Autobusy elektryczne i hybrydowe

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
GoMeZz391
Moderator globalny
Posty: 1266
Rejestracja: 17 lut 2020, 22:54
Kontakt:

Re: Autobusy elektryczne i hybrydowe

Post autor: GoMeZz391 » 28 mar 2024, 14:52

Mamy już informacje z otwarcia ofert na retrofit magazynów energii w autobusach elektrycznych marki Solaris.

W postępowaniu udział wzięło dwóch oferentów: Solaris oraz Ennovation Technology.

Jedynym kryterium była cena

Obrazek

Foto: https://transinfo.pl/infobus/mpk-krakow ... fvlxlKkWSc

Awatar użytkownika
stefan
Znawca
Posty: 174
Rejestracja: 10 sie 2022, 13:57
Lokalizacja: WNH

Re: Autobusy elektryczne i hybrydowe

Post autor: stefan » 10 maja 2024, 5:22

http://phototrans.pl/15,917935,7596.html

Ten ziomek wpadł na PP ostatnio, zapewne na testy.

Kojak
Specjalista
Posty: 208
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: [OCENA OFERT] 45 autobusów 25+12+8

Post autor: Kojak » 25 maja 2024, 15:08

Ciekawe czy to rzeczywiście ostatni przetarg na diesle, bo... na rynku globalnym można zaobserwować odwracający się trend jeśli chodzi o elektryki. Co prawda bardziej dotyczy to aut osobowych, ale autobusów też to może dosięgnąć.
Popyt na auta elektryczne spadł, branża automotive łapie zadyszkę, bo nastawiona na zmiany w kierunku elektrycznych wozów branża właśnie zderzyła się z rzeczywistością...
Także nie zdziwiłbym się, jeśli otrzeźwienie przyjdzie również do pojazdów użytkowych i za jakiś czas znów będziemy mieli przetarg na Diesle.


Wątek przeniesiony z tematu o przetargu na 45 autobusów - adm. K

kot_feliks
Ekspert
Posty: 1011
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: [OCENA OFERT] 45 autobusów 25+12+8

Post autor: kot_feliks » 25 maja 2024, 23:59

Kojak pisze: 25 maja 2024, 15:08 Ciekawe czy to rzeczywiście ostatni przetarg na diesle, bo... na rynku globalnym można zaobserwować odwracający się trend jeśli chodzi o elektryki. Co prawda bardziej dotyczy to aut osobowych, ale autobusów też to może dosięgnąć.
Popyt na auta elektryczne spadł, branża automotive łapie zadyszkę, bo nastawiona na zmiany w kierunku elektrycznych wozów branża właśnie zderzyła się z rzeczywistością...
Także nie zdziwiłbym się, jeśli otrzeźwienie przyjdzie również do pojazdów użytkowych i za jakiś czas znów będziemy mieli przetarg na Diesle.
To nie do końca tak. Popyt na auta elektryczne spadł, bo nierzadko przestano przedłużać dotacje do ich zakupu. A przestano je przedłużać, bo żadne rozsądne państwo, mające własny przemysł motoryzacyjny, nie będzie dotować konkurencji w postaci... chińskich samochodów, które mogą skutecznie zagrozić europejskim firmom.

Chińczycy latami inwestowali w przemysł produkujący auta elektryczne i mają te samochody obecnie o wiele tańsze i nierzadko na lepszym poziomie, niż firmy europejskie. I powoli zaczynają wchodzić do Europy. Przy dotychczasowej polityce dotowania zakupu aut elektrycznych, państwa typu DE, FR itd. zwyczajnie za środki z budżetu dobijałyby własne firmy dotując konkurencję.

W sumie ciekawe, jak się to finalnie skończy.

Kojak
Specjalista
Posty: 208
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: [OCENA OFERT] 45 autobusów 25+12+8

Post autor: Kojak » 26 maja 2024, 10:35

kot_feliks pisze: 25 maja 2024, 23:59 To nie do końca tak. Popyt na auta elektryczne spadł, bo nierzadko przestano przedłużać dotacje do ich zakupu. A przestano je przedłużać, bo żadne rozsądne państwo, mające własny przemysł motoryzacyjny, nie będzie dotować konkurencji w postaci... chińskich samochodów, które mogą skutecznie zagrozić europejskim firmom.
W sumie ciekawe, jak się to finalnie skończy.
Ale ja nie o tym pisałem.
Faktem jest spadek popytu na auta elektryczne - pełna zgoda, że głównym źródłem spadku popytu jest wycofanie dopłat do elektryków przez Niemcy, natomiast sam fakt wycofania tych dopłat już ma wiele wątków, wątek Chin jest jednym z wielu i chyba nie najważniejszym z uwagi na możliwość blokowania poprzez cła.
Niemcy przymierzają się do aut wodorowych, bo Bosch już opatentował technologię tankowania aut wodorem (cząsteczkami wodoru rozpuszczonymi w czymś co z grubsza przypomina pastę do zębów, w związku z czym owa pasta będzie tankowana niemalże z dystrybutora w kilka minut, a "odwodorowana" pasta zostanie ze zbiornika samochodu odessana).

Spadek popytu - bez względu na jego źródła - spowodował wstrzymanie nowych projektów. Europejskie marki zmierzały do zastąpienia całej gamy samochodów ze spalinowych na elektryczne. To miały być zupełnie nowe modele, a nie zmienione stare, w związku z czym branża złapała zadyszkę, bo inwestowanie w elektryczne na dziś dzień stało się nieopłacalne dla firm. Stąd liczne zwolnienia w branży automotive, która obecnie zastanawia się, w którym kierunku pójść.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 1011
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: [OCENA OFERT] 45 autobusów 25+12+8

Post autor: kot_feliks » 26 maja 2024, 14:40

Cłami w chwili obecnej problemu raczej nie rozwiążesz, bo to jednak narzędzie obosieczne. A na ten moment to Europa jest w dużej mierze uzależniona od łańcuchów dostaw z Chin i generalnie Azji. Stąd m.in. dążenia do powrotu produkcji przemysłowej z tamtych rejonów bliżej Europy (zresztą dotyczy to również USA), a także projekty mające na celu produkcję procesorów i mikroprzewodników w USA i Europie. W chwili obecnej jeśli coś np. stanie się w Tajwanie - praktycznie cały świat pod tym kątem stoi.

Branża motoryzacyjna w Europie "trochę" przespała elektromobilność i jest mocno w tyle za Chinami. To, co było przewagą (czyli nowoczesne technologie produkcji silników spalinowych i diesli, czego Chiny w takim stopniu nie mają), nagle przy inwestycjach w pojazdy elektryczne traci totalnie na znaczeniu. Chińczycy mają auta elektryczne nie tylko tańsze, ale i lepsze. Taniej możesz kupić auto lepszej klasy, lepiej wyposażone, z większym zasięgiem, szybszym ładowaniem itd. I pójście w chwili obecnej w auta elektryczne dla wielu gospodarek w Europie, opartych w sporej części o przemysł motoryzacyjny, oznaczałoby po prostu spore kłopoty.

Stąd też to, o czym piszesz, np. rozwijanie innych technologii (np. wodorowych itd.), bo na tym polu można ponownie uzyskać przewagę.

WDZ
Specjalista
Posty: 307
Rejestracja: 19 lut 2020, 12:10

Re: Autobusy elektryczne i hybrydowe

Post autor: WDZ » 27 maja 2024, 7:38

Jest jeszcze coś takiego jak "zielony diesel"... I w tym kierunku to chyba (przynajmniej na razie) pójdzie. Po prostu coraz więcej ludzi z kręgów władzy zaczyna zdawać sobie sprawę że formułując swoje cele emisyjne UE poszła na czołówkę z rzeczywistością...

Tancin
Miłośnik
Posty: 85
Rejestracja: 26 lut 2020, 20:11

Re: Autobusy elektryczne i hybrydowe

Post autor: Tancin » 09 lip 2024, 15:56

W czwartek pod Barbakanem premiera Ciang.., to znaczy King Longa PEV6 ;) Według artykułu będzie również prezentowany midik PEV9.

https://transinfo.pl/infobus/ev-motors- ... o-krakowa/

Awatar użytkownika
michal49944
Znawca
Posty: 135
Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie

Re: Autobusy elektryczne i hybrydowe

Post autor: michal49944 » 11 lip 2024, 13:41

Mały elektryk na testach w Krakowie. W planie linia przez Stare Miasto [ZDJĘCIA]
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/maly- ... 57345.html
To pierwsze testy tak małego autobusu elektrycznego w Krakowie. Tym samym będzie to okazja, aby elektrycznym autobusem przejechali się mieszkańcy takich rejonów miasta jak Podgórki Tynieckie, Grębałów, Zesławice czy Rybitwy. Mały autobus będzie kursował tam, gdzie obecnie są wysyłane najmniejsze pojazdy, które w swojej flocie posiada MPK. Bedzie to linia nr 116 (Czerwone Maki P+R - Podgórki Tynieckie), 176 (Kostrze OSP - Bodzów), 180 (Os. Na Stoku - Grębałów), 198 (Mistrzejowice – Zakole) oraz rejon obsługiwany przez Telebusa.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6022
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Autobusy elektryczne i hybrydowe

Post autor: Kaszmir » 11 lip 2024, 14:15

michal49944 pisze: 11 lip 2024, 13:41Mały elektryk na testach w Krakowie. W planie linia przez Stare Miasto [ZDJĘCIA]
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/maly- ... 57345.html
Mały autobus będzie kursował tam, gdzie obecnie są wysyłane najmniejsze pojazdy, które w swojej flocie posiada MPK. Bedzie to linia nr 116 (Czerwone Maki P+R - Podgórki Tynieckie), 176 (Kostrze OSP - Bodzów), 180 (Os. Na Stoku - Grębałów), 198 (Mistrzejowice – Zakole) oraz rejon obsługiwany przez Telebusa.
Wg mnie to ryzykowne. Elektryki sprawiają sporo problemów, również zimą. Tymczasem wspomniane linie obsługują unikalne rejony, na niektórych odcinkach są jedynymi autobusami. Oby nie przełożyło się to problemy z dojazdem.

Jeszcze z artykułu:
Mamy nadzieję, że pozytywnym efektem będzie pokazanie, że linia przez Stare Miasto jest możliwa – dodał Mariusz Szałkowski, wiceprezes MPK. Przyznał jednak, że możliwe byłoby to nie wcześniej niż za rok.
To byłoby trzecie podejście. Osobiście wciąż nie jestem przekonany, czy taka linia ma sens. Chyba wolałbym by te środki i wzkm skierowano na uruchomienie linii do którejś białej plamy komunikacyjnej na obrzeżach.

Kojak
Specjalista
Posty: 208
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Autobusy elektryczne i hybrydowe

Post autor: Kojak » 11 lip 2024, 16:11

Kaszmir pisze: 11 lip 2024, 14:15 ...
Jeszcze z artykułu:
To byłoby trzecie podejście. Osobiście wciąż nie jestem przekonany, czy taka linia ma sens. Chyba wolałbym by te środki i wzkm skierowano na uruchomienie linii do którejś białej plamy komunikacyjnej na obrzeżach.
Ta linia miałaby chyba charakter prestiżowy. Budapeszt ma podobne linie. Garstka osób tym jeździ, ale ma to głównie walory turystyczne.
Jestem za, spróbować można, zobaczyć jakim zainteresowaniem się to będzie cieszyć.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1433
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Autobusy elektryczne i hybrydowe

Post autor: Bayer2003 » 11 lip 2024, 16:19

Kaszmir pisze: 11 lip 2024, 14:15 To byłoby trzecie podejście. Osobiście wciąż nie jestem przekonany, czy taka linia ma sens. Chyba wolałbym by te środki i wzkm skierowano na uruchomienie linii do którejś białej plamy komunikacyjnej na obrzeżach.
Na pewno nie ma sensu. Przepychanie się autobusem przez tłum ludzi w ciasnych uliczkach Starego Miasta będzie oznaczało tragiczną prędkość i ogromne opóźnienia, a przecież Stare Miasto jest bardzo dobrze skomunikowane przez tramwaje z dosłownie każdej strony.
Kojak pisze: 11 lip 2024, 16:11 Ta linia miałaby chyba charakter prestiżowy. Budapeszt ma podobne linie. Garstka osob tym jeździ, ale ma to głównie walory turystyczne.
Jestem za, spróbować można, zobaczyć jakim zainteresowaniem się to będzie cieszyć.
Dla turystów można w ostateczności puścić E1 dookoła 1O. Tramwaj z lat 60. XX wieku z pewnością będzie cieszył się większym zainteresowaniem niż nowy chiński Cing Ciong King Long, a i może część mieszkańców skorzystałaby z przesiadki na taką linię. W dalszym ciągu można jednak znaleźć przynajmniej kilkadziesiąt sposobów na lepsze wykorzystanie tych wozokilometrów.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

WDZ
Specjalista
Posty: 307
Rejestracja: 19 lut 2020, 12:10

Re: Autobusy elektryczne i hybrydowe

Post autor: WDZ » 11 lip 2024, 18:20

Jak chcemy atrakcję turystyczną to już lepiej przywrócić konny omnibus...

Awatar użytkownika
sorig
Specjalista
Posty: 406
Rejestracja: 21 lut 2020, 11:22

Re: Autobusy elektryczne i hybrydowe

Post autor: sorig » 11 lip 2024, 19:40

Albo przywrócić tramwaj wąskotorowy na Szewskiej, Wiślnej lub w innej konfiguracji. Mogłaby to być replika SW1 zasilania bateryjnie (aby nie rozwieszać sieci trakcyjnej) i ze zmodyfikowaną konstrukcją umożliwiającą wygodne korzystanie osobom z niepełnosprawnością.

Przecież to by była atrakcja turystyczna unikatowa na skalę nie tylko Polski. Zabytkowe tramwaje są często wizytówką miast - Lizbona, San Francisco...

Kenoip
Pasażer
Posty: 11
Rejestracja: 18 kwie 2023, 10:47

Re: Autobusy elektryczne i hybrydowe

Post autor: Kenoip » 11 lip 2024, 21:38

Bayer2003 pisze: 11 lip 2024, 16:19 Na pewno nie ma sensu. Przepychanie się autobusem przez tłum ludzi w ciasnych uliczkach Starego Miasta będzie oznaczało tragiczną prędkość i ogromne opóźnienia, a przecież Stare Miasto jest bardzo dobrze skomunikowane przez tramwaje z dosłownie każdej strony.


Dla turystów można w ostateczności puścić E1 dookoła 1O. Tramwaj z lat 60. XX wieku z pewnością będzie cieszył się większym zainteresowaniem niż nowy chiński Cing Ciong King Long, a i może część mieszkańców skorzystałaby z przesiadki na taką linię. W dalszym ciągu można jednak znaleźć przynajmniej kilkadziesiąt sposobów na lepsze wykorzystanie tych wozokilometrów.
W Wiedniu jest kilka linii łączących ścisłe centrum z liniami metra (1A, 2A, 3A, 4A). Kręcą się one niemiłosiernie, grzęzną w tłumie, ale puste nie jeżdżą i to mimo (a może dzięki) dużej częstotliwości. Przyznam, że po powrocie wyobrażałem sobie taką linię w Krakowie: Starowiślna - Poczta - Sienna - Wokół Rynku - Szczepańska - Pl. Szczepański - Św. Tomasza - Garncarska - Bagatela - Szczepańska - Rynek - Sienna - Starowiślna. Przy czym dojazd do Starowiślnej głównie z uwagi na nawrotkę.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości