Metro / premetro
Re: Metro / premetro
Jaki S-Bahn ty chcesz stworzyć po zwykłych torach kolejowych?
-
- Pasażer
- Posty: 38
- Rejestracja: 18 lip 2020, 10:59
Re: Metro / premetro
Do ewentualnej budowy droga jeszcze bardzo daleka a już pojawiają się spóźnienia:
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/co-da ... 54869.html
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/co-da ... 54869.html
Re: Metro / premetro
Nie, prawie nigdzie tak nie jest. Nie ma na to miejsca na zwykłych parach torów.outofrange pisze: ↑24 sty 2024, 13:16 Taki jak stworzono w innych zachodnich miastach na bazie zwykłych torów kolejowych. Rezerwa, nasypy etc. infrastruktura są gotowe.
Re: Metro / premetro
Kolejny argument, jak bardzo przydałaby się linia tramwajowa z Cichego Kącika do Bronowic przez Piastowską... bo jeśliby faktycznie doszło do budowy stacji pod Bagatelą (w co trochę powątpiewam), to byłaby sensowna możliwość zorganizowania objazdów przy tak porządnie rozkopanym skrzyżowaniu o dużym natężeniu ruchu.
Tak swoją drogą, gdzie wtedy znajdowałyby się wejścia na ową stację? Bo ciężko widzę miejsca gdzie takowe by się miały znajdować.
Tak swoją drogą, gdzie wtedy znajdowałyby się wejścia na ową stację? Bo ciężko widzę miejsca gdzie takowe by się miały znajdować.
Re: Metro / premetro
Tak wyglądały propozycje, które można było wygrzebać ze studium:
1. Pod Dunajewskiego
2. Pod skrzyżowaniem
3. Pod elefantem
4. Pod Karmelicką
1. Pod Dunajewskiego
2. Pod skrzyżowaniem
3. Pod elefantem
4. Pod Karmelicką
Re: Metro / premetro
Tak pro forma przekleję część swojego posta z SSC.
Obecnie etap centralny, obecnie procedowany, na Rondzie Młyńskim, gdzie wpinać się będzie w tunel KST IV (tj. "tramwaju na Mistrzejowice"). Obecny projekt KST IV przewiduje komorę rozjazdową na to:
Odcinek od Młyńskiego do DH Wanda nie jest procedowany i decyzje dotyczącą jego przebiegu podejmie zapewne już nowa ekipa. Mam nadzieję, że je wyjdzie z tego coś sensownego i będzie szybki i możliwie bezkolizyjny przebieg w stronę Bora i DH Wanda. Wtedy byłby taki trochę wilk syty i owca cała: zarówno Bieńczyce będą miały szybki, nieturlający się naokoło przebieg (prawie nieodróżnialny od metra), a Prądnik, Mistrzejowice i os. Piastów dużą dostępność. Co ważne na tym etapie, to przewidzieć komorę rozjazdową przed Rondem Młyńskim na ten ewentualny odcinek pod Bora-Komorowskiego.
Rozrysowywałem kiedyś dwie możliwości, jakie ja osobiście widzę: skrzyżowanie torów na jednym poziomie -1 (trzeba przebić się przez ściany pod samym rondem, tam gdzie jest "wanna"), lub przejście pod tunelo-wanną KST IV a poziomie -2.
Pierwsze rozwiązanie jest prostsze, ale ZTP niebyt widzi możliwość ingerencji w obecnie budowany tunel KST IV, w tym w przyszłości przebijania się przez ściany. Możliwe więc, że w grę wchodzi tylko przejście na poziomie -2. Jest to na pewno trudniejsze technicznie (i droższe), ale moim zdaniem możliwe - S2 w Warszawie kopano pod czynnym tunelem metra, które nawet nie miały przerwy w kursowaniu. Też zapewniłoby to większą przepustowość tego węzła.
W obu przypadkach byłaby tylko jedna relacja skrętna, tj. wg obecnie przewidzianego projektu premetra Młyńska-Pilotów. Przystanki widziałbym w takiej formie, jak na rysunku. Raz, że wykorzystać już obecnie budowaną parę peronów na KST IV (i nie dublowanie ich), a dwa: przy takim układzie linii byłyby "wspólne perony dla kierunków"
Z innych rzeczy, to zastanawiamy się jeszcze, czy rozważyć można by było nieco inny przebieg niż w stronę Wiślickiej, mianowicie tak, aby zahaczyć o Avię. ZTP zwraca uwagę, że to jest teraz największa dziura transportowa - ogromna liczba mieszkańców ze słabą dostępnością transportu zbiorowego w ogóle. Tak to mogłaby być stacja na skrzyżowaniu Stella-Sawickiego i Orlińskiego, gdzie byłyby przesiadki na tramwaj w Stella. Po zbudowaniu takiego układu też Wiślicka by straciła znaczenie jako węzeł przesiadkowy (większość obecnych relacji autobusowych przejęłyby obie odnogi premetra oraz tramwaj w Stella).
Oczywiście to większe koszty - bo wtedy chyba wszystko w tym odcinku od Młyńskiego do "DH Wanda" trzeba by drążyć TBMem, podczas gdy wariant przez Bora-Komorowskiego i przejściem przez węzeł "Wiślicka" by mógł być odkrywkowo/podstropowo lub na powierzchni (o ile się jakoś prześlizgniemy tuż za Młyńskim).
Tak czy siak, dokładny przebieg etapu nowohuckiego można rozwinąć w późniejszym czasie, teraz tylko skupić się na komorach rozjazdowych. I właśnie powtarzam ciągle, że tu też objawia się zaleta premetra: już po pierwszym - centralnym - odcinku będziemy mieli duży poziom funkcjonalności systemu.
Obecnie etap centralny, obecnie procedowany, na Rondzie Młyńskim, gdzie wpinać się będzie w tunel KST IV (tj. "tramwaju na Mistrzejowice"). Obecny projekt KST IV przewiduje komorę rozjazdową na to:
Odcinek od Młyńskiego do DH Wanda nie jest procedowany i decyzje dotyczącą jego przebiegu podejmie zapewne już nowa ekipa. Mam nadzieję, że je wyjdzie z tego coś sensownego i będzie szybki i możliwie bezkolizyjny przebieg w stronę Bora i DH Wanda. Wtedy byłby taki trochę wilk syty i owca cała: zarówno Bieńczyce będą miały szybki, nieturlający się naokoło przebieg (prawie nieodróżnialny od metra), a Prądnik, Mistrzejowice i os. Piastów dużą dostępność. Co ważne na tym etapie, to przewidzieć komorę rozjazdową przed Rondem Młyńskim na ten ewentualny odcinek pod Bora-Komorowskiego.
Rozrysowywałem kiedyś dwie możliwości, jakie ja osobiście widzę: skrzyżowanie torów na jednym poziomie -1 (trzeba przebić się przez ściany pod samym rondem, tam gdzie jest "wanna"), lub przejście pod tunelo-wanną KST IV a poziomie -2.
Pierwsze rozwiązanie jest prostsze, ale ZTP niebyt widzi możliwość ingerencji w obecnie budowany tunel KST IV, w tym w przyszłości przebijania się przez ściany. Możliwe więc, że w grę wchodzi tylko przejście na poziomie -2. Jest to na pewno trudniejsze technicznie (i droższe), ale moim zdaniem możliwe - S2 w Warszawie kopano pod czynnym tunelem metra, które nawet nie miały przerwy w kursowaniu. Też zapewniłoby to większą przepustowość tego węzła.
W obu przypadkach byłaby tylko jedna relacja skrętna, tj. wg obecnie przewidzianego projektu premetra Młyńska-Pilotów. Przystanki widziałbym w takiej formie, jak na rysunku. Raz, że wykorzystać już obecnie budowaną parę peronów na KST IV (i nie dublowanie ich), a dwa: przy takim układzie linii byłyby "wspólne perony dla kierunków"
- Do Mistrzejowic;
- Do Bora-Komorowskiego/Bieńczyc;
- Na Meissnera/Mogilską.
Z innych rzeczy, to zastanawiamy się jeszcze, czy rozważyć można by było nieco inny przebieg niż w stronę Wiślickiej, mianowicie tak, aby zahaczyć o Avię. ZTP zwraca uwagę, że to jest teraz największa dziura transportowa - ogromna liczba mieszkańców ze słabą dostępnością transportu zbiorowego w ogóle. Tak to mogłaby być stacja na skrzyżowaniu Stella-Sawickiego i Orlińskiego, gdzie byłyby przesiadki na tramwaj w Stella. Po zbudowaniu takiego układu też Wiślicka by straciła znaczenie jako węzeł przesiadkowy (większość obecnych relacji autobusowych przejęłyby obie odnogi premetra oraz tramwaj w Stella).
Oczywiście to większe koszty - bo wtedy chyba wszystko w tym odcinku od Młyńskiego do "DH Wanda" trzeba by drążyć TBMem, podczas gdy wariant przez Bora-Komorowskiego i przejściem przez węzeł "Wiślicka" by mógł być odkrywkowo/podstropowo lub na powierzchni (o ile się jakoś prześlizgniemy tuż za Młyńskim).
Tak czy siak, dokładny przebieg etapu nowohuckiego można rozwinąć w późniejszym czasie, teraz tylko skupić się na komorach rozjazdowych. I właśnie powtarzam ciągle, że tu też objawia się zaleta premetra: już po pierwszym - centralnym - odcinku będziemy mieli duży poziom funkcjonalności systemu.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość