Pomiary km
Re: Pomiary km
Doszły mnie słuchy, że tym razem do przeprowadzania pomiaru wymagają posiadania biletu na przejazd - mimo specjalnie przygotowanych identyfikatorów. Przy przynajmniej trzech pomiarach dopłacają 50 zł do zakupu biletu. Brzmi to jak jakaś farsa. Ponadto przez umowę o pracę trzeba zrobić badania medycyny pracy i przejść szkolenie BHP.
Myślałem żeby się zapisać na jakiś pomiar, poczuć się jak na studiach. Kiedyś całkiem sporo jeździłem, ale całe szczęście nie mam na to czasu, bo prywatnie uważam że cała ww. otoczka zeszła na psy i szkoda zachodu.
Myślałem żeby się zapisać na jakiś pomiar, poczuć się jak na studiach. Kiedyś całkiem sporo jeździłem, ale całe szczęście nie mam na to czasu, bo prywatnie uważam że cała ww. otoczka zeszła na psy i szkoda zachodu.
Re: Pomiary km
Łapcie opracowanie z pomiarów KM, które zostało przeprowadzone w roku ubiegłym.WYDZIAŁ GOSPODARKI KOMUNALNEJ I KLIMATU MIASTA KRAKOWA pisze:[...] W roku 2023 przeprowadzone zostały Kompleksowe Badania Ruchu w Krakowskim Obszarze Metropolitalnym, na które składały się: badania ankietowe podróży oraz pomiary napełnień w pojazdach komunikacji zbiorowej. Zadanie zrealizowane zostało w ramach projektu współfinansowanego z Funduszy Europejskich: POIS.06.01.00-00-0084/22 pn. „Od idei do zmiany – Plan Zrównoważonej Mobilności Metropolii Krakowskiej”[...]
https://www.bip.krakow.pl/?sub_dok_id=1 ... b-udlUeneI
Re: Pomiary km
Szkoda, że nie ma tak szczegółowej analizy na liniach autobusowych KMK (szczególnie podmiejskich!), co na kolei lub tramwaju.GoMeZz391 pisze: ↑07 mar 2024, 17:29 Łapcie opracowanie z pomiarów KM, które zostało przeprowadzone w roku ubiegłym.
https://www.bip.krakow.pl/?sub_dok_id=1 ... b-udlUeneI
Re: Pomiary km
Piszą w nim np. o załącznikach konkretnych linii - których nie ma.GoMeZz391 pisze: ↑07 mar 2024, 17:29 Łapcie opracowanie z pomiarów KM, które zostało przeprowadzone w roku ubiegłym.
https://www.bip.krakow.pl/?sub_dok_id=1 ... b-udlUeneI
Re: Pomiary km
Wrzucam co ciekawsze rzeczy z tych PDF'ów
Podział modalny:Mieszkańcy zapytani o skłonność do zmiany swoich zachowań
komunikacyjnych, tj. do rezygnacji z podróży samochodem osobowym w większości
opowiedzieli się za taką możliwością, jednak pod pewnymi warunkami. 26% wskazań dotyczyła
warunku związanego z koniecznością rozbudowy systemu komunikacji publicznej. Udział
warunku zapewnienia priorytetu dla komunikacji zbiorowej (co zapewni zbliżenie czasu
przejazdu komunikacją zbiorową do czasu jazdy samochodem) we wszystkich odpowiedziach
wynosi 21%. Natomiast 20% wskazań jako warunek rezygnacji z samochodu dotyczyło
wprowadzenia wspólnego biletu (konkurencyjnego cenowo do jazdy samochodem) na różne
środki transportu. Co więcej, 11% odpowiedzi twierdzących związanych było
z koniecznością rozbudowy sieci ścieżek rowerowych. Wśród uzyskanych odpowiedzi dużą
grupę stanowią również odpowiedzi negatywne (36%), którymi mieszkańcy zadeklarowali, że nic
nie przekona ich do rezygnacji z odbywania podróży samochodem osobowym.
Środki transportu w podróżach
Prawie 44% podróży mieszkańcy Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego realizują
z wykorzystaniem samochodu osobowego. Udział podróży mieszkańców komunikacją zbiorową
wynosi blisko 40%. Udział podróży pieszych kształtuje się natomiast na poziomie blisko 11%.
Udział podróży rowerowych oraz z wykorzystaniem innych środków transportu przyjmuje
odpowiednio wartości ok 4 % oraz ok. 2 %.
Wśród podróży niepieszych mieszkańców Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego, największy
odsetek jest realizowany samochodami osobowymi (prawie 50%), a podróże komunikacją
zbiorową stanowią prawie 45% wszystkich podróży. Podróże rowerem stanowią ok. 5% podróży
niepieszych, natomiast podróże z wykorzystaniem innych środków transportu ok. 2% tych
podróży.
Mieszkańcy Krakowa wyraźnie częściej korzystają z publicznego transportu zbiorowego
i jednocześnie rzadziej przemieszczają się samochodami osobowymi. Udział komunikacji
zbiorowej w realizowanych podróżach niepieszych wynosi 54%, natomiast udział komunikacji
indywidualnej 39%. Stanowi to różnicę na poziomie 10% względem danych dla całego obszaru
badania.
Dostępne środki transportu
Średnia liczba samochodów osobowych dostępna w gospodarstwie domowym zlokalizowanym
w Krakowskim Obszarze Metropolitalnym wynosi 0,73. Gospodarstwa domowe dysponują
natomiast większą liczbą rowerów, dla których średnia liczba w gospodarstwie domowym osiąga
wartość 0,82. W znacznie mniejszym stopniu (0,04 sztuki / gospodarstwo domowe)
gospodarstwa mają do dyspozycji hulajnogi.
Parkingi P+R:Struktura lokalizacji podróży na terenie Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego
Wśród podróży, których zarówno początek, jak i koniec znajduje się na terenie Krakowskiego
Obszaru Metropolitalnego, aż 61% realizowane jest w granicach administracyjnych Miasta
Krakowa. Na podobnym poziomie ok. 20% kształtuje się natomiast udział podróży
realizowanych pomiędzy Miastem a pozostałym obszarem oraz wewnątrz gmin obszaru
podmiejskiego.
Najwięcej respondentów przyjechało na parkingi P+R z gmin: Niepołomice, Zabierzów,
Wieliczka, Skawina oraz Kocmyrzów-Luborzyca. Spośród respondentów którzy przyjechali na
parkingi P+R z obszaru Miasta Krakowa, najwięcej respondentów rozpoczęło podróże
w dzielnicach: Podgórze, Swoszowice, Bieżanów-Prokocim oraz Stare Miasto. Miejscem
docelowym podróży najczęściej było Miasto Kraków (87%). 47% podróży do Krakowa
respondenci realizowali do dzielnicy Stare Miasto, natomiast rzadziej wskazywalitakie dzielnice
jak: Podgórze (11%) oraz Grzegórzki (9%).
Głównym środkiem transportu wykorzystanym do dalszej podróży był pociąg (dla
60% respondentów). Kolejno respondenci korzystali z tramwaju – 18% respondentów oraz
autobusu – 16% respondentów. Blisko połowa (49%) podróży z wykorzystaniem systemu P+R
była realizowana do pracy. Popularnymi motywacjami w zbadanych podróżach były również
motywacje: inne (niezwiązane z domem) – 20,3% oraz dom-inne – 19,9%. Czas podróży na
parking P+R dla największej grupy respondentów (39%) wynosił od 6 do 10 min. Łącznie
80% respondentów poświęciło na dojazd do parkingu do 20 min.
- Załączniki
-
- maxmin.png (97.61 KiB) Przejrzano 1603 razy
-
- ankiety2.png (184.16 KiB) Przejrzano 1603 razy
-
- ankiety1.png (166.88 KiB) Przejrzano 1603 razy
Re: Pomiary km
Ciekawa tabelka z pomiarów na temat przewiezionych pasażerów i potoku międzyprzystankowego. Ma ktoś jej dalszy ciąg?
05.04.2024 awarii doznały #RZ213, #RZ226, #RZ237, #RZ264 i #RZ273.
Re: Pomiary km
Ciekawe te dane, ale nie pokazują całości.
Co z tego, że w Krakowie 54% to KM, a 39% to samochody.
Około 90% moich znajomych posiadających samochód korzysta z komunikacji miejskiej regularnie (ma sieciówkę), a pozostali sporadycznie.
To do której grupy ich zaliczyć?
Co z tego, że w Krakowie 54% to KM, a 39% to samochody.
Około 90% moich znajomych posiadających samochód korzysta z komunikacji miejskiej regularnie (ma sieciówkę), a pozostali sporadycznie.
To do której grupy ich zaliczyć?
Re: Pomiary km
Do podziału modalnego (modal split) liczą się poszczególne podróże. 54% udziału KM oznacza tyle, że średnio na 100 podróży 54 wykonywane jest KM.Castrosua pisze: ↑08 mar 2024, 21:27 Ciekawe te dane, ale nie pokazują całości.
Co z tego, że w Krakowie 54% to KM, a 39% to samochody.
Około 90% moich znajomych posiadających samochód korzysta z komunikacji miejskiej regularnie (ma sieciówkę), a pozostali sporadycznie.
To do której grupy ich zaliczyć?
Re: Pomiary km
Bardzo ciekawe dane. Moim zdaniem warto zanotować, m.in.:
Czyli możemy niektóre relacje zmieniać z bezpośrednich na przesiadkowe, ale musimy zadbać o ich dobrą organizację i wygodne węzły, a nie podporządkowywać ich kształt pod ruch drogowy."W codziennych dojazdach transportem zbiorowym jestem skłonny do przesiadek, jeśli będą one dobrze zorganizowane i dotrę w ten sposób do celu w konkurencyjnym czasie do jazdy samochodem." -
Ogółem "zgadzam się": 57,3%
Ogółem "nie zgadzam się": 23,2%
Czyli ogólny kierunek strategii transportowej miasta ma poparcie. Tutaj pytanie - z tego, co widzę - uwzględnia tylko ruch pieszych i rowerów. Obstawiam, że gdyby było usprawnianie KMK to byłoby jeszcze więcej, ale nie widzę takiego pytania tu niestety, więc mogę tylko spekulować."Akceptuję ograniczenia dla ruchu samochodowego, jeżeli usprawniają one ruch pieszych i rowerowy"
Ogółem "zgadzam się": 56,1%
Ogółem "nie zgadzam się": 25,5%
A dla mnie najważniejsze to: miażdżąca przewaga wśród popierających poprawę BRD. Czyli że bezpieczeństwo jest dla nas ważniejsze i strefy tempo 30, zawężenia, progi itp. mają poparcie."Popieram wdrażanie środków uspokojenia ruchu w wybranych obszarach/dzielnicach (zwężenia, szykany, progi zwalniające) dla poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego" -
Ogółem "zgadzam się": 69,8%
Ogółem "nie zgadzam się": 14,8%
Re: Pomiary km
Moim zdaniem część podmiejska tego badania jest bardzo kiepska. Poza miastem przebadali głównie kolej pomimo tego, że linii kolejowych dużo nie ma.
Zbadane linie aglomeracyjne:
203, 204, 211, 214, 220, 221, 224, 233, 234, 240, 284, 224, 254, 272, 300, 301, 304, 307, 310
Nie przebadali nic np. z Zabierzowa, Czernichowa, Liszek, Mogilan, Świątników Górnych. Można powiedzieć, że zbadali głównie Wieliczkę, Niepołomice i Wielką Wieś.
Dlatego
W ankiecie też głównie pytano o kolej. W wątku o P+R udział przesiadki na autobus jest spory (16%) podobny do tramwaju (18%) pomimo tego, że przebadali chyba jedyny oficjalny (bo na Murowni auta stoją na trawie ) parking przy którym jest wyłącznie pętla autobusowa - ale można założyć, że np. w Mydlnikach też udział przesiadki na autobus jest bardzo wysoki.
Nie drążono wątku agloekspresów, pomimo tego, że to jedna z większych rzeczy, która się wydarzyła w komunikacji podmiejskiej w ostatnim czasie. MLD najwyraźniej nie istnieje (było tylko pytanie o rozwój autobusów dowozowych). Nie było też nic o prywatnych busach.
Zbadane linie aglomeracyjne:
203, 204, 211, 214, 220, 221, 224, 233, 234, 240, 284, 224, 254, 272, 300, 301, 304, 307, 310
Nie przebadali nic np. z Zabierzowa, Czernichowa, Liszek, Mogilan, Świątników Górnych. Można powiedzieć, że zbadali głównie Wieliczkę, Niepołomice i Wielką Wieś.
Dlatego
W badanych liniach komunikacyjnych wykonuje się dziennie 1 089 479 podróży. Udział przewiezionych
pasażerów badanymi autobusami, w tym aglomeracyjnymi wynosi 43%, a tramwajami 57%.
może odbiegać od stanu rzeczywistego.Zrealizowane badania wykazały, że w ciągu dnia statystycznego liniami miejskimi podróżuje 1 033 180
pasażerów, a liniami aglomeracyjnymi 56 299 pasażerów.
W ankiecie też głównie pytano o kolej. W wątku o P+R udział przesiadki na autobus jest spory (16%) podobny do tramwaju (18%) pomimo tego, że przebadali chyba jedyny oficjalny (bo na Murowni auta stoją na trawie ) parking przy którym jest wyłącznie pętla autobusowa - ale można założyć, że np. w Mydlnikach też udział przesiadki na autobus jest bardzo wysoki.
Nie drążono wątku agloekspresów, pomimo tego, że to jedna z większych rzeczy, która się wydarzyła w komunikacji podmiejskiej w ostatnim czasie. MLD najwyraźniej nie istnieje (było tylko pytanie o rozwój autobusów dowozowych). Nie było też nic o prywatnych busach.
Re: Pomiary km
Może nie do końca to dotyczy KM, ale wrzucam potoki pasażerskie i podział modalny z planu transportowego województwa na następne lata.
https://bip.malopolska.pl/umwm,m,256117,dokumenty.html pdf z planem to 0.5 GB kloc
Legenda i obrazek w dokumencie są niewiele wyższej jakości co tutaj .
https://bip.malopolska.pl/umwm,m,256117,dokumenty.html pdf z planem to 0.5 GB kloc
Legenda i obrazek w dokumencie są niewiele wyższej jakości co tutaj .
Re: Pomiary km
Dzięki że to znalazłeś! Czyli priorytetem:
- kolej do Myślenic,
- przyspieszenie przejazdu pociągów do Zakopanego,
- łącznik torowy do Olkusza.
- kolej do Myślenic,
- przyspieszenie przejazdu pociągów do Zakopanego,
- łącznik torowy do Olkusza.
Re: Pomiary km
A propos kolei do Myślenic to kojarzę, że jakiś ekspert proponował w celu sprawdzenia sensowności inwestycji z programu kolej+ uruchomienie autobusów z docelowym rozkładem po podobnej/takiej samej trasie (chyba to był Daniel Radomski, ale już tego raczej nie znajdę).
W sumie to jest tu naprawdę dużo różnych wskazówek dla władz lokalnych.
Można byłoby też powiedzieć, że priorytetem może być uruchamianie połączeń autobusowych na korytarzach głównych, żeby przejąć jak najwięcej pasażerów po systemie prywatnych przewoźników (np. Tarnów-Dąbrowa Tarnowska, Nowy Sącz-Gorlice, Kraków-Koszyce, Sucha Beskidzka-Wadowice). W planie jest to zapisane, zostaje tylko pytanie na ile samorządowcy będą ulegać presji prywatnych przewoźników. Dorzucam prace przewozową w pasażerokilometrach. Ciekawe, że proponują transport na żądanie w województwie z drugą najwyższą gęstością zaludnienia i młodszą niż średnia ludnością, gdzie nawet najmniej zaludnione powiaty mają gęstość powyżej 75 os/km2 (chociaż siatka osadnicza często pozostawia wiele do życzenia). Mam też skromne opracowanie dot. ludności wsi w kilku województwach, które mogę wrzucić.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 1 gość