Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka
Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka
Ostatnio dużo słychać o możliwości przedłużenia linii 155 do Podgórza SKA przez Bonarkę. Wg pomysłu z 2020 miała kursować na trasie Dworzec Płaszów - Wielicka - Malborska - Klonowica/Beskidzka - Swoszowice. Jednak ostatecznie pojechała do zajezdni na Woli Duchackiej, po likwidacji 165 zostawiając odcinek Kurdwanów - Malborska - Wielicka bez jakiejkolwiek rekompensaty. Skoro ZTP wysuwa propozycję na wydłużenie linii przez Kamieńskiego i al. Powstańców Śląskich na rok 2024 (zapewne po przejęciu niektórych linii przez Mobilis), to dlaczego by nie "wyrównać strat" po reformie komunikacyjnej z 2022 roku, na której mocno ucierpiały rejony Woli Duckackiej - Wschód, zamiast tworzyć połączenia do Bonarki, którego (nie licząc 184) nigdy nie było. Uważam, że powinno się w pierwszej kolejności wydłużyć linię 155 przez Malborską do Dworca Płaszów / ewentualnie Podgórza SKA zachowując f30.
Plusy:
- Swoszowice zyskałyby dostęp do bieżanowskich linii tramwajowych przez przystanek Kabel
- Osoby potrzebujące dostać się z Kurdwanowa do szkoły/ Domu Kultury na Malborskiej wreszcie miałyby taką możliwość bez przesiadek
- Mieszkańcy części Woli Duchackiej, którzy podjeżdżają codziennie 169 pod przystanek Malborska, aby udać się na tramwaj, mieliby możliwość łatwiejszej przesiadki (szczególnie w stronę powrotną, gdzie trzeba przejść kilka par świateł, a 169/469 kursują nierzadko z kilkunastominutowym opóźnieniem)
- Jeśli udałoby się reaktywować pętlę Dworzec Płaszów (w Swoszowicach jest już punkt socjalny), mieszkańcy części Dzielnicy X i XI mogliby dojechać na swój pociąg TLK, IC, REG, czy nawet EIP (Pendolino) autobusem.
Wady:
- Jeśli 155 musiałaby jechać do Podgórza SKA, stałaby w korkach na Wielickiej (z drugiej strony po przedłużeniu przez Bonarkę linia "utykałaby" na al. Powstańców Śląskich)
- Mieszkańcy Swoszowic straciliby perspektywę bezpośredniego autobusu do Bonarki
- Linia nie mogłaby być obsługiwana "elektrykami" (dla niektórych zaleta )
Co myślicie o tym pomyśle?
Plusy:
- Swoszowice zyskałyby dostęp do bieżanowskich linii tramwajowych przez przystanek Kabel
- Osoby potrzebujące dostać się z Kurdwanowa do szkoły/ Domu Kultury na Malborskiej wreszcie miałyby taką możliwość bez przesiadek
- Mieszkańcy części Woli Duchackiej, którzy podjeżdżają codziennie 169 pod przystanek Malborska, aby udać się na tramwaj, mieliby możliwość łatwiejszej przesiadki (szczególnie w stronę powrotną, gdzie trzeba przejść kilka par świateł, a 169/469 kursują nierzadko z kilkunastominutowym opóźnieniem)
- Jeśli udałoby się reaktywować pętlę Dworzec Płaszów (w Swoszowicach jest już punkt socjalny), mieszkańcy części Dzielnicy X i XI mogliby dojechać na swój pociąg TLK, IC, REG, czy nawet EIP (Pendolino) autobusem.
Wady:
- Jeśli 155 musiałaby jechać do Podgórza SKA, stałaby w korkach na Wielickiej (z drugiej strony po przedłużeniu przez Bonarkę linia "utykałaby" na al. Powstańców Śląskich)
- Mieszkańcy Swoszowic straciliby perspektywę bezpośredniego autobusu do Bonarki
- Linia nie mogłaby być obsługiwana "elektrykami" (dla niektórych zaleta )
Co myślicie o tym pomyśle?
Bez stresu, to tylko post
Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka
Rozumiem potrzebę przywrócenia połączenia tej części Woli Duchackiej przez Malborską z tramwajem - ale nie jestem fanem zrobienia tego za pomocą "155". Szczerze mówiąc liczę (pewnie naiwnie jak zwykle), że przedłużenie "155" pozwoli na zapewnienie znacznie stabilniejszego połączenia sporej części Woli Duchackiej z przystankiem Podgórze SKA. Jest obecnie "174", ale w godzinach szczytu (czyli wtedy, kiedy najbardziej go potrzeba) jest to czysta fikcja, bo Nowohucka generuje takie korki i losowość, że dziury między kolejnymi "174" w stronę Kurdwanowa potrafią mieć po 25-30 minut a na czymś takim nikt o zdrowych zmysłach nie będzie polegać. Natomiast właśnie z centralnej Woli Duchackiej do południowej części centrum opcja dojechania do 'Podgórze SKA' i dalej tramwajem jest najwygodniejsza i potencjalnie najszybsza. Jeśli tak pojedzie "155", to w połączeniu z "3/24" będzie super połączeniem dla okolic Sławka czy północnej części okolic Łużyckiej.
Gdyby jeszcze ZTP zebrał się wreszcie w sobie i zrobił tę jakże śmieszną w kosztach i działaniu inwestycję w postaci dopuszczenia autobusów do jazdy na wprost z pasa do skrętu w prawo (https://ztp.krakow.pl/rower/audyty/audy ... z-wielicka), to w ogóle byłoby super. Swoją drogą audyt ma prawie 4 lata, naprawdę to za mało czasu żeby przerzucić 10 metrów krawężnika, wylać kilka metrów kwadratowych asfaltu i domalować oznakowanie...???
Co do połączenia Malborskiej z tramwajami 'bieżanowskimi' - ja bym tu szczerze mówiąc poszukał opcji przetrasowania "143". W najwygodniejszej opcji od skrzyżowania pod Kablem, zamiast dalej prosto w Wielicką skierowałbym ją właśnie w Malborską i docelowo do Zajezdni WD. W ten sposób praktycznie cała Wola i szczególnie Malborska odzyskałyby połączenie do 'Kabla' całkiem niskim kosztem. Wymaga to pewnych zmian organizacyjnych oczywiście, ale wobec potencjalnych zysków nakład jest raczej śmieszny. Kwestia przygotowania dwóch peronów przystankowych i dopuszczenia lewoskrętu dla autobusów.
Gdyby jeszcze ZTP zebrał się wreszcie w sobie i zrobił tę jakże śmieszną w kosztach i działaniu inwestycję w postaci dopuszczenia autobusów do jazdy na wprost z pasa do skrętu w prawo (https://ztp.krakow.pl/rower/audyty/audy ... z-wielicka), to w ogóle byłoby super. Swoją drogą audyt ma prawie 4 lata, naprawdę to za mało czasu żeby przerzucić 10 metrów krawężnika, wylać kilka metrów kwadratowych asfaltu i domalować oznakowanie...???
Co do połączenia Malborskiej z tramwajami 'bieżanowskimi' - ja bym tu szczerze mówiąc poszukał opcji przetrasowania "143". W najwygodniejszej opcji od skrzyżowania pod Kablem, zamiast dalej prosto w Wielicką skierowałbym ją właśnie w Malborską i docelowo do Zajezdni WD. W ten sposób praktycznie cała Wola i szczególnie Malborska odzyskałyby połączenie do 'Kabla' całkiem niskim kosztem. Wymaga to pewnych zmian organizacyjnych oczywiście, ale wobec potencjalnych zysków nakład jest raczej śmieszny. Kwestia przygotowania dwóch peronów przystankowych i dopuszczenia lewoskrętu dla autobusów.
Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka
Też uważam, że jednak lepiej "155" puścić przez Bonarkę do Podgórza SKA.
Poniżej odpowiedzi od ZDMK. Ten kawałek to Etap IV. Pierwotnie jego termin oddania to 30 kwietnia 2024. Nie będzie.
To nie ZTP, a ZDMK. A ZDMK jak to oni, niespecjalnie się czymkolwiek przejmują... Pisałem z nimi rok temu, co z tym (i innymi w okolicy) drobnym projektem - jest to pakiet inwestycji, które miał zrobić inwestor prywatny. Do dziś nie przedstawił harmonogramu, przekroczył termin i złożył wniosek o wydłużenie terminu.fysztof pisze: ↑11 mar 2024, 9:26 Gdyby jeszcze ZTP zebrał się wreszcie w sobie i zrobił tę jakże śmieszną w kosztach i działaniu inwestycję w postaci dopuszczenia autobusów do jazdy na wprost z pasa do skrętu w prawo (https://ztp.krakow.pl/rower/audyty/audy ... z-wielicka), to w ogóle byłoby super. Swoją drogą audyt ma prawie 4 lata, naprawdę to za mało czasu żeby przerzucić 10 metrów krawężnika, wylać kilka metrów kwadratowych asfaltu i domalować oznakowanie...???
Poniżej odpowiedzi od ZDMK. Ten kawałek to Etap IV. Pierwotnie jego termin oddania to 30 kwietnia 2024. Nie będzie.
Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka
Ale zdajecie sobie sprawę z tego że to "143" po wyjeździe z Malborskiej zatrzymywałoby się dopiero przy Bieżanowskiej?
NB jest niejeden węzeł przesiadkowy w tym mieście gdzie odległość między przystankami jest większa niż między Malborską i Kablem... Może po prostu przemianować "Malborską" na "Kabel" i problem sam się rozwiąże?
Co do "155" to gdyby spytać mieszkańców Swoszowic czy wolą bezpośredni dojazd do dworca w Płaszowie czy do Bonarki to jak myślicie co wybiorą? Skądinąd dojazd do Podgórza SKA to dla mieszkańców Swoszowic akurat to raczej żaden cymes - dokładnie tą samą linię mają wszak tuż pod bokiem...
NB jest niejeden węzeł przesiadkowy w tym mieście gdzie odległość między przystankami jest większa niż między Malborską i Kablem... Może po prostu przemianować "Malborską" na "Kabel" i problem sam się rozwiąże?
Co do "155" to gdyby spytać mieszkańców Swoszowic czy wolą bezpośredni dojazd do dworca w Płaszowie czy do Bonarki to jak myślicie co wybiorą? Skądinąd dojazd do Podgórza SKA to dla mieszkańców Swoszowic akurat to raczej żaden cymes - dokładnie tą samą linię mają wszak tuż pod bokiem...
Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka
155 powinno być wydłużone z dwóch stron. Z jednej do Pod Fortem, z drugiej przez Bonarkę do najbliższej pętli, czyli Podgórza SKA.
Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka
To jak już tą nieszczęsną 155 wydłużą do Bonarki, to wraz z nią powinni wydłużyć również 107. Umożliwi to dojazd do punktów usługowych, oraz zwiększy możliwość przesiadki na inne linie.
Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka
Jakbym miał zgadywać, to do Bonarki - duże centrum handlowe, zagłębie biurowe i przede wszystkim: możliwość przesiadki na autobusy na Kamieńskiego.WDZ pisze: ↑11 mar 2024, 13:44 Co do "155" to gdyby spytać mieszkańców Swoszowic czy wolą bezpośredni dojazd do dworca w Płaszowie czy do Bonarki to jak myślicie co wybiorą? Skądinąd dojazd do Podgórza SKA to dla mieszkańców Swoszowic akurat to raczej żaden cymes - dokładnie tą samą linię mają wszak tuż pod bokiem...
"155" do Podgórza SKA to nawet moim zdaniem nie tyle dla Swoszowiczan, co dla Woli Duchackiej i Bonarki połączenie z tramwajami na Wielickiej i zachodnią częścią Starego Podgórza. Ci pierwsi - jak sam zauważyłeś zresztą - mają pociąg koło domu, który zawiezie ich ekspresowo i bez korków na Kraków Główny.
Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka
Racja. Dzięki za wrzutkę. Smutne, że taka 'drobnostka' a milionowe miasto ma taki problem, by to zrealizować. Żenujące. Szczerze mówiąc takie właśnie sprawy wzbudzają nadzieję, że wybory pogonią wreszcie JM, Kuliga, Muzyka i całą tę obecną świtę z dyrekcjami ZTP, ZDMK itd. W jakiejkolwiek postaci nie miałoby to nastąpić. Przynajmniej przez chwilę będzie można żyć złudzeniem i nadzieją, że coś w tym mieście drgnie;-) Pewnie płonną, ale jednak
Dokładnie tak. Dlatego wcześniej również wyraziłem poparcie dla "155" do Podgórze SKA. Kto powiedział, że "155" to linia wyłącznie w interesie Swoszowic? W przypadku takiego przedłużenia może pomóc także np. Woli Duchackiej.kbieniu7 pisze: ↑12 mar 2024, 0:06 "155" do Podgórza SKA to nawet moim zdaniem nie tyle dla Swoszowiczan, co dla Woli Duchackiej i Bonarki połączenie z tramwajami na Wielickiej i zachodnią częścią Starego Podgórza. Ci pierwsi - jak sam zauważyłeś zresztą - mają pociąg koło domu, który zawiezie ich ekspresowo i bez korków na Kraków Główny.
W moim zamyśle podstawowym "143" mogłoby jechać do skrzyżowania pod Kablem jak obecnie i dopiero tam skręcać w lewo (trzeba dopuścić skręt dla autobusów). Nowy przystanek można zrobić już na Malborskiej (na wysokości ogrodnicznego): https://maps.app.goo.gl/VwhKkbFoqzjYykr99 - wąska wiata i jest. W drugą stronę podobnie trzeba zrobić peron i postawić wiatę za skrzyżowaniem (https://maps.app.goo.gl/2WcW15PjgSwC5D836), ale to nie są jakieś wielkie inwestycje a na pewno bardzo byłyby wygodne, bo...
... żaden to argument, że gdzieś jest jeszcze gorzej. Równanie w dół obserwujemy od lat w komunikacji w Krakowie. Tym tropem myślenia najlepiej nic nie próbować usprawniać, bo zawsze znajdzie się niejedno miejsce, gdzie jest gorzej.
Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka
Tylko oni mają na tej trasie "174" kursujący częściej i w większym taborze... IMO "155" mógłby spokojnie kończyć pod Bonarką (o ile uda się dogadać z władzami centrum). Ciągnięcie go dalej do Podgórza to już tylko strata pieniędzy.kbieniu7 pisze: ↑12 mar 2024, 0:06 "155" do Podgórza SKA to nawet moim zdaniem nie tyle dla Swoszowiczan, co dla Woli Duchackiej i Bonarki połączenie z tramwajami na Wielickiej i zachodnią częścią Starego Podgórza. Ci pierwsi - jak sam zauważyłeś zresztą - mają pociąg koło domu, który zawiezie ich ekspresowo i bez korków na Kraków Główny.
Co do "143" to oczywiście można dołożyć te przystanki. Ale jest takie, że skrzyżowanie Wielicka/Malborska będzie prawdopodobnie za czas jakiś przebudowywane - obecnie preferowana koncepcja przebudowy Wielicka/Nowosądecka zakłada dobudowę trzeciego toru circa od Kabla do Nowosądeckiej a co za tym idzie przesunięcie osi Wielickiej.
Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka
"174" jest opcją czysto teoretyczną. Z powodu Nowohuckiej i Powstańców Wielkopolskich kursy podjeżdżają kompletnie bez ładu i składu... Rozkład na Podgórze SKA jest fikcją. Jechanie z miasta tramwajem z liczeniem na przesiadkę na "174" jest totalną ruletką. "155" będzie tam ruszać z pętli i dla tej linii lokalizacja tej pętli ma zdecydowanie sens.
Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka
Mnie wydłużanie "155" do Podgórza SKA coraz mniej przekonuje. Były badania i wyszło, że większość pasażerów ze Swoszowic wysiada na Kurdwanowie. Z kolei dla samego Kurdwanowa i Woli Duchackiej, do Podgórza SKA jest mocniejsze "174" z f15-20. "155" z f30-40 niewiele tu pomoże. Tak, "174" utyka w korkach, jednak te są również przy Bonarce czy na al. Powst. Śląskich, buspas na Kamieńskiego pomaga tylko częściowo. W takim układzie, wydłużanie "155" to właśnie pakowanie go w korek.
"143" od Kabla przez Malborską odpada - na tak dużych skrzyżowaniach jak tu z Wielicką, nie wyznacza się przystanków na jednopasmówkach tuż za zjazdem bo wtedy ruch za autobusem będzie blokował skrzyżowanie.
"155" przez Malborską do Podgórza SKA do rozważenia, acz i tu byłbym ostrożny bo jeśli jednak ktoś podjeżdża obecnie "155" do autobusów na Aleje, to obecnie ma na przystanku "Wola Duchacka" możliwość przesiadki jednocześnie na "164" i "179". Po zmianach byłoby to bardziej uciążliwe bo przystanek na Malborskiej jest niestety odczuwalnie odsunięty od skrzyżowania.
"143" od Kabla przez Malborską odpada - na tak dużych skrzyżowaniach jak tu z Wielicką, nie wyznacza się przystanków na jednopasmówkach tuż za zjazdem bo wtedy ruch za autobusem będzie blokował skrzyżowanie.
"155" przez Malborską do Podgórza SKA do rozważenia, acz i tu byłbym ostrożny bo jeśli jednak ktoś podjeżdża obecnie "155" do autobusów na Aleje, to obecnie ma na przystanku "Wola Duchacka" możliwość przesiadki jednocześnie na "164" i "179". Po zmianach byłoby to bardziej uciążliwe bo przystanek na Malborskiej jest niestety odczuwalnie odsunięty od skrzyżowania.
Może tak byłoby optymalnie, choć ten zjazd i lewoskręt do Bonarki też chyba bywa zakorkowany? Wtedy jednak przynajmniej nie wpuszczamy autobusu w korek który ciągnie się od r. Matecznego do Bonarki. Pytanie, co z punktem socjalnym - autobusy musiałyby zjeżdżać do zajezdni?
Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka
A może zamienić 155 w 435 i skierować z Łagiewnik.
W kierunku Łagiewnik od Swoszowic Szkoły jako 135 co 15 minut w szczycie.
W kierunku Łagiewnik od Swoszowic Szkoły jako 135 co 15 minut w szczycie.
-
- Pomiarowiec
- Posty: 312
- Rejestracja: 17 lut 2020, 19:47
Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka
Moim zdaniem pomysł dość ciekawy, gdyż daje to dostęp do kolejnego ciągu tramwajowego oraz wzmacnia ulicę Fredry. Jednak my się możemy tutaj wymądrzać, a należałoby zapytać pasażerów linii "155" jakie mają pomysły
Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka
Brak miejsca na pętli w Łagiewnikach.
- Zorza Polarna
- Znawca
- Posty: 161
- Rejestracja: 30 lis 2022, 2:13
- Lokalizacja: Kobierzyn
Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka
Jak byłem na spotkaniu konsultacyjnym ws. rejonów Kobierzyńska-Brożka-Mateczny to mówili coś o powiększaniu zajezdni? I chyba pętlę też, ale teraz nie mogę znaleźć dokumentów w których informacja ta jest zawarta. Więc kiedy by się za to zabrali? ¯\_(ツ)_/¯ Szczerze nie wiem.
A tak moim zdaniem to jest gdzie tę pętlę powiększać i powinni już dawno za to się zabrać (wraz z przebudową wyjazdów/wjazdów, tak by można było wyjechać autobusem w każdym kierunku (zawsze warto by taka opcja istniała czy w celu jakiejś przebudowy czy tworzenia nowych tras.)).
Kobierzyn im my <3
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości