Byłem dziś ze znajomym w Urzędzie Gminy w Myślenicach, żeby obejrzeć projekt wyłożony do konsultacji. Udało się, byliśmy bardzo pozytywnie zaskoczeni, gdyż osoba zajmująca się tym tematem jest naprawdę obeznana w temacie transportu zbiorowego, planowania przestrzennego oraz dobrych praktyk w tym zakresie.
Zobaczyliśmy dokumentację na komputerze, podgraną do arcgisa. Jest to "bardziej zaawansowana koncepcja", tj. jest przebieg, niweleta, lokalizacja stacji oraz dróg serwisowych i obiektów inżynieryjnych.
1. Lokalizacja dworca w Myślenicach jest przy skrzyżowaniu Zakopianki z ul. Słowackiego, w połnocno-wschodnim rogu. Miasto chciałoby jednak przenieść go na drugą stronę ul. Słowackiego, tj. w południowo-wschodni róg. Argumentując to większą liczbą mieszkańców w zasięgu oraz lepszym dostępem do szpitala i zespołu szkół przy ul. Jagiellońskiej - są plany kładki nad Zakopianką w okolicy ul. Szpitalnej. Chcieliby też zrobić z Zakopianki bezpośredni zjazd na P+R od strony Zakopanego.
2. Obecny przebieg linii kolejowej w Myślenicach jest na estakadzie i taka też jest stacja końcowa (co nas zaskoczyło), tak więc nie ma kolizji z ruchem drogowym.
3. Dworzec autobusowy końcowy zapewne zostałby tam, gdzie obecnie, ale planują stworzyć przystanki przy dworcu kolejowym tak, aby była łatwa przesiadka z autobusów (i busów).
4. Uważają, że okolica bezpośrednio przy stacji mogłaby się zmienić z magazynów na jakąś zabudowę mieszkaniowo-usługową.
5. W Myślenicach mają pomysł na to, by przedłużyć linię wzdłuż Raby na Zarabie - tj. wypoczynkowe zagłębie Myślenic, w okolicy jest plaża oraz wyciąg narciarski. PLK ponoć nie mówi stricte nie, ale chodzi o pieniądze.
6. Stacja kolejowa w okolicy Polanki (i skrzyżowania DK7 z DW955) leżałaby w okolicy strefy przemysłowej, gdzie chcieliby też skomunikować. Wywalczyli w GDDKiA, aby na planowanym węźle drogowym na DK7 z DW955 był możliwy wyjazd w stronę strefy i stacji tak, aby też autobusy od Sułkowic mogły tam dojechać oraz połączyć ze stacją kolejową.
7. Dalszy przebieg linii omówiliśmy dość na szybko. Ponoć 25% odcinków dwutorowych/mijanek, prędkość 80 km/h. Ponoć celują w przepustowość na pociąg co 20 minut. Pojedyncze kolizje z zabudową mieszkalną. Rezygnacja z tuneli ze względu na koszty.
8. Wpięcie w Krakowie do stacji w Swoszowicach. Przejście górą nad Autostradą i doliną Wilgi.
Zwracaliśmy uwagę na następujące kwestie:
a) Ważne jest, aby zapewnić dobry dostęp pieszy oraz skomunikować dworzec kolejowy w Myślenicach z autobusami regionalnym, w tym także dla mieszkańców zachodniej części Myślenic.
b) Prędkość 80 km/h trochę mało.
c) Długość odcinków dwutorowych/mijanek też przydałoby się zwiększyć.
d) W Krakowie grupy ekologiczne zapewne będą zwracać dużą uwagę na ingerencję w dolinę Wilgi. Zamiast nasypu może być konieczna estakada.
Zachęcał do słania uwag, w tym także popierające budowę kolei i pro-transportowych rozwiązań. Zbierają głosy, już trochę mieszkańców przyszło i pytało lub składało uwagi. Uwagi słać można na maila
info@myslenice.pl