Rozdział taboru - tramwaje

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1402
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 11 kwie 2024, 21:05

LLoan pisze: 11 kwie 2024, 18:50 "17": 5xRF, 2xHL;
"19": 7xRF;
"50": 10xRY, 15xHY;
Same 33m na "50", same GT8N na "19" oraz ich przewaga na "17". Pomiędzy Dworcem Towarowym i Rondem Grzegórzeckim szans na zmieszczenie się do tramwaju nie widzę jeżeli aż trzy tamtejsze linie zostaną taborowo zdegradowane. Najbliższy rozdział taboru będzie już jednak opracowywany po zmianie prezydenta miasta, a co za tym idzie, mam nadzieję i zmianach kadrowych w MPK i ZTP. Będzie to doskonała okazja, żeby z linii pozbyć się tramwajów rodem z muzeum (nawet z 1960 roku) oraz wreszcie dostosować tabor (w miarę możliwości, z czym przy 45 tramwajach 40m+ będzie ciężko) do potrzeb i potoków pasażerskich. Osobiście proponowałbym następujące rozwiązanie kwestii rodziału taboru (przy założeniach takich jak napisałeś):

"1": 6xRP, 10xHL
"3": 5xRY, 9xHY
"4": 2xRG, 7xHG
"5": 7xHL
"8": 13xRY, 2xHY
"9": 2xRY, 7xHY
"10": 4xRY, 6xHY
"11": 7xRF
"13": 3xRZ(2x), 12xRP
"14": 2xRY, 7xHY
"16": 5xHL
"17": 6xRP, 1xHL
"18": 9xRY, 8xHY
"19": 6xRP, 1xHL
"20": 2xHL, 10xRP
"21": 6xHK
"22": 2xRY, 8xHY
"24": 7xRG, 1xHG
"44": 7xHY
"49": 6xHL
"50": 10xRY, 15xHY
"52": 6xRZ(3x), 2xRG, 11xHG
"72": 7xRF
R: 7xRF

Wykorzystanie poszczególnych rodzajów taboru:

RG: 11/14 - 79%
HG: 19/23 - 83%
RY: 47/55 - 85%
HY: 69/80 - 86%
RP: 40/50 - 80%
RF: 21/29 - 72%
HL: 32/40 - 80%
HK: 6/12 - 50%
HW(s): 0/8 - 0%
HW(c3): 0/11 - 0%
RZ(3x): 6/8 - 75%
RZ(2x): 3/4 - 75%

Czas skończyć z niedasizmem. Remonty PES dobiegają końca, a przecież chyba ich celem była właśnie poprawa sprawności tego taboru. Na reszcie linii rozdział taboru ulega niewielkim zamianom brygad pomiędzy zajezdniami. Podgórze wysyła na miasto 128 brygady, Nowa Huta 126 brygad, więc względna równowaga jest tutaj zachowana. W pełni ponad 40-metrowe są linie "4", "24" oraz "52". Swoją pojemność w nowocześniejszym o niemal sześć dekad taborze zachowuje linia "44". Tramwaje GT8 zwolnione z "1" i "5" trafiają na "11", "72" oraz wszystkie brygady rezerwowe. Dwukierunkowe i jednokierunkowe N8 zostają potraktowane zbiorczo i ze względu na słaby stan trafiają na najbliższą swojej zajezdni linię "21", gdzie powinno potrafić wyjechać sześć egzemplarzy. Łączne wykorzystanie taboru niewiedeńskiego wynosi 254/315 - 81%, a łączne wykorzystanie taboru niskopodłogowego wynosi 251/303 - również 81%. Nowe tramwaje wreszcie nie stoją w zajezdni, a tramwaje wiedeńskie trafiają do głębokiej rezerwy i z założenia nie wyjeżdżają liniowo. Realne? Jak najbardziej, chociaż na pewno nie przy podejściu MPK i ZTP z ostatnich lat. We władzach miejskich idzie nowe, oby nowe przyszło także w komunikacji miejskiej.

PS. W mojej symulacji założyłem skierowanie GT8 na najsłabiej napełnione linie poza Nową Hutą, czyli "11" i "72" oraz wszystkie brygady rezerwowe, co dało wykorzystanie na poziomie 21/29, czyli 72%. Po rozdzieleniu "72" z powrotem na "2" i "6", najsłabiej napełnione linie w rejonie z możliwą obsługą przez zajezdnię Podgórze będą miały łącznie 18 brygad, co w połączeniu z obsługą wszystkich brygad rezerwowych może dać wykorzystanie na poziomie maksymalnie 25/31 (tyle ma być docelowo GT8), czyli 81%. Jest to wartość akceptowalna, jednak jak na tabor po gruntownej przebudowie zdecydowanie nie przesadnie wysoka. 31 takich tramwajów to zbyt wiele, ponieważ na liniach innych niż "2", "6" i "11" (nowohuckich "16" i "21" nie liczę) mogą zacząć one sprawiać problemy z zabieralnością, więc ich przydatność ogranicza się jedynie do linii wyżej wymienionych, niektórych "7x" oraz brygad rezerwowych. Mam nadzieję, że nowe władze miasta doprowadzą komunikację miejską do stanu, w którym kolejne takie absurdy taborowe nie będą miały miejsca.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

impuls
Ekspert
Posty: 1327
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 11 kwie 2024, 21:29

LLoan - też jestem za ujednoliceniem taboru na liniach. Linia "5" nie może iść do Kopca W. bez zmian na innych liniach. Na pętli Kopiec W. tylko z zewnętrznego toru można jechać pod Kombinat. Obecnie są już trzy linie 22 cały dzień i 44 wymiennie z 21. Nie zmieści się tam "5" a (może warunkowo, że będą wkoło objeżdżać pętle przy zajechaniu, ale to skomplikowane przy trzech liniach z jednego toru). Jeśli nie zawieszą innych linii to "1", "5" muszą kończyć w Zajezdni lub na tej przejazdówce na sąsiedni tor przy II Bramie ale wzdłuż Ujastek. Z przejazdówki mogą spokojnie korzystać pod warunkiem, że nie zamkną Solidarności. Zjazdy do Zajezdni są Bramą I a tor bliżej ulicy Ujastek nie jest obecnie zbyt często używany. Jeśli zamkną Solidarności to wtedy wyjazdy będą przez Kocmyrzowską. Linie "1" i "5" muszą kończyć na Zajezdni a nie na przejazdówce. Do rozważenia jest spinanie dwóch linii w jedną. To są rozwiązania tymczasowe na parę miesięcy i znowu od października linie "1" i "5" będą dwukierunkowe do Darwina. Dlatego nie spodziewam się jakiejś wielkiej rewolucji taborowej na te kilka miesięcy. Podgórze może oddać trochę "1", "5" ale co w zamian może wziąć 26 metrowego? Może kilka "49" dwie "11". MPK nie lubi zabierać i odbierać, bo później mają pasażerowie pretensje. Dlatego zmian taborowych w formie rewolucji teraz nie będzie.

Awatar użytkownika
LLoan
Specjalista
Posty: 287
Rejestracja: 26 maja 2022, 15:55
Lokalizacja: Kraków-Czyżyny

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: LLoan » 11 kwie 2024, 22:30

Bayer2003 pisze: 11 kwie 2024, 21:05 Same 33m na "50", same GT8N na "19" oraz ich przewaga na "17". Pomiędzy Dworcem Towarowym i Rondem Grzegórzeckim szans na zmieszczenie się do tramwaju nie widzę jeżeli aż trzy tamtejsze linie zostaną taborowo zdegradowane. (...) Osobiście proponowałbym następujące rozwiązanie kwestii rodziału taboru (przy założeniach takich jak napisałeś):

"1": 6xRP, 10xHL
"3": 5xRY, 9xHY
"4": 2xRG, 7xHG
"5": 7xHL
"8": 13xRY, 2xHY
"9": 2xRY, 7xHY
"10": 4xRY, 6xHY
"11": 7xRF
"13": 3xRZ(2x), 12xRP
"14": 2xRY, 7xHY
"16": 5xHL
"17": 6xRP, 1xHL
"18": 9xRY, 8xHY
"19": 6xRP, 1xHL
"20": 2xHL, 10xRP
"21": 6xHK
"22": 2xRY, 8xHY
"24": 7xRG, 1xHG
"44": 7xHY
"49": 6xHL
"50": 10xRY, 15xHY
"52": 6xRZ(3x), 2xRG, 11xHG
"72": 7xRF
R: 7xRF

Wykorzystanie poszczególnych rodzajów taboru:

RG: 11/14 - 79%
HG: 19/23 - 83%
RY: 47/55 - 85%
HY: 69/80 - 86%
RP: 40/50 - 80%
RF: 21/29 - 72%
HL: 32/40 - 80%
HK: 6/12 - 50%
HW(s): 0/8 - 0%
HW(c3): 0/11 - 0%
RZ(3x): 6/8 - 75%
RZ(2x): 3/4 - 75%

Czas skończyć z niedasizmem. Remonty PES dobiegają końca, a przecież chyba ich celem była właśnie poprawa sprawności tego taboru. Na reszcie linii rozdział taboru ulega niewielkim zamianom brygad pomiędzy zajezdniami. Podgórze wysyła na miasto 128 brygady, Nowa Huta 126 brygad, więc względna równowaga jest tutaj zachowana. W pełni ponad 40-metrowe są linie "4", "24" oraz "52". Swoją pojemność w nowocześniejszym o niemal sześć dekad taborze zachowuje linia "44". Tramwaje GT8 zwolnione z "1" i "5" trafiają na "11", "72" oraz wszystkie brygady rezerwowe. Dwukierunkowe i jednokierunkowe N8 zostają potraktowane zbiorczo i ze względu na słaby stan trafiają na najbliższą swojej zajezdni linię "21", gdzie powinno potrafić wyjechać sześć egzemplarzy. Łączne wykorzystanie taboru niewiedeńskiego wynosi 254/315 - 81%, a łączne wykorzystanie taboru niskopodłogowego wynosi 251/303 - również 81%. Nowe tramwaje wreszcie nie stoją w zajezdni, a tramwaje wiedeńskie trafiają do głębokiej rezerwy i z założenia nie wyjeżdżają liniowo. Realne? Jak najbardziej, chociaż na pewno nie przy podejściu MPK i ZTP z ostatnich lat. We władzach miejskich idzie nowe, oby nowe przyszło także w komunikacji miejskiej.
Dzięki za poprawę, rzeczywiście niedopatrzenie z mojej strony w sprawie rozdysponowania krótkiego taboru z Podgórza. Będę bardzo pozytywnie zaskoczony, jeśli Wiedeńczyki rzeczywiście trafią do "głębokiej rezerwy", ja u siebie tego nie uwzględniłem bo przyznam szczerze, że nie do końca w taki obrót spraw wierzę :P. Ale być może nowa władza będzie oznaczać zupełnie nowe standardy w rozdziale taboru - czas pokaże.
impuls pisze: 11 kwie 2024, 21:29 LLoan - też jestem za ujednoliceniem taboru na liniach. Linia "5" nie może iść do Kopca W. bez zmian na innych liniach. Na pętli Kopiec W. tylko z zewnętrznego toru można jechać pod Kombinat. Obecnie są już trzy linie 22 cały dzień i 44 wymiennie z 21. Nie zmieści się tam "5" a (może warunkowo, że będą wkoło objeżdżać pętle przy zajechaniu, ale to skomplikowane przy trzech liniach z jednego toru). Jeśli nie zawieszą innych linii to "1", "5" muszą kończyć w Zajezdni lub na tej przejazdówce na sąsiedni tor przy II Bramie ale wzdłuż Ujastek. Z przejazdówki mogą spokojnie korzystać pod warunkiem, że nie zamkną Solidarności. Zjazdy do Zajezdni są Bramą I a tor bliżej ulicy Ujastek nie jest obecnie zbyt często używany. Jeśli zamkną Solidarności to wtedy wyjazdy będą przez Kocmyrzowską. Linie "1" i "5" muszą kończyć na Zajezdni a nie na przejazdówce. Do rozważenia jest spinanie dwóch linii w jedną. To są rozwiązania tymczasowe na parę miesięcy i znowu od października linie "1" i "5" będą dwukierunkowe do Darwina. Dlatego nie spodziewam się jakiejś wielkiej rewolucji taborowej na te kilka miesięcy. Podgórze może oddać trochę "1", "5" ale co w zamian może wziąć 26 metrowego? Może kilka "49" dwie "11". MPK nie lubi zabierać i odbierać, bo później mają pasażerowie pretensje. Dlatego zmian taborowych w formie rewolucji teraz nie będzie.
Odnośnie "5" to w założeniach zapomniałem dopisać właśnie o tym o czym wspomniałeś, czyli ograniczeniu na Kopcu Wandy. Mam w myśli ewentualność skierowania wszystkich kursów "44" do Zajezdni (wtedy dodatkowo będą na plus wspólne przystanki pod Kombinatem z "4" i dowóz pracowników do PH). Ewentualnie "5" może kończyć na przejazdówce, zaś "1" w Zajezdni (chyba, że MPK zgodzi się na zawracanie trzech linii na zajezdni, ale trochę w to wątpię), choć to dosyć egzotyczne, to nie ukrywam, że ważne jest by GT8N nie jeździły na "1", jeśli nie jest to konieczne. To zbyt mało pojemne i awaryjne tramwaje na tą linię. No i oczywiście z tyłu głowy jest to, że jak dobrze pójdzie to w listopadzie wylądują na Darwina, jednakże to będzie pół roku, na które można zmienić rozdział taboru (choć bez rewolucji, ja też ich wielkich nie przewiduję). No i powtórzę się, ale ujednolicenie taboru na liniach 40m+ powinno odbyć się już dawno...

Kowalik
Specjalista
Posty: 320
Rejestracja: 08 lut 2022, 14:38

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kowalik » 18 kwie 2024, 18:54

W poniedziałek zostaną uwolnione dwukierunkowce z 1 i 5. Wie ktoś jakie roszady taboru się szykują?

suchy
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: suchy » 18 kwie 2024, 19:25

Kowalik pisze: 18 kwie 2024, 18:54 W poniedziałek zostaną uwolnione dwukierunkowce z 1 i 5. Wie ktoś jakie roszady taboru się szykują?
Być może i żadne - po co wprowadzać jakiekolwiek zmiany taborowe, skoro są pomysły na to, żeby już po otwarciu ruchu dalej jeździły dwukierunki, tyle że 2 przystanki dalej do Elektromontażu (i zawrotka na przejazdówce przy II bramie) :D

kucyk
Ekspert
Posty: 1862
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: kucyk » 18 kwie 2024, 19:26

Kowalik pisze: 18 kwie 2024, 18:54 W poniedziałek zostaną uwolnione dwukierunkowce z 1 i 5. Wie ktoś jakie roszady taboru się szykują?
Przypuszczam, że żadne. Nadal na "1" i "5" będą dwukierunkowce tylko zamiast na Wańkowicza pojadą na Rondo Hipokratesa. ;)

Ydhflx
Specjalista
Posty: 308
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Ydhflx » 18 kwie 2024, 19:40

suchy pisze: 18 kwie 2024, 19:25 Być może i żadne - po co wprowadzać jakiekolwiek zmiany taborowe, skoro są pomysły na to, żeby już po otwarciu ruchu dalej jeździły dwukierunki, tyle że 2 przystanki dalej do Elektromontażu (i zawrotka na przejazdówce przy II bramie) :D
Niby tylko tydzień, ale Huta będzie wyjeżdżać na DT/KG na 17/19 a Podgórze do Bieńczyc, i to takim samym (pojemnościowo) taborem. Aż się prosi, by to zamienić.

impuls
Ekspert
Posty: 1327
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 18 kwie 2024, 21:08

MPK niechętnie wymienia na kilka dni tabor na liniach, bo później szybko ludzie się przyzwyczajają do lepszego. A jak im się daje gorszy tabor to jest lament, listy znowu dali te dziady itp. Dlatego też sądzę, że rewolucji nie będzie. Przy przedłużeniu do Elektromontażu myślę, że dodadzą jedną jedynkę, może piątkę też w dni powszednie. Jakby wjeżdżały na Zajezdnię musieliby dodać dwie jedynki. A wiadomo, że taboru dwukierunkowego jest na styk, musi być duża rezerwa bo się pier.. . I to jest jeden z powodów, że będą kończyć na krańcu pod bramą II. Drugim to budowa SO2 i wtedy nie cztery tramwaje na godzinę przejeżdżałyby koło budowy tylko 20. Są też okresy, że dużo tramwajów wyjeżdża lub zjeżdża do zajezdni i byłby problem z ruchem takiej ilości brygad na terenie Zajezdni. Kolejnym problemem, że niektóre zwrotnice na terenie Zajezdni nie są elektroniczne. Ponadto o czym wpisałem w innym wątku tor bliżej wzdłuż ulicy Ujastek jest nie wykorzystywany. Więc na krańcówce pod II Bramą tramwaje będą spokojnie mogły nawet odpoczywać. I to się nie zmieni, gdy zamkną Solidarności. Zjazdy są I Bramą a wyjazdy II bramą. Dzięki temu linie "1" i "5" nie będą przeszkadzać w funkcjonowaniu Zajezdni.

Carol75
Pasażer
Posty: 30
Rejestracja: 13 lip 2022, 15:25

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Carol75 » 18 kwie 2024, 21:15

impuls pisze: 18 kwie 2024, 21:08 Kolejnym problemem, że niektóre zwrotnice na terenie Zajezdni nie są elektroniczne.
Wszystkie zwrotnice na terenie zajezdni w Nowej Hucie są przekładane ręcznie, nie ma ani jednej zwrotnicy przekładanej elektrycznie.

kucyk
Ekspert
Posty: 1862
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: kucyk » 19 kwie 2024, 7:21

Carol75 pisze: 18 kwie 2024, 21:15 Wszystkie zwrotnice na terenie zajezdni w Nowej Hucie są przekładane ręcznie, nie ma ani jednej zwrotnicy przekładanej elektrycznie.
Czyli nadal to samo. Wielka przebudowa zajezdni oparta "na minimalizacji kosztów". :lol:
Dlaczego mnie to nie dziwi? Przywykłem do tego stanu w tej firmie. :D

Adrian14
Ekspert
Posty: 819
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Adrian14 » 19 kwie 2024, 8:15

Nie zgadzam się z Tobą. Na terenie zajezdni masz wiele skomplikowanych układów torowych. Większa zabawa byłaby z celowaniem podczerwienią w odpowiedni nadajnik niż to warte. Poza tym mimo wszystko ręczne zwrotnice zwiększają czujność prowadzących.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5819
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kaszmir » 20 kwie 2024, 16:37

Czy kojarzy ktoś z Was, czy "49" (w wersji Nowy Bieżanów - Wieczysta) miało kiedykolwiek brygady z Podgórza?

Awatar użytkownika
LLoan
Specjalista
Posty: 287
Rejestracja: 26 maja 2022, 15:55
Lokalizacja: Kraków-Czyżyny

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: LLoan » 20 kwie 2024, 17:04

Kaszmir pisze: 20 kwie 2024, 16:37 Czy kojarzy ktoś z Was, czy "49" (w wersji Nowy Bieżanów - Wieczysta) miało kiedykolwiek brygady z Podgórza?
Zdarzyło się, były łączenia podajże z "13" przy wprowadzaniu do ruchu ostatniego Lajkonika. Ale to na jeden dzień. A tak na stałe to chyba nigdy.

kucyk
Ekspert
Posty: 1862
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: kucyk » 20 kwie 2024, 17:30

Kaszmir pisze: 20 kwie 2024, 16:37 Czy kojarzy ktoś z Was, czy "49" (w wersji Nowy Bieżanów - Wieczysta) miało kiedykolwiek brygady z Podgórza?
Chyba tylko 9 listopada ubiegłego roku gdy zakończono (oczywiście z fetą w wykonaniu MPK i Urzędników) dostawę wszystkich Lajkoników połączono z wyjazdem na linię "9" z której zdjęto wagon NGT6 na rzecz kursowania w tym dniu właśnie na linii "49". Inny Bombardier NGT6 miał łączenie na liniach "13" i "49". To był jedyny dzień gdy 2 wagony z Podgórza kursowały na "49". ;)

Pisaliśmy o tym w tym wątku:
viewtopic.php?p=42653#p42653

Awatar użytkownika
michal49944
Pasażer
Posty: 49
Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: michal49944 » 24 kwie 2024, 21:32

Jako codzienny pasażer linii 22 zauważyłem ostatnio ciekawą taborową sytuację na tej linii, a dokładniej na podgórskich brygadach (22-05 i 22-08). Odkąd na 22 kursuje tabor niskopodłogowy na tych brygadach pojawiały się Lajkoniki i sporadycznie NGT8 (kilka razy w miesiącu, typowo dla takiej brygady), jednakże ostatnio (od około Wielkanocy) na tych brygadach pojawiają się tylko i wyłącznie NGT8 (Stadlery może raz czy dwa były).

Zastanawiam się z czego to wynika. Do brygady przypisany jest tylko tabor RY, więc teoretycznie Lajkoniki powinny normalnie wyjeżdżać. Ma ktoś pomysł/informację z czego to może wynikać?

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 1 gość