Tramwaj na Kliny

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6395
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Tramwaj na Kliny

Post autor: Kaszmir » 25 lis 2024, 14:26

scyzor663 pisze: 25 lis 2024, 13:25Ale tak szczerze to w czym jest wariant przez 8PU taki dużo lepszy od wariantu przez BF? Odległość do Łagiewnik prawie identyczna, więc i czasy przejazdu podobne.
Ja wychodzę z założenia że on jest trochę stracony przez ingerencję w Las Borkowski, i protesty które to wywołuje. Chyba, żeby rozważyć krótki tunel pod newralgicznym odcinkiem przez Las Borkowski? Czy to za bardzo science-fiction?

W kwestii połączeń to dla Klin trasa przez Borek nie wypada źle, a może nawet na równi z 8PU - czas dojazdu do centrum wydaje się tylko odrobinę dłuższy, a do tego zapewnia dobry dojazd w inne regiony (Kurdwanów, Wielicka, Zabłocie), oraz dobre połączenie z obiektami w Borku (centra handlowe, kino itd.) :)
Bayer2003 pisze: 20 lis 2024, 15:29Więcej niż 36 p/h (w stałym układzie) mamy w tramwajach obecnie chyba tylko na Kablu.
Nie - 40 poc/h jest też na Al. Powst. Warszawskiego. I do tego jeszcze "184".
Bayer2003 pisze: 20 lis 2024, 15:29Nie jestem jednak pewien czy gdyby pasażerowie mieli wybrać trzy linie, z których będą najchętniej korzystać, wybraliby akurat te zaproponowane przez Ciebie. Mogłoby tak być, jednak mogłoby być też inaczej
Km to zawsze sztuka kompromisu, uwzględnienia opinii wielu różnych pasażerów oraz tego co jest możliwe fizycznie i finansowo. Jestem przekonany, że gdyby zapytać obecnych pasażerów z poszczególnych osiedli o idealny dla nich zestaw połączeń, bardzo często odbiegałby on od tego, który obowiązuje.
Bayer2003 pisze: 20 lis 2024, 15:29Czy 16 p/h to mało czy dużo - tego nie wiem, zależy od taboru. Solówki E1 mieszczą około 140-150 pasażerów, podczas gdy 405N lub 2014N około dwukrotnie więcej. Z reguły jednak tramwaj mieści od autobusu nieco więcej pasażerów, więc 24 kursów tramwajowych na godzinę to lepsza oferta niż 26, ale autobusowych.
Mam wrażenie że nie przeczytałeś mojego postu. Użyłeś wcześniej przykładu linii na Czerwone Maki - gdzie otwarcie torowiska wiązało się ze sporym ograniczeniem siatki autobusowej oraz wykorzystaniem części istniejących kursów tramwajowych ("11", "18", "23", nawet "10" po części). Tymczasem na Klinach nie bardzo jest co ciąć bo "194/494" obsługuje nie tylko Kliny, lecz również część Ruczaju oddaloną od tramwaju. A i tramwajowo pula istniejących linii do wykorzystania się prawie wyczerpała. Dlatego porównywanie otwarcia torowiska do Czerwonych Maków z potencjalną trasą do Klin po prostu nie ma uzasadnienia.
Bayer2003 pisze: 20 lis 2024, 15:29I dziś również mamy 24 linie - tyle samo co w tym 2006 roku. Podobnie jak dawniej, mamy remonty i kursuje ich mniej niż powinno, a niektóre również zdają się być utworzone sztucznie (jak "49", która obecnie jest tylko skróconą, szczytową wersją "9", chociaż może po oddaniu Meissnera się to zmieni). Wzrostem z 15 do 16 p/h raczej nie należy się chwalić - to nie jest nawet o 7% więcej kursów niż kilkanaście lat temu
Tu też mam wrażenie, że nie doczytałeś mojego postu. W skrócie: nie liczy się liczba linii bo tą można łatwo manipulować bez realnego poprawiania km (a nawet ją pogarszając). Al. Pokoju była przykładem, że liczba linii nie przekłada się na liczbę kursów. Poza szczytem zresztą wzrost masz tym większy (16 zamiast 12 poc/h). Uwzględnij też uruchomienie "128" które przejęło część potoków oraz przeniesienie części pasażerów na trasy równoległe, w szczególności podebranie potoków "22" przez "52".

Kojak
Ekspert
Posty: 526
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Tramwaj na Kliny

Post autor: Kojak » 25 lis 2024, 14:34

Kaszmir pisze: 25 lis 2024, 14:26 Ja wychodzę z założenia że on jest trochę stracony przez ingerencję w Las Borkowski, i protesty które to wywołuje. Chyba, żeby rozważyć krótki tunel pod newralgicznym odcinkiem przez Las Borkowski? Czy to za bardzo science-fiction?
A dlaczego torowisko przez Las Borkowski wzbudza takie protesty? Przecież tramwaj jest na prąd a to czysta ekologia. Do tego byłaby to piękna urokliwa trasa wiodącą przez las.
A te drzewka co się wytnie, to można zasadzić w innym miejscu nowe. Na to samo wyjdzie.
W ogóle to mamy jakąś dziwną wojnę o każde drzewo. Gdzieś tam jakaś haberdź do usunięcia i już protesty jakby kogoś żywcem grzebali.
Jak wyżynają kawał lasu i budują osiedle to tyle protestów nie ma co, dla kilku drzew pod nową drogę czy torowisko.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 681
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Tramwaj na Kliny

Post autor: kbieniu7 » 25 lis 2024, 14:56

Niestety, jak ja również uważam, że Borek Fałęcki to dobra opcja, tak jest duży opór przed jakąkolwiek wycinką. Nawet pod tramwaj - nieważne, że na prąd, dla mieszkańców stał się symbolem wycinek, hałasu i negatywnego wpływu na otoczenie przez takie a nie inne rozwiązania infrastrukturalne ostatnich 20 lat...

Tunel pod Lasem Borkowskim - to jest ingerencja w stosunki wodne. Do tego raczej sprowadzanie TBMa czy używanie innej metody głębinowej by się w ogóle nie opłacało. To już jak coś w 8PU, które można jakoś powiązać z premetrem.

Kojak
Ekspert
Posty: 526
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Tramwaj na Kliny

Post autor: Kojak » 25 lis 2024, 15:33

Uważam, że propozycja tunelu pod lasem Borkowskim byłaby świetną propozycją gdybyśmy mieli budżet jak w Dubaju. Natomiast w naszych realiach robienie tunelu tylko po to by nie wyciąć kilkudziesięciu drzew jest przerostem formy nad treścią.
Najlepsza opcja to pętla w Opatkowicach i połączenie zarówno przez CM jak i BF. Już wolałbym robić dwa warianty właśnie takie (przy czym BF przez środek lasu) niż jeden pod ziemią.
Nie dajmy się zwariować ekologii. Wycięte drzewka można zasadzić w innym miejscu żeby się bilans drzewek zgodził.

Raczej trzeba iść w kierunku powstrzymania betonozy osiedlowej, przy każdym nowo powstałym osiedlu zostawiać teren pod jakiś park. Ale tam gdzie ma biec droga dla samochodów pojazdów szynowych nie należy się cackać.

Ekologów to się powinno... - już nie będę kończył zdania, żeby nie popełnić myślozbrodni.

scyzor663
Znawca
Posty: 192
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Tramwaj na Kliny

Post autor: scyzor663 » 26 lis 2024, 6:24

Cyjan pisze: 25 lis 2024, 13:36 Obsługuje po prostu inne tereny. Mieszkańcy Przyzby, Zbrojarzy, Krokusowej od lat mają bardzo słabą komunikację, nawet okolice ul. Turonia by bardzo zyskały, natomiast myślę że tak samo warto połączyć Maki i BF
Z niektórych rejonów nie jest wcale tak daleko na tramwaj do CM, z innych byłoby niedaleko na tramwaj BF-Kliny, resztę załatwiłby autobus przez 8PU.

Kenoip
Pasażer
Posty: 23
Rejestracja: 18 kwie 2023, 10:47

Re: Tramwaj na Kliny

Post autor: Kenoip » 26 lis 2024, 10:48

Przeprowadziłem swoją minianalizę tematu i mam kilka wersji, albo raczej plan stopniowej rozbudowy.

Zacznę od 8PU, która obecnie jest w najbardziej zaawansowanym stadium i myślę, że z tego powodu konieczne jest pociągnięcie budowy tu zwykłej drogi, ale w połączeniu z potwierdzoną budową przynajmniej jednej linii tramwajowej. Jednocześnie z budową 8PU trzeba przemyśleć przesiadki z tramwaju na autobus na Kapelance oraz układ linii autobusowych obsługujących 8PU, Kobierzyńską i okolice. Tak naprawdę obie ulice będę potrzebować mocnej linii autobusowej do centrum i linii dojazdowych dla okolicy. Jednocześnie oferta dla pozostałych okolic nie może zostać znacząco ograniczona.

Punktem drugim jest budowa tramwaju z BF do osiedla Kliny w I etapie oraz drugiego z CM wzdłuż Bunscha. Kształt tego drugiego zależny od dalszych pozycji planów rozwoju sieci. Zakładam, że wstępnie mógłby być obsługiwany dwukierunkowymi tramwajami (i głównym jego założeniem byłoby przejęcie mieszkańców z okolicy linii, a dalszy plan zakładałby przedłużenie w stronę Skawiny i ew. tam terminal przesiadkowy). Oczywiście zakładając, rozbudowę w stronę osiedla Kliny warto pomyśleć o nowym P+R.

Tu jeszcze wspomniana zmiana roli BF. Jestem bliski przekonania, że większość linii tramwajowych zostanie docelowo przedłużona na Kliny, dlatego zakładam możliwość likwidacji pętli tramwajowej na rzecz ewentualnego przeniesienia tam pętli autobusowej. Napisałem ewentualnego, bo zastanawiam się jakie zmiany docelowo powinny mieć tam miejsce.

Zakładam, że linie jadące że Swoszowic docelowo powinny obsługiwać Swoszowice SKA i pętlę w BF (przesiadka na tramwaj na przystanku Solvay). Linie obsługujące Kliny: 121,151,191 prawdopodobnie będą mieć główną pętlę na Klinach. Dojazd do pętli w BF zależy od konieczności obsługi ulicy Zawiłej, Judyma czy Jugowickiej i dojazdu tamtejszych pasażerów do tramwaju i SKA. Mamy 175 i 475 zakładam, które moim zdaniem docelowo powinny zostać skierowane do terminalu Kraków Opatkowice. Podobnie 243. Linie z Mogilan (zależnie od lokalizacji terminalu) również mogłyby być skierowane do nowego terminalu. 235 i 255 zostawione dla obsługi Zakopiańskiej i Jugowic. 204 mogłoby nie zjeżdżać do BF. W BF zostają 2-3 linie z Opatkowic, linie ze Swoszowic (5) i jedna z Klin. Linia z Klin prawdopodobnie pętlę miałaby przy terminalu, więc w BF nie musi się mieć pętli, zostaje 8 linii. Połączenia z Opatkowic przekierowałbym do stacji PKP Kraków Sanktuarium (przystanek Solvay i pętla przy SKA) Pozostają linie ze Swoszowic: 265 mogłoby pomijać SKA w Swoszowicach w zamian kończąc przy SKA sanktuarium, 214,215,225 i 254 potrzebują 2-3 stanowisk.

Kolejnym etapem byłoby przedłużenie tramwaju na Kliny do Opatkowic i wybudowanie tam terminalu. Tu od siebie dodam, że widziałbym to jako jeden etap z poprzednim, ale zakładam układanie priorytetów.

Ostatnim etapem byłoby połączenie Klin z Bunscha.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 681
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Tramwaj na Kliny

Post autor: kbieniu7 » 26 lis 2024, 11:17

No to jeśli uważacie, że Borek Fałęcki to dobra opcja, to piszcie to UMK. Ja też się z Wami zgadzam, prywatnie też wyraziłem to w swojej opinii i wysłałem maila do urzędników. Ale jest tam opór społeczny, jak nigdzie.

Samym pisaniem na forum nie zmienimy tego. Tylko faktyczny udział w konsultacjach może mieć wpływ.

Awatar użytkownika
Zorza Polarna
Specjalista
Posty: 275
Rejestracja: 30 lis 2022, 2:13
Lokalizacja: Kraków - Kobierzyn

Re: Tramwaj na Kliny

Post autor: Zorza Polarna » 27 lis 2024, 15:42

Kraków.pl pisze: Mając na uwadze konieczność dodatkowych weryfikacji przeglądu zaproponowanych tras tramwajowych, ze względu na zidentyfikowane przez miasto problemy natury technicznej i środowiskowej, podjęte zostaną starania w kierunku uzupełniających analiz dla zaproponowanych przebiegów linii tramwajowej do os. Kliny.

W swoim działaniu miasto kieruje się dobrem mieszkanek i mieszkańców i dlatego chce wyjść do nich z jak najlepszymi propozycjami w zakresie możliwości poprowadzenia tramwaju w obszarze Klin, stąd konsultacje społeczne w przedmiotowej sprawie będą ponowione wstępnie w pierwszym kwartale 2025 roku.

O wynikach działań i dalszych krokach w tej materii mieszkańcy będą powiadomieni stosownym komunikatem. Dziękujemy za dotychczas przesłane formularze konsultacyjne. Państwa głosy będą wykorzystane podczas dalszych prac.
Źródełko


Takie heca.
"Festina lente 106 ad Łagiewniki"

Awatar użytkownika
Cyjan
Specjalista
Posty: 239
Rejestracja: 27 sie 2022, 10:37

Re: Tramwaj na Kliny

Post autor: Cyjan » 28 lis 2024, 17:14

Chyba ogarnęli że te projekty nijak się mają do budowy 8PU, rozbudowy okolicy stacji Opatkowice, tramwaju z Maków przez Bunscha i wiele wiele więcej.
ona/jej

Awatar użytkownika
Zorza Polarna
Specjalista
Posty: 275
Rejestracja: 30 lis 2022, 2:13
Lokalizacja: Kraków - Kobierzyn

Re: Tramwaj na Kliny

Post autor: Zorza Polarna » 29 lis 2024, 13:27

Cyjan pisze: 28 lis 2024, 17:14 Chyba ogarnęli że te projekty nijak się mają do budowy 8PU, rozbudowy okolicy stacji Opatkowice, tramwaju z Maków przez Bunscha i wiele wiele więcej.
Pewnie tak. Za dużo wariantów kolidowało z innymi inwestycjami co było w moim mniemaniu absurdem, wariant 1b biegł nie przez tereny miasta tylko województwa, plus ogrom krytyki ze strony mieszkańców Borku Fałęckiego sprawiło, że muszą przeanalizować wszystko od nowa. Szkoda, że znowu za nasze pieniądze...
"Festina lente 106 ad Łagiewniki"

Awatar użytkownika
Cyjan
Specjalista
Posty: 239
Rejestracja: 27 sie 2022, 10:37

Re: Tramwaj na Kliny

Post autor: Cyjan » 29 lis 2024, 17:47

Prawdę powiedziawszy z takim czasem i warunkami pracy to ta firma poradziła sobie i tak nieźle
ona/jej

Awatar użytkownika
Zorza Polarna
Specjalista
Posty: 275
Rejestracja: 30 lis 2022, 2:13
Lokalizacja: Kraków - Kobierzyn

Re: Tramwaj na Kliny

Post autor: Zorza Polarna » 29 lis 2024, 21:05

Cyjan pisze: 29 lis 2024, 17:47 Prawdę powiedziawszy z takim czasem i warunkami pracy to ta firma poradziła sobie i tak nieźle
Prawda
"Festina lente 106 ad Łagiewniki"

Karol1994
Znawca
Posty: 113
Rejestracja: 22 sie 2022, 16:54

Re: Tramwaj na Kliny

Post autor: Karol1994 » 03 gru 2024, 23:17

Co dalej z tramwajem na Kliny? Wygrywa opcja przez Ruczaj
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/co-da ... GpUfsjjl1g
A co dalej z tramwajem i konsultacjami? – Te konsultacje, gdzie niektóre rozwiązania wyglądały trochę jak prowokacja, nie miałyby sensu. W związku z tym ograniczamy wynagrodzenie dla wykonawcy o tę sumę, która miała obejmować konsultacje społeczne i się z nim rozliczamy – mówił wiceprezydent. – To, co dla nas z tych konsultacji wydaje się najbardziej realne, to jest połączenie do Czerwonych Maków przez Humboldta i Bunscha, a nie pchanie się w stronę Góry Borkowskiej w jakimkolwiek wydaniu czy też do ul. Brożka. Przekierowujemy wtedy kolejne potoki ludzi na rondo Matecznego. Uważamy że skomunikowanie z Czerwonymi Makami jest dla miasta i dla mieszkańców sensowniejsze. Natomiast to, czy miasto będzie miało na ten cel 300 mln zł, to jest osobne zagadnienie i osobny temat – stwierdził.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 681
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Tramwaj na Kliny

Post autor: kbieniu7 » 04 gru 2024, 0:05

To ja sugeruję już teraz rozglądać się za tramwajami o długości 55-65m i wydłużać istniejące przystanki tamże. Inaczej linia na Ruczaj i skrzyżowania po drodze wyczerpie przepustowość i to wszystko klęknie.

Ydhflx
Specjalista
Posty: 469
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Tramwaj na Kliny

Post autor: Ydhflx » 04 gru 2024, 0:34

Czyli odwołujemy konsultacje społeczne, bo ludzie się nie zgadzają z naszą wizją 🤣. Jak u Barei...

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości