Buspasy

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 745
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Buspasy

Post autor: kbieniu7 » 28 paź 2024, 8:37

Kacper pisze: 27 paź 2024, 22:25 Ja bym jednak utworzył buspas na prawym pasie - może przy dobrym przeorganizowaniu ruchu na całym rondzie (samą farbą) autobusy jadące od Srebrnych Orłów (159 182 189 i busy Michałowic) mogłoby po obsłużeniu przystanku Rondo Piastowskie skręcić w lewo z prawego pasa (bez wciskania się przez ciągłą) i dalej tym buspasem przecisnąć się obok korka aż na przystanek Kleeberga - tam raczej niezbędne byłoby ścięcie trawnika by zrobić bezpośrednią śluzę do zatoczki. Po drodze skorzystałoby też 193. Fajny pomysł!
Też o tym myślałem, przy czym nawet może obeszłoby się bez przebudowy - jezdnia ul. Piasta Kołodzieja ma 9m szerokości, trzy pasy by się zmieściły tam, w zatokę by się dało wpiąć.

Obawiam się tylko, czy zabraniem tego pasa na obwiedni ronda nie przytkamy ul. Mikołajczyka, jeśli nie będzie możliwości swobodnego skrętu w lewo.

Ale jak mówię, trochę nie moje rejony i nie znam charakterystyki ruchu tamże.

Bautosz
Znawca
Posty: 126
Rejestracja: 26 wrz 2024, 20:40
Lokalizacja: Podgórze

Re: Buspasy

Post autor: Bautosz » 29 paź 2024, 17:57

Jechałem dziś Kamieńskiego w stronę Prokocimia. Autobus opóźniony 15 minut w godzinach szczytu i stadne autobusy to norma.
Uważam, że tak samo jak w stronę centrum powinien zostać wytyczony buspas od estakady przy Bonarce do przystanku "Malborska". Funkcjonowałby on tylko w najgorszych godzinach, tak samo jak w przeciwną stronę.
Ktoś przeciwny temu pomysłowi może powiedzieć, że samochody i tak będą stały, tylko kawałek wcześniej, ale ja bym liczył na to że przekona to chociaż część blachosmrodow do zmiany środka transportu.

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1580
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Buspasy

Post autor: yosujiro » 29 paź 2024, 18:03

Popieram. Ostatnio w 513 odcinek Castorama- Malborska zajął nam 20min...

Bautosz
Znawca
Posty: 126
Rejestracja: 26 wrz 2024, 20:40
Lokalizacja: Podgórze

Re: Buspasy

Post autor: Bautosz » 29 paź 2024, 19:32

To mi tylko 10 :D :D :D

Kierman
Ekspert
Posty: 581
Rejestracja: 20 lut 2022, 9:44

Re: Buspasy

Post autor: Kierman » 29 paź 2024, 20:46

yosujiro pisze: 29 paź 2024, 18:03 Popieram. Ostatnio w 513 odcinek Castorama- Malborska zajął nam 20min...
I pchanie 155 w te korki na Kamieńskiego zamiast puścić do Kabla i Wielicką naprawdę było mądre. Nie uczą się na przykładzie 165, które woziło powietrze i było totalną klapą.

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1580
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Buspasy

Post autor: yosujiro » 29 paź 2024, 20:56

Ano niestety...

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 745
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Buspasy

Post autor: kbieniu7 » 29 paź 2024, 23:32

Tak, odcinek Kamieńskiego do Malborskiej i Wielickiej jest również zakorkowany. I ja naprawdę chętnie taki buspas bym widział, ale tu akurat mam obawy, czy się przez to korek właśnie nie zrobi gdzieś wcześniej, np do Sławka, albo Puszkarskiej, albo co gorsza zwiększy aż do Matecznego. I wtedy stać będzie również to, co jedzie na Wolę Duchacką i Kurdwanów.

Pewnie dałoby się to zrobić na symulacjach ruchu. Jeśliby miało szansę działać, to super. Jeśli nie, to boję się, że może wcale nie być lepiej. Albo wymagać buspasa już na Konopnickiej

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6705
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Buspasy

Post autor: Kaszmir » 02 lis 2024, 10:23

pjetrek pisze: 27 paź 2024, 20:45Tylko czy potem autobusy zdążą przejechać na prawy pas, żeby obsłużyć przystanek Kleeberga?
Myślę, że tak - akurat obszar wyłączony z ruchu, który można przeznaczyć na buspas, kończy się odrobinę wcześniej niż zatoka: https://www.google.pl/maps/@50.0952011, ... FQAw%3D%3D
kbieniu7 pisze: 28 paź 2024, 8:37Obawiam się tylko, czy zabraniem tego pasa na obwiedni ronda nie przytkamy ul. Mikołajczyka, jeśli nie będzie możliwości swobodnego skrętu w lewo.
Dlatego może oryginalna propozycja jest bezpieczniejsza - niczego nie zabiera ani nie zmienia się ruchowi ogólnemu, a po prostu autobusy mogłyby trochę przyspieszyć korzystając z mniej zajętego pasa.

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1580
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Buspasy

Post autor: yosujiro » 02 lis 2024, 10:51

Cóż, może obecnie nie ma oficjalnego buspasa, ale często kierowcy autobusów cisną lewoskrętem aż do powierzchni wyłączonej. Także byłoby to po prostu "przyklepanie" tego co i tak jest w rzeczywistości z lekką poprawą, bo byłoby można jechać ciut dalej. A przejechanie z tego buspasa na zatokę byłoby zdecydowanie proste i wykonalne, bo zawsze osobówki chętniej puszczą autobus, który tylko na chwilę im wjedzie przed maskę i zniknie w zatoce, niż jakby miał wjechać na dłużej przed nich

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 745
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Buspasy

Post autor: kbieniu7 » 08 lis 2024, 22:12

Rada Dzielnicy XVI Czyżyny zadała na swoim profilu facebookowym pytanie: "Czy potrzebujemy buspas od Pisarka do Wiślickiej?"

https://www.facebook.com/dzielnica14czy ... 1wZCtGUCVl

Chodzi o buspas na Stella-Sawickiego, na dojeździe do Bora-Komorowskiego. Tworzą się tam korki, sam miałem pomysły na to miejsce. Osobiście chętnie bym tam taki buspas widział, ale aby był efektywny, to musi sięgać dalej: tak co najmniej do Orlińskiego. Autobus musi mieć możliwość ominięcia całego korka, inaczej to raczej przeciwskuteczne.

pittorseque
Pasażer
Posty: 49
Rejestracja: 12 sty 2022, 19:42

Re: Buspasy

Post autor: pittorseque » 10 lis 2024, 19:51

kbieniu7 pisze: 23 paź 2024, 15:10 Ahoj, dawno mnie nie było z projektami.

Z racji, że powoli zbliża się otwarcie północnej obwodnicy i jest wiele dyskusji, co zrobić z siecią drogową na północy Krakowa, sam również przyjrzałem się temu zagadnieniu. Jest to spora szansa, by próbować przepchnąć jakieś nowe usprawnienia dla KMK, nawet jeśli kosztem przepustowości dla pozostałego ruchu - w końcu kierowcy lokalni i tranzyt dostają nową alternatywę do podróży międzydzielnicowych.

Jednym z miejsc, gdzie o buspas prosiło i wnosiło się od dawna, jest tunel pod dworcem kolejowym. Jeździ tam sporo autobusów, którym zdarza się utknąć albo w tunelu, albo (co częstsze) na dojeździe do ul. Rakowickiej - to drugie miejsce jest nawet istotniejsze, bo tam mamy również ogrom busów, autobusów regionalnych i autokarów dalekobieżnych. Wyjazd z głównego węzła komunikacyjnego miasta jednak powinien być sprawny dla transportu zbiorowego.

Dlatego też proponuję taką zmianę:
1. Tworzymy buspas w tunelu w kierunku wschodnim (tj. od Politechniki do UEK).
2. Buspas również jest na fragmencie ronda - trzeba zapewnić
3. Buspas jest również na rampie dojazdowej do ul. Rakowickiej. Z buspasa również jest też dopuszczony skręt w Rakowicką, ale jazda na wprost tylko z lewego pasa.

Można spróbować zrekompensować zwężenie z punktu 3 modyfikacją cyklu sygnalizacji świetlnej, aby wyjazd z MDA miał trochę więcej czasu zielonego, nawet jeśli kosztem estakady na Wita Stwosza - na estakadzie nie jeździ KMK. Może to być taki "zbiornik akumulacyjny", gdzie skupimy kolejki dozując trochę ruch na tyle, aby zachować płynny przejazd na odcinku Rakowicka - Rondo Mogilskie. Może to brzmieć jak robienie "sztucznego korka" - ale dzięki temu ten korek przesunęlibyśmy w miejsce, gdzie nie ma KMK, a dojazd Lubomirskiego do ronda mógłby być szybszy.

Dodatkowa rzecz, to zastanawiam się, czy może nie utworzyć przystanku nowego tuż za wylotem tunelu pod dworcem? Autobusy tam zatrzymują się dopiero pod UEK, za skrzyżowaniem z Rakowicką. Oddala to sporo pasażerów od hali dworca. Miejsca tam trochę jest, może dałoby się coś ogarnąć?

Chętnie przyjmę komentarze :)

Pełny rozmiar grafik:
ARKUSZ 1 - PAWIA
ARKUSZ 2 - MDA

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Pomysł z buspasem w tunelu to jest porażka, bo korek sięgnąłby ul. Długiej przez Szlak. Poza tym, na wdrożenie czeka zatwierdzona już modernizacja sygnalizacji świetlnych i organizacji ruchu na Pawiej, a projektowanie od nowa to byłoby wywalenie pieniędzy w błoto.

Problematyczne jest przejście dla pieszych przy pętli DGW, a za nim ruch już idzie płynnie, więc obcinanie o 1 pas ruchu w tunelu nie ma sensu i nie będzie na to zgody.

nizszecenybiletow
Pasażer
Posty: 46
Rejestracja: 18 lis 2024, 20:18

Re: Buspasy

Post autor: nizszecenybiletow » 02 gru 2024, 22:25

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/lukas ... 59261.html
Jakie jest jeszcze pole manewru, jeśli chodzi o buspasy czy zmiany w organizacji ruchu?

Zawsze jest, ale trzeba wyważyć koszty. Są takie miejsca, np. na Nowohuckiej czy w rejonie Kleparza, gdzie możemy dobudować buspas i to nie działoby się kosztem ruchu ogólnego, ale w większości przypadków nie. Mamy przykłady takich zmian i one funkcjonują lepiej lub gorzej – np. buspas na ul. Kamieńskiego przyniósł pewną poprawę, ale moim zdaniem powinien być całodobowy, ponieważ w analizach buspasy czasowe wypadają najsłabiej.
Franek wspomina o kilku buspasach, ale czy jest to tylko rzucenie zdania w jednym wywiadzie, czy ZTP prowadzi jakieś działania?

Czy znowu przechodzenie przez decyzje środowiskowe, projekty a następnie prace budowlane to lata świetlne?

W przypadku ulicy Kamieńskiego, gdzie nie trzeba nic dobudowywać, tylko zmienić oznakowanie poziome i pionowe powinno pójść najłatwiej. Ale niestety przy obserwacji ile pojazdów nieuprawnionych jeździ na Kamieńskiego buspasem, może warto jednak dodać separatory, ale nie takie gumowe, tylko takie jak na Lubicz - betonowe.

Tancin
Znawca
Posty: 106
Rejestracja: 26 lut 2020, 20:11

Re: Buspasy

Post autor: Tancin » 04 gru 2024, 20:01

nizszecenybiletow pisze: 02 gru 2024, 22:25 przy obserwacji ile pojazdów nieuprawnionych jeździ na Kamieńskiego buspasem, może warto jednak dodać separatory, ale nie takie gumowe, tylko takie jak na Lubicz - betonowe.
A w godzinach gdy buspas nie obowiązuje separatory będą demontowane i potem znów układane?

Awatar użytkownika
michal49944
Ekspert
Posty: 606
Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie

Re: Buspasy

Post autor: michal49944 » 04 gru 2024, 20:15

Tancin pisze: 04 gru 2024, 20:01 A w godzinach gdy buspas nie obowiązuje separatory będą demontowane i potem znów układane?
W artykule jest mowa, że powinien być całodobowy:
buspas na ul. Kamieńskiego przyniósł pewną poprawę, ale moim zdaniem powinien być całodobowy, ponieważ w analizach buspasy czasowe wypadają najsłabiej.
i wtedy problemu nie będzie. Również uważam, że powinien on być całodobowy, bo jednak w godzinach, w których nie obowiązuje raczej ruchu na dwa pasy nie ma, a czasowość buspasa u kierowców powoduje jedynie myślenie typu: "jest linia przerywana to można tędy też jechać" itp.
Jednak, gdy jest linia ciągła i czasami separatory to dużo skuteczniej odstrasza kierowców od łamania prawa.

kucyk
Ekspert
Posty: 2356
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Buspasy

Post autor: kucyk » 05 gru 2024, 9:33

Zmiany na Opolskiej odnośnie buspasów:

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/buspa ... 59322.html

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości