Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

- Linie, trasy, rozkłady
Kojak
Specjalista
Posty: 342
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Komunikacja miejska w 2024 roku

Post autor: Kojak » 26 lis 2023, 20:30

miloszkasperczyk pisze: 26 lis 2023, 20:28 204 do Ruczaju pozwala na w miarę sensowy dojazd ze Skawiny do Wieliczki, nie powinniśmy zmuszać ludzi do kolejnych przesiadek. Wystarczy już że rozbiliśmy 139 na 2 linie i raczej ma to więcej minusów niż korzyści.
No właśnie o to pytam czy takie są faktycznie potoki, że ludzie masowo przemieszczają się z Wieliczki do Skawiny.
Kiedyś 204 jeździło do Borku i też pozwalało na w miarę sensowną przesiadkę, więc Ruczaj nie jest konieczny i stanie w korkach na Zawiłej.

Awatar użytkownika
Zorza Polarna
Specjalista
Posty: 204
Rejestracja: 30 lis 2022, 2:13
Lokalizacja: Kraków - Kobierzyn

Re: Komunikacja miejska w 2024 roku

Post autor: Zorza Polarna » 26 lis 2023, 20:43

Kojak pisze: 26 lis 2023, 20:24 204 Uważam, ze powinni podzielic na 2 linie, naprawde Ruczaj potrzebuje bezpośrednie połączenie z Wieliczką?
Ta linia łapie duże opóźnienia. Dałoby się to sensownie podzielić.
204 Puścić do Łagiewnik skoro jest Tramwaj do Borku, A przez Jugowicką puścić jakąś linię 2x5 żeby nie pozbawiać tego rejonu dojazdu do tramwaju.
Chociaż ja bym raczej widział 133 na trasie Borek - Jugowicka - Halszki - Łuzycka i dalej Cechowa.
a 433 zostawić tak jak jest, tylko zrobic całodzienną. Rejony woli i kurdwanowa są pozbawione dojazdu do Szpitala Rafała. Tak samo rejony z Rżąki i Bieżanowa.
Wszystko fajnie tylko w debacie nt. 204 każdy zapomina dosłownie o jednym ważnym aspekcie którego absolutnie nikt nigdy nie poruszał na tym forum i ogólnie go nie porusza (poza mną, ale to dlatego że mieszkam dosłownie w rejonie tego przystanku). Może Ruczaj tej linii nie potrzebuje (bo to nie jest linia dla Ruczaju bo wgl przez Ruczaj nie jedzie) ale Kobierzyn jak najbardziej. 204 jest jedyną linią która z przystanku "Kobierzyn" dowozi do Czerwonych Maków P+R i z powrotem, będąc lepszą alternatywą od 106, (ja np: wsiadając do 204-ki o 7:04, dojeżdżam na 52 o 7:14, i jestem wtedy na Grota-Roweckiego o 7:21 czyli w tym samym czasie co 106 z tą różnicą że jestem już w tramwaju. Natomiast gdy jadę 106-tką, przez korki i pasy na Grota-Roweckiego rzadko zdążam na ten kurs, a 204 na to pozwala (o ile się nie spóźni bo oboje wiemy jak się lubi spóźniać ;D )

Więc jeżeli twoje propozycje miałyby zostać spełnione to trzeba by było znaleźć alternatywne połączenie dla Kobierzyna do pętli Czerwone Maki P+R bo wtedy skazujemy os. na Kwiecistej, lekarzy ze Szpitala Babińskiego i ogólnie wszystkich z okolic centrum Kobierzyna iść na pętlę Czerwone Maki P+R na piechotę przez Piltza lub zmuszamy do łażenia na Komuny Paryskiej, ewentualnie wszystkich wpychamy do 106, ryzykując tym że na "Torfowej" będzie już niezabieralna.....
"Festina lente 106 ad Łagiewniki"

Kojak
Specjalista
Posty: 342
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Komunikacja miejska w 2024 roku

Post autor: Kojak » 26 lis 2023, 20:56

Zorza Polarna pisze: 26 lis 2023, 20:43 ....
Ależ moja propozycja nie wyklucza tego o czym Ty piszesz. Spokojnie może jeździć coś z Czerwonych Maków do Borku Fałęckiego, tylko nie musi to być realizowane w ramach linii podmiejskiej 204, której głównym celem jest skomunikowanie Wieliczki.
Kiedyś głównym celem tej linii było skomunikowanie Borku Fałęckiego z Wolą Duchacką po tym, jak zabrano 133. Wówczas 304 a potem 104 miało stanowić alternatywę dla 124 179 164 i 194 jako połączenie z tramwajem. 304/104 była nawet zsynchronizowana z tramwajem nr 19.
Dzisiaj już takiej potrzeby nie ma. Mamy tramwaj na Witosa, mamy tramwaj do Borku itp
Wola jest skomunikowana z Borkiem poprzez tramwaj.
Rola 204 jeszcze bardziej spadnie po oddaniu łącznika Nowosądecka-Bieżanów.
A 204 łapie spore opóźnienia, Zawiła korkuje się niemiłosiernie. Naprawdę można te dwie linie podzielić i ja bym 204 wysłał przez Witosa do Łagiewnik.
A ze 133 zrobił taką trochę objazdówkę, bo ta linia też łączy różne potoki w sobie, poza tym idzie ma linię wspomagającą 433.

Awatar użytkownika
Zorza Polarna
Specjalista
Posty: 204
Rejestracja: 30 lis 2022, 2:13
Lokalizacja: Kraków - Kobierzyn

Re: Komunikacja miejska w 2024 roku

Post autor: Zorza Polarna » 26 lis 2023, 21:01

Kojak pisze: 26 lis 2023, 20:56 Ależ moja propozycja nie wyklucza tego o czym Ty piszesz. Spokojnie może jeździć coś z Czerwonych Maków do Borku Fałęckiego, tylko nie musi to być realizowane w ramach linii podmiejskiej 204, której głównym celem jest skomunikowanie Wieliczki.
Kiedyś głównym celem tej linii było skomunikowanie Borku Fałęckiego z Wolą Duchacką po tym, jak zabrano 133. Wówczas 304 a potem 104 miało stanowić alternatywę dla 124 179 164 i 194 jako połączenie z tramwajem. 304/104 była nawet zsynchronizowana z tramwajem nr 19.
Dzisiaj już takiej potrzeby nie ma. Mamy tramwaj na Witosa, mamy tramwaj do Borku itp
Wola jest skomunikowana z Borkiem poprzez tramwaj.
Rola 204 jeszcze bardziej spadnie po oddaniu łącznika Nowosądecka-Bieżanów.
A 204 łapie spore opóźnienia, Zawiła korkuje się niemiłosiernie. Naprawdę można te dwie linie podzielić i ja bym 204 wysłał przez Witosa do Łagiewnik.
A ze 133 zrobił taką trochę objazdówkę, bo ta linia też łączy różne potoki w sobie, poza tym idzie ma linię wspomagającą 433.
Kwestia jest tego żeby jak coś się proponuje to trzeba dla każdego rejonu, ale rozumiem intencje :D
I pozdrawiam
"Festina lente 106 ad Łagiewniki"

fysztof
Ekspert
Posty: 768
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

Post autor: fysztof » 26 lis 2023, 22:44

Nie jestem fanem rozdzielania linii. To rzadko kiedy przynosi w całości korzyści. Przykładów takich niekorzystnych podziałów jest mnóstwo: 139, 133, 184. Jakiś kawałek trasy ma lepiej, ale inny ma gorzej. Zazwyczaj też wiąże się to z utratą w ogóle pewnych relacji lub ich znacznym osłabieniem, przez co pewna część pasażerów mocno lub całkiem traci na takiej zmianie.
Obawiam się, że podział 204 wpisałby się w ten trend. Ja na przykład korzystałem z połączenia między Nowosądecką a Ruczajem. Owszem, było to przed powołaniem do życia linii 11, ale jak wspomniał jeden z przedmówców, 204 daje też możliwość dotarcia do Kobierzyna. A tego już 11 nie zapewnia.

poirot
Pasażer
Posty: 22
Rejestracja: 06 cze 2021, 22:24

Re: Komunikacja miejska w 2024 roku

Post autor: poirot » 26 lis 2023, 22:50

Kojak pisze: 26 lis 2023, 20:24 204 Puścić do Łagiewnik skoro jest Tramwaj do Borku, A przez Jugowicką puścić jakąś linię 2x5 żeby nie pozbawiać tego rejonu dojazdu do tramwaju.
Chociaż ja bym raczej widział 133 na trasie Borek - Jugowicka - Halszki - Łużycka i dalej Cechowa.
A 433 zostawić tak jak jest, tylko zrobić całodzienną. Rejony Woli i Kurdwanowa są pozbawione dojazdu do Szpitala Rafała. Tak samo rejony z Rżąki i Bieżanowa.
Wszystko fajnie, ale Wysłouchów i Bojki obrywają w szczycie, a wiele ludzi jednak korzysta z 133/433 do podwózki na tramwaj czy na plac targowy :)

Kojak
Specjalista
Posty: 342
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

Post autor: Kojak » 27 lis 2023, 10:10

Problem - jak mi się wydaje, bo nie znam dokładnej metodologii badań, kiedyś widziałem jak to wygląda: zamiast M11 puszczali Berlieta i gość siadał przy tylnim okienku za III drzwiami i zliczał), zatem problem polega na tym, by uchwycić rzeczywiste potoki, ile osób rzeczywiście wsiada w Skawinie i jedzie do Wieliczki. Bo na poszczególnych odcinkach linia może mieć zapełnienie nawet do 100%, tylko to nie oznacza, że konkretne osoby jada z pętli na pętle - mam nadzieję, ze się dobrze rozumiemy.

Linie 204 dojezdzała do Borku fałęckiego, po otwarciu Czerwonych Maków, zamiast zrobić osobną linię na trasie Borek Fałęcki przez Kobierzyn Do Czerwonych Maków - wydłużono 204, co znacznie odbiło się na punktualności tej linii.
W sytuacji, gdy mamy 50 z Kurdwanowa do Borku to znaczenie 204 jeszcze bardziej spadło. I proces ten będzie postępował, gdy zostanie oddany łącznik na nowosądeckiej i wielickiej.
poirot pisze: 26 lis 2023, 22:50 Wszystko fajnie, ale Wysłouchów i Bojki obrywają w szczycie, a wiele ludzi jednak korzysta z 133/433 do podwózki na tramwaj czy na plac targowy :)
To jest rzeczywiście minus, ale pytanie czy te przystanki, rzeczywiście wymagają takiej częstotliwości.
Należałoby zbadać rzeczywiste potoki posażerów na 133, 204 oraz 11 i 50. Wtedy mielibyśmy odpowiedź na te pytania.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6230
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2024 roku

Post autor: Kaszmir » 27 lis 2023, 10:28

Kojak pisze: 26 lis 2023, 20:24204 Uważam, ze powinni podzielić na 2 linie, naprawdę Ruczaj potrzebuje bezpośrednie połączenie z Wieliczką?
Ruczaj nie, tu bardziej z tego co wiem chodzi o połączenia międzydzielnicowe: Prokocimia z Kurdwanowem i właśnie Czerwonymi Makami, a także Klin z Kurdwanowem i Wielicką. Same linie dałoby się pewnie rozdzielić, jednak wymagałoby to dołożenia sporo brygad i pewnie o to sprawa się rozbiła. Jednak w kontekście planowanego łącznika torowego Prokocim-Kurdwanów, wg mnie jest spora szansa że zajdą jakieś zmiany.
Kojak pisze: 26 lis 2023, 20:24Chociaż ja bym raczej widział 133 na trasie Borek - Jugowicka - Halszki - Łużycka i dalej Cechowa.
A 433 zostawić tak jak jest, tylko zrobić całodzienną. Rejony Woli i Kurdwanowa są pozbawione dojazdu do Szpitala Rafała. Tak samo rejony z Rżąki i Bieżanowa.
Wtedy "133" omijałoby główny węzeł przesiadkowy na tramwaj w okolicy - Kurdwanów. Byłoby to duże utrudnienie dla osób które korzystają z tej linii w południowych rejonach wspomnianego osiedla. "433" to właśnie dawna połowa kursów "133", jednak one stanowią całość razem. Przekierowanie "133", nawet przy całodziennym "433", oznaczałoby zabranie połowy kursów i w efekcie spadek w szczycie z (średnio) f15 na f30.

Kojak
Specjalista
Posty: 342
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Komunikacja miejska w 2024 roku

Post autor: Kojak » 27 lis 2023, 10:47

Kaszmir pisze: 27 lis 2023, 10:28 Ruczaj nie, tu bardziej z tego co wiem chodzi o połączenia międzydzielnicowe: Prokocimia z Kurdwanowem i właśnie Czerwonymi Makami, a także Klin z Kurdwanowem i Wielicką. Same linie dałoby się pewnie rozdzielić, jednak wymagałoby to dołożenia sporo brygad i pewnie o to sprawa się rozbiła. Jednak w kontekście planowanego łącznika torowego Prokocim-Kurdwanów, wg mnie jest spora szansa że zajdą jakieś zmiany.


Wtedy "133" omijałoby główny węzeł przesiadkowy na tramwaj w okolicy - Kurdwanów. Byłoby to duże utrudnienie dla osób które korzystają z tej linii w południowych rejonach wspomnianego osiedla. "433" to właśnie dawna połowa kursów "133", jednak one stanowią całość razem. Przekierowanie "133", nawet przy całodziennym "433", oznaczałoby zabranie połowy kursów i w efekcie spadek w szczycie z (średnio) f15 na f30.
Jeśli 133 jechałoby tak: po trasie do Piasków Wielkich, dalej: Cechowa, Łużycka, Witosa, Halszki, Stojałowskiego, Podmokła, Jugowicka, Zakopiańska Borek Fałęcki to nie omijałaby węzła przesiadkowego, bo węzeł przesiadkowy znajduje się przy skrzyżowaniu Halszki i Witosa.

A dlaczego rozdzielenie 204 na pół wymagałoby dołożenia brygad? Skoro ta linia stałaby się bardziej punktualna, bo opóźnienia by się nie kumulowały?

WDZ
Specjalista
Posty: 316
Rejestracja: 19 lut 2020, 12:10

Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

Post autor: WDZ » 27 lis 2023, 10:53

O ile dobrze zrozumiałem to nie omijałby. Z Halszki na Łużycką musi przecież jechać przez Witosa. Ale i tak pomysł jest z gatunku niespecjalnych - na takim przetrasowaniu traci i Kurdwanów (na kursach przez Wyswłouchów) i Fredry...

Kojak
Specjalista
Posty: 342
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

Post autor: Kojak » 27 lis 2023, 11:01

Fredry nie bo raz, ze jeździ tam 135, dublowane na sporym odcinku przez 133/433 a dwa to puszczamy tamtędy 204 do Łagiewnik.
A takie przetrasowanie niespecjalnie okrada Kurdwanów, bo zostaje przecież 433, a zyskujemy połączenie ze szpitalem św. Rafała z dwóch stron, zarówno od strony Rżąki tudzież Bieżanowa, jak i od strony Woli Duchackiej, Kurdwanowa itp.
Szpital św Rafała ma bardzo kiepską komunikację, od dawna się dużo o tym mówi i nic z tym nie robi. Zamiast puszczać tam 164, na które nie ma warunków, czy dymać z Nowosądeckiej, lepiej jest wykorzystać 133 jako dowozówkę tam.
Ktoś mógłby powiedzieć, że Łużycka się korkuje, ale Wysłouchów i Halszki też się korkują. Akurat widzę to na co dzień.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6230
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

Post autor: Kaszmir » 27 lis 2023, 12:04

"133" przez Cechową oznaczałoby, że na Wysłouchów zostałoby samo "433". A "133+433" to jedyne połączenie tamże. Czyli dalej ten sam problem: z linii ze średnim f15 zrobiło się f30.

Nie idźmy tą drogą. Rozdzielanie linii jest w mojej opinii niekorzystne, czego dowodem ostatnie zmiany na "139" ("132"), "194" ("494") czy "503" ("513").

Oczywiście, podobnie można by proponować np. skierowanie "144" połową kursów do Wydziału Farmacji zamiast do Rżąki, albo połowę "182" do Zajezdni Bieńczyce zamiast do Stoków. Tylko czy na pewno autobusy co pół godziny, zamiast co kwadrans, zachęcą pasażerów do korzystania z komunikacji miejskiej?

Podobnie na Fredry. Obecnie "133+135+433" są skoordynowane, dając mniej więcej f10. Tam doszło ostatnimi laty trochę zabudowań i wg mnie taka częstotliwość jest potrzebna. Zresztą fakt, że mimo otwarcia Trasy Łagiewnickiej nie zredukowano liczby kursów na tym ciągu, świadczy wg mnie właśnie o wysokim zapotrzebowaniu.

Kowalik
Specjalista
Posty: 395
Rejestracja: 08 lut 2022, 14:38

Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

Post autor: Kowalik » 27 lis 2023, 12:13

Zamiast kręcić linią 133, na wzmocnienie obsługi Łużyckiej i szpitala Św. Rafała, najlepszą opcją byłoby wydłużenie kursów 169 z zajezdni Wola Duchacka do pętli Kurdwanów. Tylko to wymagałoby budowy ronda Cechowa - Łużycka, które jest w planach. Generalnie temat obsługi ulicy Bochenka przez KM leży i kwiczy, a nowe bloki rosną jak grzyby po deszczu :cry:

Kojak
Specjalista
Posty: 342
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

Post autor: Kojak » 27 lis 2023, 12:19

Rozumiem forumowiczów, że mają uraz do rozdzielania linii, bo np takie 184 całkiem dobrze funkcjonowało i jakiś mądry inaczej postanowił popsuć to co dobrze funkcjonuje.
Natomiast mamy przykłady, gdzie rozdzielenie linii się sprawdziło.
Jeśli już mówisz o 144, to przypomnę, że kiedyś tendencja była odwrotna. Mianowicie wydłużono z Piasków Wielkich 144 do Kurdwanowa (wycinając 133 przy okazji, kiedy postulowałem by tą linię puścić prosto z Podmokłej w Stojałowskiego zamiast przez fragment Cechowej, to mi powiedziano, że nie ma takiej potrzeby, rzeczywiście jakiś idiota wówczas uznał, że lepiej by linia obsługiwała kilka domków na Cechowej, a nie obsługiwała dużego osiedla jakim był i jest Kurdwanów) a później nawet do pętli tramwajowej Kurdwanów.
W szczytowym momencie czyli rok 2000 linia 144 jechała z Prądnika przez Aleje, przez Mateczny, przez Rżąkę, przez Piaski Wielkie, przez Stojałowskiego by dotrzeć na Wolę Duchacką i kończyć swój bieg przy pętli tramwajowej Kurdwanów - szczyt ówczesnego debilizmu.
Dopiero ktoś wpadł na pomysł i rozdzielił te dwie linie na 144 do Rżąki, i 133 z Kurdwanowa do Bieżanowa. Oczywistym było, że nikt z Woli czy Kurdwanowa nie wybierze 144 by jechać do centrum, więc łączenie w jednej linii funkcji dowozówki i linii "magistralnej" jest pomysłem skrajnie nieefektywny, stąd rozdzielenie wyszło ze wszech miar pozytywnie dla wszystkich.


Utrata 133 na Fredry byłaby rekompensowana przez 204, bo moja propozycja zawiera skierowanie 204 do Łagiewnik a 133 do Borku, tak by te linie spotykały się przy centrum przesiadkowym jakim jest pętla tramwajowa Kurdwanów.
Jedynym minusem tego, co słusznie mówisz, że jest zmniejszenie częstotliwości na dwóch przystankach w ul. Wysłouchów, które i tak są wykorzystywane w stopniu marginalnym. Ta linia bardziej służy seniorom przy dojeździe do ośrodka zdrowia i na plac targowy. W mniejszym stopniu jako dowozówka do tramwaju, widać to po średniej wieku wśród pasażerów. Stąd moja sugestia - nie wiem czy słuszna - że 433 tam wystarczy, oczywiście jako całodzienna a nie dwurazówka.
Kowalik pisze: 27 lis 2023, 12:13 Zamiast kręcić linią 133, na wzmocnienie obsługi Łużyckiej i szpitala Św. Rafała, najlepszą opcją byłoby wydłużenie kursów 169 z zajezdni Wola Duchacka do pętli Kurdwanów. Tylko to wymagałoby budowy ronda Cechowa - Łużycka, które jest w planach. Generalnie temat obsługi ulicy Bochenka przez KM leży i kwiczy, a nowe bloki rosną jak grzyby po deszczu :cry:
Kawa nie wyklucza herbaty. To też jest dobry pomysł, by 169 jechało na Kurdwanów zamiast pod kościół w Piaskach Wielkich.

Robert
Specjalista
Posty: 204
Rejestracja: 13 cze 2022, 20:35

Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

Post autor: Robert » 27 lis 2023, 19:09

Skierowanie kursów 169 z Zajezdni Wola Duchacka do pętli os. Kurdwanów prze ul. Łużycką można zrobić od zaraz... byłoby 169 Kurdwanów a 469 Piaski Wielkie. Infrastruktura tam nie przeszkadza. Nie ma chęci po prostu....
Tak samo z obsługą ul. Bochenka i szpitala św. Rafała. Rada Dzielnicy ma tak wywalone na jakiekolwiek działania w tej okolicy że to się w głowie nie mieści (wymieniłem z nimi kilka pism). ZTP też się nie garnie do działania.
Zapuszczone ulice (Łużycka przy blokach i Podedworze) to też zasługa SM Pisaki Nowe (zarządzają nimi), nie remontują - a nie tak dawno dostali pozwolenie na budowę nowego bloku...

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Amazon [Bot], Google [Bot] i 3 gości