MAN DÜWAG N8S/C

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
suchy
Ekspert
Posty: 774
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: MAN DÜWAG N8S/C

Post autor: suchy » 18 wrz 2023, 9:43

Kaszmir pisze: 18 wrz 2023, 9:13 Co by to mogło być - są jacyś kandydaci?

Z drugiej strony, po tylu zakupach nowych tramwajów w ostatnich latach, zastanawiam się czy sprowadzenie używanych wagonów, nawet jeśli w świetnym stanie, nie będzie postrzegane przez publikę jako "dziadowanie"?
Nie do końca - przy obecnych cenach i kosztach działalności, nie wiadomo kiedy będzie ogłoszony kolejny przetarg (ten na 40m oraz kontrowersyjne 26m). Do tego, od ogłoszenia przetargu do dostaw jeszcze daaaaaaleka droga - zapewne kilkanaście zmian SIWZ, jakieś protesty do KIO, odwołania od wyników, potem sam proces produkcyjny...

Więc gdyby przetarg został ogłoszony dzisiaj, to nowych wagonów można byłoby się spodziewać najwcześniej za jakieś 3 lata, pod koniec 2026.
A jakoś nie słychać nic na temat takowego ogłoszenia - więc sprawa przeciągnie się pewnie jeszcze z kolejny rok albo dwa.

A na ten przykład całkowite wycofanie 105tek byłoby znacząco lepsze wizerunkowo niż "dziadowanie" w postaci sprowadzenia kilkunastu używanych wagonów w ich zamian - zwłaszcza że być może byłyby to wagony w lepszym stanie technicznym niż obecne 105tki (może np. niska podłoga, klima?) ;)

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5814
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: MAN DÜWAG N8S/C

Post autor: Kaszmir » 18 wrz 2023, 9:59

Ja nie o tym piszę. Piszę o tym, jak będzie to postrzegane przez pasażerów. Nie chodzi o sytuację finansową, trudności przetargowe itd. Ludzie będą widzieć że przez parę lat kupowano nowoczesne wagony, a teraz bierze się stare używane. I zastanawiam się, czy odbiorą to pozytywnie. Może nie, może tak.

Osobiście, gdyby udało się znaleźć jakieś niezłe niskopodłogowce, to warto brać. Dlatego właśnie pytam, co jest na celowniku.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1400
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: MAN DÜWAG N8S/C

Post autor: Bayer2003 » 18 wrz 2023, 10:23

kucyk pisze: 18 wrz 2023, 6:57 Bayer2003 odpowiedź jest tak prosta jak budowa cepa.
MPK nie ma możliwości sprowadzenia identycznych wagonów aby móc mieć magazyn części zamiennych więc najgorszy w posiadaniu wagon przeznaczony zostaje na powolną rozbiórkę aby zapewnić możliwość wymiany części do innych wagonów będących w ruchu liniowym. :)
I przez ponad 2 lata nie dało się skądś sprowadzić tych części? Niestety ciężko mi w to uwierzyć...
impuls pisze: 18 wrz 2023, 8:20 Proces kanibalizmu nie jest niczym dziwnym w przedsiębiorstwach komunikacyjnych. HK458 (rocznik 1977) wymaga ogromnych funduszy, których na razie brakuje. Tam padła elektryka, która powodowała awarię baterii.
Tylko długie wyjazdy z Podgórza na linie "1" i "5" również wymagają ogromnych funduszy, czym najwyraźniej MPK się nie przejmuje. Większość miast w Polsce poradziła sobie z tramwajami serii N/M, jedynie w Krakowie sprawiają one ogromne problemy. Bardzo długo odstawione są już HK452 i HK453. I to jest większy problem, bo te tramwaje przeszły kosztowny remont. I dlatego po nieudanych modernizacjach N8C, MPK nie chce z drugiej strony wpompować ogromnych kwot w wagony N8S.
impuls pisze: 18 wrz 2023, 8:20 Uważam, że jest szansa sprowadzenia czegoś lepszego w dobrym stanie i nowszego. Mają też alternatywę kolejnych GT8SU poza tymi trzema, które są zaplanowane. A modernizację EU8N i GT8N okazały się udanymi i dobrze uzupełniają flotę MPK.
Modernizacja GT8N może jest udana, jednak wobec prowadzonej przez ZTP poltyki dotyczącej układu linii (likwidacja "12", brak nowych linii wspomagających), większa liczba egzemplarzy będzie tylko denerwować swoją 4-drzwiowością. N8S mają 5 drzwi, co sprawia, że dla pasażerów są lepszym taborem od GT8N. Niestety komfort pasażerów jest jak widać najmniej ważny.
suchy pisze: 18 wrz 2023, 9:43 A na ten przykład całkowite wycofanie 105tek byłoby znacząco lepsze wizerunkowo niż "dziadowanie" w postaci sprowadzenia kilkunastu używanych wagonów w ich zamian - zwłaszcza że być może byłyby to wagony w lepszym stanie technicznym niż obecne 105tki (może np. niska podłoga, klima?) ;)
Zacznijmy od całkowitego wycofania tramwajów wiedeńskich - już dziś byłoby to możliwe, a 23 egzemplarze ciągle są w ilostanie i kursują aż na czterech liniach...
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

suchy
Ekspert
Posty: 774
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: MAN DÜWAG N8S/C

Post autor: suchy » 18 wrz 2023, 11:45

Bayer2003 pisze: 18 wrz 2023, 10:23 Tylko długie wyjazdy z Podgórza na linie "1" i "5" również wymagają ogromnych funduszy, czym najwyraźniej MPK się nie przejmuje.
Przecież akurat na to jest najbardziej banalne rozwiązanie - przenieść część GT8N do Huty (np. 8-10 sztuk), a w zamian Huta niech odda do Podgórza np. 5 Stadlerów. Wtedy Huta ma czym wyjeżdżać na Wańkowicza, a Podgórze może przejąć huckie wyjazdy na 3 czy 9 na Bieżanów ;)

Awatar użytkownika
pawel200020
Specjalista
Posty: 216
Rejestracja: 26 sie 2020, 0:08

Re: MAN DÜWAG N8S/C

Post autor: pawel200020 » 18 wrz 2023, 19:04

suchy pisze: 18 wrz 2023, 11:45 Przecież akurat na to jest najbardziej banalne rozwiązanie - przenieść część GT8N do Huty (np. 8-10 sztuk), a w zamian Huta niech odda do Podgórza np. 5 Stadlerów. Wtedy Huta ma czym wyjeżdżać na Wańkowicza, a Podgórze może przejąć huckie wyjazdy na 3 czy 9 na Bieżanów ;)
Tylko żeby tak zrobić to najpierw trzeba przeszkolić motorowych i mechaników z PH a to są koszty

suchy
Ekspert
Posty: 774
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: MAN DÜWAG N8S/C

Post autor: suchy » 18 wrz 2023, 19:29

pawel200020 pisze: 18 wrz 2023, 19:04 Tylko żeby tak zrobić to najpierw trzeba przeszkolić motorowych i mechaników z PH a to są koszty
Pytanie czy będą większe, niż każdorazowe wyjazdy wagonów z Podgórza do Huty przez kilka czy kilkanaście miesięcy (mówi się przecież że jak już otworzą przejazd przez Wańkowicza, to chcą wybudować nową zawrotkę gdzieś w rejonie Darwina) ;)

impuls
Ekspert
Posty: 1327
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: MAN DÜWAG N8S/C

Post autor: impuls » 18 wrz 2023, 21:05

Kaszmir pisze: 18 wrz 2023, 9:59 Ja nie o tym piszę. Piszę o tym, jak będzie to postrzegane przez pasażerów. Nie chodzi o sytuację finansową, trudności przetargowe itd. Ludzie będą widzieć że przez parę lat kupowano nowoczesne wagony, a teraz bierze się stare używane. I zastanawiam się, czy odbiorą to pozytywnie. Może nie, może tak.

Osobiście, gdyby udało się znaleźć jakieś niezłe niskopodłogowce, to warto brać. Dlatego właśnie pytam, co jest na celowniku.
Już kiedyś pisałem jakie obecnie tramwaje będą wymieniane na zachodzie. I są to oryginalne już niskopodłogowce lub z częścią niskiej podłogi. Właśnie mija 30 lat odkąd pojawiły się tramwaje niskopodłogowe jednoczłonowe wielkoprzestrzenne. Dlatego teraz w ciągu najbliższych kilku lat wiele miast planuje wymienić taki 30 letni tabor. Podaję tylko 1435mm ale na wąski tor też jest sporo, czasem można przerobić. Berlin - GT6N (2024), Bonn - R1.1 (2024), Kolonia - K4000 (od 2024), Monachium - R2.2 (2024), Frankfurt nad Menem - R trwa dostawa, Magdeburg - NGT8D (2024-25), Paryż - TFS z linii 1. Ponadto cały czas w temacie jest Düsseldorf ze swoimi GT8SU (ale to już byłby błąd jakby kolejne ściągnęli), jest też Duisburg z wąskimi N10CDU i w złym stanie. To na pewno nie wszystko i wkrótce będzie z czego wybierać.
A sytuacja finansowa MPK czy Krakowa jest naprawdę bardzo zła i brak jest funduszy zewnętrznych na obecnie realizowany kontrakt. Dlatego ciągle są przestoje w kupowaniu i odbieraniu kolejnych Stadlerów II serii. O nowym przetargu na tramwaje na razie nie ma mowy. Rok 2024 będzie ogólnie bez zakupowy (bez nowych autobusów i tramwajów). Spłacanie rat kredytów.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1405
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: MAN DÜWAG N8S/C

Post autor: pasazer_mobilisu » 18 wrz 2023, 21:19

impuls pisze: 18 wrz 2023, 21:05 Ponadto cały czas w temacie jest Düsseldorf ze swoimi GT8SU (ale to już byłby błąd jakby kolejne ściągnęli)
W innym wątku zacytowano PSMKMS, cytat mówi właśnie o ściąganiu GT8SU.
impuls pisze: 18 wrz 2023, 21:05 Rok 2024 będzie ogólnie bez zakupowy (bez nowych autobusów i tramwajów).
W materiale wideo promującym nowy schemat biletów rzecznik wspomniał o wnioskach na dofinansowanie na zakup autobusów elektrycznych i wodorowych. Nie wiem kiedy ogłoszą przetargi na ich zakup, ale nie można wykluczyć że przyjadą właśnie w 2024.

impuls
Ekspert
Posty: 1327
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: MAN DÜWAG N8S/C

Post autor: impuls » 08 sty 2024, 22:08

W dniu dzisiejszym w systemie TTSS pojawiły się trzy N8C na "21". HK451, HK452 i HK454. Były dni, że ani jednego nie było. Jest postęp, powoli wracają do ruchu. Na końcu ślepych torów przy Hali Szlifierni, we czwartek stały pozostałe trzy N8C. To są miejsca gdzie stawiają wagony z dużym uszkodzeniem lub do kasacji. Zatem na powrót pozostałych musimy poczekać.

judash
Ekspert
Posty: 610
Rejestracja: 23 cze 2020, 9:34

Re: MAN DÜWAG N8S/C

Post autor: judash » 09 sty 2024, 22:38

455 (nadal z reklamą Wawel Service) zmienił miejsce w zajezdni. Po długim postoju pod płotem przy Łowińskiego, dzisiaj stał po drugiej stronie zajezdni przed wjazdem do hal.

judash
Ekspert
Posty: 610
Rejestracja: 23 cze 2020, 9:34

Re: MAN DÜWAG N8S/C

Post autor: judash » 12 sty 2024, 8:59

#455 znów przy Łowińskiego, razem z #456.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 16 gości