Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

- Linie, trasy, rozkłady
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5815
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Kaszmir » 21 lis 2023, 16:38

lukasmaj pisze: 21 lis 2023, 14:59Zamiast tworzyć idiotyczną spółkę WST, Wieliczka mogła uruchomić trzy - cztery linie we współpracy z ZTP na trasach: Wieliczka Centrum / Nowy Bieżanów Południe - podwielickie sołectwa. Zamiast uruchamiać nowe, można by było też próbować wydłużyć gdzieś w głąb gminy 224, 244, 254, 264, 274 i 284. Resztę zostawić dla ALD i prywatnych przewoźników.

Wieliczka jak piszą, ma duże kłopoty finansowe, a WST je potęguje. Należy dodać że frekwencja w pojazdach WST jest marginalna. Spółka dodatkowo jest źle zarządzana.
A to nie jest tak, że WST wychodzi właśnie taniej niż MPK? Wg tego dokumentu, wynegocjowano dla WST stawkę 8,80/wzkm. Tymczasem MPK na początku 2023 miało 8,93 (link).

Do tego MPK/ZTP od dłuższego czasu na większość próśb gmin o dołożenie kursów odpowiadają, że nie ma wolnych wozów i kierowców - przechodzą głównie zmiany już dawno zadeklarowane. Także spora szansa, że i tu by odmówiono, zwłaszcza że WST to sporo brygad.

scyzor663
Znawca
Posty: 104
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: scyzor663 » 22 lis 2023, 8:20

Tylko trzeba brać pod uwagę, że dopłata do ZTP wynosi zazwyczaj do 50% ceny wzkm więc teoretycznie byłoby dużo taniej.

W praktyce pewnie ZTP tak jak piszesz nie ma tyle brygad i/lub nie chciałoby obsługiwać tych linii. Do tego przy autobusach ZTP gmina ma mniejszą kontrolę co do rozkładu jazdy czy ilości kursów.

lukasmaj
Specjalista
Posty: 246
Rejestracja: 19 lut 2020, 13:44

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: lukasmaj » 22 lis 2023, 10:32

scyzor663 pisze: 22 lis 2023, 8:20 Tylko trzeba brać pod uwagę, że dopłata do ZTP wynosi zazwyczaj do 50% ceny wzkm więc teoretycznie byłoby dużo taniej.

W praktyce pewnie ZTP tak jak piszesz nie ma tyle brygad i/lub nie chciałoby obsługiwać tych linii. Do tego przy autobusach ZTP gmina ma mniejszą kontrolę co do rozkładu jazdy czy ilości kursów.
Oczywiście, byłoby taniej, nawet gdyby dopłata ze strony Gminy Wieliczka była wyższa - np. na poziomie 75%.
Dodatkowo, jeżeli chodzi o linie WST jest misz - masz. Sporo tras się pokrywa, autobusy jeżdżą stadnie, część kursów próbowano dostosować do pociągu z kolei część do zajęć w szkołach (autobusy WST zastąpiły przecież autobusy szkolne).

Zamiast tworzyć WST (i ściągać na siebie problemy, główny finansowanie ale też- m.in. koniec gwarancji na Solarisy, zaplecze praktycznie żadne), należało stopniowo przez ostatnie lata korygować i przedłużać trasy autobusów aglomeracyjnych uruchamianych przez ZTP. Linie 224, 244, 254, 264 i 284, dodatkowo 135 mają możliwość obsługi nowych rejonów w Gminie Wieliczka.

System transportowy wówczas byłby spójny i czytelny dla przeciętnego pasażera - nie to co teraz.

WIK
Znawca
Posty: 147
Rejestracja: 19 paź 2020, 16:06
Lokalizacja: Wieliczka
Kontakt:

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: WIK » 22 lis 2023, 10:45

Oczywiście, byłoby taniej, nawet gdyby dopłata ze strony Gminy Wieliczka była wyższa - np. na poziomie 75%.
Dodatkowo, jeżeli chodzi o linie WST jest misz - masz. Sporo tras się pokrywa, autobusy jeżdżą stadnie, część kursów próbowano dostosować do pociągu z kolei część do zajęć w szkołach (autobusy WST zastąpiły przecież autobusy szkolne).

Zamiast tworzyć WST (i ściągać na siebie problemy, główny finansowanie ale też- m.in. koniec gwarancji na Solarisy, zaplecze praktycznie żadne), należało stopniowo przez ostatnie lata korygować i przedłużać trasy autobusów aglomeracyjnych uruchamianych przez ZTP. Linie 224, 244, 254, 264 i 284, dodatkowo 135 mają możliwość obsługi nowych rejonów w Gminie Wieliczka.
System transportowy wówczas byłby spójny i czytelny dla przeciętnego pasażera - nie to co teraz.
Misz masz między innymi spowodowany jest dużą ilością przewoźników bo aż trzech. Problemem jest brak rozmów gminy z operatorami i jednostki głównie odpowiedzialnej za transport. Proszę pamiętać, że Wieliczka to nie Kraków i nigdy nie będzie na poziomie KMK. Były prośby/apele o wydłużenie linii 314 do Raciborska a nawet Dobczyc. ZTP nie i nie. Zabrano 244 z Borku. Kryzys panuje wszędzie. Taniej by było gdyby gmina znalazła operatora obsługujących swoje linie niż uruchamiać własną spółkę. Poczekajmy na ustawę metropolitalną, która może wiele zmienić.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5815
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Kaszmir » 22 lis 2023, 10:59

scyzor663 pisze: 22 lis 2023, 8:20Tylko trzeba brać pod uwagę, że dopłata do ZTP wynosi zazwyczaj do 50% ceny wzkm więc teoretycznie byłoby dużo taniej.
ZTP dopłaca bo w zamian zbiera wpływy z biletów. Wysokość dopłaty (50%) została historycznie ustalona tak, by Kraków właśnie mniej więcej wychodził na zero.

Zatem w przypadku ALD, jeśli zapełnienia są mniej więcej takie jak typowych linii aglo, to dalej może to wychodzić taniej skoro cena wzkm jest niższa niż u MPK. A jeśli zapełnienia są dużo niższe, to tym bardziej ZTP by się nie zgodziło na finansowanie takich połączeń i trzymanie tam brygad - nie w sytuacji, gdy tych brygad odmawiają innym, bardziej zatłoczonym rejonom aglo.
lukasmaj pisze: 22 lis 2023, 10:32Oczywiście, byłoby taniej, nawet gdyby dopłata ze strony Gminy Wieliczka była wyższa - np. na poziomie 75%.
Dodatkowo, jeżeli chodzi o linie WST jest misz - masz. Sporo tras się pokrywa, autobusy jeżdżą stadnie, część kursów próbowano dostosować do pociągu z kolei część do zajęć w szkołach (autobusy WST zastąpiły przecież autobusy szkolne).

Zamiast tworzyć WST (i ściągać na siebie problemy, główny finansowanie ale też- m.in. koniec gwarancji na Solarisy, zaplecze praktycznie żadne), należało stopniowo przez ostatnie lata korygować i przedłużać trasy autobusów aglomeracyjnych uruchamianych przez ZTP. Linie 224, 244, 254, 264 i 284, dodatkowo 135 mają możliwość obsługi nowych rejonów w Gminie Wieliczka.

System transportowy wówczas byłby spójny i czytelny dla przeciętnego pasażera - nie to co teraz.
Zgodzę się, że system byłby bardziej czytelny. Koszty poruszyliśmy wcześniej, a wciąż jeszcze dochodzi brak wozów i kierowców. ALD to (jeśli dobrze liczę) kilkanaście brygad. A obecnie MPK/ZTP odmawiają dokładania nawet jednej. Daleko nie trzeba szukać, Wieliczka pisała do Krakowa w sprawie dołożenia brygady na "284" i im odmówiono.

Obsługiwanie tras przez MPK byłoby lepsze. Jednak wydaje mi się, że Wieliczka wybrała rozwiązanie konieczne. A na pewno też warto uwzględnić, że własna km to i większe możliwości jej kontroli bo w przypadku włączenia się w system krakowski, trzeba też grać wg jego zasad. Przykład? Choćby to, że MPK wymaga by brygady zaczynały w Krk i kończyły tamże. Mamy więc masę kursów aglo wyjeżdżających o 3-4 nad ranem i zjeżdżających z aglo o 23-24. Jeżdżących zwykle na pusto, a jednak gminy muszą za to płacić.

Kuciak
Miłośnik
Posty: 74
Rejestracja: 20 paź 2020, 19:12
Lokalizacja: Kraków - Mistrzejowice

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Kuciak » 22 lis 2023, 11:18

Jeśli chodzi o ALD, które dociera do Wieliczki jest to aktualnie 8 brygad w dniach roboczych, 7 brygad w soboty oraz 4 w rozkładzie świątecznym.

scyzor663
Znawca
Posty: 104
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: scyzor663 » 22 lis 2023, 13:18

lukasmaj pisze: 22 lis 2023, 10:32 Oczywiście, byłoby taniej, nawet gdyby dopłata ze strony Gminy Wieliczka była wyższa - np. na poziomie 75%.
Dodatkowo, jeżeli chodzi o linie WST jest misz - masz. Sporo tras się pokrywa, autobusy jeżdżą stadnie, część kursów próbowano dostosować do pociągu z kolei część do zajęć w szkołach (autobusy WST zastąpiły przecież autobusy szkolne).

Zamiast tworzyć WST (i ściągać na siebie problemy, główny finansowanie ale też- m.in. koniec gwarancji na Solarisy, zaplecze praktycznie żadne), należało stopniowo przez ostatnie lata korygować i przedłużać trasy autobusów aglomeracyjnych uruchamianych przez ZTP. Linie 224, 244, 254, 264 i 284, dodatkowo 135 mają możliwość obsługi nowych rejonów w Gminie Wieliczka.

System transportowy wówczas byłby spójny i czytelny dla przeciętnego pasażera - nie to co teraz.
Co by było gdyby ;) Fakt jest taki, że ZTP nawet ze 100% dofinansowaniem nie byłoby pewnie zainteresowane obsługiwaniem tych linii.

Problemu bardziej trzeba szukać w tym, że WST poszło od razu w "standard" MPK zamiast np. iść w kierunku nowoczesnych busów jak w niektórych komunikacjach gminnych - wtedy koszt WZKM mógłby być 2 - 3 krotnie niższy, szczególnie, że wszędzie słyszy się o słabym napełnieniu.

WIK
Znawca
Posty: 147
Rejestracja: 19 paź 2020, 16:06
Lokalizacja: Wieliczka
Kontakt:

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: WIK » 22 lis 2023, 14:51

WST/ALD są dofinansowane także z FRPA. W ubiegłym roku sama Wieliczka uzyskała zwrotu prawie na 3mln zł. Kolejne gminy złożyły wnioski na FRPA 2024: Biskupice, Niepołomice, Gdów.

scyzor663
Znawca
Posty: 104
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: scyzor663 » 30 sty 2024, 9:38

Wrzuciłem do tematu o gminie K-L, wrzucam też tutaj:
Załączniki
wydatki2023.PNG
wydatki2023.PNG (16.53 KiB) Przejrzano 292 razy

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 22 gości