Krakowska polityka

- Bilety, działalność Miejskich Jednostek, pozostałe tematy związane z krakowską komunikacją miejską
Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 635
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Krakowska polityka

Post autor: kbieniu7 » 19 lis 2023, 13:44

Ydhflx pisze: 18 lis 2023, 22:36 W temacie polityki: jak dla mnie dalece największym problemem obecnych władz miasta nie jest to, że ich polityka transportowa jest zła, tylko że jest bardzo chaotyczna i niespójna - pokuszę się nawet o stwierdzenie, że nie ma polityki transportowej jako takiej, tylko są przypadkowo podejmowane decyzje. Na poparcie mojej tezy:
Kaszmir pisze: 19 lis 2023, 0:15 Trafne w punkt. Mam wrażenie, że są dwie polityki: jedna w centrum (zwężenia, ograniczanie i uspakajanie ruchu, wydzielanie km) i zupełnie inna poza nim (rozbudowane arterie samochodowe, km upychana bokiem, brak jakiejkolwiek spójności infrastruktury km). Tak jakby to były dwa zupełnie różne miasta.
Ja również się w pełni zgadzam. I niestety bardzo mnie to mierzi: dbamy i chuchamy o nasze święte "centrum" (które coraz bardziej się turystyfikuje), a tam, gdzie mieszka większość krakowian, leci autostradobetonoza, niedoinwestowany transport zbiorowy i często brak minimalnego poczucia estetyki.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 1136
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Krakowska polityka

Post autor: kot_feliks » 19 lis 2023, 16:07

Obecne zarządzanie w mieście wygląda +/- tak, jak planowany remont Mogilskiej:
- na Wieczystej na wlotach Mogilskiej i JPII 3,50 m pasy, "bo co jeśli pojedzie autobus" zastępczy;
- na Meissnera, gdzie są autobusy... 3,00m pasy, "bo nie ma problemu, aby autobus się zmieścił";
- kawałek dalej ten sam ZDMK na Mogilskiej daje wytyczne, aby zrobić... 3,0m pasy, mimo, że przecież 20 m dalej chce 3,50m i i broni tego jak niepodległości ;)

To jest przykład mikro, ale tak to wygląda też w skali makro.

Nie ma kompletnie żadnego planowania, kompletnie żadnej wymiany informacji, kompletnie żadnej wiedzy w UMK co robią poszczególne jednostki, i kompletnie żadnego nadzoru.

Przy czym to nie jest "ostatnie 22 lata", w takiej skali to +/- ostatni rok - dwa lata.

Awatar użytkownika
Paulow
Miłośnik
Posty: 53
Rejestracja: 13 lip 2022, 15:45

Re: Krakowska polityka

Post autor: Paulow » 20 lis 2023, 10:07

PKK to już tak rozpoznawalna marka, że moglibyście być w stanie we współpracy z jakimiś mediami zrobić Debatę na tematy komunikacyjne z kandydatami na prezydenta Krakowa. Konkretne pytania np. o połączenia z lotniskiem, nowe linie tramwajowe, rozwój SKA, SCT, parkingi na granicy miasta, prywatnych przewoźników, współpracę z gminami ościennymi, ceny biletów itd.

festence
Pasażer
Posty: 19
Rejestracja: 13 paź 2023, 0:16

Re: Krakowska polityka

Post autor: festence » 20 lis 2023, 17:30

Jacek Majchrowski: Nie wystartuję w wyborach
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/jacek ... 53919.html

Zgodnie z medialnymi pogłoskami, po blisko 22 latach prezydentem Krakowa zostanie ktoś inny niż Jacek Majchrowski.

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 709
Rejestracja: 30 sty 2020, 22:20
Lokalizacja: Rondo Matecznego

Re: Krakowska polityka

Post autor: Łukasz » 20 lis 2023, 17:32

Warto dodać, że Jacek Majchrowski wskazal jako kandydata na swojego następce Andrzeja Kuliga.

judash
Ekspert
Posty: 722
Rejestracja: 23 cze 2020, 9:34

Re: Krakowska polityka

Post autor: judash » 20 lis 2023, 19:53

Łukasz pisze: 20 lis 2023, 17:32 Warto dodać, że Jacek Majchrowski wskazal jako kandydata na swojego następce Andrzeja Kuliga.
Faktycznie, "dużo" zmieniłoby się.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6326
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Krakowska polityka

Post autor: Kaszmir » 20 lis 2023, 23:34

impuls pisze: 19 lis 2023, 11:06W ostatnich latach zrobiono chyba najwięcej jeśli chodzi o wizję transportową Miasta. Mamy kolej po czterech torach przez Centrum. Dzięki temu do Wieliczki, Tarnowa, Sędziszowa, Krzeszowic, Balic, Skawiny pociągi kursują co pół godziny a czasem nawet 3 pociągi na godzinę. W wielu gminach wokół Krakowa powstały parkingi i są pełne. Bardzo duży potok aut został powstrzymany, bo kolej dociera szybko do Krakowa. Są też agloekspresy. Wreszcie będzie ring Autostradowy wokół Krakowa. Powstały lub powstają dwupasmowe wylotówki których brakowało Igołomska, al. 29 Listopada, Trasa Wolbromska, Kocmyrzowska. Powstała T. Łagiewnicka jako część III obwodnicy Krakowa. I tylko te ulice które są w ramach III obwodnicy w tym Opolska mają rozwiązania wielu pasów do przyjmowania ruchu międzydzielnicowego. Ogranicza się funkcjonowanie innych ulic Dietla, Starowiślna, Krakowska, aby zlikwidować ruch tranzytowy.
Część rzeczy o których piszesz to inwestycje które nie są Miasta (np. kolej, aglo P&R, S7 w Hucie). A nam właśnie chodzi o brak spójności w polityce miejskiej, Krakowa. I jak wspomnieliśmy, zgadzamy się z Tobą co do centrum - tu uspokaja się ruch, poprawia sytuację pieszych i pasażerów. Problem zaczyna się poza centrum, gdzieś między II a III obwodnicą. Przykłady które poruszyłeś:

Trasa Łagiewnicka - tramwaj upchnięty na siłę, meandrujący między jezdniami. Funkcjonalność jedynie połowiczna bo nie zbudowano torowiska na zachodniej połowie Trasy (nie ma ku temu racjonalnego uzasadnienia), oraz nie zorientowano się w porę że brakuje łącznika Prokocim-Kurdwanów (wina poprzedniej ekipy).

Igołomska - tak samo, brak pociągnięcia tramwaju pod rzekomą Nową Hutę Przyszłości. Zresztą, początkowo w ogóle nie planowano remontu istniejącego torowiska, tylko chciano rozbudować samą jezdnię, zostawiając tory by się rozpadły! Udało się to zmienić w ostatniej chwili i tylko dlatego, że w porę zmieniła się ekipa.

AgloX są super i trzeba je chwalić. Dla pełni obrazu musimy jednak być świadomi, że ich wzkm powstały w dużej mierze z cięć na liniach miejskich. "307" i "337" powstały m.in. kosztem Nowej Huty (nieprzywracanie zabranych brygad "502", "429" itd.). Nawet wzmocnienie "301" powstało w dużej mierze przez wchłonięcie zawieszonej linii "314", która to powstała kosztem cięć m.in. na linii "132" w 2019 (gdy jeszcze kursowała - zabranie części kursów, skrócenie). Także w dużej mierze to przenoszenie wzkm z linii miejskich na aglo.

Przykład spoza listy. Poza centrum jest masa skrzyżowań, gdzie brakuje przejść dla pieszych w wybranych relacjach. Czyli Miasto wysyła jasny sygnał, że poprawia przepustowość dla aut kosztem dostępności i atrakcyjności km. Przykładów jest multum:
- Wiślicka (zlikwidowane lata temu przejście od strony Bora-Komorowskiego),
- Bora-Komorowskiego,
- Kapelanka (przystanek Słomiana - mieszkańcy bloków przy przystanku muszą przechodzić nawet 5-6 przejść by dojść z tramwaju!),
- nawet nowe inwestycje, takie jak Trasa Łagiewnicka (brakujące przejścia przy skrzyżowaniu z Zakopiańską).

I o tym piszemy - że o ile w centrum polityka transportowa Krakowa jest coraz bardziej przyjazna km, tak poza centrum podejście jest odwrotne. Tak, jakby były dwa różne Miasta.

impuls
Ekspert
Posty: 1447
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Krakowska polityka

Post autor: impuls » 21 lis 2023, 8:50

Historia na pewno oceni Prezydenturę J. Majchrowskiego. Czy będą mu stawiane pomniki jego imieniem nazywane skwery, ulice czy może wypominane afery i wkręcenie Krakowa w trudną sytuację finansową. Tak czy inaczej Kraków po tych 20 latach jest zupełnie inny. Mamy Centrum Kongresowe, Halę widowiskowo - sportową Arena, buduje się Centrum Muzyki. Są dwa zmodernizowane stadiony, wiele basenów, nowych parków czy zrewitalizowanych współcześnie. J.Majchrowski dokończył budowę szybkiego tramwaju po nieudanym przetargu poprzedniej ekipy z firmą Guris. Powstały linie tramwajowe w tunelu pod Dworcem, Pawia, Mały Płaszów, Czerwone Maki, Estakada nad Płaszowem, Trasa Łagiewnicka, Górka N i teraz buduje się Mistrzejowice. Czy jest jakieś miasto w Polsce które wybudowało podobną ilość linii w ostatnim 20 leciu? (sporo ma Gdańsk, Bydgoszcz ale nie aż tyle) . Wyremontowano wiele torowisk i praktycznie zostały dwa w stanie agonalnym na które brakuje kasy. Obecnie komunikacja tramwajowa w Krakowie jest druga pod względem ilości brygad, ilości przestrzeni pasażerskiej. Było w 2002 około 190-200 brygad tramwajowych w tym wiele 13 i 20 metrowych. 5% taboru niskopodłogowa. Dzisiaj odpowiednio 250 brygad z przewagą pociągów 33 metrowych i 90% z udziałem niskiej podłogi. Dużo więcej tramwajów było w Łodzi czy GOP-ie. Te miasta przegoniliśmy. Wiele inwestycji tramwajowych jest też przygotowanych na różnych etapach do realizacji. Kraków jest w czołówce turystki. I miejsce na ekonomiczną atrakcyjną weekendową wycieczkę. Ma najwyższe zarobki w kraju dzięki bardzo dobrze rozwijającemu się biznesowi związanym z biurowcami i dobrze wyszkoloną kadrą. Przybywa mieszkańców a prognozy były odwrotne.

fysztof
Ekspert
Posty: 782
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Krakowska polityka

Post autor: fysztof » 21 lis 2023, 17:18

Oczywiście każdy ma prawo do własnej oceny i własnego zdania. Ja na ogólnym poziomie te ponad 20 lat w dużej mierze oceniam jednak jako czas wielu straconych szans. Uważam, że prezydentura Majchrowskiego przypadła generalnie na okres ogólnej prosperity i można było zdecydowanie lepiej rozwinąć w tych okolicznościach miasto. Te 22 lata to jednak takie zachowawcze i wiecznie 'na wczoraj' działanie.
I właśnie o to mam największy żal. Pewnie nieprędko powtórzy się taki okres, żeby mieć tyle możliwości. I jasne, są poszczególne działania na plus, są poszczególne na minus. Niemniej, dwie dekady w tych okolicznościach to była możliwość wykazania się, zapisania w historii i zrobienia naprawdę wartościowych rzeczy. Czy takie to były czasy? Jak pisze przedmówca, historia oceni. Ale tu i teraz śmiem wątpić, by dołączył do grona wielkich. Raczej obstawiam, że jedyne z czego będzie pamiętany w kronikach, to że "był najdłużej urzędującym prezydentem w historii miasta". I jak na ten fakt, to trochę mało...

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1593
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Krakowska polityka

Post autor: Bayer2003 » 21 lis 2023, 19:09

Majchrowski nie był idealnym prezydentem, jednak przez 21 lat utrzymywał się na stanowisku, ponieważ nie miał z kim przegrać - największe partie polityczne wystawiały przeciwko niemu słabych kandydatów, a (dziwnym trafem popierany przez 60% tutejszych forumowiczów) populista Gibała również nie przekonał do siebie mieszkańców swoimi poglądami. To nie były idealne lata, jednak w mojej ocenie także nie najgorsze. Skupiając się na komunikacji miejskiej - użytkownik impuls przygotował już spore podsumowanie, jednak warto jeszcze dokładniej się nad tym pochylić. W 2002 roku w Krakowie było zaledwie 14 tramwajów niskopodłogowych. Dziś przynajmniej fragment niskiej podłogi mają już 302 tramwaje (do końca kadencji Majchrowskiego liczba ta może się zwiększyć do około 304). To wzrost o 2157%, co jest wartością gigantyczną. Oczywiście zostały też popełnione błędy, jak na przykład masowe sprowadzanie z Wiednia przestarzałych w chwili zakupu i niemających potencjału modernizacyjnego tramwajów E1 w latach 2004-2013, które niestety jeszcze ciągle denerwują pasażerów kilku linii. Bezsensownym wydatkiem był także zakup licencji na produkcję w Krakowie tramwajów 405N - żadnego egzemplarza niestety nie udało się wyprodukować. Ogólnie jednak porównując komunikację miejską w 2002 roku do dzisiejszej, widać pewien postęp - nie jest idealnie, ale jest lepiej. Znaczący regres nastąpił tak naprawdę w ciągu ostatnich trzech lat i myślę, że to jest główną przyczyną złego postrzegania prezydentury Jacka Majchrowskiego w Krakowie na tym forum.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Mr. Passenger
Znawca
Posty: 199
Rejestracja: 22 sie 2020, 13:05
Lokalizacja: Ruczaj

Re: Krakowska polityka

Post autor: Mr. Passenger » 21 lis 2023, 19:43

Ja tylko przypomnę, że efektem prezydentury Majchrowskiego jest masowe powstawanie takich "świetnie" rozplanowanych blokowisk jak Os. Europejskie (to co dzieje się tam przy ul. Piltza coraz bardziej przypomina betonową dżunglę), Avia, Żabiniec, Złocień czy osiedla w środku niczego przy Stelmachów i Chełmońskiego. Deweloperzy dostają pozwolenia na budowanie byle gdzie, byle jak, Miasto nie nadąża z rozbudowywaniem infrastruktury, bardzo sporadycznie przerzucając część kosztów na prywatnych inwestorów, więc w efekcie do użytku oddaje się pozbawione wystarczającej ilości miejsc parkingowych osiedla, które często wiszą na wąskich drogach dojazdowych, do najbliższego przystanku autobusowego mają czasem i po kilometr, nie mówiąc już o jakichkolwiek szkołach czy przychodniach.
Super, że ilość taboru niskopodłogowego przez ostatnie 20 lat zwiększyła się o kilka tysięcy procent, ale nie zapominajmy o tym, że, tak jak wspomniał któryś z przedmówców, mieliśmy okres niesamowitej prosperity. W ciągu tych 20 lat można było stworzyć sprawny i przyjazny pasażerom (!) system kolei miejskiej, która mogłaby znacząco odciążyć krakowską KM. Można było przebudować większość najbardziej korkogennych miejsc w mieście, żeby upłynnić ruch autobusów. Można było wykonać wiele "małych" projektów tramwajowych, które znacząco zwiększyłyby niezawodność KM - łącznica Wielicka-Nowosądecka, torowisko wzdłuż Piastowskiej czy przedłużenie tramwaju z Os. Piastów do torów kolejowych i zbudowanie tam węzła przesiadkowego kolejowo-tramwajowego z prawdziwego zdarzenia. O większości z tych inwestycji mówiło się długimi latami, ale jednak nikt z władz nie wykazywał nimi specjalnego zainteresowania, bo bardziej od praktyczności liczy się robienie sobie reklamy przeskalowanymi inwestycjami pokroju Trasy Łagiewnickiej czy Trasy Wolbromskiej.

Ostatnie 20 lat można by podsumować dwoma słowami - "brak wizji". Bo ciężko nazwać inaczej tak chaotycznie prowadzoną politykę komunikacyjną, jaką prowadzi Kraków, zwłaszcza przez ostatnie dwie kadencji prezydentury pana Majchrowskiego. Trochę mówimy o nowych liniach tramwajowych, ale większość z tego to tylko ciągłe snucie planów o tym co będzie kiedyś. Trochę modernizujemy kolej, ale robimy to na pół gwizdka i to najlepiej tak, żeby z tej kolei nikt nie korzystał, bo nikomu nie będzie po drodze. Trochę ograniczamy ruch samochodowy, ale z drugiej strony dalej budujemy przeskalowane inwestycje drogowe, które niszczą krajobraz kolejnych dzielnic miasta (Ruczaj, Krowodrza, Prądnik Biały)

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 709
Rejestracja: 30 sty 2020, 22:20
Lokalizacja: Rondo Matecznego

Re: Krakowska polityka

Post autor: Łukasz » 24 lis 2023, 11:46

Andrzej Kulig ogłosił start w wyborach na Prezydenta Krakowa.

Awatar użytkownika
stefan
Znawca
Posty: 187
Rejestracja: 10 sie 2022, 13:57
Lokalizacja: WNH

Re: Krakowska polityka

Post autor: stefan » 24 lis 2023, 13:35

impuls pisze: 21 lis 2023, 8:50 Są dwa zmodernizowane stadiony
Z czego jeden, ten większy, jest bublem i jednocześnie studnią bez dna. Wiecznie brudny, zamieszkały przez gołębie, z niedziałającym oddymianiem przez co jest wieczny problem ze strefą gastro. Na dodatek ten nieszczęsny pawilon medialny przez który hula wiatr na trybunach A, G i H. W tych pieniądzach powstały piękne, funkcjonalne obiekty w Gdańsku czy też we Wrocławiu.

Ponadto JM to też betonoza, patodeweloperka (przedmówcy wymienili już osiedla), uliczne autostrady do centrum, brak zintegrowanej kolei z systemem KMK, niszczenie komunikacji i pewnie dużo by można było wymieniać... co do rozwoju i wymiany taboru nie sądzę że to jakaś wielka zasługa JM - to proces który postępował, postępuje i będzie postępować od początku istnienia KM.

impuls
Ekspert
Posty: 1447
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Krakowska polityka

Post autor: impuls » 24 lis 2023, 13:58

Nie jestem obrońcą J. Majchrowskiego, ale w sprawie Stadionów chciał wybudować jeden konkretny. W tej sprawie nie miał poparcia i wyszło to tak sobie a dużo kosztowało.

fysztof
Ekspert
Posty: 782
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Krakowska polityka

Post autor: fysztof » 24 lis 2023, 15:10

No cóż, przypomnijmy też jeden z pierwszych spektakularnych współ-"sukcesów" JM, czyli... Galerię Krakowską. Trzeba przyznać, że PKP też tu dużo od siebie dołożyło, ale niestety obecny moloch mocno obciąża odchodzącego prezydenta. I jest pięknym obrazem właśnie tego 20-lecia... byle co, byle jak - byle było:-(

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości