Kraków - Centralny Port Lotniczy

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6331
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Kraków - Centralny Port Lotniczy

Post autor: Kaszmir » 03 mar 2020, 13:33

KONTROWERSJE WOKÓŁ PLANÓW NOWEJ LINII KOLEJOWEJ Z KRAKOWA DO OLKUSZA
http://www.radiokrakow.pl/wiadomosci/kr ... o-olkusza/
Jak alarmują jednak mieszkańcy, trasa z Krakowa do Olkusza przebiega przez Park Krajobrazowy Dolinek Krakowskich.
Kontrowersje są też w Krakowie. Tu dwa z trzech wariantów zostały wyznaczone na trasie tramwaju na Krowodrzę Górkę i na Górkę Narodową.
Aczkolwiek to tylko plany i jeszcze będą zmienione...

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6331
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Linia Kraków - Centralny Port Lotniczy

Post autor: Kaszmir » 11 mar 2020, 12:39

Władze Krakowa za budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, ale nie chcą linii kolejowej
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/wladz ... 34546.html
Władze Krakowa zdecydowanie popierają ideę budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego na terenie województwa mazowieckiego. Sprzeciwiają się jednak wytyczeniu nowej linii kolejowej, która miałaby przebiegać przez nasze miasto.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6331
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Kraków - Centralny Port Lotniczy

Post autor: Kaszmir » 31 sty 2023, 23:15

W temacie. Jeśli to wypali, to może się dziać. Wprawdzie część mnie pozostaje pesymistyczna (bo wiele projektów kolejowych okazało się tylko obietnicami), z drugiej jest też nadzieja że to wyjdzie (bo w sprawę zamieszane są też koleje z innych krajów).

250 km/h pociągiem z Warszawy do Wilna, Pragi czy Budapesztu. "Grupy robocze już pracują"
https://businessinsider.com.pl/wiadomos ... ny/5v9w75g
Kolejowi inwestorzy z Polski, Czech, Litwy, Łotwy i Estonii podpisali porozumienie o współpracy. To element układanki związanej z powstaniem Centralnego Portu Komunikacyjnego. "Mamy ambicję, by stworzyć wspólną ofertę, rozkłady jazdy i zapewnić identyczny standard podróży" — mówi w rozmowie z wnp.pl Mikołaj Wild, prezes spółki Centralny Port Komunikacyjny.
"Mamy ambicję, by zaproponować więcej — np. stworzyć wspólną ofertę, rozkłady jazdy i zapewnić identyczny standard podróży, czyli pewną wspólnotę doświadczeń dla wszystkich pasażerów korzystających z sieci Kolei Dużych Prędkości w regionie Europy Środkowej" — mówi.

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 577
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Wieści kolejowe

Post autor: Tramwajolog14 » 25 kwie 2023, 22:39

CPK przedstawia najnowsze wyniki prac nad Horyzontalnym Rozkładem Jazdy
https://kolejowyportal.pl/cpk-przedstaw ... dem-jazdy/
Po roku prac nad Horyzontalnym Rozkładem Jazdy spółka CPK przedstawia schematy oferty przewozowej w dwóch scenariuszach do 2050 r. Podobne rozwiązania kolejowe funkcjonują np. w Szwajcarii, Austrii, Holandii i Japonii.
Schemat oferty przewozowej w scenariuszu przesiadkowym w horyzoncie 2050 r.:

Obrazek


Schemat oferty przewozowej w scenariuszu bezpośrednim w horyzoncie 2050 r.:

Obrazek

W przesiadkowym wariancie przewiduje się m.in. połączenie między Krakowem a Warszawą co 30 min z prędkością 250 km/h na całej trasie :o . Osobiście trzymam kciuki właśnie za tym wariantem: mniej linii a częściej.

Awatar użytkownika
michal49944
Specjalista
Posty: 302
Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie

Re: Kraków - Centralny Port Lotniczy

Post autor: michal49944 » 23 kwie 2024, 22:27

CPK rezygnuje z kluczowego programu kolejowego. „Nie ma uzasadnienia”
https://www.fly4free.pl/cpk-rezygnuje-z ... olejowego/
Spółka CPK rezygnuje z planu budowy kolejowych szprych, czyli linii zbiegających się promieniście na lotnisku w Baranowie, które według poprzedniego zarządu miały zapewnić szybki dojazd do portu z większości dużych miast w Polsce – czytamy w „Dzienniku Gazecie Prawnej”. Jedynym kolejowym projektem, który będzie kontynuowany w kontekście CPK, będzie „igrek”, czyli kolej dużych prędkości z Warszawy przez CPK do Łodzi i dalej Wrocławia oraz Poznania.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6331
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Kraków - Centralny Port Lotniczy

Post autor: Kaszmir » 23 kwie 2024, 22:43

Oho, zaczyna się demontaż idei CPK. Na początek kolej, potem pewnie dowiemy się że bez dobrych połączeń kolejowych CPK nie ma sensu i za rok ogłoszą, że rezygnują :(

Ydhflx
Specjalista
Posty: 438
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Kraków - Centralny Port Lotniczy

Post autor: Ydhflx » 23 kwie 2024, 23:06

Dla Krakowa CPK było dziwnie zaprojektowane, zakładało skrócenie podróży (do W-wy) jedynie o 10 minut (względem planowanego podniesienia prędkości na CMK). W ogóle krzyżowanie linii szybkiej kolei w polu pod miastem jest co najmniej dziwnym pomysłem, nie praktykowanym nigdzie na świecie. Dziwne było też wydzielenie budowy kolei z PKP PLK, co powodowało tarcia między tymi spółkami - które w zmierzeniu mają dokładnie ten sam cel (budowa i utrzymanie kolei). Także reorganizacja tego bałaganu, racjonalizacja pewnych założeń pewnie by wyszła na plus.

...Z drugiej strony wszyscy wiemy, że poczekali dwa dni od wyborów i powoli po prostu ud*piają ten projekt. Oby z atomem tak nie było.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6331
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Kraków - Centralny Port Lotniczy

Post autor: Kaszmir » 23 kwie 2024, 23:23

Ydhflx pisze: 23 kwie 2024, 23:06Dla Krakowa CPK było dziwnie zaprojektowane, zakładało skrócenie podróży (do W-wy) jedynie o 10 minut (względem planowanego podniesienia prędkości na CMK).
Bez bezpośredniej linii z Krakowa (pomijając że była źle zaprojektowana), to niestety CPK dla nas będzie mało atrakcyjne :(
Ydhflx pisze: 23 kwie 2024, 23:06...Z drugiej strony wszyscy wiemy, że poczekali dwa dni od wyborów i powoli po prostu ud*piają ten projekt.
Pewnie poczekają jeszcze rok bo w 2025 wybory prezydenckie. W tym czasie będą tylko delikatnie "zmiękczać" opinię publiki, właśnie wypowiedziami typu że "lepiej rozbudowywać Okęcie i Modlin" (autentycznie się takie pojawiły :D ) albo że "rezygnujemy z kolei". A po wyborach dowiemy się, że rezygnują całkowicie i tyle - trzeba będzie czekać wiele kolejnych lat aż może inny Rząd wróci do pomysłu.

Kierman
Ekspert
Posty: 500
Rejestracja: 20 lut 2022, 9:44

Re: Kraków - Centralny Port Lotniczy

Post autor: Kierman » 24 kwie 2024, 11:27

Nóż mi się w kieszeni otwiera, ale to było do przewidzenia. I mam obawy, że z atomem będzie dokładnie tak samo jak piszą przedmówcy. I niech mi ktoś nie próbuje nawet wmówić, że to jakieś teorie spiskowe czyj interes przekłada ten rząd ponad interes Polski. Czyny świadczą o tym jednoznacznie.

Awatar użytkownika
mems
Znawca
Posty: 158
Rejestracja: 31 sty 2024, 19:50

Re: Kraków - Centralny Port Lotniczy

Post autor: mems » 24 kwie 2024, 12:53

Kaszmir pisze: 23 kwie 2024, 23:23 Bez bezpośredniej linii z Krakowa (pomijając że była źle zaprojektowana), to niestety CPK dla nas będzie mało atrakcyjne :(
Bo chyba CPL niekoniecznie miał być dla Krakowa - po prostu jest za daleko, żeby miał jakieś większe oddziaływanie. CPL ma największe oddziaływanie na miasta centralnej Polski np. Łódź, Warszawa, Płock, Radom.

Z części kolejowej właściwie dla tej części Polski było tylko połączenie Kraków-Katowice, przedłużenie CMK na południe, Katowice-Ostrawa i szybsze połączenie z Nowego Sącza przez Tarnów, Busko-Zdrój w stronę Warszawy (która moim zdaniem była bardzo wątpliwie zaplanowana - np. pominięcie Dąbrowy Tarnowskiej i budowanie linii na 250km/h). Co ciekawe na mapce z prezentacji linia kolejowa Tarnów-Żabno-Dąbrowa Tarnowska-Szczucin dalej jest czynna :lol:.

https://www.cpk.pl/pl/inwestycja/kolej/malopolskie
Załączniki
linia.jpg
linia.jpg (185.76 KiB) Przejrzano 3072 razy

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6331
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Kraków - Centralny Port Lotniczy

Post autor: Kaszmir » 24 kwie 2024, 13:10

mems pisze: 24 kwie 2024, 12:53Bo chyba CPL niekoniecznie miał być dla Krakowa - po prostu jest za daleko, żeby miał jakieś większe oddziaływanie.
Wg mnie służyłby i Krakowowi. Wg planów czas dojazdu do CPK z Krakowa miał wynosić 75 minut (link). Nawet jeśli było to zbyt optymistyczne i czas wyniósłby np. półtorej godziny, dalej byłoby dużo wygodniejsze i szybsze niż dodatkowa przesiadka lotnicza w Monachium czy we Frankfurcie. Wszak o to też chodziło w CPK - obok rozwoju kolei i wzmocnienia gospodarki, znacznie ułatwiłby on podróże zagraniczne.

Robert
Specjalista
Posty: 225
Rejestracja: 13 cze 2022, 20:35

Re: Kraków - Centralny Port Lotniczy

Post autor: Robert » 24 kwie 2024, 13:33

Kaszmir pisze: 24 kwie 2024, 13:10 Wg mnie służyłby i Krakowowi. Wg planów czas dojazdu do CPK z Krakowa miał wynosić 75 minut (link). Nawet jeśli było to zbyt optymistyczne i czas wyniósłby np. półtorej godziny, dalej byłoby dużo wygodniejsze i szybsze niż dodatkowa przesiadka lotnicza w Monachium czy we Frankfurcie. Wszak o to też chodziło w CPK - obok rozwoju kolei i wzmocnienia gospodarki, znacznie ułatwiłby on podróże zagraniczne.
Nic do tego CPK dojechać, żeby tylko było gdzie z niego lecieć... xD Przy długich trasach lot z przesiadką będzie zdrowszy dla organizmu niż kiszenie się kilkanaście godzin w jednej puszce.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6331
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Kraków - Centralny Port Lotniczy

Post autor: Kaszmir » 24 kwie 2024, 18:54

Robert pisze: 24 kwie 2024, 13:33Przy długich trasach lot z przesiadką będzie zdrowszy dla organizmu niż kiszenie się kilkanaście godzin w jednej puszce.
Leciałem nieraz lotami kilkunastogodzinnymi i moje doświadczenia są jednak inne. Przy długiej podróży chcesz, by skończyła się ona jak najszybciej i byś jak najszybciej dotarł do celu. Każdy dodatkowy postój to wydłużenie podróży, nieraz o parę godzin, jest to też wzrost kosztów bo lotniska tranzytowe nie udostępniają infrastruktury bezpłatnie.

A samo lecenie kilkanaście godzin nie jest aż takim problemem - podczas takich lotów kilka godzin zwykle się przesypia. W każdej chwili można też rozprostować nogi, korytarzy i przestrzeni jest więcej niż w samolotach tanich przewoźników. Osobiście bardzo lubię takie loty, zwłaszcza że każdy pasażer ma własny ekran więc akurat można nadrobić zaległości filmowe ;)
Robert pisze: 24 kwie 2024, 13:33Nic do tego CPK dojechać, żeby tylko było gdzie z niego lecieć... xD
Byłoby. CPK miał szansę przejąć sporą część tranzytu, który obecnie obsługują huby na zachodzie, w tym np. Frankfurt czy Monachium. Ja i moi znajomi właśnie mamy takie doświadczenia, że ile razy potrzebowaliśmy polecieć z Krakowa poza Europę, kończyło się to przesiadką w hubie. Wolałbym podjechać godzinę-półtorej pociągiem do CPK, niż tracić czas na dodatkowy przelot i potem jeszcze oczekiwanie na przesiadkę, a może i wydłużenie podróży (przy lotach w stronę wschodnią, np. do Azji, oznacza to niejako cofanie się). Stąd zresztą naszym zachodnim sąsiadom CPK było bardzo nie w smak bo ekonomiści wyliczyli że o ile przyniesie on zyski dla Polski, to spowoduje straty dla sąsiadów.

fysztof
Ekspert
Posty: 783
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Kraków - Centralny Port Lotniczy

Post autor: fysztof » 25 kwie 2024, 8:16

Na razie w budowaniu nowych portów to mamy sukcesy pokroju Radomia... Na szczęście upadł chory pomysł lotniska w Gdyni. Kilka kolejnych w Polsce jest kompletnie bezsensownych. Jakie są szanse, że takie CPK będzie kolejnym Ciudad Real? Przy naszych polityczno-urzędniczych talentach bardzo spore. Już nie mówiąc o tym, że pewnie powtórzyłaby się historia Berlina i wielokrotnie przekładanych otwarć, mnożonych kosztów i wielu kompromitacji po drodze...

Z projektu CPK moim zdaniem warta uwagi jest cała otoczka. Kto siedzi trochę bliżej branży, ten dobrze wie czemu to CPK a nie PLK dostało na przykład część kolejową. I o ile też jestem sceptyczny połączeniu Kraków - CPK, o tyle kilka innych warto według mnie kontynuować i sądzę, że tak będzie. W szczególności np. "Y".

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6331
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Kraków - Centralny Port Lotniczy

Post autor: Kaszmir » 25 kwie 2024, 9:10

Z Radomiem z tego co kojarzę większość (wszystkie?) analizy ekonomiczne wskazywały, że budowa nie ma sensu. Wygrał jednak lobbing.

Z CPK z kolei większość (wszystkie?) analizy ekonomiczne wskazują, że byłaby to świetna inwestycja dla gospodarki. Acz pewnie wygra anty-lobbing.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości