Komunikacja miejska w 2024 roku

- Linie, trasy, rozkłady
Awatar użytkownika
LLoan
Specjalista
Posty: 287
Rejestracja: 26 maja 2022, 15:55
Lokalizacja: Kraków-Czyżyny

Re: Komunikacja miejska w 2024 roku

Post autor: LLoan » 14 gru 2023, 16:06

Kaszmir pisze: 14 gru 2023, 15:54 Ze "174" mam mieszane uczucia. Z jednej strony to idealny kandydat, właściwie po trasie. A zapewniłby połączenie Galicyjskiej i centrum handlowego w obie strony - i z Podgórzem, i z Hutą. Z drugiej - właśnie to omijanie M1, gdzie masa ludzi łapie którykolwiek autobus w stronę Podgórza. Podobnie z rondem Dywizjonu 308 gdzie jednak, nawet mimo oddalenia przystanków, część osób może podobnie polować na "174/178/578".

Dwaj inni kandydaci, nad którymi się zastanawiam - tylko głośno myśląc ;)

1) Wydłużenie "113"? Najprostsze bo nie wymaga modyfikacji istniejących odcinków trasy, a i linia mogłaby dojeżdżać potem do Nowohuckiej. Acz wg mnie mało efektywne, chyba niewiele osób by z tego korzystało.

2) A może... "178"? Zamiast Nowohucką, skierować równolegle przez Galicyjską? To wprawdzie wydłużanie tranzytu, jednak jest jeszcze "578". Hm.
"113" rzeczywiście obecnie kończy na pętli "EC Łęg" jakieś 3/400 metrów przed Galicyjską, jednak później nie miałoby za bardzo gdzie sensownie skończyć (pętla pod CH M1? R308D?) - w każdym przypadku linia nie zapewniłaby w zasadzie nigdzie dalej dojazdu, a jedynie byłaby podwózką i to niewiele dającą.
Ten pomysł ze "178" jest naprawdę okej, wszakże w takim przypadku (bo zakładam, że po wyjeździe z Galicyjskiej wjechałaby z powrotem na Nowohucką jak "148" (nawet numerki pasują)) linia nie musiałaby pomijać żadnego przystanku (jedynie M1 Nowohucka w kierunku Podgórza), a obsłużyłaby dwa nowe na Galicyjskiej. Jako tranzyt pozostawić "578", a jako linię no nie jako krajoznawczą "178".

pjetrek
Ekspert
Posty: 630
Rejestracja: 22 gru 2020, 17:31

Re: Komunikacja miejska w 2024 roku

Post autor: pjetrek » 14 gru 2023, 20:43

Trochę szkoda, że ZTP snuje plany na najbliższe 365 dni, a milczy w temacie tego, co może się zdarzyć w najbliższych 30... Czyli otwarcie terminala na Górce Narodowej, i ewentualnego skrócenia 2x7 tam, przekierowania 503 i przyszłości 137... O tym pasażerowie pewnie dowiedzą się w czwartek przed sobotą w którą zmiany wejdą w życie... :/

A co do planów 438 to obawiam się, że to będzie kolejny powód do cichego cięcia 138...

Justforfun
Znawca
Posty: 135
Rejestracja: 29 sie 2022, 18:20

Re: Komunikacja miejska w 2024 roku

Post autor: Justforfun » 14 gru 2023, 20:55

438 ciekawe, mające bardzo mało wspólnego ze 138... przydałby się inny numer, najlepiej z dwójką na końcu bo to bardziej pokrywa 172/572, jednak tu mamy zajęte wszystko. Choć można tu pokusić się o zmianę 112 i 162 na 1x6, gdyż w tamtych rejonach będą królowały szóstki na końcu.

Wydłużenie 105 interesujące, aczkolwiek tu można by było się pokusić o małą zamianę, mianowicie 105/405 może zostać na swoich aktualnych trasach a w zamian do Piastów wydłużyłbym chyba 199.

No i 104... linia pewnie potrzebna, nie mówię, że nie. Ale tu śmierdzi mi skróceniem 204.

Teraz mamy 125. Z jednej strony wydłużenie, bardzo fajnie, choć nie wiem gdzie to tam się zmieści. Z drugiej strony mamy skrócenie. I tu luz, pewnie chodzi o przegubowce. Drugą stronę przejmie 425 wydłużone do Rżąki po trasie 125 zapewne, czyli wróci zabrane 183.

No czekamy, byle jak najszybciej to zostało wprowadzone!
Ex kierowca MPK, PW.

pjetrek
Ekspert
Posty: 630
Rejestracja: 22 gru 2020, 17:31

Re: Komunikacja miejska w 2024 roku

Post autor: pjetrek » 14 gru 2023, 21:08

Justforfun pisze: 14 gru 2023, 20:55 No i 104... linia pewnie potrzebna, nie mówię, że nie. Ale tu śmierdzi mi skróceniem 204.
Wtedy 204 można by przekierować przez TŁ. Ale ta 104 to chyba przez Forteczną będzie jeździć, chociaż z mapy wynika, że przez Judyma... A gdyby tak połączyć 155 i 104? Połączenie Kurdwanowa z Kobierzynem/Czerwonymi Makami byłoby nadal zapewnione, chociaż trochę inną drogą, a do tego Kliny zyskałyby możliwość wyjazdu w kierunku Bonarki i Podgórza...

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5815
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2024 roku

Post autor: Kaszmir » 14 gru 2023, 21:12

Wg mnie "204" zostanie bo jest jedyną linią na Podmokłej, a także ważnym dla Klin połączeniem w stronę Kurdwanowa i Wielickiej.
Termin uruchamiania poszczególnych linii nie jest jeszcze ustalony. Na pewno w części przypadków będzie to możliwe dopiero po rozpoczęciu obowiązywania nowego kontraktu. Jednak linie: 116 i 198 oraz przedłużenia tras linii: 105, 193, 196 czy 513 mają szansę zostać wprowadzone w życie znacznie wcześniej.
https://psmkms.krakow.pl/16-aktualnosci ... -2024-roku

PS. Poprawili nazwy na mapce:
"193" jednak do Górki Narodowej P&R (nie Górki Narodowej Wschód),
"513" jednak do Prądnika Białego Zachód (nie Górki Narodowej Zachód).

kucyk
Ekspert
Posty: 1859
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Komunikacja miejska w 2024 roku

Post autor: kucyk » 14 gru 2023, 21:21

Tak patrząc na spokojnie na mapkę widać, że na nowej (wydłużonej na jednym końcu a zarazem skróconej na drugim końcu) trasie na 100% będą pojazdy 12 metrowe - nie tak jak wcześniej przypuszczałem, że będą musiały być przegubowce na trasie (tylko wydłużonej - nie skróconej) z Rżąki.

Nie widzę możliwości skrętu przegubowców na skrzyżowaniu: Saska - Myśliwska. :D

Z kolei w linku wrzuconym przeze mnie przez lovekrakow mamy błąd odnośnie linii "513". Według tego portalu linia ta miała docierać do pętli "Górka Narodowa Zachód" a w rzeczywistości pojedzie do nowej końcówki "Prądnik Biały Zachód". :lol:

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5815
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2024 roku

Post autor: Kaszmir » 14 gru 2023, 21:24

kucyk pisze: 14 gru 2023, 21:21Według tego portalu linia ta miała docierać do pętli "Górka Narodowa Zachód" a w rzeczywistości pojedzie do nowej końcówki "Prądnik Biały Zachód". :lol:
To jest ta sama pętla, ZTP się pomyliło z nazwą na mapce i dopiero potem poprawili. A o samym wydłużeniu było tutaj:
https://krabok.wordpress.com/2023/11/11 ... bromskiej/

Dr2
Specjalista
Posty: 420
Rejestracja: 01 maja 2021, 18:15

Re: Komunikacja miejska w 2024 roku

Post autor: Dr2 » 14 gru 2023, 21:25

A może coś o liniach z f-7,5 było?

kucyk
Ekspert
Posty: 1859
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Komunikacja miejska w 2024 roku

Post autor: kucyk » 14 gru 2023, 21:37

Kaszmir pisze: 14 gru 2023, 21:24 To jest ta sama pętla, ZTP się pomyliło z nazwą na mapce i dopiero potem poprawili. A o samym wydłużeniu było tutaj:
https://krabok.wordpress.com/2023/11/11 ... bromskiej/
Wiem Kaszmir, że "513" miała być wydłużona do pętli o której wspomniałeś w swoim artykule kilka tygodni temu. :)
Ale jednak "Prądnik Biały Zachód" a "Górka Narodowa Zachód" to całkiem inne rejony. Początkowo myślałem dzisiaj w południe czytając te informacje - super "503" i "513" pojadą na południe miasta z tej samej pętli ale innymi trasami ale później pomyślałem sobie: halo coś tu jest nie tak i zobaczyłem tego "babola" w artykule.

Nadal nurtuje mnie jednak linia "125". Czy jest w tych informacjach tylko mowa o wydłużeniu obecnej trasy?
Czy jednak pojedzie na nowej bez obsługi starego Bieżanowa, Nowego Bieżanowa i Prokocimia oraz Rżąki?
Jeśli tak się stanie to będzie to delikatnie mówiąc "skandal". A może jednak pojedzie inna linia na trasie z Rżąki? :?

Wojciech
Znawca
Posty: 127
Rejestracja: 18 lut 2020, 21:43

Re: Komunikacja miejska w 2024 roku

Post autor: Wojciech » 14 gru 2023, 22:14

Wydłużenie "105" to wg mnie zły pomysł. Linia ta służy wyłącznie mieszkańcom Prądnika jako szybkie połączenie z centrum miasta. Po zakończeniu remontu A29L zdecydowanie powinna poprawić się jej punktualność. Nie wpuszczajmy tej linii w korki na Piasta Kołodzieja. Jeśli już wydłużyć, to "199" - zapewnia połączenie z Armii Krajowej czy Bronowicami, dokąd nie dociera "159".

kucyk pisze: 14 gru 2023, 21:21 Z kolei w linku wrzuconym przeze mnie przez lovekrakow mamy błąd odnośnie linii "513". Według tego portalu linia ta miała docierać do pętli "Górka Narodowa Zachód" a w rzeczywistości pojedzie do nowej końcówki "Prądnik Biały Zachód". :lol:
Ale zajechało nostalgią i dawnym "114" robiącym kryterium uliczne po Opolskiej i Pachońskiego... ;)

fysztof
Ekspert
Posty: 713
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Komunikacja miejska w 2024 roku

Post autor: fysztof » 14 gru 2023, 22:15

Kaszmir pisze: 14 gru 2023, 14:56 Bardzo trafny punkt o koordynacji "155" ze "174".
A dziękuję:-)
Kaszmir pisze: 14 gru 2023, 14:56 Obecnie "155" jest skoordynowane ze "135", a to z "254" i "214" więc częstotliwość nie jest taka łatwa do ruszenia. Może czas, by główne autobusy dostały pełne f15 cały dzień, wzorem tramwajów? ;) Wtedy "174" dostałoby całodzienne f15 i można by zapewnić przynajmniej koordynację "155" z co drugim kursem "174" od rana do wieczora.
A w weekendy "174" powinno dawno odzyskać f20. Tak, wymaga to przemyślenia co ze "178/578" jednak wszystko jest do zrobienia. Propozycje warte rozważenia padały tu od Forumowiczów.
Wiem, powiązania f między liniami są liczne. Tym bardziej właśnie powinno dążyć się do ich ujednolicania, a nie usilnie trzymać słabych założeń. "174" zdecydowanie powinno jeździć częściej, bo na osi Kurdwanów - Wola Duchacka - Podgórze (od wschodu) - Nowohucka nie ma alternatywy, a jest to całkiem popularna relacja z istotnymi punktami docelowymi/przesiadkowymi po drodze: Bonarka, Podgórze SKA, Kuklińskiego, M1, Rondo Dywizjonu 308. Powinna rzeczywiście mieć f=15/15/20 (szczyt/poza/weekend).
LLoan pisze: 14 gru 2023, 15:36 To prawda, rozwój okolicy Galicyjskiej ogromny, KM brak - a potencjał spory. Pisałem do ZTP maile m.in. z propozycją przetrasowania 174 przez Ciepłowniczą, ATUT, Galicyjską i dalej Centralną do Alei Pokoju. (...) To jest dla mnie wręcz idealny kandydat, nie ma wtedy potrzeby tworzenia nowej linii. Ale decydentem nie jestem ;)
Tu akurat też się zgadzam z Kaszmirem. M1 czy Rondo Dywizjonu to zbyt ważne punkty na trasie "174", by pozbawić dostępu do nich. Okolice Galicyjskiej to nowe potoki - więc według mnie ich obsługa nie może odbyć się kosztem innych potoków. Bo to metoda Janosika... Kusząca, ale w KM jednak zła. I mogą to powiedzieć liczni korzystający z KM w Krakowie. Ot tak na przykład z południa Krakowa to mieszkańcy, pracownicy czy klienci okolic Zakopiańskiej i Borku (którzy 'zrzucili się' na Czerwone Maki), okolic Piasków i Kurdwanowa (którzy 'zrzucili się' na obsługę TŁ) itd. itd.
Jeśli już miałoby coś pomóc, to może:
a. nowa linia łącząca Podgórze SKA z Dworcem w Czyżynach lub nawet lepiej z Placem Centralnym
b. przedłużenie istniejącej linii... czyli na przykład "155":-) właśnie do Placu Centralnego? (tylko co z taborem...)
c. ostatecznie utworzenie czegoś na wzór "174bis"... ale tu boję się, że powstałby z tego potworek na wzór 194/494 tudzież 178/578, więc to najmniej interesująca opcja

kot_feliks
Ekspert
Posty: 973
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Komunikacja miejska w 2024 roku

Post autor: kot_feliks » 14 gru 2023, 22:54

Dr2 pisze: 14 gru 2023, 21:25 A może coś o liniach z f-7,5 było?
Nie, bo z badań wyszło, że ludzie chcą linii z wysoką f, więc będzie więcej rzadko jeżdżących potworków ;)

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 541
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Komunikacja miejska w 2024 roku

Post autor: kbieniu7 » 15 gru 2023, 0:25

Kaszmir pisze: 14 gru 2023, 15:54 Ze "174" mam mieszane uczucia. Z jednej strony to idealny kandydat, właściwie po trasie. A zapewniłby połączenie Galicyjskiej i centrum handlowego w obie strony - i z Podgórzem, i z Hutą. Z drugiej - właśnie to omijanie M1, gdzie masa ludzi łapie którykolwiek autobus w stronę Podgórza. Podobnie z rondem Dywizjonu 308 gdzie jednak, nawet mimo oddalenia przystanków, część osób może podobnie polować na "174/178/578".

Dwaj inni kandydaci, nad którymi się zastanawiam - tylko głośno myśląc ;)

1) Wydłużenie "113"? Najprostsze bo nie wymaga modyfikacji istniejących odcinków trasy, a i linia mogłaby dojeżdżać potem do Nowohuckiej. Acz wg mnie mało efektywne, chyba niewiele osób by z tego korzystało.

2) A może... "178"? Zamiast Nowohucką, skierować równolegle przez Galicyjską? To wprawdzie wydłużanie tranzytu, jednak jest jeszcze "578". Hm.
Nie znam aż tak bardzo rejonów Huty i Czyżyn, ale ja osobiście mam obawy co do kluczenia "178/578", zwłaszcza że na Centralnej lubią być zdaje się długie kolejki do skrzyżowania z Nowohucką? Byłoby tak, jak ze "144" na Kostaneckiego.

No i ja w relacji 178/578 widzę mocnego kandydata jako linię obwodową Podgórze/Łagiewniki - Avia/Mistrzejowice. Tylko te korki na Nowohuckiej...
fysztof pisze: 14 gru 2023, 22:15 a. nowa linia łącząca Podgórze SKA z Dworcem w Czyżynach lub nawet lepiej z Placem Centralnym
b. przedłużenie istniejącej linii... czyli na przykład "155":-) właśnie do Placu Centralnego? (tylko co z taborem...)
c. ostatecznie utworzenie czegoś na wzór "174bis"... ale tu boję się, że powstałby z tego potworek na wzór 194/494 tudzież 178/578, więc to najmniej interesująca opcja
Tego akurat bym nie wydłużał - wtedy ta linia byłaby tak podatna na korki, że czkawką odbiłoby się Swoszowicom i znowu zatoczylibyśmy koło jak z "484". Już samo wydłużenie do Podgórza SKA mnie zaskoczyło - pomysł dobry, ale przydałoby się bardzo w końcu zrobić śluzę autobusową na wlocie od strony Bonarki, by autobusy nie musiały długo czekać w kolejce do świateł na dolny poziom.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5815
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2024 roku

Post autor: Kaszmir » 15 gru 2023, 0:55

Też mam obawy jak to odbije się na punktualności "155". Choć może nie będzie tak źle. Od roku, półtora mówiło się o planie wydłużenia linii w rejony Bonarki. I to wydawało mi się optymalne bo trasa wciąż byłaby krótka, a zapewniłaby przesiadkę na autobusy na Kamieńskiego i dojazd do centrum handlowego.

Relacja Kamieńskiego - Podgórze SKA jest słabo obsłużona i przydałoby się więcej kursów. Jednak nie jestem pewny, czy "155" z f30-40 odegra tu znaczącą rolę, wolałbym częstsze "174". Z drugiej strony, takie "155" zapewni również dojazd do Urzędu Miasta na Wielickiej.

scyzor663
Znawca
Posty: 104
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Komunikacja miejska w 2024 roku

Post autor: scyzor663 » 15 gru 2023, 6:19

Wg mnie trasa 148 jest trochę dziwna. Z większości bloków jest blisko na Sołtysowską lub Na Załęczu lub Galicyjską.

Spokojnie można by zamiast 148 wydłużyć 113 z EC Łęg poprzez Ciepłowniczą, Galicyjską i dalej jak 148 do Cogiteon. Ułatwiłoby to też znacząco dojazd do elektrociepłowni i innych zakładów przy Ciepłowniczej który jest teraz bardzo "naokoło". Jakby było potrzebne zwiększenie częstotliwości to można zawsze dodać wariantowe kursy z Cogiteon skrócone do EC Łęg.
Kaszmir pisze: 14 gru 2023, 21:24 To jest ta sama pętla, ZTP się pomyliło z nazwą na mapce i dopiero potem poprawili. A o samym wydłużeniu było tutaj:
https://krabok.wordpress.com/2023/11/11 ... bromskiej/
Mam nadzieję, że zmienią tą bezsensowną nazwę "Prądnik Biały Zachód" na coś konkretniejszego. Jak już miałby to być kierunek to "Północ", a nie "Zachód".

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 22 gości