Prądnik Biały

- Linie, trasy, rozkłady
scyzor663
Znawca
Posty: 104
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Prądnik Biały

Post autor: scyzor663 » 11 sty 2024, 12:09

Trasa jest wybudowana ewidentnie jako przelotówka, pełno ekranów, nie sądzę, że będą wydawane pozwolenia na podłączanie do niej zjazdów indywidualnych. Do tego spora część teoretycznej zabudowy jest zablokowana przez wspomniane drogi serwisowe które mają własne nazwy ulic.
A nawet jeśli coś by się tam budowało to spokojnie można na danej ulicy nadawać trzycyfrowe numery, raczej więcej niż 999 budynków tam nie powstanie. Przypuszczam, że nie powstanie więcej niż 99.

Awatar użytkownika
elot360
Znawca
Posty: 150
Rejestracja: 09 sie 2022, 8:21
Lokalizacja: Bytom / Kraków

Re: Prądnik Biały

Post autor: elot360 » 10 mar 2024, 11:28

Minęło już pół roku od uruchomienia przystanków Sosabowskiego i włączenia ich obsługi tylko do linii 172. Założenie może było szlachetne, linia 572 miałaby jechać tunelem i nie tracić czasu, i może to wyglądało dobrze na papierze (tylko szkoda że tym papierem nie był projekt wykonawczy?).

W każdym razie, z uwagi na niefortunne ułożenie przystanków (przede wszystkim Opolska Kładka 01), linia 572 w każdym kursie w kierunku Alei Przyjaźni jeździ górą mijając Sosabowskiego, a w kierunku Bronowic tylko w niektórych kursach (zależy od kierowcy czy wyjeżdżając z przystanku Pleszowska 02 chce przekraczać ciągłą linię i jechać przez dwa pasy ruchu czy nie). W rozkładach jazdy różnice czasu na odcinku Opolska Kładka - Pleszowska wynoszą tylko minutę, choć w praktyce autobusy pokonują tą samą trasę (z różnicą jednego postoju).
Biorąc też pod uwagę że przystanek Sosabowskiego w teorii ma też służyć przesiadkom na tramwaje, włączenie do obsługi wspomnianych przystanków dla linii 572 wydaje się nie tylko naturalne z powodu trasy przejazdu, ale i potrzebne. Przesiadki już są wystarczająco utrudnione, to po co jeszcze ograniczać ofertę?

Pisałem kiedyś w tej sprawie do ZTP, ale podejrzewam że ponieważ to nie była jedyna sprawa jaką zawarłem wtedy w piśmie, po prostu zbiorczo odpisali że "wezmą pod uwagę Pana propozycje w przyszłości".
Jakie jest wasze zdanie?

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1047
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Prądnik Biały

Post autor: yosujiro » 10 mar 2024, 11:34

O dziwo Sosabowskiego generuje sporą wymianę pasażerską, więc nawet jestem za. Ale moim zdaniem powinno to się odbyć kosztem Pleszowskiej, na której wymiana obecnie jest dużo mniejsza i zatrzymywanie się tam 572 jest bezsensowne.

M0096
Miłośnik
Posty: 97
Rejestracja: 27 cze 2022, 0:27

Re: Prądnik Biały

Post autor: M0096 » 10 mar 2024, 19:20

Po zakończeniu budowy Północnej Obwodnicy Krakowa oraz tramwaju przez Rondo Polsadu, należałoby wg mnie połączyć linie "172" i "572" w jedną silną linię obwodową z f-7,5/10.
Obecnie "572" pomija pomiędzy Bronowicami Małymi a Osiedlem Zgody 7 przystanków, na których zatrzymuje się "172" w obydwie strony. Ponadto "572" pomija przystanki Bronowice SKA 04 i Os. Akademickie PK w kierunku Nowej Huty.

W przypadku przystanku Bronowice SKA 04 nie widzę sensu, żeby "172" się tam dalej zatrzymywało. Wszystkie inne linie jadące w kierunku Ronda Ofiar Katynia zatrzymują się tylko na przystanku Bronowice SKA 06, więc nie wiem po co zatrzymuje się tutaj "172".

W przypadku przystanku Sosabowskiego mimo pewnego oddalenia od Krowodrzy Górki przesiadki ze "172" funkcjonują dość dobrze, więc dobrze byłoby wzmocnić jej relację poprzez dodanie zatrzymania "572" (zwłaszcza, że w kierunku Nowej Huty przejeżdża obok przystanku).

Pomijanie Opolskiej Estakady powoduje bardzo duże utrudnienie przesiadek z ciągu Opolskiej zarówno w kierunku północnym, jak również południowym. Rozumiem, że skrzyżowanie z 29 Listopada jest mocno zakorkowane w godzinach szczytu, ale utrudnienie możliwości przesiadek przez cały tydzień jest trudne do zaakceptowania.

Przystanek Lublańska posiada bardzo skromną ofertę połączeń tylko "138" i "172", więc każde wzmocnienie będzie tutaj przydatne.

Olsza II tworzy większy węzeł przysiadkowy wraz z przystankami Miechowity. Po otwarciu tramwaju na Meissnera trudno sobie wyobrazić pomijanie tego przystanku.

Na Bora-Komorowskiego zatrzymują się wszystkie linie przyspieszone ("501", "502" i "511") poza "572". Ze względu na duże potoki pasażerskie na tym przystanku wydaje się uzasadnione zatrzymanie tutaj także "572".

Jedyne przystanki, których dodawanie do zatrzymań "572" nie ma zbyt dużego sensu to Jurczaka, który i tak funkcjonuje dla linii zwykłych jako przystanek na żądanie a mimo znajdującej się obok Serenady dojście do niej z tego przystanku nie jest znacznie prostsze niż z przystanków Bora-Komorowskiego, czy Os. Oświecenia. Drugim przystankiem, którego nie warto by dodawać jest Os. Strusia, który znajduje się w pobliżu Os. Na Lotniku a liczba linii zatrzymujących się tutaj jest znaczna.

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1047
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Prądnik Biały

Post autor: yosujiro » 10 mar 2024, 19:57

572 w obecnej formie jest chwalone przez pasażerów, bo szybko łączy dzielnice omijając niewygodne skrzyżowania. Po co psuć to co dobrze funkcjonuje? Niedługo na tym ciągu będzie dodane 438, więc w jakiś sposób sytuacja się polepszy.

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1817
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Prądnik Biały

Post autor: Scania_9640 » 10 mar 2024, 20:08

Również jestem tego zdania, 572 to fajne i szybkie połączenie Bronowic z Huta i nie ma co tego psuć, dokładając kolejne przystanki czy łączyć obie linie w jedną.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5815
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Prądnik Biały

Post autor: Kaszmir » 10 mar 2024, 20:53

M0096 pisze: 10 mar 2024, 19:20W przypadku przystanku Bronowice SKA 04 nie widzę sensu, żeby "172" się tam dalej zatrzymywało. Wszystkie inne linie jadące w kierunku Ronda Ofiar Katynia zatrzymują się tylko na przystanku Bronowice SKA 06, więc nie wiem po co zatrzymuje się tutaj "172".
Myślę, że "172" zatrzymuje się tam bo pełni rolę "miejską" - w tym dowóz do centrów handlowych przy rondzie Ofiar Katynia, do Opolskiej czy do Nowej Huty. Podejrzewam, że mieszkańcy Bronowic chcieli mieć blisko do przystanku, a ten na dole jest jednak gorzej dostępny.

Nawet zastanawiam się, czy i pozostałe linie ("120" oraz aglo) nie powinny zatrzymać się na górze, wszak tam przesiadka dla osób jadących z centrum tramwajem jest dużo wygodniejsza i szybsza niż schodzenie na dół.

pjetrek
Ekspert
Posty: 630
Rejestracja: 22 gru 2020, 17:31

Re: Prądnik Biały

Post autor: pjetrek » 10 mar 2024, 20:58

Kwestia węzła Bronowice SKA, to w ogóle ciekawa bajka. Bo tam niektóre linie jadąc dokładnie w tych samych relacjach zatrzymują się dwa razy, a inne tylko raz. I to zarówno w stronę Huty/Centrum jak i BM. Przypuszczam, że część to "kwestia historyczna", ale warto, żeby ZTP to wreszcie uporządkowało xD

M0096
Miłośnik
Posty: 97
Rejestracja: 27 cze 2022, 0:27

Re: Prądnik Biały

Post autor: M0096 » 10 mar 2024, 21:13

W przypadku linii "572" występuje na terenie dzielnicy Prądnik Czerwony efekt tunelowania, ponieważ częstotliwość linii "172", przy braku innych alternatyw, jest niewystarczająca dla podróżnych w kierunku Ronda Ofiar Katynia. Czasami szybciej wychodzi dojazd z Opolskiej Estakady do Ronda Ofiar Katynia komunikacją miejską przez Czarnowiejską, co jest już sytuacją patologiczną.

Mam nadzieję, że "438" poprawi tą sytuację, jednakże jej trasa oraz nawet fakt jej uruchomienia wydaje się niepewny w kontekście otwarcia tramwaju przez Meissnera. Dwie linie autobusowe z Osiedla Piastów do ronda Polsadu się nie utrzymają.

Adrian14
Ekspert
Posty: 813
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: Prądnik Biały

Post autor: Adrian14 » 11 mar 2024, 0:06

Na Bronowicach SKA zupełnie nie rozumiem zatrzymywania się 120 u góry.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: tomek i 28 gości