I. Uwagi ogólne
1.1 Na odcinkach ciągu ul. Lipskiej - Christo Botewa - Śliwiaka, które będą objęte przebudową, zwęzić szerokość pasów ruchu do 3,00m (za wyjątkiem skrajnych prawych pasów). Obecna szerokość jezdni jest zbyt duża: zabiera zbyt dużą ilość miejsca, utrudnia przechodzenie przez jezdnię, wydłuża cykle sygnalizacji świetlnej, powoduje nadmiar powierzchni utwardzonej i zachęca do szybkiej jazdy. Zaoszczędzone miejsce należy przeznaczyć na zieleń i szersze perony.
1.2. Rozważyć zmniejszenie szerokości torowiska wzdłuż ul. Domagały, np. poprzez lokalizację słupów trakcyjnych z boku zamiast na środku. Pozwoli to na zmniejszenie szerokości samego torowiska z 7,80m na ok. 6,50m. Pozwoli to zaoszczędzić miejsce.
1.3. Perony tramwajowe poszerzyć do min. 4,50m (szerkość między krawędzią a barierką). Wydłużyć je do 75m tak, aby mogły być przystankami podwójnymi (przynajmniej te na ciągu ul. Lipskiej - Christo Botewa - Śliwiaka). Przewidzieć okienka na drzewa dające cień pasażerom.
1.4. Domyślna szerokość chodnika powinna wynosić 2,50m - jest to szerokość pozwalająca na swobodne minięcie się trojga pieszych. Chodniki projektować odsunięte od jezdni i oddzielone od niej pasem zieleni wszędzie tam, gdzie to możliwe i gdzie nie będzie oznaczać wycinki istniejących drzew.
II. W okolicy pętli Mały Płaszów
2.1. Przewidzieć w projekcie utworzenie przejścia dla pieszych przez ul. Lipską na wysokości skrzyżowania z ul. Węglarską. To przejście było w tym miejscu przed budową tramwaju na Mały Płaszów .Jego brak znacząco doskwiera okolicznym mieszkańcom i osobom odwiedzającym Bagry, zwłaszcza biorąc pod uwagę rozwój okolicy. Utworzyć powiązania piesze z okoliczną zabudową.
2.2. Nie likwidować istniejącego przejścia dla pieszych przez ul. Lipską przy pętli tramwajowej Mały Płaszów (po jej wschodniej stronie). Należy ułatwiać drogę dojścia do przystanków i pętli. Spiąć to przejście z projektowanym przystankiem tramwajowym w stronę Złocienia.
2.3. Perony tramwajowe poszerzyć do min. 4,50m (szerkość między krawędzią a barierką). Wydłużyć je do 75m tak, aby mogły być przystankami podwójnymi. Przewidzieć okienka na drzewa dające cień pasażerom.
2.4. Zwęzić szerokość pasów ruchu do 3,00m (za wyjątkiem skrajnych prawych pasów). Obecna szerokość jezdni jest zbyt duża: zabiera zbyt dużą ilość miejsca, utrudnia przechodzenie przez jezdnię, wydłuża cykle sygnalizacji świetlnej, powoduje nadmiar powierzchni utwardzonej i zachęca do szybkiej jazdy. Zaoszczędzone miejsce należy przeznaczyć na zieleń i szersze perony.
2.5. W pasach zieleni między jezdnią a chodnikiem/ddr przewidzieć szpalery drzew. Będą one dawać cień pieszym i rowerzystom, stanowić izolację od ruchu drogowego oraz poprawiać estetykę otoczenia.
2.6. Rozważyć przesunięcie i powiększenie parkingu B+R.
LINK DO PEŁNEGO ROZMIARU
III. W okolicy skrzyżowania ul. Śliwiaka/ul. Domagały:
3.1. Przystanki tramwajowe w obu kierunkach utworzyć od strony zachodniej, tj. od centrum. Najprawdopodobniej nie będzie ruchu liniowego w relacji Złocień-Rybitwy. Taki układ peronów będzie w tym przypadku ułatwiał przesiadki (w przeciwieństwie do peronów za skrzyżowaniem), jako że nie będzie wymagał biegania po całym skrzyżowaniu. Skróci też dojście do peronów od planowanej w okolicy zabudowy. Perony wydłużyć do 75m i poszerzyć do min. 4,50m (odległość między krawędzią peronu a barierką). Można pozostawić rozjazdy oraz krótkie, perony w kierunku Złocienia i Rybitw na potrzeby awaryjne.
3.2. Zwęzić (inne niż skrajne prawe) pasy ruchu na ul. Śliwiaka do szerokości 3,00m. Na ul. Bartników oraz Domagały przewidzieć szerokość pasów ruchu 3,25m jako odpowiednie dla ich klasy i charakteru. Zaoszczędzone miejsce przeznaczyć na poszerzenie peronów, chodników oraz pasów zieleni.
3.3. Przysunąć przejścia dla pieszych przez zachodni (jezdnie oraz torowisko) oraz południowy (jezdnie) wlot bliżej skrzyżowania. Widać, że jest to możliwe, jest jeszcze miejsce przed mechanizmami rozjazdów. Skróci to ścieżkę, którą muszą pokonać piesi oraz pozwoli na zmniejszenie czasu ewakuacji ze skrzyżowania, a więc lepszą pracę sygnalizacji świetlnej.
3.4. Wyprostować przebieg chodników oraz ddr wokół skrzyżowania i zapewnić łagodne łuki. Obecny projekt jest niezgodny ze Standardami Rowerowymi Miasta Krakowa. Chodniki projektować domyślnie o szerokości 2,50m (szerokość pozwalająca na swobodne minięcie się trojga pieszych), a na trasach do przystanków i trasach przesiadek najlepiej 3,00m.
3.5. Po południowej stronie ul. Lipskiej również zaprojektować drogę dla rowerów.
3.6. Zapewnić wygodne dojścia piesze do przyległego terenu, w tym do planowanej zabudowy.
3.7. W pasach zieleni między jezdnią a chodnikiem/ddr przewidzieć szpalery drzew. Będą one dawać cień pieszym i rowerzystom, stanowić izolację od ruchu drogowego oraz poprawiać estetykę otoczenia.
3.8. Na wylocie wschodnim (tj. na ul. Śliwiaka w stronę Rybitw/S7) nie projektować zatoki autobusowej. Jest tam buspas, przystanek przewidzieć na jezdni. Peron przesunąć bliżej skrzyżowania.
3.9. Powiększyć parking B+R. Przesunąć go w północno-zachodni róg skrzyżowania tak, aby ułatwić przesiadki na tramwaje w stronę centrum. Ulokować tak, aby nie kolidował z ruchem pieszym.
LINK DO PEŁNEGO ROZMIARU
IV. W okolicy skrzyżowania ul. Domagały/ul. Nad Drwiną:
4.1. Proponowana lokalizacja peronów tramwajowych jest znacząco odległa od skrzyżowania oraz przystanków autobusowych, tj. jakieś 170m. Przystanki tramwajowe należy przesunąć bliżej tego skrzyżowania tak, aby stworzyć spójny węzeł tramwajowo-autobusowy. W tym przypadku można zachować długość peronu 45m (preferencyjnie jednak 65m), jeśli byłoby to warunkiem koniecznym do umiejscowienia ich tam. Przewidzieć alternatywny sposób dojazdu do obiektu, którego zjazd będzie kolidował z poprawionym peronem (np. od ul. nad Drwiną).
4.2. Nowe przejścia dla pieszych przez ul. Domagały rozważyć projektowane jako z azylem - wtedy konieczna jest ingerencja w jezdnię.
4.3. Rozważyć zmniejszenie szerokości torowiska wzdłuż ul. Domagały, np. poprzez lokalizację słupów trakcyjnych z boku zamiast na środku. Pozwoli to na zmniejszenie szerokości samego torowiska z 7,80m na ok. 6,50m. Pozwoli to zaoszczędzić miejsce.
LINK DO PEŁNEGO ROZMIARU
V. Pętla tramwajowa Złocień:
5.1. Jak w uwagach strategicznych: obecny projekt nie uwzględnia powiązania z przystankiem kolejowym, jak również jest znacznie oddalony od zabudowy, co będzie skutkować niższą dostępnością do tramwaju, zwłaszcza dla południowej części osiedla. Należy zmienić przebieg torowiska oraz lokalizację pętli w taki sposób, aby zapewnić spięcie z przystankiem kolejowym oraz poprawić dostępność tramwaju.
5.2. Dobrze, że Miasto odchodzi od zbyt małych pętli tramwajowych, które utrudniają prowadzenie ruchu, jednak w tym przypadku lepiej jako nadrzędny cel zapewnić spięcie z koleją oraz lepszą dostępność. Rozważyć możliwość zmniejszenia jej rozmiaru, np. poprzez zastosowanie łuków tramwajowych o mniejszym promieniu, zmniejszenie liczby torów odstawczych do 3, zmniejszenie powierzchni jezdni manewrowych, zmniejszenie części autobusowej lub przeniesienie części autobusowej w inne miejsce (pytanie, czy autobusy aglomeracyjne będą kończyć tam, czy może lepiej dla nich by była okolica skrzyzowania ul. Lipskiej/ul. Domagały?). Rozważyć, czy aby na pewno krzyżowanie się kierunków ruchu tramwajów na wjeździe i wyjeździe z pętli będzie w takim układzie uzasadnione.
5.3. Długość peronów tramwajowych przewidzieć jako 65m - tak, aby w przyszłości możliwe było wykorzystanie tam dłuższych pojazdów.
5.4. Jeśli na pętli planowane jest zadaszenie, to powinno być ono ciągłe: zarówno pod częścią tramwajową, jak i autobusową oraz na połączeniu pieszym pomiędzy nimi.
5.5. Szerokość chodników na dojściach pieszych do peronów i trasach przesiadek powinna wynosić min. 2,50m, a preferencyjnie 3,00m lub więcej. Należy zapewnić możliwie proste trasowanie chodnika, w tym także powiązanie z drugą stroną ul. Domagały.
5.6. Czy aby na pewno szerokość jezdni manewrowych 8,00m na prostych odcinkach jest konieczna? Powoduje to większe zajęcie przestrzeni oraz utrudnia przekraczanie ich przez pieszych.
5.7. Na wysokości przystanków tramwajowych odjazdowych jest przejście dla pieszych przez szeroką jezdnie i zatokę przystankową, które jest niebezpieczne. Autobusy, które zatrzymają się przy peronie, będą zasłaniać pieszych przed nimi. Należy poprawić to (np. skracając zatokę, montując azyle itp.).
5.8. Zapewnić chodnik do parkingu B+R. Osoba, która pozostawi rower musi jakoś dojść pieszo na przystanek.
5.9. Przewidzieć zieleń i nasadzenia drzew w miejscach niewykorzystanych oraz wzdłuż chodników i ddr tak, aby zapewnić cień pieszym i rowerzystom. Ze względu na ilość takiej przestrzeni, rozważyć np. ogrody deszczowe spowalniające odpływ wody opadowej.
5.10. Rozważyć poszerzenie zakresu o skrzyżowanie ul. Domagały/ul. Agatowej i utworzenie tam azyli dla pieszych na przejściach.
LINK DO PEŁNEGO ROZMIARU
KONIEC UWAG