a nie jako zwykły autobus, nawet z pantografem.
https://www.solarisbus.com/pl/biuro-pra ... nmark-1649
https://www.poznanskieautobusy.pl/pl/ga ... c-24-13150
Nie karmić troli
- Zorza Polarna
- Specjalista
- Posty: 275
- Rejestracja: 30 lis 2022, 2:13
- Lokalizacja: Kraków - Kobierzyn
Re: 24m na "179" :)
Kojak pisze: 20 lis 2023, 15:18 \
Niegdyś Kraków eksperymentował z autobusami jednoczłonowymi ale z pojemnością pasażerów zbliżoną do przegubowców - Neoplany.
Pomijając kwestie przepisów, homologacji, a także infrastruktury bo tą w pewnym zakresie można dostosować, czy uzasadnionym w sensie potokow pasażerskich byłaby eksploatacja dwuprzegubowców? Linia 179 jest bardzo obciążona pomimo dużej częstotliwości.
Chętnie bym widział takie monstrum w Krakowie.
PS:
Ikarus już w 1988 roku zaprezentował taki dwuprzegubowy model Ikarus 293, niestety nie wszedł do seryjnej produkcji, a szkoda, bo w tamym okresie takie linie jak 164, 174 byłoby warte tamtych autobusów.
Patrząc na to że 179 czy 174 nie mają stricte pokręconej trasy (179 ma wsm tylko 2 ciężkie skręty na Klonowica/Sławka i Stojałowskiego/Halszki, 174 zresztą też) to poza tym mają trasy prawie proste, idealne dla takich monstrów. Naprawdę widziałbym przeznaczenie dla nich w Krakowie. Idealnym kandydatem byłoby również 194 ale temu by infrastruktura nieustanie dokuczała.....
"Festina lente 106 ad Łagiewniki"
-
- Ekspert
- Posty: 1973
- Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
- Lokalizacja: Balice
Re: 24m na "179" :)
Według mnie problemem byłyby jeszcze ronda pod Bonarką.Zorza Polarna pisze: 30 gru 2023, 1:53 Patrząc na to że 179 czy 174 nie mają stricte pokręconej trasy (179 ma wsm tylko 2 ciężkie skręty na Klonowica/Sławka i Stojałowskiego/Halszki, 174 zresztą też) to poza tym mają trasy prawie proste, idealne dla takich monstrów. Naprawdę widziałbym przeznaczenie dla nich w Krakowie. Idealnym kandydatem byłoby również 194 ale temu by infrastruktura nieustanie dokuczała.....
Skręt ze Sławka na Klonowica byłby bardzo problematyczny i autobus musiałby czekać aż nie będzie żadnego auta na skrzyżowaniu, a tam to rzadkość.
Re: 24m na "179" :)
Kręt Stojałowskiego/Halszki nie jest taki trudny, tam jest sporo miejsca, jest gdzie wyciągnąć przód. Ze Sławka w Klonowica jest faktycznie ciasno, mógłby tam być problem, kierowcy musieliby się przyzwyczaić.Zorza Polarna pisze: 30 gru 2023, 1:53 Patrząc na to że 179 czy 174 nie mają stricte pokręconej trasy (179 ma wsm tylko 2 ciężkie skręty na Klonowica/Sławka i Stojałowskiego/Halszki, 174 zresztą też) to poza tym mają trasy prawie proste, idealne dla takich monstrów. Naprawdę widziałbym przeznaczenie dla nich w Krakowie. Idealnym kandydatem byłoby również 194 ale temu by infrastruktura nieustanie dokuczała.....
Ale znając realia, do obsługi takiego dwuprzegubowca kierowcy przechodziliby szkolenie i byłaby stała obsada na ten typ wozów.
Zdaje się, że to miasto musiałoby zawnioskować o taki rodzaj autobusu.
- Zorza Polarna
- Specjalista
- Posty: 275
- Rejestracja: 30 lis 2022, 2:13
- Lokalizacja: Kraków - Kobierzyn
Re: 24m na "179" :)
A rzeczywiście zapomniałem o drugim kierunku no rzeczywiście masz rację byłby problem.Scania_9640 pisze: 30 gru 2023, 10:07 Według mnie problemem byłyby jeszcze ronda pod Bonarką.
Skręt ze Sławka na Klonowica byłby bardzo problematyczny i autobus musiałby czekać aż nie będzie żadnego auta na skrzyżowaniu, a tam to rzadkość.
"Festina lente 106 ad Łagiewniki"
Re: 24m na "179" :)
https://www.facebook.com/share/v/jhGnffqQVa2MyCuj/
https://www.lublin112.pl/jest-tak-dlugi ... w-zdjecia/
Lublin testuje dwuprzegubowca.
https://www.lublin112.pl/jest-tak-dlugi ... w-zdjecia/
Lublin testuje dwuprzegubowca.
Ostatnio zmieniony 21 wrz 2024, 9:23 przez Kojak, łącznie zmieniany 1 raz.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: boms, Google [Bot] i 0 gości