Propozycja linii: 474

Awatar użytkownika
Cyjan
Specjalista
Posty: 484
Rejestracja: 27 sie 2022, 10:37

Propozycja linii: 474

Post autor: Cyjan » 14 maja 2024, 16:05

Z Starą Hutą jest taki problem, że w zasadzie wszędzie trzeba zawsze dojść. Jest to absolutnie zrozumiałe jak i prozdrowotne, ale być może powinno się pochylić skromnie nad stworzeniem nowej linii obsługiwanej krótkim taborem, która miałaby za zadanie z Ronda Czyżyńskiego (tym samym spod DA Czyżyny i CH Nowe Czyżyny, gdzie większość mieszkańców NH robi większe zakupy) zawozić pasażerów na "poziome osie" Starej Huty, czyli Al. JP2, Al. Przyjaźni, Żeromskiego i Mościckiego.

Może zacznę od przedstawienia obecnej sytuacji. Z Ronda Czyżyńskiego obecnie możemy dojechać na przystanki:

Os. Kolorowe - w 2min, średnio kursuje coś co 3,5 min
Al. Róż - w 11 min z przesiadką, średnio kurs co 4 min (wiem, że jest PC, ale Róż jest też dla osiedli m.in Słonecznego, Uroczego, Zgody)
Żeromskiego - w 10min z przesiadką, średnio kurs co 8 min
Os. Górali - w 13 min z przesiadką, średnio kurs co 9 min

Także powiem, że nieciekawie moim zdaniem, najgorzej wypada tu oczywiście Górali, czy dalej Zielone, gdzie losowo idąc na Czyżyńskie dojedziemy na miejsce (włącznie z czekaniem) w najgorszym przypadku 19min i to z przesiadką. Z doświadczenia wiem, że ten stan powoduje mniej więcej tyle, że każdy i tak chodzi przez Tomex, albo za Tomexem jak ma coś do kupienia w budowlanym czy hipermarkecie, niekiedy robią to nawet osoby mieszkające na Zgody, bo co będą podjeżdżać jeden przystanek.

Kolejnym problemem jest to, że prawdopodobnie przy okazji otwarcia tramwaju na Mistrzejowice utną albo wytną 132, które i tak ma f20/15 i nie jeździ w weekendy, co oznacza, że mieszkańcy Zielonego, Sportowego czy północnej części Szkolnego będą mogli liczyć jedynie na nieprzewidywalne i wiecznie spóźnione 123, obecnie f20.

Moja propozycja, która raczej jest rozpoczęciem tematu, a nie ostateczną wizją, to linia która prawdopodobnie nazwyałaby się 474 (bo niejako dubluje się z 174) w relacji Czyżyny Dworzec - Kombinat.

Obrazek

Taka linia poruszałaby się przez przystanki.

0. Czyżyny Dworzec - tu jak wcześniej zdecydowany zysk dla osób dojeżdżających z Centrum Handlowego
1. Rondo Czyżyńskie - możliwa przesiadka na tramwaje, ale to nic nadzwyczajnego, z dworca można tu dojść na nogach
2. Os. Kolorowe - niestety wymagane byłoby zbudowanie nowych przystanków, prawdopodobnie na Spiechowicza
3. Os. Zgody, również możliwość przesiadkowa na tramwaje i na autobusy, ponadto decyzja o puszczeniu linii przez Spiechowicza skracałaby obecne połączenie Kolorowe - Zgody z szalonych 10min i przesiadki do ledwo 2 i to bezpośrednio. Na zgody jest Urząd Miasta, więc to istotny przystanek dla Nowohucian.
4. Al. Róż - tu przesiąść można się do linii jadących z Al. Przyjaźni
5. Żeromskiego - tu znowu trzeba byłoby zrobić przystanki, oba na Al. Róż
6. Os. Górali
7. Os. Zielone
8. Struga - jeden z najlepszych przystanków przesiadkowych w całej starej Hucie
9. Kombinat

Do rozważenia jest również puszczenie jej w przyszłości przez Stare Krzesławice wzdłuż Wańkowicza, gdzie obecnie autobus jeździ rzadziej niż w Kocmyrzowie-Luborzycy.

Jako smaczek można puścić ją przy okazji tych zawrotnych 4 momentów gdzie pociąg staje na stacji Kraków Lubocza (tak wiem, cały czas pcham ten przystanek, ale skoro miasto chce wydłużać Walcownię do tej stacji w nadziei że będzie to "kolej do huty" to może warto to sprawdzić) z powrotem przez Mrozową, żeby nie trzeba było stać na szlabanie. Wyglądałoby to tak:

10. Zajezdnia Nowa Huta
11. Elektromontaż
12. Lubocza PKP
13. Blokowa
14. Mrozowa
15. Kombinat

Przez puszczenie tej linii jest możliwe osiągnięcie naprawde dobrych kursów, które mimo że nie byłyby połowę szybsze to przede wszystkim byłyby przesiadko-odporne (i rondoodporne :D ). Gdyby 474 jeździło to spodziewałabym się że z Czyżyńskiego pasażerowie dostaną się:

Os. Kolorowe - w 2min
Al. Róż - w 6 min
Żeromskiego - w 8 min
Os. Górali - w 9 min

Wciąż jestem żółtodzióbką więc docenię krytykę tej linii, żeby wiedzieć czego omijać
ona/jej

Jelczyk
Ekspert
Posty: 1049
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: Propozycja linii: 474

Post autor: Jelczyk » 14 maja 2024, 18:08

Jeśli już to prędzej widziałbym taką linię przez Wańkowicza które jest praktycznie wykluczone z KM, bo 149 ciężko nazwać ofertą komunikacji miejskiej. Natomiast co do trasy nie wiem czy takie kluczenie zachęci potencjalnych pasażerów. Dużo ludzi bazuje na apkach, a te nie wiem czy będą wskazywać jako najszybsze połączenie. Fakt redukujesz przesiadki.

Awatar użytkownika
Cyjan
Specjalista
Posty: 484
Rejestracja: 27 sie 2022, 10:37

Re: Propozycja linii: 474

Post autor: Cyjan » 14 maja 2024, 19:04

W takiej formie to byłaby bardziej alternatywna wersja 122

Obrazek
ona/jej

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 759
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Propozycja linii: 474

Post autor: kbieniu7 » 14 maja 2024, 19:16

Zgadzam się - brakuje często linii "osiedlowych" czy "wewnątrzkwartałowych", które zapewniłyby mobilność lokalną. Nie znam uwarunkowań Huty, ale popieram :)

dwaeuro
Miłośnik
Posty: 51
Rejestracja: 17 sie 2022, 22:21

Re: Propozycja linii: 474

Post autor: dwaeuro » 22 sie 2024, 11:38

W powyższych planach 474 widzę powrót do niektórych relacji zabranych przez przetrasowanie 132.

A fakt, faktem, że wersja "132" sprzed jej zawieszenia (czyli kursująca: Kombinat–B1(Struga)–Os.Zielone–Os.Górali–Żeromskiego–Al.Róż–Os.Zgody–RK–D.H.Wanda–(...)–DGZ), była o wiele lepiej oceniana i unikalna. Seniorzy cenili ją za możliwość podjechania z rejonów os. Szkolnego/os. Sportowego do ZUSu, Urzędu Miasta, Tomexu, baaa.. na wniosek mieszkańców utworzono przystanek Żeromskiego w obydwu kierunkach, aby mieszkańcy os. Słonecznego mogli dojeżdżać do przychodni na Szkolnym. Niestety, niemądre zmiany na 139, brak kasy, zrobił z 132 to co zrobił.

I ciekawostka, niemała liczba osób wraca wieczorem/późnym wieczorem z os. Kolorowego (przyjeżdżając 4/10/22 lub kończąc pracę w PM) w rejon Żeromskiego, taki pojazd mógłby się im przydać.

krawiec
Specjalista
Posty: 425
Rejestracja: 29 sie 2020, 23:23

Re: Propozycja linii: 474

Post autor: krawiec » 22 sie 2024, 14:40

A nie lepiej przetrasować 142, niż tworzyć potworka 474, który będzie zawieszany z byle powodu?

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości